Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Påskupprop för de sjuka, namninsamling
          Wilmer
          Inlägg 22-04-2011, 21:49
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

kompiskram.gif

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Anma
          Inlägg 22-04-2011, 21:49
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

Påskuppropet tystnar inte

"Anslutningen till Påskuppropet mot utförsäkringarna växer. Förra veckans förslag från socialförsäkringsminister Ulf Kristersson gör det ännu viktigare att gå ut på gator och torg och protestera. Förändringsförslaget är en skenmanöver, som bara inför några enstaka undantag från den inhumana utförsäkringsregeln. Försäkringskassan har räknat ut att undantagen gäller 2000 personer av de 100 000 sjuka som sammantaget kastas ut från sjukförsäkringen, genom tidsgränser och genom ett regelverk som utestänger många av de sjuka.

Avsikten tycks vara att tysta de växande protesterna mot sjukförsäkringsreformen. Genom att framställa förändringarna som tillräckliga för att återskapa en human sjukförsäkring hoppas man uppenbarligen att få de flesta att stanna hemma från manifestationerna.

Detta trixande visar att Påskuppropet behövs mer än någonsin. Vi manar till ett massivt deltagande för att visa att vi inte låter oss luras!

Det är ovärdigt ett rikt samhälle att utestänga sjuka människor från en försäkring som de själva har betalat, och ställa dem utan försörjning. Att genom politiska beslut friskförklara människor som av sina läkare bedömts som oförmögna till allt slags arbete, är att sätta sig över medicinsk kunskap. Det går inte att lagstifta om när en sjukdom är läkt.

Hela familjer drabbas av de orimliga situationer som de sjuka har ställts i. Barnfattigdomen ökar. Barn, som redan är traumatiserade av att ha en förälder som inte fungerar i föräldrarollen, drabbas därutöver av att växa upp i en svår ekonomisk situation.

Vi kräver stöd, vård och medicinsk rehabilitering till de sjuka i stället för tvång, misstänkliggörande och ekonomisk utarmning.

Bekämpa sjukdomar, inte de sjuka!

Visa solidaritet med de svaga i samhället! Gå man ur huse och deltag i manifestationerna på Annandag påsk!"

Citera
          Gita
          Inlägg 22-04-2011, 22:14
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (netha @ 22-04-2011, 22:37) *
          Gita ... har du någon gång nuddat vid tanken att kanske du också kan drabbas av sjukdom?
          Även de mest högutbildade (fast du hör ju inte dit) kan drabbas och då är nog alla tacksamma om vi har ett socialt skyddsnät ... inte bara för dem som har råd att betala för extra försäkringar. Sedan har ju inte alls alla högutbildade/högavlönade någon privat sjukförsäkring. Där handlar det om människor med solidaritetskänsla ... som inte bara tänker på sitt eget bästa och flinar åt grannen som råkar halka och bryta benet och sedan blir utförsäkrad efter att ha drabbats av mördarbakterie och delvis amputation ... 500 dagar har gått ... då ska han ut och jobba hur hans hälsa än är.
          Du är inte på riktigt om du tycker att alliansens sjukvårdspolitik är OK!

Jill Bolte Taylor's stroke of insight

Snälla du, självklart kan jag precis som alla andra bli sjuk, men jag vet också att vi i Sverige har ett sjukförsäkringssystem som fungerar väl för den stora majoriteten. Att några få, förmodligen mindre än en procent, av alla hundrtusentals sjukskrivna hamnar mellan stolarna och råkar illa ut är naturligtvis tragiskt och bör rättas till så långt det är möjligt, och det är ju något som man från regeringens håll också försöker göra. Den reform som ju initierades av socialdemokratrena men genomfördes av alliansen var absolut nödvändig och tyvärr tror jag inte någon hade lyckars skapa det helt perfekta systemet(inte ens du), det viktigaste måste väl ändå vara att man försöker rätta till det som blev fel.
          Sen när det gäller det s.k. påskuppropet så har vi ju facit på hur stor uppslutningen blev redan den 26:e.
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-04-2011, 22:18
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Gita, varför är du så förbaskat dryg och nedlåtande i dina inlägg?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          netha
          Inlägg 22-04-2011, 22:28
          Länk hit: #45

Gäster

CITAT (Gita @ 22-04-2011, 23:14) *
          Snälla du, självklart kan jag precis som alla andra bli sjuk, men jag vet också att vi i Sverige har ett sjukförsäkringssystem som fungerar väl för den stora majoriteten. Att några få, förmodligen mindre än en procent, av alla hundrtusentals sjukskrivna hamnar mellan stolarna och råkar illa ut är naturligtvis tragiskt och bör rättas till så långt det är möjligt, och det är ju något som man från regeringens håll också försöker göra. Den reform som ju initierades av socialdemokratrena men genomfördes av alliansen var absolut nödvändig och tyvärr tror jag inte någon hade lyckars skapa det helt perfekta systemet(inte ens du), det viktigaste måste väl ändå vara att man försöker rätta till det som blev fel.
          Sen när det gäller det s.k. påskuppropet så har vi ju facit på hur stor uppslutningen blev redan den 26:e.
          Gita

"Att några få, förmodligen mindre än en procent, av alla hundrtusentals sjukskrivna hamnar mellan stolarna och råkar illa ut är naturligtvis tragiskt och bör rättas till så långt det är möjligt, och det är ju något som man från regeringens håll också försöker göra. "
          Räknar du levande människor i procenttal? Har du nån susning om hur många cirkus en procent är? Har du nån susning om hur många tragedier som ryms bakom siffrorna? Har du nån susning om hur många svårt sjuka människor som begått självmord pga situation Alliansen försatt dem i?
          Om jag vore du ... då skulle jag inte sova gott om nätterna. Inte med den människosyn du har.

Alliansens jakt på sjuka har också jag fått ta del av ... Fick ett brev där de undrade om jag kanske glömt meddela ev fosterbarn jag tar hand om. Jag som är i behov av dygnetrunthjälp.
          Skäms Alliansen!!!

Citera
          Anma
          Inlägg 22-04-2011, 22:36
          Länk hit: #46

Medlem

Vilken regering som verkställt reglerna är helt irrelevant i det här läget. Det viktiga är att reglarna ändras till humana regler där människor inte tar sitt liv eller gör misslyckade självmordsförsök i sin förtvivlan och där ingen sjuk ska behöva gå till socialen för att få mat på bordet och där ingen sjuk ska utförsäkras innan arbetsförmågan är utredd.
          Utred först - utförsäkra sedan om arbetsförmåga finns. Hur svårt kan det vara?

Jag skulle ensam kunna skriva om dessa regler och få dem humana och samtidigt att rymmas i ungefär samma budget om man tar hänsyn till hur mycket sjukförsäkringssystemet kostar samhället i stort och inte bara själva socialförsäkringsbudgeten.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-04-2011, 22:36
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Netha , det är väl just Gitas människosyn som gör ATT h*n kan sova gott om nätterna , eller hur ?

Ingen idé att slåss mot en väderkvarn !

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Gita
          Inlägg 22-04-2011, 22:39
          Länk hit: #48

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 22-04-2011, 23:18) *
          Gita, varför är du så förbaskat dryg och nedlåtande i dina inlägg?

Vad är det som du uppfattar som mer drygt än flertalet andra inlägg (ganska gott om dryga inlägg här enligt min mening) Kan det möjligen vara att jag inte alltid delar de mest tongivande och dominerande skribenternas värderingar?
          Nu är ju det här forumet lite speciellt, ute i verkligheten uppfattas jag nog inte som speciellt dryg och inte mina värderingar för särskilt udda, tvärtom faktiskt så uppfattas jag som väldigt vanlig med ganska sunda värderingar.
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 22-04-2011, 22:42
          Länk hit: #49

Medlem

Edit:
          Tar bort, ångrade mig!

Redigerat av Anma: 22-04-2011, 22:46

Citera
          netha
          Inlägg 22-04-2011, 22:43
          Länk hit: #50

Gäster

CITAT (mamamaggan @ 22-04-2011, 23:36) *
          Netha , det är väl just Gitas människosyn som gör ATT h*n kan sova gott om nätterna , eller hur ?

Ingen idé att slåss mot en väderkvarn !

Nämen så tänker inte jag ... Vi måste alla dagar jobba på att upplysa även dem som har snäv syn och bara ser det de vill se. (stackars)

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 22-04-2011, 22:46
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

CITAT (netha @ 22-04-2011, 23:43) *
          Nämen så tänker inte jag ... Vi måste alla dagar jobba på att upplysa även dem som har snäv syn och bara ser det de vill se. (stackars)

Det förstår , jag men ibland måste man inse att en del bara vill vara som en "väderkvarn" och att det inte går att argumentera med dem.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          netha
          Inlägg 22-04-2011, 22:48
          Länk hit: #52

Gäster

CITAT (Gita @ 22-04-2011, 23:39) *
          Vad är det som du uppfattar som mer drygt än flertalet andra inlägg (ganska gott om dryga inlägg här enligt min mening) Kan det möjligen vara att jag inte alltid delar de mest tongivande och dominerande skribenternas värderingar?
          Nu är ju det här forumet lite speciellt, ute i verkligheten uppfattas jag nog inte som speciellt dryg och inte mina värderingar för särskilt udda, tvärtom faktiskt så uppfattas jag som väldigt vanlig med ganska sunda värderingar.
          Gita

Inte för att frågan var ställd till mig, men jag måste ändå få svara.
          Kan det kanske bero på att de är dina gelikar som har samma människosyn som du!? Sunda värderingar ... nej det kan jag inte hålla med om att du har.

Citera
          Anma
          Inlägg 22-04-2011, 22:48
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (mamamaggan @ 22-04-2011, 23:46) *
          Det förstår , jag men ibland måste man inse att en del bara vill vara som en "väderkvarn" och att det inte går att argumentera med dem.

Sant. jag börjar tro att det trollas ganska vilt från några håll med ett enda syfte, att få oss lättlurade stackare i fällan. Det har ju också öppet deklarerats från det hållet att så är fallet.

Citera
          Gita
          Inlägg 22-04-2011, 22:57
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (netha @ 22-04-2011, 23:28) *
          "Att några få, förmodligen mindre än en procent, av alla hundrtusentals sjukskrivna hamnar mellan stolarna och råkar illa ut är naturligtvis tragiskt och bör rättas till så långt det är möjligt, och det är ju något som man från regeringens håll också försöker göra. "
          Räknar du levande människor i procenttal? Har du nån susning om hur många cirkus en procent är? Har du nån susning om hur många tragedier som ryms bakom siffrorna? Har du nån susning om hur många svårt sjuka människor som begått självmord pga situation Alliansen försatt dem i?
          Om jag vore du ... då skulle jag inte sova gott om nätterna. Inte med den människosyn du har.

Alliansens jakt på sjuka har också jag fått ta del av ... Fick ett brev där de undrade om jag kanske glömt meddela ev fosterbarn jag tar hand om. Jag som är i behov av dygnetrunthjälp.
          Skäms Alliansen!!!

Du kanske kan svara mig på hur ett heltäckande, realistiskt system där ingen faller mellan stolarna skulle se ut. Du kan kanhända konstruera ett perfekt system utan några som helst fallgropar, utveckla gärna hur du tycker att det perfekta systemet skall se ut.
          För övrigt tror jag inte att den majoritet av svenska folket som har borgerliga värderingar har några
          som helst problem med nattsömnen
          Nattinatti/Gita

Citera
          netha
          Inlägg 22-04-2011, 23:01
          Länk hit: #55

Gäster

CITAT (Gita @ 22-04-2011, 23:57) *
          Du kanske kan svara mig på hur ett heltäckande, realistiskt system där ingen faller mellan stolarna skulle se ut. Du kan kanhända konstruera ett perfekt system utan några som helst fallgropar, utveckla gärna hur du tycker att det perfekta systemet skall se ut.
          För övrigt tror jag inte att den majoritet av svenska folket som har borgerliga värderingar har några
          som helst problem med nattsömnen
          Nattinatti/Gita

Nämen så klart förstår jag att inte DU har. smile.gif
          Gita ... du agerar med lite översittarfasoner ... vill få dig att framstå som en med högre status osv.
          Du berättar ofta om dína klädinköp ... köper kvalitet osv.
          Visst ... jag har ibland hållit med dig ... så gör jag också i vissa fall ... köper två lika plagg bara för att jag gillar.
          Men Gita ... du ser ut att sakna empati ... du ser ut att sakna inlevelseförmåga ... Sååå synd tycker jag ... för då har du gått miste om så stor del av livet. sad.gif

Citera
          Gita
          Inlägg 22-04-2011, 23:04
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (netha @ 22-04-2011, 23:48) *
          Inte för att frågan var ställd till mig, men jag måste ändå få svara.
          Kan det kanske bero på att de är dina gelikar som har samma människosyn som du!? Sunda värderingar ... nej det kan jag inte hålla med om att du har.

Trots allt så är ju mina "gelikar" ganska många, mer än hälften av svenska folket, eller hur?
          Gita

Citera
          netha
          Inlägg 22-04-2011, 23:09
          Länk hit: #57

Gäster

CITAT (Gita @ 23-04-2011, 00:04) *
          Trots allt så är ju mina "gelikar" ganska många, mer än hälften av svenska folket, eller hur?
          Gita

Och det gläds du åt!
          Fortsätt göra så så hoppas jag att du och dina gelikar får fortsätta vara friska och slippa hamna i Alliansens "non person"
          Fy f... jag kan inte fatta hur din hjärna funkar!

Kom att tänka på doktorn som joggade varje morgon... åt hälsosamt osv ... sedan en dag hittades han liggandes på elljussspåret just utanför mitt hus ... förlamad ... han kom aldrig igen i tjänst.

Citera
          Anma
          Inlägg 22-04-2011, 23:12
          Länk hit: #58

Medlem

Gita

Inte sant. I alla fall inte i frågan om sjukförsäkringarna. Väldigt många alliansare tycker att dagens system är helt uppåt väggarna. Inte som du, som eventuellt kan sträcka dig till "smärre justeringar". Jag vet att det är på det viset, jag som är involverad i frågan i ett mycket djupare plan än du.
          Så, att vara alliansare är inte lika med att vara epatilös, men i vissa fall är det så klart på det viset.

Citera
          netha
          Inlägg 22-04-2011, 23:13
          Länk hit: #59

Gäster

CITAT (Anma @ 23-04-2011, 00:12) *
          Inte sant. I alla fall inte i frågan om sjukförsäkringarna. Väldigt många alliansare tycker att dagens system är helt uppåt väggarna. Inte som du, som eventuellt kan sträcka dig till "smärre justeringar". Jag vet att det är på det viset, jag som är involverad i frågan i ett mycket djupare plan än du.
          Så, att vara alliansare är inte lika med att vara epatilös, men i vissa fall är det så klart på det viset.

tummenupp.gif

Citera
          Cacki
          Inlägg 22-04-2011, 23:14
          Länk hit: #60

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Gita

Det finns många grader på skalan. De flesta är nog inte lika mörkblå som du....Tack och lov!!

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera

12 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 15:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon