Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  < 1 2 3 4 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fattig?, Kan någon förklara
          herkules
          Inlägg 18-02-2011, 09:24
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (Motti @ 18-02-2011, 00:28) *
          Fattig !det är väl när man inte har mat på bordet och svälter,och jag vill nog påstå att inga barn svälter i Sverige om de har vettiga föräldrar .Fattig är man när man bor i Sudan utan föräldrar plus att man får ta hand om sina syskon och kanske på sin höjd få lite mjölk och lite majs att överleva på,det är fattigdom på sin spets.Vet vi här i Sverige ens fattigdom är ? tror inte det.

visst vet människor i sverige vad fattigdom är, tro för all del inget annat motti!
          till och med människor som inte är fattiga torde veta vad det är utan att behöva fråga om det.

det finns barn som inte har något hem, det finns barn som får äta nudlar till middag för det är vad som bjuds.
          det finns barn som inte har gummistövlar, vinterstövlar, gympakläder, vinteroverall.
          bara som exempel.
          det finns barn som inte kan följa med på skolans aktiviteter för att det inte finns 50 eller 100 kr.
          det finns barn som inte kan gå på kalas för att deras föräldrar har inte råd att köpa någon present.
          det finns barn som inte får några födelsedagspresenter eller julklapppar.
          det finns vuxna som måste välja mellan att köpa mat eller betala hyran.
          det finns vuxna som väljer att inte hämta ut sina mediciner utan köper mat för pengarna i stället.
          det finns vuxna som idag 2011 går omkring med trasiga tänder så det de äter måste vara mjukt, de kan inte tugga.

tänk på det nästa gång du tar taxi ner på stan för din shoppingrunda!

istället för att jämföra sverige med sudan så kan vi jämföra oss med norge, det är mer rimligt.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 18-02-2011, 09:56
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (herkules @ 18-02-2011, 09:24) *
          visst vet människor i sverige vad fattigdom är, tro för all del inget annat motti!
          till och med människor som inte är fattiga torde veta vad det är utan att behöva fråga om det.

det finns barn som inte har något hem, det finns barn som får äta nudlar till middag för det är vad som bjuds.
          det finns barn som inte har gummistövlar, vinterstövlar, gympakläder, vinteroverall.
          bara som exempel.
          det finns barn som inte kan följa med på skolans aktiviteter för att det inte finns 50 eller 100 kr.
          det finns barn som inte kan gå på kalas för att deras föräldrar har inte råd att köpa någon present.
          det finns barn som inte får några födelsedagspresenter eller julklapppar.
          det finns vuxna som måste välja mellan att köpa mat eller betala hyran.
          det finns vuxna som väljer att inte hämta ut sina mediciner utan köper mat för pengarna i stället.
          det finns vuxna som idag 2011 går omkring med trasiga tänder så det de äter måste vara mjukt, de kan inte tugga.

tänk på det nästa gång du tar taxi ner på stan för din shoppingrunda!

istället för att jämföra sverige med sudan så kan vi jämföra oss med norge, det är mer rimligt.

Jag kan inte svara för Motti: MEN

Det finns säkert barn enligt ovan lista- DET ifrågasätter jag inte- men är det verkligen vart 10e barn i min kommun??? vart tredje i Malmö???

Jag kan INTE definiera ordet Fattigdom- så mycket förstår jag- men vill gärna veta SÅ ATT vi pratar samma språk.
          Mellan RIK och FATTIG måste det finnas ett antal graderingar???? Eller???
          Och att ha FÖRSÖRJNINGSSTÖD inte Socialbidrag (har man iallafall sagt till mig att "socialbidrag" heter det inte numera- ) kan knappast vara samma sak som att man per automatik är FATTIG!!! ?????

Jag vet också att det finns barn till "rika" föräldrar som inte kan ge sina barn 100:- till en present därför att föräldrarna spenderar pengar på annat som DE prioriterar.....

Ett gammalt sveskt ordspråk poppar upp:
          Det är inte på inkomsterna man blir rik- utan på de utgifter man inte har!!

b

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          gnon49
          Inlägg 18-02-2011, 10:06
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Fattigdom har nog alltid funnits i Sverige. Den har bara inte synts o hört tidigare i samma utsträckning som nu.
          Människor som av någon anledning aldrig kommer ut på arbetsmarknaden, eller med ett kort arbetsliv, kommer alltid att få leva i fattigdom enligt vårt synsätt att identifiera fattigdom. Så kommer det nog alltid att förbli, tyvärr.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Red Top
          Inlägg 18-02-2011, 10:12
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (gammelnalle @ 18-02-2011, 09:56) *

Det finns säkert barn enligt ovan lista- DET ifrågasätter jag inte- men är det verkligen vart 10e barn i min kommun??? vart tredje i Malmö???

Jag kan INTE definiera ordet Fattigdom- så mycket förstår jag- men vill gärna veta SÅ ATT vi pratar samma språk.
          Mellan RIK och FATTIG måste det finnas ett antal graderingar???? Eller???
          Och att ha FÖRSÖRJNINGSSTÖD inte Socialbidrag (har man iallafall sagt till mig att "socialbidrag" heter det inte numera- ) kan knappast vara samma sak som att man per automatik är FATTIG!!! ?????

Jag vet också att det finns barn till "rika" föräldrar som inte kan ge sina barn 100:- till en present därför att föräldrarna spenderar pengar på annat som DE prioriterar.....
          Ett gammalt sveskt ordspråk poppar upp:
          Det är inte på inkomsterna man blir rik- utan på de utgifter man inte har!!

b

Om du orkar, och verkligen är intresserad av att veta, kan du ju läsa Rädda Barnens årsrapport 2010, om barnfattigdomen i Sverige.

Barnfattigdomen i Sverige

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          fuchsian
          Inlägg 18-02-2011, 10:38
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

Har läst igenom vad alla har skrivit och en sak som jag undrar är; confused.gif ---- fattigdom med känslor.
          Hur blir denna unge om den inte få sitt basbehov av kärlek och vara omtyckt och lära sig att det är inte precis allt som kan mätas i pengar?!!

Det räcker inte att ge barnet en nyköpt leksak för att den vill/eller den som har hand om barnet har fastnat i det att rikedom = pengar.
          Visserligen sant till stor del, men kärlek och omfamning kostar inget, men ger så mycket mer. Samtidigt kan man lära sitt barn att förstå att när pengarna inte räcker till så finns ju värmen och omsorgen som ger barnet den tryggheten som kan inte köpas för pengarna. ...... wub.gif

Kanske en ensidig inlägg, men att förstå tanken bakom detta kan man trots i svåra omständigheter ge ett bättre start i livet än en ny leksak, för barnet lär sig att förstå --- om den endast får leksaker --- att det är den stora lyckan och sakerna blir ju inget värda i längden när det finns ett tomt hål i barnet som den inte begriper sig på. ... Lite annat att tänka på och det finns så mycket som är gratis om man är påhittig förälder .....Fuchsian ......

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-02-2011, 10:44
          Länk hit: #26

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (gammelnalle @ 18-02-2011, 09:56) *

Att det är just i Malmö det finns flest fattiga ger en ledtråd till varför du inte känner några. Väldigt många är invandrare, ofta somaliska familjer med bortåt ett dussin ungar och där föräldrarna är arbetslösa. Om en fattig familj har tio ungar så blir det snart stora siffror i statistiken. Men även svenska ensamstående mammor som också är arbetslösa, kanske för att hon fick ungen när hon var 15-16 och därmed inte gick klart sin utbildning. Och vidare missbrukare, som också har ungar. Hur många ur dessa grupper känner du?

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-02-2011, 11:20
          Länk hit: #27

Gäster

När jag läser denhär tråden kan jag inte annat än undra över varför en del så ihärdigt förnekar att fattigdom existerar i Sverige? Vad skulle det innebära om den insikten faktiskt fick fäste i medvetandet?

Kommunernas kostnader för ekonomiskt bistånd ökar snabbt och påverkar naturligtvis kommunens andra verksamhetsområden som en jätten glufs. Skolor, äldreomsorg,vägunderhåll etc tvingas minska sina kostnader. Detta i sin tur påverkar oss alla.

Det allvarligaste är, inte att antalet hushåll som blir beroende av försörjningsstöd ökar utan att så många hushåll blir långtidsberoende av ekonomiskt bistånd och där är det nog ingen som förnekar att det handlar om just fattigdom.

Att jämföra med andra länder är faktiskt ingen poäng eftersom vi relaterar till vår egen omgivning och i synnerhet barn har inget annat att jämföra med än sina skolkamrater. Ingen skyltar med sin fattigdom eftersom det upplevs skamligt, alltså försöker man dölja det så långt som möjligt är. I synnerhet i konsumismens tidevarv positionerar vi oss genom prylar gentemot varandra. Att konsumera är numera ett fritidsnöje och inte som förut, en nödvändighet. När vi tittar in i välfyllda garderober och konstaterar att vi inget har att ta på oss????
          Konsumismen och prylarna har blivit ett sätt att visa sin status som tydliggör skillnaderna mellan dem som har och inte har.

Fattigdom kan uttryckas på många olika sätt. Är ett samhället rikt eller fattigt när nya köpcentra växer upp som svampar i jorden medan barngrupperna på dagis ökar?

Har du råd att sjukskriva dig? Har du råd att sätta dina barn i simskola eller att delta i klassresan som kostar 100 kr? Man kan ställa massor av konkreta frågor där just fattigdomsbegreppet blir ganska tydligt.

Redigerat av Gunilla T: 18-02-2011, 11:26

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 18-02-2011, 11:27
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (fuchsian @ 18-02-2011, 10:38) *
          Har läst igenom vad alla har skrivit och en sak som jag undrar är; confused.gif ---- fattigdom med känslor.
          Hur blir denna unge om den inte få sitt basbehov av kärlek och vara omtyckt och lära sig att det är inte precis allt som kan mätas i pengar?!!

Det räcker inte att ge barnet en nyköpt leksak för att den vill/eller den som har hand om barnet har fastnat i det att rikedom = pengar.
          Visserligen sant till stor del, men kärlek och omfamning kostar inget, men ger så mycket mer. Samtidigt kan man lära sitt barn att förstå att när pengarna inte räcker till så finns ju värmen och omsorgen som ger barnet den tryggheten som kan inte köpas för pengarna. ...... wub.gif

Kanske en ensidig inlägg, men att förstå tanken bakom detta kan man trots i svåra omständigheter ge ett bättre start i livet än en ny leksak, för barnet lär sig att förstå --- om den endast får leksaker --- att det är den stora lyckan och sakerna blir ju inget värda i längden när det finns ett tomt hål i barnet som den inte begriper sig på. ... Lite annat att tänka på och det finns så mycket som är gratis om man är påhittig förälder .....Fuchsian ......

En till som uppenbarligen inte förstått vad det är fråga om. angry.gif Säg du till ditt barn att "tyvärr får du inte åka med på skolutflykten men du får en kram". Man kan inte äta omfamningar och kärlek och inte heller klä sig i det! Det är ju faktiskt ganska löjligt att tro att fattiga barn inte skulle få den kärlek der behöver. Typiskt att sånt kommer från en som själv kan vältra sig i pengar.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-02-2011, 11:29
          Länk hit: #29

Moderator

Man kan ju införa skoluniform även i Sverige, så syns det inte att vissa barn inte har råd med dyra kläder. Subventionera uniformerna, så har alla råd. Och förbjud klassresor som kostar pengar för föräldrarna.

Eller tillåt segregering så barn kan gå på skolor där enbart barn ur deras egen samhällsgrupp går, så kan dom inte hålla på och jämföra sig med såna som har det bättre.

Men min lösning är nog ändå fler jobb. Får föräldrarna ett jobb så kan de tjäna pengar och komma ur fattigdomen. Inför sextimmarsdagar med sänkt lön, så får man lös en massa arbetstillfällen. Tråkigt för alla stora köpcentran att folk får lite mindre pengar över för konsumtion, men det är ett problem jag tror vi kan hantera.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-02-2011, 11:51
          Länk hit: #30

Gäster

CITAT (Huggorm @ 18-02-2011, 11:29) *
          Eller tillåt segregering så barn kan gå på skolor där enbart barn ur deras egen samhällsgrupp går, så kan dom inte hålla på och jämföra sig med såna som har det bättre.

Men min lösning är nog ändå fler jobb. Får föräldrarna ett jobb så kan de tjäna pengar och komma ur fattigdomen. Inför sextimmarsdagar med sänkt lön, så får man lös en massa arbetstillfällen. Tråkigt för alla stora köpcentran att folk får lite mindre pengar över för konsumtion, men det är ett problem jag tror vi kan hantera.

Men Huggormen...segregerade skolor - är inte det en av de tydligaste fattigdomsbevis som man kan ha i ett samhälle???

Däremot börjar jag hålla med dig om sänkt arbetstid, att dela på jobben minskar konsumtionen vilket nog är nödvändigt.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-02-2011, 11:55
          Länk hit: #31

Moderator

De segregerade skolorna var ironi. Men eftersom fattigdom är relativt så skulle det hjälpa på självkänslan hos de fattiga om de slapp jämföra sig med någon rikare.

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 18-02-2011, 11:59
          Länk hit: #32

Gäster

CITAT (Huggorm @ 18-02-2011, 11:55) *
          De segregerade skolorna var ironi. Men eftersom fattigdom är relativt så skulle det hjälpa på självkänslan hos de fattiga om de slapp jämföra sig med någon rikare.

Okej....men att lösa ett problem med att skapa flera nya (segregerade skolor skapar massor med problem) är väl inte en bra lösning...

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 18-02-2011, 13:05
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (Red Top @ 18-02-2011, 10:12) *
          Om du orkar, och verkligen är intresserad av att veta, kan du ju läsa Rädda Barnens årsrapport 2010, om barnfattigdomen i Sverige.

Barnfattigdomen i Sverige

Tackar för den länken- en LITEN puzzelbit

har skummat sid 27-31 Och genast får jag problem , de skriver bl.a. :
          "Fattigdom kan definieras på flera sättDet finns flera sätt att definiera fattigdom. Definitionerna bygger på samhällets normer samt hur vi ser
          på och värderar ekonomiska förhållanden.
          Inom EU används i huvudsak ett relativt fattigdomsbegrepp som innebär att fattigdomsgränsen går vid
          högst 50 eller 60 procent av landets medianinkomst.
          Fattigdom kan också definieras med absoluta ekonomiska mått, det vill säga inkomster som understiger
          en viss gräns. Gränsen kan sättas på olika sätt beroende på land och sammanhang. Världsbankens
          definition av fattigdom i utvecklingsländer (en inkomst på mindre än två dollar per dag) och Socialstyrelsens
          riksnorm för socialbidrag är två exempel."

och vidare:

Fattigdom är med detta synsätt ett relativt begrepp

slut citat, mina kursiveringar

Därmed svårt att diskutera: det finns för många variabler för att vi skall diskutera samma sak.
          Och just att RK med sina höga chefslöner skulle vara normgivande... tja....

Jag har tidigare levt lååååångt UNDER DEN AV SOCIALstyrelsen stipulerade normen... varit berättigad till (men ej tagit) bostadsstöd osv... (huruvida "socialbidrag" vet jag inte ) men FATTIG???? ALDRIG!!!

b

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          gnon49
          Inlägg 18-02-2011, 13:08
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Men skolar är väl ofta segregerade eftersom dom har ett visst upptagningsområde och får elever därifrån.
          När man sedan själv får välja skola för vidare studier så kanske det suddas ut något.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-02-2011, 13:56
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

"Fattig" kan definieras väldigt olika och är dessutom är ett mycket känslomässigt laddat begrepp.

Om man vill analysera och diskutera vidare om detta, så är det bättre att tala i termer av skillnader i levnadsstandard och om tillgången eller avsaknaden av konkreta nyttigheter.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          fuchsian
          Inlägg 18-02-2011, 14:08
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 18-02-2011, 11:27) *
          En till som uppenbarligen inte förstått vad det är fråga om. angry.gif Säg du till ditt barn att "tyvärr får du inte åka med på skolutflykten men du får en kram". Man kan inte äta omfamningar och kärlek och inte heller klä sig i det! Det är ju faktiskt ganska löjligt att tro att fattiga barn inte skulle få den kärlek der behöver. Typiskt att sånt kommer från en som själv kan vältra sig i pengar.

Visst har jag fattat det hela och UPPLEVT det också som barn, när maten var slut och magen knorrade av hunger och man inte kunde gå till skolan för att pappa hade inget jobb och kunde inte köpa skor till mig.

Du är alldeles för ensidig i detta. Jag har inte vägt varken det ena eller det andra mot varandra utan enbart tagit upp en STOR bristvara i fattigdomen som de flesta nuförtiden i det materialistiska världen glömmer bort ---- att ta tid för sitt/sina barn att lära dem att värdesätta också det som är inte beroende av pengar.
          Man kan gå ut till skogen med sina ungar och hitta på massor med saker --- det kostar inget men ger barnet ett annat sätt att värdesätta det de kan få när man har råd att köpa det som behövs.

Jag upplever dagens Sverige som en stor "gnäll och klaga - stuga" och utan egna initiativ ----- Gäller inte alla, men en del .....men gör nåt själv då, det finns ju många länder som inte ens ha rent vatten.

Att få en känslomässigt stabilt barndom med eller utan pengar gör det lättare för dessa barn att klara sig sen som vuxna och inte gå med dollartecken i ögorna för allt. Men dagens samhälle är ju byggt just för detta fenomen --- pengar och brylar ---- men ändå må pytom och känna sig tom invärtes.

Ta du och "missuppfatta" hur mycket du vill, men min mening är att trots inga nya prylar väger mer än den inre tryggheten man har i grund och botten.
          ( har du sett reklamen i TV där en gubbe vältrar sig i ett helt rum med sedlar ---- det är min gubbe! heh ..) ... Fuchsian ....

Redigerat av fuchsian: 18-02-2011, 14:09

Citera
          Huggorm
          Inlägg 18-02-2011, 14:08
          Länk hit: #37

Moderator

Jag tänkte för ett ögonblick skriva att det trots allt inte är så farligt med fattigdom, få svenskar under trettio har nog växt upp under värre armod än mig. Men när jag tänker efter så blev jag ju inte riktigt riktig heller...

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 18-02-2011, 14:23
          Länk hit: #38

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

..................

Tog bort eftersom jag gjort dumheten att jämföra mitt eget liv med äkta fattigdom, ursäkta!

Redigerat av Anki på Öland: 19-02-2011, 12:20

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 18-02-2011, 14:36
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Huggorm @ 18-02-2011, 14:08) *
          Jag tänkte för ett ögonblick skriva att det trots allt inte är så farligt med fattigdom, få svenskar under trettio har nog växt upp under värre armod än mig. Men när jag tänker efter så blev jag ju inte riktigt riktig heller...

smiley_small_hug.gif kompiskram.gif wub.gif Jag gillar dig precis som du är!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          fuchsian
          Inlägg 18-02-2011, 14:47
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 18-02-2011, 14:23) *
          Ser att jag tydligen alltid varit fattig och mina barn har hört till dom som inte fått pengar till att kunna följa med på skolresor och sånt. Ingen av oss har dock känt oss fattiga fast mina inkomster legat långt under "socialbidragsnormen" (som det hette på den tiden) - däremot har vi fått prioritera!
          Mina barn fick göra valet - skall vi kunna ha hund kan jag inte jobba heltid och då kommer vi inte att ha råd till märkeskläder och annat mer än det nödvändiga, men å andra sidan kommer jag att vara hemma när ni kommer från skolan - skall vi ha råd att åka på semester tillsammans har vi inte råd att lägga en hundring per månad till gemensam klassresa osv.
          Det var aldrig någon tvekan i deras val!!
          Det har ju också gjort att jag kommer att få en pension som är skrattretande, men.... jag är ju van att leva på lite pengar och jag har ett billigt boende så jag kommer att fortsätta vara en fattig pensionär och få prioritera - men nöjd med livet smile.gif

Helt rätt! Det ligger inte i prylar utan en fråga om prioritering och att ge förståelse till barnen och ge dom delmål eller andra alternativ och att de får delta i den situationen som man lever i.
          Det där menar jag att då uppstår inte dom tomma rummen i själen och allt det för med sig. Man är lycklig och påhittig i den situationen man befinner sig i och inte bryr sig så vad grannen har för sig.
          Så uppfattade jag ditt inlägg Anki, och det försökte jag förmedla innan, men ville inte bli för långrandig, så det blev nog lite för ensidigt.
          Det var detta som du fick nerskrivet jag syfftade på. ------ Bra skrivet! ... tummenupp.gif ---- Fuchsian......

Citera

12 sidor V  < 1 2 3 4 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-12-2025, 12:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon