CITAT (Gita @ 27-02-2011, 17:13)

Och hur många är de? För visst grundar sig väl även sjukpensionens storlek på de inkomster man hade innan sjukdomen?
Gita
Ja du det skulle man faktiskt kunna tro men det är bara första året den baserar sig på din genomsnittsförtjänst för de senaste fem åren. Sedan räknas den bara upp med inflationen. T.ex min sjukersättning baseras på min inkomst från 1990 och då jobbade jag deltid. Sedan dess har jag varit arbetslös varvat med visstidsanställningar. Det hjälper inte ens jag jag bredvid min halva sjukersättning haft ett riktigt jobb för när jag behövde hel ersättning så räknades det fortfarande på min inkomst från 1990.
Så sorry om du trodde på ljuget om att sjukersättningen är 64% av din lön för de talar aldrig om för vilket år som dom räknar din lön på. 1950, 1970, 1990 eller 2010. Sjuhelvetes skillnad på lönen.
CITAT (Gita @ 27-02-2011, 16:50)

Hur det förhåller sig med annan verkligt livsuppehållande medicin vet jag inte, men när det gäller diabetes är all medicin och också avancerade tekniska hjälpmedel kostnadsfria. Kan inte tänka mig att det endast är diabetiker som har denna förmån utan även andra kroniskt sjuka. Men som sagt jag vet inte hur det förhåller sig med detta.
Gita
Definiera vad du menar med verkligt livsuppehållande medicin snälla Gita. Utan luft klarar man sig inte i mer än 4 minuter sedan får man allvarliga hjärnskador.