tanteva
Hej!
Jag är ny här. Jag heter Eva och bor i Dalarna. Vi köpte hus och flyttade in i oktober. Efter ett liv i hyreslägenhet står vi nu här med en JÄTTEträdgård. Jag vet inte om den är stor egentligen (ca 3000 kvm) men den känns gigantisk smile.gif

Innan snön kom hann jag inte (eller orkade inte) med trädgården, så det blev inget höstpyssel. Vi får väl se vad som tittar fram när snön försvinner. Gick med här på forumet för jag inser ju att jag kommer att behöva massor med hjälp - kan i det närmsta ingenting. Jo - jag ser skillnad på gräs och maskrosor wink.gif

Det jag vet finns i trädgården är 4 äppelträd, 2 körsbärsträd, rabarber och 2 rosenhallonbuskar. Annars är det diverse rabatter och land som jag inte har en aning om vad det är i. Tänker väl ta det rätt lugnt nu första sommaren och se vad som finns redan. Vet ju inte ens om de blommor som finns i rabatterna är såna som kommer tillbaka år efter år, eller om det är "engångs". En sak har jag på min önskelista för i år i alla fall och det är svarta vinbär, så det ska införskaffas och planteras. Hur funkar det? Blir det vinbär i år redan, eller först nästa år?

Sen kanske det blir nån kruka eller liknande vid altanen med några fina blommor. Tips på bra nybörjarblommor?

Tar med tacksamhet emot alla nybörjartips smile.gif
malcolm
Välkommen hit och grattis till nya trädgården! Du gör alldeles rätt i att ta det lugnt i början så du får se vad som redan finns och vad du vill komplettera och eventuellt göra om. 3000 kvm är en rätt stor tomt, själv har jag bara 360 (radhus).
Olle A
Välkommen Eva! Jag håller med Malcolm, det är helt rätt att ta det lugnt till att börja med och kanske göra i ordning en liten bit i taget. Det måste vara helt fantastiskt att ha 3000 kvm att odla på, du lär knappast ha någon brist på sysselsättning de närmaste åren. Risken är dock att det så småningom kommer att kännas ganska litet när du har blivit inbiten samlarnörd och inte har plats för alla växter du vill ha. biggrin.gif Men som sagt, låt det ta den tid det tar. Här på Odla finns massor av kunnigt folk som gärna hjälper till, så fråga på bara!

Olle
ingrid fuxwall
Det är ju inte omöjligt att det kommer ett och annat svarta vinbär redan i år, mycket beror säkert på hur stor/gammal, busken är.

Lycka till!
kerstin z5-6
Grattis!
De blommor som kommer upp i vår kommer alla att vara perenner dvs inte engångs:) Det kan vara bra att fota dem för minnets skull om du vill lägga till något eller ändra senare.Det är också mkt lättare att få svar här på vad det är om du inte vet det, om du har en bild.
Lycka till
Överbölingen
Hej! Välkommen!

Det är alldeles OK att ta det lugnt. Och som Kerstin säger så använd kameran flitigt. Dels för att lättare få reda på vad det är för växter och dels för minnets skull när du fortsätter att planera. Notara blomningstid!

När du sedan kommer i gång så jobba inte med för små rabatter så att det blir en massa snuttar. Ser trist ut om tomten är stor och innan trädgården tagit form. Harmoni är jättesvårt. Lycka till.

För vi har gjort alla fel som finns och några till.
gnon49
Vilken lycka. En helt outforskad trädgård. Vem vet vad den bjuder på till sommaren. Själv hade jag nog satsat på ettåringar första året för att i lugn o ro inventera vad som finns av perenner o bärbuskar. Fröbättrat befintliga land o.s.v.

Grattis till trädgården.
smuleborg
Håller med, ta det lugnt i början för att se vad du redan har - och för att känna in vad du skulle vilja ha.

I en befintlig trädgård kan det gömma sig en mängd växter som du tycker om och "rariteter". Jag skulle vänta en säsong innan jag i alla fall rörde befintliga rabatter (annat än försiktigt rensa ogräs och så).

Använd kameran som Kerstin och Överböligen skrev, dels för egen dokumentation (man glömmer snabbt, och nästa vinter kanske du vill planera), dels för att det i detta forum finns hög kompetens vad gäller bland mycket annat växtbestämning och hur växterna ska skötas.

Köp någon basträdgårdsbok. Jag skulle välja "Din trädgård" av Karin Berglund (funkar mycket bra för nybörjare). En bibel för grönsaksodlaren är Lena Israelssons "Handbok för köksträdgården". Jorden är A och O, Börje Remstams bok "Min dröm om lustgården" är ingen nybörjarbok, men kanske borde vara det?

Jorden är A och O. Fundera redan nu på om du vill köpa all jord (riktigt bra jord finns inte att köpa för pengar) eller om du vill kompostera trädgårdsavfall och hur du ska göra det. En tredje väg är att täckodla eller möjligen kombinera täckodling med kompostering.

I kruka på altanen, det beror på vad du tycker om. Lättskötta är lobelia; jag har fnyst lite åt lobelia tidigare, men i somras kom vi att köpa en färdig planta, åt det mörkblåa hållet, fin. Blommade från tidig sommar till frosten tog den. Krävde bara en skvätt vatten då och då, behövde inte ens nypas. Tagetes är lättodlade, om man tycker om dem (det finns ju en väldans massa sorter). Vissa kryddväxter är lättodlade i kruka. Vi brukar köpa en planta fransk dragon varje år (resten av våra kryddor är perenner på friland), som vi samodlar i kruka med en färgklick. Pelargon, jag älskar pelargoner! Har ett 30-tal sorter (det har alltså inte gått överstyr). Jag tycker fortfarande Mårbacka är en av de finaste. Pelargoner vill dock inte stå i alltför stor kruka, krukstorleken ska ökas pö om pö.
ingrid fuxwall
Självfallet är bra trädgårdsböcker en vettig investering men jag råder dig att uppsöka ett bibliotek och söka dig fram för att hitta de böcker du måste ha för gott
Sabina87
Hej och välkommen!
Jag köpte vinbärsbuskar i höstas. Ett hett tips är att kolla upp lite sorter innan du åker och handlar, det finns ju massor av olika =) Jag blev positivt överraskad, för jag trodde att de skulle vara dyrare. Jag tror att jag betalade 69kr plantan.
Lycka till!
/Sabina
renate
Hej och välkommmen Eva.Grattis till din nya,stora trädgård.De råd jag tänkte ger dig har du redan fått av forumisterna här.tar det lugnt första året.Svarta vinbär:välj en härdig och mjöldaggresistent sort.Mina buskar är gammal,men jag tror det är Öjebyn,stora fina bär.Köp en rejäl stor buske så har du kanske några bär första året.
niggle
Hej!
Håller med alla föregående talare.
Själv har jag gått från en jättetomt (2 tunnland) till en liten radhusträdgård.
Kom i håg följande:
Bry dig inte om omvärldens myckna tyckande om ogräs mm.
Låt glädje och lust styra ditt engagemang.
Har man ytor som man inte kan eller orkar ta itu med, kan man så gröngödningsväxter, så gräs, eller sätta furuplantor.

Lycka till!
Niggle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon