|
aanderss
14-02-2011, 15:55
Vad och var tankade ni sisst och vad kostade den.
jag börjar
bensin 95 okt 13.23 ST1 Landskrona
hattstugan
14-02-2011, 16:01
Samma pris här i Enköping på St1 och 95 okt
Överbölingen
14-02-2011, 16:15
Vet inte idag men i går 13.23 på en skylt jag såg när jag körde förbi ett tankställe. Östersund.
ninnisky
14-02-2011, 16:22
Tankade senast förra veckan på Bilia på Hisingen och betalade för 95oktan 12.73.
Anki på Öland
14-02-2011, 16:34
Var och tankade 95 oktan idag, 13:48 - fy vad dyr bensinen är här då.....
Har faktiskt ingen aning vad bensinen kostar förutom att det är över 13Kr litern. Såvisst tänker man sig för innan man kör bilen. Om man inte måste förstås.
Huggorm
14-02-2011, 16:48
Får säga som gnon49, ingen aning men det är över 13kr i alla fall
malarmaster
14-02-2011, 16:58
alvesta-vislanda 13.13 för 95 oktan Ulf
PeterDeleter
14-02-2011, 17:08
Ca 2.40 /litern. Men det var iofs i Egypten för nästan 2 veckor sen så gills kanske inte. Senast jag var i Turkiet kostade det 17-18 kronor litern, dyrare än i Sverige. Skumt, man kan ju undra varför och hur dom har råd. Här i Järfälla såg jag det kostade 13.04 nu.
Aqvakul
14-02-2011, 17:27
12,93 för 95-oktan i Lund
Eva i Skåne
14-02-2011, 17:33
CITAT (Aqvakul @ 14-02-2011, 17:27)  12,93 för 95-oktan i Lund Vilken mack då? Jag tror jag betalde 13,84 i Klågerup idag.
dkhenrik
14-02-2011, 17:59
Jag koller vanligtvis denna http://bensinpriser.nu/ vid tankningstid
malcolm
14-02-2011, 18:00
CITAT (Aqvakul @ 14-02-2011, 17:27)  12,93 för 95-oktan i Lund Ja men då tillkommer resan dit.
titti49zon6
14-02-2011, 18:07
13.33 sist jag kollade i Kalix
12/2 StatOil Gårda, Göteborg 13,04 kr/liter.
gammelnalle
15-02-2011, 07:19
13:03 i lördags i Huaröd dagen efter : 13:33/l 95okt-
Man "tjänar knappast något på att köra "någonannanstans" för att tanka- gynna lokalmacken!
Antag att din mack tar 10öre mer/l - då blir tankningen ca 3:- "dyrare" (30liter) - 3:- kör du inte 3km för!!! En hyfsat ny bil kostar MINST 40:-/mil....
Men passa gärna på att tanka NÄR det åär billigt där du passerar.
b (som kan tänka sig att betala 16:-/l - om bara det går till "rätt" saker...)
Aqvakul
15-02-2011, 07:44
CITAT (Eva i Skåne @ 14-02-2011, 17:33)  Vilken mack då? Jag tror jag betalde 13,84 i Klågerup idag. Shell, Dalbyvägen..
Myosotis
15-02-2011, 10:41
CITAT (PeterDeleter @ 14-02-2011, 17:08)  Ca 2.40 /litern. Men det var iofs i Egypten för nästan 2 veckor sen så gills kanske inte. Du kunde inte ha tagit med lite till mig?
theseraphim
15-02-2011, 11:57
CITAT (Myosotis @ 15-02-2011, 10:41)  Du kunde inte ha tagit med lite till mig?  ca 3:- är vad bensinen kostar i Sverige innan skatten...
Aqvakul
15-02-2011, 13:59
CITAT (theseraphim @ 15-02-2011, 11:57)  ca 3:- är vad bensinen kostar i Sverige innan skatten... Om bensinen kostar 13,50 så är 8,22 skatt, dvs. kostnaden för bensinen är 5,28.. 3 kronor litern för själva bensinen motsvarar ett pris efter skatt på ca 10,60....
theseraphim
15-02-2011, 15:18
CITAT (Aqvakul @ 15-02-2011, 13:59)  Om bensinen kostar 13,50 så är 8,22 skatt, dvs. kostnaden för bensinen är 5,28..
3 kronor litern för själva bensinen motsvarar ett pris efter skatt på ca 10,60.... förvisso men det var mer tänkt som ett skämt men skatten är allt bra hög på bränsle i Sverige. Statens stora inkomstkällor förblir nog Petroleum, Tobak, Alkohol och Spel ett tag till.
andersen
15-02-2011, 15:25
Bensin priset är lågt i Sverige... Bensinpriset i EuropaCITAT (theseraphim @ 15-02-2011, 15:18)  förvisso men det var mer tänkt som ett skämt men skatten är allt bra hög på bränsle i Sverige. Statens stora inkomstkällor förblir nog Petroleum, Tobak, Alkohol och Spel ett tag till. Om du räknar bort spel... så är det nog en kostnad för oss alla och inte bara räknat i pengar det finns andra värderingar som skall vägas in åxå, tex sönderslagna kvinnor och förstörda barndoms år mm.
Gunilla T
15-02-2011, 16:00
Vi kommer nog att få lära oss leva med höga bensinpriser. Efter finanskrisen har priset på olja snabbt stigit till de nivåer som var innan lågkonjunkturen, nu ligger det på drygt 100 dollar/fat.
Skatten på bensin består av energiskatt, koldioxidskatt och moms, det man kallar för punktskatter. Syftet är att påverka konsumtionen och minska kolutsläppen. Sedan får man inte glömma att det skett gröna skatteväxlingar - man har ökat skatten på användningen av fossila bränslen och minskat skatten på arbete.
theseraphim
15-02-2011, 17:09
CITAT (Gunilla T @ 15-02-2011, 16:00)  Vi kommer nog att få lära oss leva med höga bensinpriser. Efter finanskrisen har priset på olja snabbt stigit till de nivåer som var innan lågkonjunkturen, nu ligger det på drygt 100 dollar/fat.
Skatten på bensin består av energiskatt, koldioxidskatt och moms, det man kallar för punktskatter. Syftet är att påverka konsumtionen och minska kolutsläppen. Sedan får man inte glömma att det skett gröna skatteväxlingar - man har ökat skatten på användningen av fossila bränslen och minskat skatten på arbete. Frågan är vad staten kommer beskatta ifall vi skulle gå ifrån fossila bränslen för de lär knappast släppa den födokroken. När vi får Elbilar så kommer det väl en särskild el/fordonskatt plus slitage skatt för vägarna och uppladdningsskatt för slitaget på elsystemet...Och skulle vi börja köra på vatten så blir det väl en skatt för att vi förbrukar mer vatten, förhöjd va avgifter för den förhöjda förbrukningen osv osv. På något sätt vill jag uppleva den dagen bara för att se var de kommer ta igen pengarna.
andersen
15-02-2011, 17:32
CITAT (theseraphim @ 15-02-2011, 17:09)  Frågan är vad staten kommer beskatta ifall vi skulle gå ifrån fossila bränslen för de lär knappast släppa den födokroken. När vi får Elbilar så kommer det väl en särskild el/fordonskatt plus slitage skatt för vägarna och uppladdningsskatt för slitaget på elsystemet...Och skulle vi börja köra på vatten så blir det väl en skatt för att vi förbrukar mer vatten, förhöjd va avgifter för den förhöjda förbrukningen osv osv. På något sätt vill jag uppleva den dagen bara för att se var de kommer ta igen pengarna. Men är det inte självklart att staten skall dra in pengar? hur skall skola, vård, omsorg, försvar, polis,transportnät mm betalas? eller skall alla betala bara för det som dom använder? hur skall då folk ha råd med att ha sina barn på dagis?
theseraphim
15-02-2011, 17:56
CITAT (andersen @ 15-02-2011, 17:32)  Men är det inte självklart att staten skall dra in pengar? hur skall skola, vård, omsorg, försvar, polis,transportnät mm betalas? eller skall alla betala bara för det som dom använder? hur skall då folk ha råd med att ha sina barn på dagis? Givetvis ska staten dra in pengar och jag ifrågasätter egentligen inte skatten på den Diesel jag tankar men samtidigt så är det lite lustigt att när de vill att vi ska bruka mer miljövänliga bränslen så skattar de dem lika högt ändå och det var lite det jag var inne på. När ersättaren för tex bensin/diesel kommer på allvar och staten vill att vi köper sådana fordon, vad kommer de lägga den uteblivna skatten på istället? Då tycker jag det är värre med Tobaken för samtidigt som de går ut med kampanjer att det är farligt att röka så tjänar de storkovan på de som röker och snusar och de vill nog gärna att vi fortsätter göra det, samma sak med alkoholen. Undrar vad staten tycker är värst när vi köper alkohol utomlands, att den langas vidare(alkohol till ungdomar finns ju gott om oavsett smuggling) eller de uteblivna skatterna?
Gunilla T
15-02-2011, 18:03
Ja, det är väl något av politikens dilemma jaa...hur skall vi betala för klimat och miljöskador?...de finns inte med i priset...ännu. Apropå bilar, utsläpp och kostnader..en ny doktorsavhandling från KTH. http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/kth...mp;utm_content=
andersen
15-02-2011, 18:13
CITAT (theseraphim @ 15-02-2011, 17:56)  Givetvis ska staten dra in pengar och jag ifrågasätter egentligen inte skatten på den Diesel jag tankar men samtidigt så är det lite lustigt att när de vill att vi ska bruka mer miljövänliga bränslen så skattar de dem lika högt ändå och det var lite det jag var inne på. När ersättaren för tex bensin/diesel kommer på allvar och staten vill att vi köper sådana fordon, vad kommer de lägga den uteblivna skatten på istället? Då tycker jag det är värre med Tobaken för samtidigt som de går ut med kampanjer att det är farligt att röka så tjänar de storkovan på de som röker och snusar och de vill nog gärna att vi fortsätter göra det, samma sak med alkoholen. Undrar vad staten tycker är värst när vi köper alkohol utomlands, att den langas vidare(alkohol till ungdomar finns ju gott om oavsett smuggling) eller de uteblivna skatterna? Ok. ang tobak och alkohol så TROR jag att det är mycket höga kostnader för staten i vård av alla sjukdomsfallen som drabbar brukare av tobak/alkohol man brukar tala om Mer än 10 000 vårdplatser inom socialtjänst och sjukvård används för alkoholvård och om man då lägger på rökarna ovan på det så är det helt klart en förlust affär för staten, dvs brukarna kostar mer en vad skatten drar in. CITAT (Gunilla T @ 15-02-2011, 18:03)  Ja, det är väl något av politikens dilemma jaa...hur skall vi betala för klimat och miljöskador?...de finns inte med i priset...ännu. Apropå bilar, utsläpp och kostnader..en ny doktorsavhandling från KTH. http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/kth...mp;utm_content=Klart intressant länk.
Fast det var lit OT, nu va?
Tror vi betalade 13:39/l för diesel på Jet i Väsby (några mil norr om Sthlm) förra veckan. Såg nu att priset ligger på läskiga 13:54.
Jag hade gärna åkt kommunalt mycket mer - om det varit ett alternativ för oss som bor här.
Gossen Ruda
15-02-2011, 18:22
Svaret på ursprungsfrågan är enkelt: För mycket!
andersen
15-02-2011, 18:25
CITAT (Gossen Ruda @ 15-02-2011, 18:22)  Svaret på ursprungsfrågan är enkelt: För mycket! Vad tycker du är ett rimligt pris?
Aqvakul
15-02-2011, 18:28
Omkring 1960 så kostade en liter mjölk, en liten limpa eller 1 liter bensin ungefär lika mycket ca 75 öre. Idag kostar mjölken mindre än bensinen, men limpan är möjligen lite dyrare. Inga gigantiska skillnader dock.
andersen
15-02-2011, 18:39
CITAT (Peztis @ 15-02-2011, 18:20)  Fast det var lit OT, nu va?
Tror vi betalade 13:39/l för diesel på Jet i Väsby (några mil norr om Sthlm) förra veckan. Såg nu att priset ligger på läskiga 13:54.
Jag hade gärna åkt kommunalt mycket mer - om det varit ett alternativ för oss som bor här. Cykel är det inget alternativ? det är ju bara knappt tre mil in till stan ifrån väsby. färdvägCITAT (Aqvakul @ 15-02-2011, 18:28)  Omkring 1960 så kostade en liter mjölk, en liten limpa eller 1 liter bensin ungefär lika mycket ca 75 öre. Idag kostar mjölken mindre än bensinen, men limpan är möjligen lite dyrare. Inga gigantiska skillnader dock. Ja jag minns Skärholmsfruarna!
theseraphim
15-02-2011, 18:41
CITAT (andersen @ 15-02-2011, 18:13)  Ok. ang tobak och alkohol så TROR jag att det är mycket höga kostnader för staten i vård av alla sjukdomsfallen som drabbar brukare av tobak/alkohol man brukar tala om Mer än 10 000 vårdplatser inom socialtjänst och sjukvård används för alkoholvård och om man då lägger på rökarna ovan på det så är det helt klart en förlust affär för staten, dvs brukarna kostar mer en vad skatten drar in. Klart intressant länk. Det gjordes väl någon studie på det hela från något av de förnäma universitet och där räknade de ut att även om man räknar in vård av rökare osv så är det bara en bråkdel av det de tjänar in som används för de kostnaderna så även efter betald vård(sedan är det ju våra vanliga skattade löner som betalar en stor del av rökarnas självdestruktivitet). Sen vill ju gärna Nykterhetsförbund o dylika använda den lögnen att det "kostar mer än det smakar" för sin sak men uppenbarligen så är det långt ifrån sanningen. Tobak och alkohol drar in ca 30 miljarder alena varje år plus minst det samma för oss bilburna dvs 60-70 miljarder på det, sen att svenska spel drar in miljarder varje år spel och dobbel och förskönar att en del går till ungdomsidrott plus behandling av beroende(en riktigt liten del bör man tillägga resten går till kistan) känns faktiskt lite knepigt.
andersen
15-02-2011, 18:48
CITAT (theseraphim @ 15-02-2011, 18:41)  Det gjordes väl någon studie på det hela från något av de förnäma universitet och där räknade de ut att även om man räknar in vård av rökare osv så är det bara en bråkdel av det de tjänar in som används för de kostnaderna så även efter betald vård(sedan är det ju våra vanliga skattade löner som betalar en stor del av rökarnas självdestruktivitet). Sen vill ju gärna Nykterhetsförbund o dylika använda den lögnen att det "kostar mer än det smakar" för sin sak men uppenbarligen så är det långt ifrån sanningen. Tobak och alkohol drar in ca 30 miljarder alena varje år plus minst det samma för oss bilburna dvs 60-70 miljarder på det, sen att svenska spel drar in miljarder varje år spel och dobbel och förskönar att en del går till ungdomsidrott plus behandling av beroende(en riktigt liten del bör man tillägga resten går till kistan) känns faktiskt lite knepigt. Det är möjligt att du har rätt, jag har liten kunskap i ämnet. Och det är svårt att få fram ofärgade svar på frågan.
theseraphim
15-02-2011, 18:51
CITAT (andersen @ 15-02-2011, 18:48)  Det är möjligt att du har rätt, jag har liten kunskap i ämnet. Och det är svårt att få fram ofärgade svar på frågan. Sedan är det så att staten betalar inte alltid all missbruksvård utan många gånger så betalar de kanske en fjärdedel sedan får kommunerna stå för resten och då betalar de inte med intäkter från alkohol eller tobak tyvärr...
CITAT (andersen @ 15-02-2011, 18:39)  Cykel är det inget alternativ? det är ju bara knappt tre mil in till stan ifrån väsby. färdvägMin syster kom och hälsade på mig med sin moppe när jag bodde i Väsby. Hon bor söder om söder, Hägersten. Det tog ett par timmar eller så. Men det blev ju billigt så klart, dock inte lika billigt som cykel.
Aqvakul
15-02-2011, 19:43
Väsby har väl snabb och billig pendeltågsförbindelse med stan...
Fast nu bor jag inte i Väsby och vem har sagt att jag vill in till stan?  Jag bor ute på landet och med ungen på dagis åt ena hållet och jobbet åt det andra på smala vägar med många och ofta stora tunga bilar så cykel är inget alternativ. Det finns bussar men typ två gånger om dagen...
Ja man kan väl slå fast att bilen är här för att stanna. Vårt samhälle skulle tvärnita om oljan ströps av någon anledning. Följderna skulle bli katastrofala. Ändå ångar vi på som om oljan aldrig skulle tat slut. Egentligen är oljan billig om man betänker hur den bildats och hur vi tömmer lagren av fossil solenergi. Fast jag vill inte betala mer förstås.  Det får nästa generation ta hand om.
Gossen Ruda
15-02-2011, 20:32
Cykling är inget alternativ om man som jag har artrosdrabbade knäleder. Kollektivtrafiken i Göteborg är fö inget att hänga i nån julgran. Spårvagnar är pittorerska men egentligen inget bra alternativ till bilen. Nu skall vi dock få en skryttågtunnel under stan för 15-20 miljarder. Kommer inte att betyda ett skit för göteborgarnas kollektivtrafik.
Anki på Öland
15-02-2011, 20:33
CITAT (Peztis @ 15-02-2011, 19:49)  ..............Det finns bussar men typ två gånger om dagen... Och i princip obefintliga tvärförbindelser!
CITAT (Aqvakul @ 15-02-2011, 19:43)  Väsby har väl snabb och billig pendeltågsförbindelse med stan... Inte om man bor öster om E4. Det tog 45 min som längst med bil i rusningstrafik till Sona, kommunalt hade det tagit 2 tim 15 min enkel resa... till mitt jobb dörr till dörr, alltså.
Aqvakul
15-02-2011, 21:42
Jag bara konstaterade att det går tåg regelbundet på sträckan Väsby - Centralen och att restiden väl ligger på knappt en halvtimmer. Bor man långt från Väsby stn så kan det naturligtvis bli hur krångligt som helst, fast då finns ju alternativet att ställa bilen vid stationen.
andersen
16-02-2011, 04:13
CITAT (Gossen Ruda @ 15-02-2011, 20:32)  Cykling är inget alternativ om man som jag har artrosdrabbade knäleder. Kollektivtrafiken i Göteborg är fö inget att hänga i nån julgran. Spårvagnar är pittorerska men egentligen inget bra alternativ till bilen. Nu skall vi dock få en skryttågtunnel under stan för 15-20 miljarder. Kommer inte att betyda ett skit för göteborgarnas kollektivtrafik. Mycket O/T... men läkare brukar rekomundera cykling vid atros,fråga din läkare nästa gång du träffar honom.Har en kompis mamma som är i 80års ålden med en ny knäled hon cyklar dagligen på sommaren inga längre sträckor men hon säjer att hon mår bra av det.
Aqvakul
16-02-2011, 07:40
CITAT (andersen @ 16-02-2011, 04:13)  Mycket O/T... men läkare brukar rekomundera cykling vid atros,fråga din läkare nästa gång du träffar honom.Har en kompis mamma som är i 80års ålden med en ny knäled hon cyklar dagligen på sommaren inga längre sträckor men hon säjer att hon mår bra av det. Jag har en arbetskamrat(50+), som cyklar 2 x 5 km varje dag, plus lite längre turer på helgerna. han har lyckats hålla sin höftledsartros stången nu i ganska många år utan operation just genom att cykla.
Gossen Ruda
16-02-2011, 08:04
CITAT (andersen @ 16-02-2011, 04:13)  Mycket O/T... men läkare brukar rekomundera cykling vid atros,fråga din läkare nästa gång du träffar honom.Har en kompis mamma som är i 80års ålden med en ny knäled hon cyklar dagligen på sommaren inga längre sträckor men hon säjer att hon mår bra av det. Du är för go, tror du inte jag testat? 5 min cykling, både på väg eller på träningscykel, betyder svullna knän, ont och ett par dagars kur med Naprosyn. vad vissa läkare säger får man ta med en nypa salt. Med utbytta knäleder så kan man givetvis belasta knäna igen och det SKALL man göra också. Kanske blir det utbyte för mig också i framtiden, men man gör inget på personer under 60 år för då finns risken att de nya lederna inte håller livet ut.
Christa
16-02-2011, 08:07
Vi kör på gas men den har höjts mycket och de mackar som min sambo kör förbi har bytt från biogas till naturgas. Vi får köra extra för att tanka biogas men den är fortfarande billig.
Hoppas de bygger ut fler tankställen för biogas snart. Det var ju för att kunna köra på ett bränsle som ingår i naturens kretslopp som vi köpte bilen.
Huggorm
16-02-2011, 08:46
CITAT (gnon49 @ 15-02-2011, 20:28)  Ja man kan väl slå fast att bilen är här för att stanna. Vårt samhälle skulle tvärnita om oljan ströps av någon anledning. Följderna skulle bli katastrofala. Ändå ångar vi på som om oljan aldrig skulle tat slut. Egentligen är oljan billig om man betänker hur den bildats och hur vi tömmer lagren av fossil solenergi. Fast jag vill inte betala mer förstås.  Det får nästa generation ta hand om.  Katastrofala? Det skulle naturligtvis bli enorma omställningar och ekonomin skulle få sig en kraftig törn, men i längden tror jag resultatet skulle bli precis tvärtemot katastrofalt.
theseraphim
16-02-2011, 09:47
CITAT (Christa @ 16-02-2011, 08:07)  Vi kör på gas men den har höjts mycket och de mackar som min sambo kör förbi har bytt från biogas till naturgas. Vi får köra extra för att tanka biogas men den är fortfarande billig.
Hoppas de bygger ut fler tankställen för biogas snart. Det var ju för att kunna köra på ett bränsle som ingår i naturens kretslopp som vi köpte bilen. Inte för att göra dig orolig men för många år sedan var ju tanken att biogas skulle vara framtiden för många bönder som skulle kunna skapa lokala fabriker för biogas men i dagsläget står det helt still och många av dessa har lagt på is då uppenbarligen lönbarheten i dessa är tveksamma, så man kan väl hoppas på att staten kunde stötta upp dessa(men då kommer man ju in på det jag tidigare skrev att petroleum är ju en kassako för staten) och tex stå för byggnadskostnaden och sedan får lokala företag stå för driften av dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|