Sidor: 1, 2, 3, 4, 5
batski
Skriv gärna under

Påskupprop för de sjuka
Anma
Jättebra initiativ att lägga in detta i egen tråd.

Påskuppropet på facebook
Påskuppropets evenemangssida på Facebook
Om du inte har Facebook

batski
CITAT (Anma @ 18-02-2011, 09:40) *

Tack tummenupp.gif
Blomstertanten
Du har väl skrivit på?

(Puttar upp tråden lite så den inte kommer bort!)
Eva-Helene
Japp!
Blomstertanten
En liten påminnelse bara! flirting.gif
Anma
Upprop står utanför partipolitik

Här är länkar till några "enskilda fall"
Jag räknade till 100 länkar till "Enskilda fall" och hade inte ens kommit till hälften.

Detta vansinne måste stoppas!
anne-li i olofstorp
Har skrivit på! Detta är väl nästan det mest förnedrande man kan utsätta en människa för!!! I vårt "rika" land!!!! Fy skäms! ranting.gif nono.gif
Cacki
Tack så mycket för länkarna! Jag har bara läst igenom några stycken men kommer att fortsätta senare. Det är så helt j-a vansinnigt så man kan inte tro att det är sant! Ska verkligen svenska folket gå med på det här något längre !?? Man blir så förban....GRRRRRRRRRR!!!

edit:
Skrev något minder genomtänkt. Jag hade precis pratat med en bekant i telefon som själv väntar på besked om en ev utförsäkring. Jag var väl extra upprörd just då. Sorry, ni som hann läsa.
Aqvakul
CITAT (anne-li i olofstorp @ 29-03-2011, 16:49) *
Har skrivit på! Detta är väl nästan det mest förnedrande man kan utsätta en människa för!!! I vårt "rika" land!!!! Fy skäms! ranting.gif nono.gif

Det är en skamfläck att människor i vårt land behandlas på detta sättet.. ranting.gif
Biggan_
Naturligtvis har jag skrivit på! yes.gif
*Stintan*
Har självklart skrivit på.
Red Top
Ett helt fång av de rödaste rosor är de värda, Pastor Arne Carlsson och övriga, som är engerade i påskuppropet i Uppsala.

Ovanligt genomtänkt och väldigt väl formulerat det de skriver.

Själv har jag oxå givetvis skrivit på.

Törnsångare
Jag har skrivit på och mejlat länk till namninsamlingssidan till mina vänner.

Dessa sjukskrivningsregler är vansinninga!
Blomstertanten
*Puttar upp*
I länken nedanför kan du hitta massor med bra länkar som berör Påskuppropet och tips på vad du kan göra för att hjälpa till.
De tystas röst-politisk reflektion & opinion

Varje enskild människa kan göra skillnad!
merlin68
Skrivit på! Detta måste ha ett slut omedelbart!!! Är man svårt sjuk så är man - basta- , inte fan ska man behöva kämpa för sin rätt också ranting.gif Hur ska man då bli frisk säg g.gif
Blomstertanten
Klockan 21.00 ikväll på Aktuellt kommer rehabiliteringskedjan i sjukförsäkringen att sågas längs med fotknölarna av experter.
Missa inte det!
gnon49
Det verkar som om den här regeringen är lika dåliga på att rehabilitera folk som den förra regeringen var. Att frisera siffrorna var den förra regeringen bra på och den nuvarande verkar falla i samma grop. Ett cyniskt spel av alla partier verkar det som. Ingen glömd o ingen nämnd.
Blomstertanten
CITAT (gnon49 @ 04-04-2011, 20:42) *
Det verkar som om den här regeringen är lika dåliga på att rehabilitera folk som den förra regeringen var. Att frisera siffrorna var den förra regeringen bra på och den nuvarande verkar falla i samma grop. Ett cyniskt spel av alla partier verkar det som. Ingen glömd o ingen nämnd.

Ja, ett cyniskt spel med människor som bara blir värre och värre!
Blomstertanten
Ulf Kristersson svar till Sveriges Kristna Råd
Anma
25 April kommer det att hållas manifestationer mot utförsäkringarna över hela landet.
Fackförbundet Unionen (som råkar även var mitt fackförbund) har anslutit sig.
Fantastiskt!

En enda person i Uppsala startade upp denna sak och hon lyckades att få det till något så här stort. Det är helt underbart. Regeringens utspel om sjukförsäkringen här om dagen var menat att dämpa Påskuppropet, men de flesta insåg att det inte skulle förändra något i grunden och därför blev effekten motsatt. påskuppropet blir än större och än starkare.

I ensam individualism kan man inte göra mycket, men i solidaritet och gemenskap kan man försätta berg.

mamamaggan
Klart jag skrivit på . Min man riskerar att få sitt ena ben amputerat delvis beroende på att han inte fick fortsätta vara sjukskriven och få fortsätta sin rehabilitering .

Ni vet väl att om du blir opererad dagen innan dina sjukförsäkringsdagar går ut så blir du ändå utförsäkrad och ska gå till AF dagen därpå ?! Vansinnigt!!
Aqvakul
Underskrivet!
Gita
Blir inte hela manifestationen mer eller mindre ett slag i luften iom regeringen gått ut med förslag till förändringar/ förbättringar i systemet som gör att ingen skall behöva hamna mellan två stolar.
Gita
Red Top
CITAT (Gita @ 20-04-2011, 16:50) *
Blir inte hela manifestationen mer eller mindre ett slag i luften iom regeringen gått ut med förslag till förändringar/ förbättringar i systemet som gör att ingen skall behöva hamna mellan två stolar.
Gita

Om man litar på Ulf Kristerssons ord, kan man, som du och andra mindre insatta personer, gå på försöket att gjuta olja på vågorna. Den som verkligen är insatt i problematiken med den nya sjukförsäkringen, går det inte att lura så lätt.

Läs gärna den här debattartikeln från SvD, Opinion, Brännpunkt, 16 april i år. Ministerns skenmanöver lurar ingen
gnon49
regeringen gick för snabbt fram, den saken är klar. Att förändra sjukersättningssystemet bör nog göras i flera steg under lång tid så konsekvenserna inte blir så akuta för den som drabbas. Tidsperspektivet är viktigt för att en reform skall förankras i folks medvetande. Särskilt om det är en reform som upplevs som negativ. Att man gör vissa förändringar under galjen är inte förvånande. Så fungerar politiken i alla partier. Det valmanifest som socialdemokratin gick till val på är väl knappast någon som minns. Eller vem som framförde dom.
mamamaggan
Gita

Nja , det stämmer ju inte att INGEN ska hamna mellan två stolar. 40 - 45 000 har blivit utförsäkrade men endast de c:a 2 000 allra sjukaste får möjlighet att få fortsätta vara sjukskrivna om förslaget går igenom och då fr o m 2012-01-01.

Under tiden kommer flera sjuka att bli utförsäkrade bara p g a att tiden gått ut , inte för att de blivit friska.

Och , som jag skrev förut , om dina sjukförsäkringsdagar går ut dagen efter att du blibit opererad så ska du dagen efter gå till Af !!

Tänk också på att vi pratar om en försäkring , inget bidrag som dagens regering gärna vill ha det till , utan en försäkring som vi betalar premie till.

Om man gjorde likadant i andra försäkringar , t ex om man har inbrott hemma så får du bara ersättning för en del av prylarna som stulits , vad skulle folk säga då ?
Anma
Gita

Om du synar regeringens förslag ser du att det bara är smulor som i verkligheten inte gör någon större skillnad. Dessutom kom de med det utspelet enbart för att försöka dämpa manifestationens verkan, men det blev tvärtom. På denna punkt har jag insiderinfo som jag litar på.
Efter det har till exempel Unionen anslutit sig till Påskuppropet. Unionen är Sveriges största fackförbund för privatanställda med en halv miljon medlemmar.
Anma
Vi blir tre fulla bilar härifrån till Uppsala på måndagens Påskupprop, som jag vet om. Inte illa!
Gita
CITAT (Anma @ 22-04-2011, 21:27) *
Vi blir tre fulla bilar härifrån till Uppsala på måndagens Påskupprop, som jag vet om. Inte illa!

Tre fulla bilar? Alltså 12 till 15 personer max. Efter att läst den här tråden har man ju fått intrycket att bara du hade minst 150 000 personer med dig och att minst 1 500 000 personer skulle ansluta sig til uppropet.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 22-04-2011, 22:01) *
Tre fulla bilar? Alltså 12 till 15 personer max. Efter att läst den här tråden har man ju fått intrycket att bara du hade minst 150 000 personer med dig och att minst 1 500 000 personer skulle ansluta sig til uppropet.
Gita

Det är väl bra från en mindre ort. Varför så överlägsen?
Anma
CITAT (Gita @ 22-04-2011, 22:01) *
Gita

Men är du dum på riktigt? Tror du att jag känner hela jävla världen eller? Detta är vänner till MIG, i min lilla stad. Det finns tusentals som MIG där ute. Påskuppropet anordnas över hela Sverige, i minst 35 städer (har ej exakt koll), tror du att jag fixat det alldeles ensam eller?

Gita, även i Köping, Västerås, Arboga med flera städer närma dig. ta dig dit vet jag och fortsätt med ditt överlägsna hånande.
Gita
CITAT (Aqvakul @ 22-04-2011, 22:04) *

Sen när blev Uppsala en mindre ort?
Gita
Anma
CITAT (Aqvakul @ 22-04-2011, 22:04) *

inte ens det. Bara de jag personligen känner. Vet fler från min lilla ort som ska åka in och småorterna häromkring. Jag är tacksam över att det finns människor som fattat vad som händer i Sverige. Jag är inte ensam.

CITAT (Gita @ 22-04-2011, 22:15) *
Sen när blev Uppsala en mindre ort?
Gita

Sen när bor jag i Uppsala?!?
Gita
CITAT (Anma @ 22-04-2011, 22:15) *
Men är du dum på riktigt? Tror du att jag känner hela jävla världen eller? Detta är vänner till MIG, i min lilla stad. Det finns tusentals som MIG där ute. Påskuppropet anordnas över hela Sverige, i minst 35 städer (har ej exakt koll), tror du att jag fixat det alldeles ensam eller?
Gita, även i Köping, Västerås, Arboga med flera städer närma dig. ta dig dit vet jag och fortsätt med ditt överlägsna hånande.

Ohjdå, det var visst känsligt, det är bara det att du gett uttryck för att detta var något jättestort och då blev förstås ditt inlägg om tre fulla bilar lite märkligt. Inte ens tre fulla bussar hade väl varit särskilt imponerande. Vem vet, kanske min teori att luften gått ur det hela inte är så tokig trots allt.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 22-04-2011, 22:25) *
Ohjdå, det var visst känsligt, det är bara det att du gett uttryck för att detta var något jättestort och då blev förstås ditt inlägg om tre fulla bilar lite märkligt. Inte ens tre fulla bussar hade väl varit särskilt imponerande. Vem vet, kanske min teori att luften gått ur det hela inte är så tokig trots allt.
Gita

Du tror alltså på riktigt att jag är ensam om att ordna påskuppropet. Visst, jag känner mig hedrad, men så är tyvärr inte fallet. Hon som drog i gång heter Charlotte Therese Björnström, teolog i Uppsala. Det är hon som ska ha äran, inte jag.

Att Unionen, svenska kyrkan, LO, muslimska kyrkan, en massa olika föreningar och hjälporgansiationer med flera med flera har anslutit sig, har du missat det?
Du anar inte vad du är ute och cyklar nu, Gita, men hey, det bjuder jag på.
netha
Gita ... har du någon gång nuddat vid tanken att kanske du också kan drabbas av sjukdom?
Även de mest högutbildade (fast du hör ju inte dit) kan drabbas och då är nog alla tacksamma om vi har ett socialt skyddsnät ... inte bara för dem som har råd att betala för extra försäkringar. Sedan har ju inte alls alla högutbildade/högavlönade någon privat sjukförsäkring. Där handlar det om människor med solidaritetskänsla ... som inte bara tänker på sitt eget bästa och flinar åt grannen som råkar halka och bryta benet och sedan blir utförsäkrad efter att ha drabbats av mördarbakterie och delvis amputation ... 500 dagar har gått ... då ska han ut och jobba hur hans hälsa än är.
Du är inte på riktigt om du tycker att alliansens sjukvårdspolitik är OK!

Jill Bolte Taylor's stroke of insight
Anma
CITAT (netha @ 22-04-2011, 22:37) *
Gita ... har du någon gång nuddat vid tanken att kanske du också kan drabbas av sjukdom?
Även de mest högutbildade (fast du hör ju inte dit) kan drabbas och då är nog alla tacksamma om vi har ett socialt skyddsnät ... inte bara för dem som har råd att betala för extra försäkringar. Sedan har ju inte alls alla högutbildade/högavlönade någon privat sjukförsäkring. Där handlar det om människor med solidaritetskänsla ... som inte bara tänker på sitt eget bästa och flinar åt grannen som råkar halka och bryta benet och sedan blir utförsäkrad efter att ha drabbats av mördarbakterie och delvis amputation ... 500 dagar har gått ... då ska han ut och jobba hur hans hälsa än är.

I Gitas värld är solidaritetskänsla något nedlåtande och fult.
Men sjukdom och elände ser inte till vilket parti du tillhör, inte heller samhällsklass. Därför gör heller inte Påskuppropet det.
Wilmer
Ta ett djupt andetag Anma, du blir bara vansinnig om du försöker bemöta Gita. Lycka till med upprpoet!
Anma
CITAT (Wilmer @ 22-04-2011, 22:42) *
Ta ett djupt andetag Anma, du blir bara vansinnig om du försöker bemöta Gita. Lycka till med upprpoet!

Tack. smile.gif
Du har så rätt så rätt. Jag råkade falla i fällan en liten sekund igen. Men nu har jag hunnit att andas. smile.gif
Wilmer
kompiskram.gif
Anma
Påskuppropet tystnar inte

"Anslutningen till Påskuppropet mot utförsäkringarna växer. Förra veckans förslag från socialförsäkringsminister Ulf Kristersson gör det ännu viktigare att gå ut på gator och torg och protestera. Förändringsförslaget är en skenmanöver, som bara inför några enstaka undantag från den inhumana utförsäkringsregeln. Försäkringskassan har räknat ut att undantagen gäller 2000 personer av de 100 000 sjuka som sammantaget kastas ut från sjukförsäkringen, genom tidsgränser och genom ett regelverk som utestänger många av de sjuka.

Avsikten tycks vara att tysta de växande protesterna mot sjukförsäkringsreformen. Genom att framställa förändringarna som tillräckliga för att återskapa en human sjukförsäkring hoppas man uppenbarligen att få de flesta att stanna hemma från manifestationerna.

Detta trixande visar att Påskuppropet behövs mer än någonsin. Vi manar till ett massivt deltagande för att visa att vi inte låter oss luras!

Det är ovärdigt ett rikt samhälle att utestänga sjuka människor från en försäkring som de själva har betalat, och ställa dem utan försörjning. Att genom politiska beslut friskförklara människor som av sina läkare bedömts som oförmögna till allt slags arbete, är att sätta sig över medicinsk kunskap. Det går inte att lagstifta om när en sjukdom är läkt.

Hela familjer drabbas av de orimliga situationer som de sjuka har ställts i. Barnfattigdomen ökar. Barn, som redan är traumatiserade av att ha en förälder som inte fungerar i föräldrarollen, drabbas därutöver av att växa upp i en svår ekonomisk situation.

Vi kräver stöd, vård och medicinsk rehabilitering till de sjuka i stället för tvång, misstänkliggörande och ekonomisk utarmning.

Bekämpa sjukdomar, inte de sjuka!

Visa solidaritet med de svaga i samhället! Gå man ur huse och deltag i manifestationerna på Annandag påsk!"
Gita
CITAT (netha @ 22-04-2011, 22:37) *

Snälla du, självklart kan jag precis som alla andra bli sjuk, men jag vet också att vi i Sverige har ett sjukförsäkringssystem som fungerar väl för den stora majoriteten. Att några få, förmodligen mindre än en procent, av alla hundrtusentals sjukskrivna hamnar mellan stolarna och råkar illa ut är naturligtvis tragiskt och bör rättas till så långt det är möjligt, och det är ju något som man från regeringens håll också försöker göra. Den reform som ju initierades av socialdemokratrena men genomfördes av alliansen var absolut nödvändig och tyvärr tror jag inte någon hade lyckars skapa det helt perfekta systemet(inte ens du), det viktigaste måste väl ändå vara att man försöker rätta till det som blev fel.
Sen när det gäller det s.k. påskuppropet så har vi ju facit på hur stor uppslutningen blev redan den 26:e.
Gita
*Stintan*
Gita, varför är du så förbaskat dryg och nedlåtande i dina inlägg?
netha
CITAT (Gita @ 22-04-2011, 23:14) *
Snälla du, självklart kan jag precis som alla andra bli sjuk, men jag vet också att vi i Sverige har ett sjukförsäkringssystem som fungerar väl för den stora majoriteten. Att några få, förmodligen mindre än en procent, av alla hundrtusentals sjukskrivna hamnar mellan stolarna och råkar illa ut är naturligtvis tragiskt och bör rättas till så långt det är möjligt, och det är ju något som man från regeringens håll också försöker göra. Den reform som ju initierades av socialdemokratrena men genomfördes av alliansen var absolut nödvändig och tyvärr tror jag inte någon hade lyckars skapa det helt perfekta systemet(inte ens du), det viktigaste måste väl ändå vara att man försöker rätta till det som blev fel.
Sen när det gäller det s.k. påskuppropet så har vi ju facit på hur stor uppslutningen blev redan den 26:e.
Gita

"Att några få, förmodligen mindre än en procent, av alla hundrtusentals sjukskrivna hamnar mellan stolarna och råkar illa ut är naturligtvis tragiskt och bör rättas till så långt det är möjligt, och det är ju något som man från regeringens håll också försöker göra. "
Räknar du levande människor i procenttal? Har du nån susning om hur många cirkus en procent är? Har du nån susning om hur många tragedier som ryms bakom siffrorna? Har du nån susning om hur många svårt sjuka människor som begått självmord pga situation Alliansen försatt dem i?
Om jag vore du ... då skulle jag inte sova gott om nätterna. Inte med den människosyn du har.

Alliansens jakt på sjuka har också jag fått ta del av ... Fick ett brev där de undrade om jag kanske glömt meddela ev fosterbarn jag tar hand om. Jag som är i behov av dygnetrunthjälp.
Skäms Alliansen!!!
Anma
Vilken regering som verkställt reglerna är helt irrelevant i det här läget. Det viktiga är att reglarna ändras till humana regler där människor inte tar sitt liv eller gör misslyckade självmordsförsök i sin förtvivlan och där ingen sjuk ska behöva gå till socialen för att få mat på bordet och där ingen sjuk ska utförsäkras innan arbetsförmågan är utredd.
Utred först - utförsäkra sedan om arbetsförmåga finns. Hur svårt kan det vara?

Jag skulle ensam kunna skriva om dessa regler och få dem humana och samtidigt att rymmas i ungefär samma budget om man tar hänsyn till hur mycket sjukförsäkringssystemet kostar samhället i stort och inte bara själva socialförsäkringsbudgeten.
mamamaggan
Netha , det är väl just Gitas människosyn som gör ATT h*n kan sova gott om nätterna , eller hur ?

Ingen idé att slåss mot en väderkvarn !
Gita
CITAT (*Stintan* @ 22-04-2011, 23:18) *
Gita, varför är du så förbaskat dryg och nedlåtande i dina inlägg?

Vad är det som du uppfattar som mer drygt än flertalet andra inlägg (ganska gott om dryga inlägg här enligt min mening) Kan det möjligen vara att jag inte alltid delar de mest tongivande och dominerande skribenternas värderingar?
Nu är ju det här forumet lite speciellt, ute i verkligheten uppfattas jag nog inte som speciellt dryg och inte mina värderingar för särskilt udda, tvärtom faktiskt så uppfattas jag som väldigt vanlig med ganska sunda värderingar.
Gita
Anma
Edit:
Tar bort, ångrade mig!
netha
CITAT (mamamaggan @ 22-04-2011, 23:36) *
Netha , det är väl just Gitas människosyn som gör ATT h*n kan sova gott om nätterna , eller hur ?

Ingen idé att slåss mot en väderkvarn !

Nämen så tänker inte jag ... Vi måste alla dagar jobba på att upplysa även dem som har snäv syn och bara ser det de vill se. (stackars)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon