Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Såhär lätt blir du av med körkortet.
          AndersKbg
          Inlägg 19-02-2011, 23:26
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 588
          Medlem nr: 17 454

Mycket roande tråd.
          Dels för att det trollas duktigt och dels för att så många hugger på betet.

Way to go, som vi säger. I maxfart.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 19-02-2011, 23:29
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

Ja, dummare jämförelse kan väl knappast göras, men jag refererar till Huggorms erfrenheter. De är ringa, tycks det, och bör inte kommenteras.
          När jag jobbade på Statens Väginstitut, som det hette då, så fanns det en STOR sanning, och den gäller än. Det är inte den höga hastigheten som kräver dödsoffer, det är skillnaden mellan hastigheten i trafiken som är farlig. Ex: Om alla kör i 120, så sker ingenting, men om 1 kör i 70 och många i 120...vad sker då. Svaret är självklart. Jag tror t.o.m.Huggorm med sin begränsade insikt förstår, eller... oavsett bra däck, reaktionstid, fylla eller ouppmärksamhet. Att kollisionsrisken ökar med farten det får du bara acceptera hur dumt du än diskuterar, basta!
          Anders Kgb - håll dig utanför - dina trafiksynder har vi hört om förut...måtte du BARA köra i diket en vacker dag - i för hög fart!

Redigerat av Bengalow: 19-02-2011, 23:33

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-02-2011, 00:11
          Länk hit: #63

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Bengalow @ 19-02-2011, 23:29) *
          Ja, dummare jämförelse kan väl knappast göras, men jag refererar till Huggorms erfrenheter. De är ringa, tycks det, och bör inte kommenteras.
          När jag jobbade på Statens Väginstitut, som det hette då, så fanns det en STOR sanning, och den gäller än. Det är inte den höga hastigheten som kräver dödsoffer, det är skillnaden mellan hastigheten i trafiken som är farlig. Ex: Om alla kör i 120, så sker ingenting, men om 1 kör i 70 och många i 120...vad sker då. Svaret är självklart. Jag tror t.o.m.Huggorm med sin begränsade insikt förstår, eller... oavsett bra däck, reaktionstid, fylla eller ouppmärksamhet. Att kollisionsrisken ökar med farten det får du bara acceptera hur dumt du än diskuterar, basta!
          Anders Kgb - håll dig utanför - dina trafiksynder har vi hört om förut...måtte du BARA köra i diket en vacker dag - i för hög fart!

Jag såg en bilist som höll ca. 40km/h på motorvägen tidigare denna vinter en dag när det snöade lite. Det kom hela tiden bilar i 80-100km/h som fick panikbromsa och svänga ut i den snötäckta ytterfilen när de närmade sig den saktakörande. Någon som kör så mycket saktare dyker upp väldigt plötsligt även på en motorväg med god sikt. Att det inte hände någon olycka var enbart tur, men om det hade hänt, så vems fel hade det varit? Jag tror inte att lagboken och det sunda förnuftet kommer fram till samma svar.

CITAT (Blomstertanten @ 19-02-2011, 23:21) *
          Det här var nog den dummaste jämförelse jag sett på länge!!!!!:sos:

Så om jag tycker att det är lagom att köra 200 på en 30-väg så är det ok. Annars känner jag mej inte tillfreds och gör jag inte det då blir jag irriterad och då blir jag en sämre bilförare! sleep.gif

Det skall naturligtvis hållas inom rimliga gränser. Jag har hittills inte sett någon 30-väg som är stor nog att köra så fort. Men personligen skulle jag hellre se att folk höll 50 och god uppsikt på den vägen, än 30 och full koncentration på hastighetsmätaren för att vara säker på att det inte går för fort.

Citera
          andersen
          Inlägg 20-02-2011, 07:49
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Huggorm @ 20-02-2011, 00:11) *
          Jag såg en bilist som höll ca. 40km/h på motorvägen tidigare denna vinter en dag när det snöade lite. Det kom hela tiden bilar i 80-100km/h som fick panikbromsa och svänga ut i den snötäckta ytterfilen när de närmade sig den saktakörande. Någon som kör så mycket saktare dyker upp väldigt plötsligt även på en motorväg med god sikt. Att det inte hände någon olycka var enbart tur, men om det hade hänt, så vems fel hade det varit? Jag tror inte att lagboken och det sunda förnuftet kommer fram till samma svar.
          Det skall naturligtvis hållas inom rimliga gränser. Jag har hittills inte sett någon 30-väg som är stor nog att köra så fort. Men personligen skulle jag hellre se att folk höll 50 och god uppsikt på den vägen, än 30 och full koncentration på hastighetsmätaren för att vara säker på att det inte går för fort.

Det är farten som dödar, tex ett barn som blir påkörd utan för en skola har större möjlighet att överleva om den blir påkörd i 30km/h än om bilen håller enhastighet av 50km/h, i en annan tråd så skrevs det om 25meter i sekunden som en bil förflyttar sig i 90km/h, och att det tar ca 1sekund innan hjärnan förstår att bromspedalen skall användas.

Jag vidhåller att du bör lämna in ditt körkort, lär inte körskolan ut längre att man inte får köra fortare än att man hinner att stanna för varje förutsätt fara eller oförutsatt fara.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Berith
          Inlägg 20-02-2011, 08:29
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (andersen @ 20-02-2011, 07:49) *
          ---i en annan tråd så skrevs det om 25meter i sekunden som en bil förflyttar sig i 90km/h, och att det tar ca 1sekund innan hjärnan förstår att bromspedalen skall användas.---

Ja, det var jag som hade en tråd om det, jämförde med en 25-meters simbassäng...

Det är rent ut sagt förjävligt att en del tror sej står över trafikreglerna, som hastighetsbegränsningarna. Jag tycker att dom skulle börja med en hobby istället, som tex bergsklättring. Där utsätter dom väl bara sej själva för fara, till skillnad mot i trafiken där dom leker inte bara med sitt eget liv utan även drar med andra i "fallet".

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Monaxe
          Inlägg 20-02-2011, 08:38
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

CITAT (fuchsian @ 19-02-2011, 18:12) *
          Smaken är som baken --- delad, så det är väl inget att föra väsen av.

Du känner inte mig men om du gjorde det så skulle du få grå hår fortare än kvickt, för jag kan vara rätt så småretlig och pillimarisk av mig och jag kan inte vara stilla och bara finnas till (förrutom u nder mina meditationer, då jag är inte kontaktbar så lätt)

De som känner mig sen länge undrar att det är nog endast bara jag som hinner med allt det som andra behöver fler livstider.... Fuchsian .... Glöm inte att vi är olika alla

Är mycket medveten om att man inte ska mata trollen, men detta är så löjligt att tom proffstroll måste le i mjugg!

Du milde tid så barnsligt det är att hålla på att skryta om bilar och resor i en tråd som från början var seriös.
          Det finns snart inte en enda tråd som F inte är inne och skryter i, om sig och sitt.
          Stackars människa, du måste lida svårt av mindervärdighetskomplex!

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-02-2011, 08:58
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Sen är det faktiskt också så att det är dom som ständigt kör för fort som alltid ligger och nosar laglydiga i baken och hetsar. Även om det är mycket trafik på vägen så fixar dom av någon anledning inte att ligga bakom någon utan ska till varje pris köra om. Hur många gånger har man inte fått tvärnita för att ge plats
          åt nån dåre som kommer bakifrån som anser sig ha rätt att vara den förste i kön att köra om ett mera långsamtgående fordon. Ibland står man på tur och har påbörjat en omkörning som man snabbt måste avbryta på grund av samma dårar.

Kan man inte anpassa hastigheten efter omständigheterna, utan tror att man äger vägen och själv kan bestämma hur fort man får köra, ska man inte ha körkort!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          herkules
          Inlägg 20-02-2011, 09:01
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

jag gillade att köra fort, så jag började köra dragracing.
          det tycker jag ni andra fartdårar också kan göra.
          på vägarna håller man hastighetsbegränsningen OCH avståndet annars ska man inget körkort ha!
          tvekar inte en sekund att sätta snuten på folk som inte kan uppföra sig i trafiken.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 20-02-2011, 09:41
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Minst lika farligt, som vi tyvärr ofta drabbas av, är folk som kör för långsamt, som kanske sitter och kör 60 på en enfilig 90-väg och plötsligt tvärstannar för att dom såg en vacker blomma/fågel i vägkanten. Eller ställer bilen på vägen och kliver ner i diket för att titta på dom vackra hästarna..... Missunnar ingen att semestra och se den vackra ön jag bor på, men det är väldigt jobbigt när man måste göra det från bilen...... Vet att polisen här stannar bilister som kör för långsamt och talar om för dom att dom är en trafikfara och ber dom hålla ung. samma hastighet som övrig trafik.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 20-02-2011, 09:46
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag tror ju inte att du fuchsia någonsins har kört på Autobahn. För hade du gjort det, så hade du vetat att det var länge sedan som det var fri hastighet där.

Jag ser ca 1 x iveckan ett program på tyskt TV där dom oftast visar poliserna på autobahn. Inte i polisbilar utan i privatbilar. Och där plockar dom ut dårarna.
          Dom som kör för fort, dom som inte håller avstånd och även dom som tror att alla andra skall flytta på sig när dom kommer.

Sen gäller det att ha pengar med sig, för man måste betala kontant, annars får du stå där tills någon kommer med pengarna (händer ofta lastbilar från öststaterna)

Många gånger önskar man sig fler poliser ute på vägarna. Och inte kan man ha så brottom att man inte har tid att vänta så att en gammal människa kommer över gatan.

Utan för dagis och skola är det tyvärr oft föräldrarna som kör för fort. Brottom är det när dom har lämnat av ungarna......

Elisabeth

Citera
          Ralf
          Inlägg 20-02-2011, 10:50
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Jag har i alla fall slutat beställa taxi hem för resa från bostad. Man vet helt enkelt inte vad det kommer för förare och väldigt ofta blir det helt enkelt ett svin, som börjar med att parkera bilen på trottoaren för att inte hindra andra bilar på gatan (så smal gata bor jag inte på och dom gående då?).
          Sedan far taxibilen iväg i ca 60 km i timmen (fast det är 30 km/ timmen på gatan)
          ja sen fortsätter det med skräckkörning.... (en gång lämnade jag bilen efter halva resan)

Ibland åker jag taxi hem. Utanför järnvägsstationer o flygplatser kan man ibland, men inte alltid, välja bil o då får jag en lugn o fin körning hem alltid.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-02-2011, 11:06
          Länk hit: #72

Moderator

CITAT (Ralf @ 20-02-2011, 10:50) *
          Jag har i alla fall slutat beställa taxi hem för resa från bostad. Man vet helt enkelt inte vad det kommer för förare och väldigt ofta blir det helt enkelt ett svin, som börjar med att parkera bilen på trottoaren för att inte hindra andra bilar på gatan (så smal gata bor jag inte på och dom gående då?).
          Sedan far taxibilen iväg i ca 60 km i timmen (fast det är 30 km/ timmen på gatan)
          ja sen fortsätter det med skräckkörning.... (en gång lämnade jag bilen efter halva resan)
          Ibland åker jag taxi hem. Utanför järnvägsstationer o flygplatser kan man ibland, men inte alltid, välja bil o då får jag en lugn o fin körning hem alltid.

En kompis råkade nämna att han var sen till flygplatsen en gång, taxichauffören ville vara hjälpsam och gasade på lite extra för att han skulle hinna. Över stallbackabron i Trollhättan, där det är 70km/h, där höll han 200 rolleyes.gif

Citera
          Ralf
          Inlägg 20-02-2011, 11:24
          Länk hit: #73

Medlem

CITAT (Huggorm @ 20-02-2011, 11:06) *
          En kompis råkade nämna att han var sen till flygplatsen en gång, taxichauffören ville vara hjälpsam och gasade på lite extra för att han skulle hinna. Över stallbackabron i Trollhättan, där det är 70km/h, där höll han 200 rolleyes.gif

Tror jag inte ett dugg på.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-02-2011, 11:31
          Länk hit: #74

Moderator

CITAT (Ralf @ 20-02-2011, 11:24) *
          Tror jag inte ett dugg på.

Men det är sant. Det är en rätt lång och bred bro, med två filer, och där går att köra väldigt fort om man har en bil som accar ordentligt och det inte är mycket trafik. Jag träffade killen när han anlände på flygplatsen, och han var helt exalterad.

Citera
          Ralf
          Inlägg 20-02-2011, 11:36
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (Huggorm @ 20-02-2011, 11:31) *
          Men det är sant. Det är en rätt lång och bred bro, med två filer, och där går att köra väldigt fort om man har en bil som accar ordentligt och det inte är mycket trafik. Jag träffade killen när han anlände på flygplatsen, och han var helt exalterad.

Du tror säkert på tomtar o troll oxå...

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-02-2011, 11:37
          Länk hit: #76

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 20-02-2011, 09:41) *
          Minst lika farligt, som vi tyvärr ofta drabbas av, är folk som kör för långsamt, som kanske sitter och kör 60 på en enfilig 90-väg och plötsligt tvärstannar för att dom såg en vacker blomma/fågel i vägkanten. Eller ställer bilen på vägen och kliver ner i diket för att titta på dom vackra hästarna..... Missunnar ingen att semestra och se den vackra ön jag bor på, men det är väldigt jobbigt när man måste göra det från bilen...... Vet att polisen här stannar bilister som kör för långsamt och talar om för dom att dom är en trafikfara och ber dom hålla ung. samma hastighet som övrig trafik.

Ja såna har jag också svårt att förstå mig på. Man undrar hur dom tänker angry.gif

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-02-2011, 11:38
          Länk hit: #77

Moderator

CITAT (Ralf @ 20-02-2011, 11:36) *
          Du tror säkert på tomtar o troll oxå...

Bara på jul och när jag är i skogen

Citera
          fuchsian
          Inlägg 20-02-2011, 11:41
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 3 631
          Medlem nr: 30 760

CITAT (Biggan_ @ 19-02-2011, 18:37) *
          Jag känner faktiskt ingen större lust att lära känna dej! Trevligare kan man ha!

Det kommer du inte att behöva att göra för jag gillar inte folk som inte kan ha klimpten i ögat utan att börja moralisera direkt, trivs inte i sådan själskap utan att somna av tristess.

Till ELISABETH,

Jag VET om trafikhastigheterna i Autobahn. Var där endast 4 månader sedan och åker igen innan påsk, så nog är jag i Tyskland. Ska du se på biljetter eller annat bevis?
          Det är endast lite över att år sedan när vi hämtade en bil därifrån och faasen vad jag körde ..... men det var ute vid sidan av bebyggelsen. Så dum är jag inte att jag inte ser skyltarna!!!!! Och det var inte första gången vi har hämtat bilar långt ner mot München-hållet och då finns det inget annat än att vi båda får köra var sin bil.
          Har även flugit ner med maken. Vi var inte säkra om det blev 2 bilar eller 1st, men det blev att köra igen i var sin. Kom inte och påstår något som du inte vet om och mer får du inte reda på heller ....... onödigt med terapi för att nu rinner sinnet över!!!! ....Fuchsian ....

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 20-02-2011, 11:41
          Länk hit: #79

Medlem

CITAT (Huggorm @ 20-02-2011, 11:31) *

Så du tror på allvar att en taxichaufför riskerar både körkort och jobb för att vara snäll?

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 20-02-2011, 11:46
          Länk hit: #80

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 20-02-2011, 11:41) *
          Så du tror på allvar att en taxichaufför riskerar både körkort och jobb för att vara snäll?

Sånt händer, särskilt som risken att åka fast är väldigt liten

Citera

8 sidor V  « < 2 3 4 5 6 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 19:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon