Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > vad kostar bensinen ni tankar, eller diselen etanolen mm
          Gossen Ruda
          Inlägg 15-02-2011, 20:32
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Cykling är inget alternativ om man som jag har artrosdrabbade knäleder. Kollektivtrafiken i Göteborg är fö inget att hänga i nån julgran. Spårvagnar är pittorerska men egentligen inget bra alternativ till bilen. Nu skall vi dock få en skryttågtunnel under stan för 15-20 miljarder. Kommer inte att betyda ett skit för göteborgarnas kollektivtrafik.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 15-02-2011, 20:33
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Peztis @ 15-02-2011, 19:49) *
          ..............Det finns bussar men typ två gånger om dagen...

Och i princip obefintliga tvärförbindelser!

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Anma
          Inlägg 15-02-2011, 20:48
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Aqvakul @ 15-02-2011, 19:43) *
          Väsby har väl snabb och billig pendeltågsförbindelse med stan...

Inte om man bor öster om E4. Det tog 45 min som längst med bil i rusningstrafik till Sona, kommunalt hade det tagit 2 tim 15 min enkel resa... till mitt jobb dörr till dörr, alltså.

Redigerat av Anma: 15-02-2011, 20:48

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 15-02-2011, 21:42
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag bara konstaterade att det går tåg regelbundet på sträckan Väsby - Centralen och att restiden väl ligger på knappt en halvtimmer. Bor man långt från Väsby stn så kan det naturligtvis bli hur krångligt som helst, fast då finns ju alternativet att ställa bilen vid stationen.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          andersen
          Inlägg 16-02-2011, 04:13
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Gossen Ruda @ 15-02-2011, 20:32) *
          Cykling är inget alternativ om man som jag har artrosdrabbade knäleder. Kollektivtrafiken i Göteborg är fö inget att hänga i nån julgran. Spårvagnar är pittorerska men egentligen inget bra alternativ till bilen. Nu skall vi dock få en skryttågtunnel under stan för 15-20 miljarder. Kommer inte att betyda ett skit för göteborgarnas kollektivtrafik.

Mycket O/T... men läkare brukar rekomundera cykling vid atros,fråga din läkare nästa gång du träffar honom.Har en kompis mamma som är i 80års ålden med en ny knäled hon cyklar dagligen på sommaren inga längre sträckor men hon säjer att hon mår bra av det.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 16-02-2011, 07:40
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (andersen @ 16-02-2011, 04:13) *
          Mycket O/T... men läkare brukar rekomundera cykling vid atros,fråga din läkare nästa gång du träffar honom.Har en kompis mamma som är i 80års ålden med en ny knäled hon cyklar dagligen på sommaren inga längre sträckor men hon säjer att hon mår bra av det.

Jag har en arbetskamrat(50+), som cyklar 2 x 5 km varje dag, plus lite längre turer på helgerna. han har lyckats hålla sin höftledsartros stången nu i ganska många år utan operation just genom att cykla.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-02-2011, 08:04
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (andersen @ 16-02-2011, 04:13) *

Du är för go, tror du inte jag testat? 5 min cykling, både på väg eller på träningscykel, betyder svullna knän, ont och ett par dagars kur med Naprosyn. vad vissa läkare säger får man ta med en nypa salt. Med utbytta knäleder så kan man givetvis belasta knäna igen och det SKALL man göra också. Kanske blir det utbyte för mig också i framtiden, men man gör inget på personer under 60 år för då finns risken att de nya lederna inte håller livet ut.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Christa
          Inlägg 16-02-2011, 08:07
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Vi kör på gas men den har höjts mycket och de mackar som min sambo kör förbi har bytt från biogas till naturgas. Vi får köra extra för att tanka biogas men den är fortfarande billig.

Hoppas de bygger ut fler tankställen för biogas snart. Det var ju för att kunna köra på ett bränsle som ingår i naturens kretslopp som vi köpte bilen.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-02-2011, 08:46
          Länk hit: #49

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (gnon49 @ 15-02-2011, 20:28) *
          Ja man kan väl slå fast att bilen är här för att stanna. Vårt samhälle skulle tvärnita om oljan ströps av någon anledning. Följderna skulle bli katastrofala. Ändå ångar vi på som om oljan aldrig skulle tat slut. Egentligen är oljan billig om man betänker hur den bildats och hur vi tömmer lagren av fossil solenergi. Fast jag vill inte betala mer förstås. blush.gif Det får nästa generation ta hand om. coolgleam.gif

Katastrofala? Det skulle naturligtvis bli enorma omställningar och ekonomin skulle få sig en kraftig törn, men i längden tror jag resultatet skulle bli precis tvärtemot katastrofalt.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 16-02-2011, 09:47
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Christa @ 16-02-2011, 08:07) *
          Vi kör på gas men den har höjts mycket och de mackar som min sambo kör förbi har bytt från biogas till naturgas. Vi får köra extra för att tanka biogas men den är fortfarande billig.

Hoppas de bygger ut fler tankställen för biogas snart. Det var ju för att kunna köra på ett bränsle som ingår i naturens kretslopp som vi köpte bilen.

Inte för att göra dig orolig men för många år sedan var ju tanken att biogas skulle vara framtiden för många bönder som skulle kunna skapa lokala fabriker för biogas men i dagsläget står det helt still och många av dessa har lagt på is då uppenbarligen lönbarheten i dessa är tveksamma, så man kan väl hoppas på att staten kunde stötta upp dessa(men då kommer man ju in på det jag tidigare skrev att petroleum är ju en kassako för staten) och tex stå för byggnadskostnaden och sedan får lokala företag stå för driften av dem.

Citera
          Christa
          Inlägg 16-02-2011, 17:00
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (theseraphim @ 16-02-2011, 09:47) *
          Inte för att göra dig orolig men för många år sedan var ju tanken att biogas skulle vara framtiden för många bönder som skulle kunna skapa lokala fabriker för biogas men i dagsläget står det helt still och många av dessa har lagt på is då uppenbarligen lönbarheten i dessa är tveksamma, så man kan väl hoppas på att staten kunde stötta upp dessa(men då kommer man ju in på det jag tidigare skrev att petroleum är ju en kassako för staten) och tex stå för byggnadskostnaden och sedan får lokala företag stå för driften av dem.

Det har ju varit lite segt ett tag men nu har jag hört en del på sistone som tyder på att man kommer att satsa mer på biogas.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 16-02-2011, 18:23
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Christa @ 16-02-2011, 17:00) *
          Det har ju varit lite segt ett tag men nu har jag hört en del på sistone som tyder på att man kommer att satsa mer på biogas.

Vill absolut inte verka vara en Messerschmitter men det var jag hört från de projekt som pågått i våran region. Men uppebarligen så har Biogasen gått om Naturgasen(fast de blandar de två ibland)i försäljning i Sverige så vi lär nog ändå se mer av den varan snart. Många gamla deponier har mängder med energi begraven.

Citera
          Christa
          Inlägg 16-02-2011, 20:57
          Länk hit: #53

Medlem

Så här står det på gasbilen.se

I slutet på år 2010 fanns det över 32 000 gasfordon i Sverige. Det fanns sammanlagt 169 tankstationer, varav 122 publika, 16 dedikerade tankstationer för vissa fordonsflottor och företag samt ytterligare 31 tankstationer för bussar.

Det har under 2010 sålts över 92,8 miljoner kubikmeter fordonsgas, vilket är en ökning på 35 procent jämfört med 2009. Biogas som drivmedel fortsätter att öka. Under år 2010 ökade användningen med 40 procent jämfört med 2009. Fordonsgasen har under 2010 ersatt bensin och diesel, vilket motsvarar en minskning av utsläpp med ca 180 000 ton mindre koldioxid. Dessutom minskar utsläpp av kväveoxider och partiklar.

http://www.gasbilen.se/sv-SE/Att-tanka-pa-...-i-siffror.aspx

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-02-2011, 21:05
          Länk hit: #54

Moderator

Personligen skulle jag inte våga satsa på en bil anpassad för annat bränsle än bensin eller diesel. Förutom karusellen runt gasen så höjdes ju också etanolpriset rejält så fort en stor mängd människor skaffat bil för detta bränsle.

Citera
          Christa
          Inlägg 16-02-2011, 21:15
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Huggorm @ 16-02-2011, 21:05) *
          Personligen skulle jag inte våga satsa på en bil anpassad för annat bränsle än bensin eller diesel. Förutom karusellen runt gasen så höjdes ju också etanolpriset rejält så fort en stor mängd människor skaffat bil för detta bränsle.

Bifuel innebär ju två bränslen dvs det finns en rejäl bensintank också. Vi har dock haft bilen sedan i mars 2007 och nästan enbart kört på gas.

Dom äldre gasbilarna som har tanken i bagageutrymmet kan man få väldigt billigt. Vår har emellertid inte det eftersom vi ville ha en kombi för att ha bra lastutrymme. Är man ensam och pendlar långt borde man dock kunna spara en del pengar på en billig gasbil av äldre modell.

Etanolbilar går ju också att köra på bensin och dom var ju inte ens dyrare i inköp.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-02-2011, 21:22
          Länk hit: #56

Moderator

Men det är tyvärr alltid en kompromiss att köra en bifuelbil på bensin. Dubbla tankar tar plats, och en etanolbil drar mer bensin än motsvarande med motor som är helt anpassad för bensin. Jag skulle gärna ha en bil som går att köra på något alternativt bränsle, om bara politikerna kunde ena sig om hur det skall bli i framtiden, vad som skall subventioneras och vad som skall straffbeskattas. Men en ren elbil är vad jag helst vill ha, jag hoppas att det finns ett realistiskt alternativ när det blir dags för mig att byta bil om 3-4 år.

Citera
          Peztis
          Inlägg 16-02-2011, 21:37
          Länk hit: #57

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

CITAT (Huggorm @ 16-02-2011, 21:05) *

Och nu har ju diesel blivit så poppis, så vad händer då...? Jo, då höjdes den så nu är diesel dyrare än bensin!

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-02-2011, 21:59
          Länk hit: #58

Moderator

CITAT (Peztis @ 16-02-2011, 21:37) *
          Och nu har ju diesel blivit så poppis, så vad händer då...? Jo, då höjdes den så nu är diesel dyrare än bensin!

Ja, dom anpassar hela tiden bränsleskatterna så inget bränsle skall bli riktigt lönsamt att välja mellan. Förr var ju som sagt dieseln billig, för då var det bara stora, tunga bilar som hade dieselmotor, och de fick då väldigt hög skatt i stället. Men när även småbilar började få dieselmotor blev dom tvungna att göra om reglerna. för naturens skull förstås, med den som ursäkt kan de styra och ställa som de vill...

Citera
          Christa
          Inlägg 16-02-2011, 22:08
          Länk hit: #59

Medlem

När det gäller dieselbilar har jag två frågor

1. Får det fortfarande säljas dieselbilar utan partikelfilter?

2. Vad är det som stinker från dieselbilar med katalysator? Det lukar som klor men någon påstod att det inte är det. Det känns obehagligt att andas in och man undrar ju om det är skadligt.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 16-02-2011, 22:10
          Länk hit: #60

Moderator

CITAT (Christa @ 16-02-2011, 22:08) *
          När det gäller dieselbilar har jag två frågor

1. Får det fortfarande säljas dieselbilar utan partikelfilter?

2. Vad är det som stinker från dieselbilar med katalysator? Det lukar som klor men någon påstod att det inte är det. Det känns obehagligt att andas in och man undrar ju om det är skadligt.

Så vitt jag förstår får det fortfarande säljas bilar utan partikelfilter, men skatten bli ju väldigt hög då. Och vad det än är som luktar från dieselavgaserna så kan jag nästan lova att det är skadligt att andas in

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-10-2026, 20:43

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon