Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Dvärgbandmask, funnen i Sverige
          Dito Verde
          Inlägg 14-02-2011, 20:26
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 11 610

CITAT (Christa @ 14-02-2011, 18:25) *
          ..Det som gör mig så arg är att det aldrig tycks finnas någon instans som är ansvarig för att informera allmänheten INNAN saker och ting är för sent. Jag blir mer och mer desillutionerad när det gäller våra skattefinansierade samhällsfunktioner.

Nu förstår jag inte. Vem skulle ha informerat om vad? Och när?

Citera
          gnon49
          Inlägg 14-02-2011, 21:32
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

När bärsäsongen kommer igång är det väl ofta bär från utlandet som säljs i butikerna. Billiga jordgubbar, blåbär, hjortron mm.
          I dom fallen är jag mer oroad över hur bären odlats fram eller om dom är besprutade av en eller annan anledning. Nej, blåbären o lingonen i min skog eller jordgubbarna i mitt land är nog det bästa jag kan stoppa i munnen. Fast när det gäller hallonen så har jag en mani på att titta efter så inga kryp finns i dom.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Lokan
          Inlägg 14-02-2011, 21:34
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 3 662
          Medlem nr: 26 737

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttny...ticle8568072.ab

--------------------
          " Den som väntar på svårigheter, kan få lida dem två gånger "
          Lokan i zon 3-4, mellan Norrtälje och Uppsala

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-02-2011, 21:35
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Man kan informera tills rösten försvinner, tills fingrarna domnat, men lik förbannat kommer människor att bryta mot bestämmelser. Det finns nog ingen av kvinna född i detta land som INTE känner till att man inte får ta in djur till Sverige utan tillstånd. "Men den här stackars hunden jag hittade i Spanien och som tittar så bedjande på mig, inte kan den vara sjuk?" En del människor är födda idioter.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 14-02-2011, 21:54
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

För att inte tala om idioterna som köper illegalt importerade hundar, för att de är billigare. Och kanske det värsta: De gynnar en fruktansvärd handel med djur. De bidrar till djurplågeri av stora mått och kanske till att dvärgbandmasken nu nått Sverige.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 14-02-2011, 22:02
          Länk hit: #46

Medlem

CITAT (smuleborg @ 14-02-2011, 21:54) *
          För att inte tala om idioterna som köper illegalt importerade hundar, för att de är billigare. Och kanske det värsta: De gynnar en fruktansvärd handel med djur. De bidrar till djurplågeri av stora mått och kanske till att dvärgbandmasken nu nått Sverige.

Instämmer, ett gäng chiwawor i en resväska exempelvis. Fast jag har faktiskt lite svårt att förstå smittspridningen till hundar. Den skulle alltså gå från rävar via gnagare till hundar? Äter hundar gnagare i så stor utsträckning eller får hundarna i sig maskäggen direkt när de rotar efter annan föda?

--------------------

Citera
          smuleborg
          Inlägg 14-02-2011, 22:13
          Länk hit: #47

Medlem

Det vore ju fantastiskt om smittspridningen till hundar är obefintlig, jag har dock svårt att tro det. I så fall är det ett "vet-knep", att hundar ska avmaskas vid resa mellan länder. Hundar nosar och petar ju gärna i spillning från bl.a. räv, men det kanske inte räcker för att de in facto smittas? Och visst käkar hunden en och annan gnagare, och om oturen är framme...

--------------------

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 14-02-2011, 22:55
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Har lyssnat mycket på radion i dag och någonstans var det någon som sa - media tar alltid upp det som är fasansfullt - som skapar rubriker.
          Det var hysteriskt när man pratade om galna kosjukan och fågelinfluensan - men vi överlevde den katastrofen

Det är sorgligt att vi fått hit denna smitta men någon sa att det tar 5 - 10 år från smittan till att man dör, alltså kan man stoppa bär i munnen om man är äldre.

Det är hemskt men vi får tänka om och lära oss att leva med den, det finns säkert någon som ”uppfinner” en vettig förpackning med tvättsprit som man kan ha i fickan och tvätta händerna med innan man dukar upp matsäcken, efter att man fyllt korgen med svamp/bär och så får man väll ha med sig något att tvättar bären med innan man stoppar den i munnen.

Sedan fick jägarna anledning att ge sig ut och ta död på rävar idag – tio stycken hann de skjuta innan mörkret kom

CITAT (smuleborg @ 14-02-2011, 22:13) *
          Det vore ju fantastiskt om smittspridningen till hundar är obefintlig, jag har dock svårt att tro det. I så fall är det ett "vet-knep", att hundar ska avmaskas vid resa mellan länder. Hundar nosar och petar ju gärna i spillning från bl.a. räv, men det kanske inte räcker för att de in facto smittas? Och visst käkar hunden en och annan gnagare, och om oturen är framme...

Just rävbajs är en delikats för många hundar - tyvärr

Citera
          Myosotis
          Inlägg 14-02-2011, 23:24
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (smuleborg @ 14-02-2011, 20:17) *
          ...Myosotis, att inhängna landet så gnagare inte kommer in är väl i stort sett omöjligt? Vem vill äta kokt sallad, persilja o.s.v?...

Ja visst måste det vara omöjligt. Det har varit sånt fokus på bär i alla år så jag måste erkänna att jag aldrig har funderat över salladen.

CITAT (sparvuggla @ 14-02-2011, 19:19) *
          AIDS skulle ta död på mänskligheten, sen var det Ebola, SARS, fågelinfluensan och nu dvärgbandmasken?

Vem har pratat om mänskligheten?! AIDS tar död på väldigt många människor, är inte deras lidande tillräckligt illa? Risken att just du blir smittad av hiv eller dvärgbandmask är väldigt liten, men det ger dig inte rätt att förringa problemet.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 14-02-2011, 23:39
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Stackars rävarna som nu får sätta livet till sad.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-02-2011, 08:06
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 14-02-2011, 23:39) *
          Stackars rävarna som nu får sätta livet till sad.gif

Jo, men samtidigt kanske det är en effektiv motod att begränsa smittspridningen och ev stoppa den. En tanke slog mig nu, kan fåglar som ugglor drabbas?

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 15-02-2011, 09:34
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Dito Verde @ 14-02-2011, 20:26) *
          Nu förstår jag inte. Vem skulle ha informerat om vad? Och när?

Informerat om risken med att smuggla in hundar och att köpa smugglade hundar. Alla är inte så väldinformerade så att de känner till faran med dvärgbandmasken. Tänk nu den som äger den smittade hunden. Deras barn gosar med den och riskerar att bli smittade. Det tror jag inte man skulle utsätta sina barn för om man hade kunskapen. Jag läste att de flesta som smittas får smittan från sin hund. De kan ha ägg i pälsen som man får i sig när man klappar den.

Vem som skulle ha informerat står jag också frågande till. Mejlar man en fråga till smi så blir man hänvisad till sva och mejlar man till sva så blir man hänvisad till slv. Det första de borde göra är väl att tillsätta en grupp som ansvarar för preventionen eller borde ha gjort för nu har det väl äntligen börjat hända något.

Eftersom det finns en stor grupp människor i Sverige som inte förstår svenska så behöver det informeras till dom också. En del är analfabeter så det räcker inte med skriven information på respektive språk.

Sedan finns det säkert folk som hört om dvärgbandmask men som bara tror att man kan bli smittad om man plockar bär och de kanske aldrig gör det och tycker inte att det är någon stor sak.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 15-02-2011, 10:14
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Christa du oroar dig alldeles för mycket för allt. Du måste också tillåter dig att leva emellanåt.

Som jag skrev tidigare här, så är jag född och uppvuxen nere i alptrakterna. Vi plockade som barn hinkvis smultron och även mycket svamp. Och jag lever fortfarande.

Sen tror jag att man inte kan bara skylla på dom insmugglade hundar. Tusentals svenskar åker varje år ner till kontinenten och har sina hundar med sig. Tror ni att alla avmaskar sina hundar innan hemresan igen?

Och sedan har vi turister här.

Om jag bara tittar på all husbilsresande så finns i 2 av 3 bilar idag en hund.

Visst är det sorgligt men man skall inte försöka att skapa panik nu här

Elisabeth

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-02-2011, 10:18
          Länk hit: #54

Medlem

Tyvärr tror jag inte att de som köper smuggelhundar bryr sig och alldeles säkert inte de som smugglar hundar, så den informationen hade nog varit bortkastad. Klart de bryr sig om sina barn, men de skulle nog avfärda risken tror jag, precis som det finns folk som kör bil eller cyklar på ett farligt sätt fast de har barn med sig.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-02-2011, 12:16
          Länk hit: #55

Medlem

Lyssna på P1 just nu!

Specialinsatt program om dvärgbandmasken. Efteråt kan man ställa frågor på en chat.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-02-2011, 12:22
          Länk hit: #56

Medlem

sr

ställ frågor

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-02-2011, 13:21
          Länk hit: #57

Medlem

Nu har de stängt chatten, men frågorna och svaren ligger kvar.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          gnon49
          Inlägg 15-02-2011, 16:40
          Länk hit: #58

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Läste chatten på SR. Sa egentligen inte mycket. Bara vaga formuleringar om hur man skall bete sig. Att skjuta av alla värddjur, som någon föreslog, lät ju helt galet. Jag är faktiskt mer rädd för att få in mördarsniglar på tomten.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 15-02-2011, 19:13
          Länk hit: #59

Medlem

Hur blir det med jakt med lös hund (i drabbat område)? Möjligheten att jaga med lös hund är ju huvudanledningen till att hålla vargstammen nere. Hur tänker jägarna nu? Jaga räv, med lösa hundar, för att förhindra spridningen av dvärgbandmask?

Redigerat av smuleborg: 15-02-2011, 19:14

--------------------

Citera
          smuleborg
          Inlägg 15-02-2011, 19:21
          Länk hit: #60

Medlem

CITAT (Christa @ 15-02-2011, 09:34) *
          Informerat om risken med att smuggla in hundar och att köpa smugglade hundar. Alla är inte så väldinformerade så att de känner till faran med dvärgbandmasken. Tänk nu den som äger den smittade hunden. Deras barn gosar med den och riskerar att bli smittade. Det tror jag inte man skulle utsätta sina barn för om man hade kunskapen. Jag läste att de flesta som smittas får smittan från sin hund. De kan ha ägg i pälsen som man får i sig när man klappar den.

Jag har kortat ner Christas inlägg. Jag har svårt att tro att läskunniga undgått informationen att dvärgbandmasken kan komma in i landet genom illegalt insmugglade hundar. Det finns också en etisk sida, den som köpt en illegalt insmugglad hund gynnar en barbarisk handel med djur och ska därför inte få hålla djur.

--------------------

Citera

6 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 13:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon