Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dvärgbandmask, funnen i Sverige
          Meriona
          Inlägg 14-02-2011, 13:27
          Länk hit: #21

Gäster

Jag som älskar svamp måste säga att jag tycker att det är snudd på katastrof att skiten nu är här. Och är det som jag tror en korkad människa som släpat hit en smuggelhund som är orsaken så blir jag ännu mer ledsen och förbannad. sad.gif
          Hur kan man veta att man steker svampen tillräckligt, t.ex.? Att ha såna parasiter som växer i levern känns inte bra alls.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 14-02-2011, 13:39
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (Dito Verde @ 14-02-2011, 11:59) *
          ...mer som en sorg tycker jag.

Så känner jag också. Även om eller rättare sagt när dvärgbandmasken har etablerat sig är inte risken att bli smittad så stor. De flesta kommer att agera som människorna på kontinenten, dvs ignorera risken och äta smultron ändå. Många känner inte ens till denna parasit och de flesta klarar sig. Men om man inte vill ta risken måste man frivilligt avstå från att plocka de där goda smultronen och stoppa i munnen, bara gå förbi och låta dem vara, det känns sorgligt och man kommer att känna sig frestad att äta dem ändå, så hur man än gör blir åsynen av smultron förknippad med stress istället för glädje. Jag är inte så mycket för marmelad, det är inte alls detsamma.

När det gäller svamp förstår jag inte oron, ingen äter väl rå svamp?

Fallfrukt kanske man kan tvätta, räcker det?

Sallad och jordgubbar kan man ju undra över. Jag har sett odlingar som är inhägnade så att varken räven eller äggen ska kunna komma in. Men det finns ju vanligt folk som odlar morötter i sina trädgårdar, undrar hur de gör.

Borde man inte kunna lägga ut en massa köttbitar med avmaskningsmedel i skogen i det området?

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 14-02-2011, 13:45
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Vi skall nog ta det lilla lugna. 100% av moder jords innevånare lever i sina hemländer med djur och fåglar som sprider div parasiter och sjukdomar. Somliga är endemiska. Svåra angrepp på vissa håll och normala på andra. Här i Östersund fick vi en riktig läxa i mitten på november med Cryptosporidiumparasiten i dricksvattnet. Det är ännu inte helt klart med spolningen av ledningar och stammar. Drick inte vatten. "Vattnet är sjukt" säger yngsta barnbarnet (4+). 13 000 lär ha haft en släng av "racerbajs". Om någon vecka är det klart. 3 månader!

Tro inte att vi är världsbäst på hygien, renhet och naturvård.

Otrevligt är det men inte kommer det att bli en katastrof.
          Fast förargad upphöjt till 3 är vi väl lite till mans. Men det finns väl ingen anledning att måla fan på väggen för det.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 14-02-2011, 13:48
          Länk hit: #24

Medlem

Överbölingen, som sagt är risken väldigt liten men om man blir sjuk är det riktigt hemskt. Man kan ju inte förringa själva sjukdomen bara för att smittorisken är låg!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          gnon49
          Inlägg 14-02-2011, 13:53
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Varför skall man ändra beteende. Vilda djur har väl alltid mask o andra parasiter. Än har jag inte blivit drabbad och risken är nog microskopisk. Fler lär dö av giftsvamp. Det är bara att gilla läget och leva med det. Just nu är den här masken på tapeten men snart är den ett minne blott för dom flesta, och vi plockar våra blåbär o svampar. Mumms.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 14-02-2011, 14:25
          Länk hit: #26

Medlem

Kul för dig att kunna vara sorglös, alla klarar inte det. Den här masken går inte att jämföra med andra sorters maskar och parasiter som finns i Sverige. Sådär kort minne som du säger lyckas jag inte heller ha, jag har oroat mig för dvärgbandmask i åtminstone ca. 19 år. Det är inget nytt och inget som media hittar på. (Som jämförelse kan jag påminna att jag tyckte hysterin kring fågel- och svininfluensan enbart var löjlig.)

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-02-2011, 15:11
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Tanken på att lägga ut bete åt rävar med avmaskningsmedel är nog inte så dum men lite överdrivet. Läser man hur masken sprids så undrar jag nog om folk med utekatter får se upp. Katter som äter smittade gnagare kommer sen att sprida ägg omkring sig, mycket större fara än blåbären. Om man nu kan gradera så små risker.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Meriona
          Inlägg 14-02-2011, 15:42
          Länk hit: #28

Gäster

Om inte jag minns fel har man använt betat kött i Finland för att bli av med rabies, och lyckats.

Så det tycker jag kunde vara en bra taktik.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 14-02-2011, 16:06
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Om det stämmer att den är vanligt nere i alperna, så kan jag bara säga att där plockar folk ofta och mycket bär och svamp.

Jag gillar inte heller när folk smugglar in hundar i landet och inte heller alla dom som har hunden med sig till kontinenten och sedan inte avmaskar innan hemresa.

Och man kanske skall tänka på att inte låta katten springa lös ute (som många gör)

Elisabeth

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 14-02-2011, 16:12
          Länk hit: #30

Medlem

Ett klokt inlägg finns på den här sidan av Birgitta i Hensmåla i tråden.

Citera
          Dito Verde
          Inlägg 14-02-2011, 16:31
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 11 610

CITAT (Gossen Ruda @ 14-02-2011, 15:11) *
          ...Läser man hur masken sprids så undrar jag nog om folk med utekatter får se upp. Katter som äter smittade gnagare kommer sen att sprida ägg omkring sig, mycket större fara än blåbären. Om man nu kan gradera så små risker.

Just katter verkar vara mycket låggradiga smittspridare. Hörde att det visserligen bara fanns en studie på katter och dvärgbandmask (men med ett stort material). Den visade att äggen från dvärgbandmasken inte var fertila när de gått genom kattmagen. Lugnande tycker jag. Ska försöka hitta studien.

Citera
          gnon49
          Inlägg 14-02-2011, 17:07
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

CITAT (Överbölingen @ 14-02-2011, 16:12) *
          Ett klokt inlägg finns på den här sidan av Birgitta i Hensmåla i tråden.

Klokt skrivet.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-02-2011, 17:35
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Dito Verde @ 14-02-2011, 16:31) *
          Just katter verkar vara mycket låggradiga smittspridare. Hörde att det visserligen bara fanns en studie på katter och dvärgbandmask (men med ett stort material). Den visade att äggen från dvärgbandmasken inte var fertila när de gått genom kattmagen. Lugnande tycker jag. Ska försöka hitta studien.

Enligt SVA som jag länkat till tidigare skulle även katter kunna smittas.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 14-02-2011, 18:07
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

CITAT (gnon49 @ 14-02-2011, 13:53) *
          Varför skall man ändra beteende. Vilda djur har väl alltid mask o andra parasiter. Än har jag inte blivit drabbad och risken är nog microskopisk. Fler lär dö av giftsvamp. Det är bara att gilla läget och leva med det. Just nu är den här masken på tapeten men snart är den ett minne blott för dom flesta, och vi plockar våra blåbär o svampar. Mumms.

Liksom dom har gjort i Ryssland i hundratals år, trots den här masken.

Vi kan inte stänga våra gränser och leva isolerad från omvärlden, även om vi ville det.

Citera
          Dito Verde
          Inlägg 14-02-2011, 18:21
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 11 610

CITAT (Gossen Ruda @ 14-02-2011, 17:35) *
          Enligt SVA som jag länkat till tidigare skulle även katter kunna smittas.

Jag vet, det är olika bud...katter kan smittas men de verkar inte vara smittspridare...fortsätter leta efter studien....

Citera
          Christa
          Inlägg 14-02-2011, 18:25
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (gnon49 @ 14-02-2011, 13:53) *

Jag läste i en tidning redan för 20 år sedan att i de länder smittan finns så äter man inte bär utan att koka dem. De skrev till och med ut "punkt slut" för att betona att så var fallet. Trist men sant.

Det som gör mig så arg är att det aldrig tycks finnas någon instans som är ansvarig för att informera allmänheten INNAN saker och ting är för sent. Jag blir mer och mer desillutionerad när det gäller våra skattefinansierade samhällsfunktioner.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 14-02-2011, 19:02
          Länk hit: #37

Medlem

Det är ju en helt annan sak och det har med velighet att göra.

Citera
          Katie
          Inlägg 14-02-2011, 19:09
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 857
          Medlem nr: 33 258

Jag bor inte säskilt långt från det område där räven sköts.

Jag har alltid hundarna med mig i skogen. Jag plockar bär & svamp i markerna och kommer fortsätta med det.
          Är alltså inte särskilt skrämd av 'larmet' än.

Just nu är det parningstid för rävarna och så sent som i fredags hade vi tre stycken rävar som for som skottspolar över våra gärden. Vid parningen är det mycket rörelse bland rävarna då en hona parar sig med flera hanar så det kommer säkert uppenbara sig fler rävar här i det närmaste.

Ändå är jag inte orolig.

SVA har fått in närmare 300 rävar och det var endast i en som dvärbandmasken påträffades. Tyvärr var det i vårt område men det kommer förmodligen att spridas.

Man får se till att avmaska sina husdjur regelbundet, tvätta händerna efter vad man nu sysslat med i skogen och koka, steka eller frysa den mat man plockat.
          Mina hundar duschas alltid efter en tur i skogen, vet inte hur de lyckas men de ser allt som oftast ut som träskmonster efter en runda, t.o.m unghunden som tror att hon kommer drunkna i en fingerborg med vatten. blush.gif

Vi får avvakta och se vad som händer. Fler rävar får avyttras i området och skickas till SVA så vi kan se om det är en större spridning på det än eller inte.

Redigerat av Katie: 14-02-2011, 19:11

--------------------
          Borderlitesbloggen

Är det inte en Border collie så är det bara en hund.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 14-02-2011, 19:19
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

CITAT (Christa @ 14-02-2011, 18:25) *
          Jag läste i en tidning redan för 20 år sedan att i de länder smittan finns så äter man inte bär utan att koka dem. De skrev till och med ut "punkt slut" för att betona att så var fallet. Trist men sant.

Det som gör mig så arg är att det aldrig tycks finnas någon instans som är ansvarig för att informera allmänheten INNAN saker och ting är för sent. Jag blir mer och mer desillutionerad när det gäller våra skattefinansierade samhällsfunktioner.

Folk äter nog bär i skogen okokta, och det kommer jag också att göra även i fortsättningen...........
          Fast inte den här årstiden sad.gif

AIDS skulle ta död på mänskligheten, sen var det Ebola, SARS, fågelinfluensan och nu dvärgbandmasken?

Citera
          smuleborg
          Inlägg 14-02-2011, 20:17
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Jag kan nicka instämmande när jag läser vad andra skrivit, t.ex. Dito Verde som skriver "...mer som en sorg tycker jag"; Meriona som liksom jag älskar svamp och liksom jag känner att "beror det här på att en korkad människa släpat hit en smuggelhund...". Nä, man äter inte svampen rå, men det innebär att vi får ändra vårt förhållande till naturliv. För att spetsa till det, inte stoppa fingern i munnen när vi plockar svamp eller inte sitta och rensa svampen var som helst (vi brukar sitta i en av sittgrupperna utomhus eller vid köksbordet). Myosotis, att inhängna landet så gnagare inte kommer in är väl i stort sett omöjligt? Vem vill äta kokt sallad, persilja o.s.v? Ja, jag vet enbart ett fastställt fall och att risken att bli smittad är minimal. Men, det som inte fick hända har hänt.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-03-2026, 08:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon