Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Varg jagades, och slogs sedan ihjäl
          theseraphim
          Inlägg 21-02-2011, 15:07
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Överbölingen @ 21-02-2011, 13:50) *
          Om man orkar tänka efter lite grann, och det behövs inte särskilt mycket tänkande, så inser man att det är fel att kategorisera och dra grupper över en kam.

Generaliseringen vinner inte den som påstår något som ett barn begriper att det är feltänk.

Det mesta generaliserandet ligger i uttryck som "Ja se fruntimmer!", "Karlar kör bil med underkroppen!", ! "Det är bara skräp på TV!"

Grövre kategoriseringar finns men sådana vill jag inte ens nämna. Gäller det inte bevisligen ca 300000 jägare så använd inte jägare i förtal för att rättfärdiga ett tyckande.

Nu vet jag inte om du syftade på mitt inlägg om varför det inte skulle kunde ha varit en jägare som gjorde det så kategoriserade jag inte utan menade bara på att alla yrken, hobbies osv dras med några få rötägg och att det kan vara ett sådant som gjort det.
          Däremot finns det väldigt många hycklare inom jägarkåren när det gäller vargjakten som inte alls menar att de vill jaga dem för nöjets skull osv.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 21-02-2011, 15:32
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Det är väldigt många forumister som tar lätt på generaliseringar. Och jag menade ingen speciell i mitt inlägg.

"Karlar begriper ingenting", fick jag till svar av en gymasisttös för några år sedan när jag påpekade att hennes frånvaro var dels tät, några dagar varje vecka, och dels hög. Anledningen var PMS!. Generaliseringen kom som ett kobrabett när jag påpekade att hon var ett medicinskt under med så täta menstruationer.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 21-02-2011, 17:01
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (Överbölingen @ 21-02-2011, 15:32) *
          Det är väldigt många forumister som tar lätt på generaliseringar. Och jag menade ingen speciell i mitt inlägg.

"Karlar begriper ingenting", fick jag till svar av en gymasisttös för några år sedan när jag påpekade att hennes frånvaro var dels tät, några dagar varje vecka, och dels hög. Anledningen var PMS!. Generaliseringen kom som ett kobrabett när jag påpekade att hon var ett medicinskt under med så täta menstruationer.

Det känns nog som den allra vanligaste generaliseringen dvs genusgeneraliseringen...Kvinnor fattar inget/män fattar inget:-) För man kan nog diskutera allt från krisen i mellanöstern till bidragen i melodifestivalen och det slutar med just denna generalisering.

Citera
          Överbölingen
          Inlägg 21-02-2011, 18:13
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 1 602
          Medlem nr: 707

Jo. nog är det på det viset!

Skrattar lite gott, men synd att sparka i luften. Det är slöseri på kraft.

Citera
          herkules
          Inlägg 22-02-2011, 08:41
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (theseraphim @ 21-02-2011, 13:09) *
          /..../Med eller utan EU hade vi nog fått det än då, vi stoppade inte alla bilar och lastbilar som gick över gränsen tidigare heller och de som så fall är att skylla är de som inte vill betala för en hund uppfödd i Sverige för det är de som står för efterfrågan och kapitalet.

visst hade masken kommit hit men jag tror det hade dröjt, det var krångligare att ta med sig en hund till sverige innan vi gick med i den här euskiten, på fler sätt, regelverket var hårdare och det fanns tullpersonal på gränsstationerna.

sen lutar jag mer och mer åt att det nog var jägare som slog ihjäl vargtiken. någon/några som är van naturen och som lyckats ta sig nära henne.
          vi får väl se om de hittar gärningsmannen/männen (generaliserar än en gång, tror inte det var några kvinnor) tyvärr läggs nog inga resurser på detta hos ortspolisen.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          theseraphim
          Inlägg 22-02-2011, 09:41
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (herkules @ 22-02-2011, 08:41) *
          visst hade masken kommit hit men jag tror det hade dröjt, det var krångligare att ta med sig en hund till sverige innan vi gick med i den här euskiten, på fler sätt, regelverket var hårdare och det fanns tullpersonal på gränsstationerna.

sen lutar jag mer och mer åt att det nog var jägare som slog ihjäl vargtiken. någon/några som är van naturen och som lyckats ta sig nära henne.
          vi får väl se om de hittar gärningsmannen/männen (generaliserar än en gång, tror inte det var några kvinnor) tyvärr läggs nog inga resurser på detta hos ortspolisen.

De hundar som är problemet är de som smugglas in och då spelar inte EU någon roll. Jag tror att de som gjorde detta måste ha erfarenhet av att jaga då det inte är lätt att spåra upp och sedan jaga ner en varg utan som hellst några kunskaper om det du jagar.

Citera
          malcolm
          Inlägg 22-02-2011, 09:47
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (herkules @ 22-02-2011, 08:41) *

Jag förstår inte vad du bygger detta antagande på, det finns väl många som hittar ut i naturen och speciellt de som har tillgång till snöskotrar som många gånger far omkring som dårar ute i markerna. Att det finns många som vistas ute i naturen och inte tar sitt ansvar ser man inte minst på allt skräp som ligger överallt, verkar inte spela någon roll hur långt ifrån bebyggelsen man kommer så nog hittar man urdruckna ölburkar och otaliga är de utbrända engångsgrillar jag tagit reda på under mina utfärder. Nej, jägarkåren är nog oskyldig i detta fall utan det handlar nog mera om okynnesåkare som av en slump insåg att de kunde förfölja och döda det stackars djuret.

Citera
          herkules
          Inlägg 22-02-2011, 09:48
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (theseraphim @ 22-02-2011, 09:41) *
          De hundar som är problemet är de som smugglas in och då spelar inte EU någon roll. /.../

tror du? jag tänker att förr, när det var svårare att ta med djur (hundar) in i sverige, så hölls det mera koll?
          det var ju inte så vanligt - innan eu - att folk åkte runt i husbilar och hade sina husdjur med sig.
          men visst, smugglas de så.
          var hundsmuggling lika vanligt förr som det är nu? tänker på chihuahuatrenden och så.

CITAT (malcolm @ 22-02-2011, 09:47) *
          Jag förstår inte vad du bygger detta antagande på, det finns väl många som hittar ut i naturen och speciellt de som har tillgång till snöskotrar som många gånger far omkring som dårar ute i markerna. Att det finns många som vistas ute i naturen och inte tar sitt ansvar ser man inte minst på allt skräp som ligger överallt, verkar inte spela någon roll hur långt ifrån bebyggelsen man kommer så nog hittar man urdruckna ölburkar och otaliga är de utbrända engångsgrillar jag tagit reda på under mina utfärder. Nej, jägarkåren är nog oskyldig i detta fall utan det handlar nog mera om okynnesåkare som av en slump insåg att de kunde förfölja och döda det stackars djuret.

jag bygger det på att man har dödandet som fritidsnöje.
          vilka dödar djur för nöjes skull? jo, jägare och psykopater.

Redigerat av herkules: 22-02-2011, 09:49

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          theseraphim
          Inlägg 22-02-2011, 09:51
          Länk hit: #29

Medlem

CITAT (malcolm @ 22-02-2011, 09:47) *

Du bör nog inte generalisera hela jägarkåren som ärliga och hyvens folk, de dras med sina rötägg den med. Sedan är motståndet mot varg stort speciellt inom jägarkåren och de har kunskapen och oftast resurserna. Visst kan det vara någon annan med men själv tror jag inte det för än någon lagt fram bevis som säger något annat.

Citera
          malcolm
          Inlägg 22-02-2011, 09:55
          Länk hit: #30

Medlem

CITAT (theseraphim @ 22-02-2011, 09:51) *
          Du bör nog inte generalisera hela jägarkåren som ärliga och hyvens folk, de dras med sina rötägg den med. Sedan är motståndet mot varg stort speciellt inom jägarkåren och de har kunskapen och oftast resurserna. Visst kan det vara någon annan med men själv tror jag inte det för än någon lagt fram bevis som säger något annat.

En jägare som vill döda varg använder väl sitt gevär i så fall och far väl inte omkring med snöskoter för att försöka decimera vargstammen. Visst finns det rötägg inom alla grupper men jag hävdar ändå att jägarkåren är hyggliga och naturälskande människor överlag

Citera
          theseraphim
          Inlägg 22-02-2011, 10:00
          Länk hit: #31

Medlem

CITAT (malcolm @ 22-02-2011, 09:55) *
          En jägare som vill döda varg använder väl sitt gevär i så fall och far väl inte omkring med snöskoter för att försöka decimera vargstammen. Visst finns det rötägg inom alla grupper men jag hävdar ändå att jägarkåren är hyggliga och naturälskande människor överlag

Gevär smäller, lämnar spår osv så en snöskoter är dels smidigare på det sättet plus att sättet det gjordes på kan ju tyda på en impulshandling. De jägare(väldigt få) jag känner är hyggliga och naturälskande men samtidigt så tycker dem att det kul att skjuta ihjäl djur för nöjes skull och bara det tycker jag är lite knepigt. Okej att jaga om det nu handlar om att förhindra tex smittspridning osv men när de ena året säger att det finns för lite rådjur och det är lodjurens fel men ställer inte in rådjursjakten...då sysslar man inte med viltvård utan nöjesjakt.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-02-2011, 11:42
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

En sak kan vi dock vara helt säkra på och det är att det inte med säkerhet går att avgöra vad för person/er som dödat vargen, bara att den dödats och på vilket sätt. Den personliga inställningen tycks baseras på erfarenheter, fördomar och/eller förutfattade meningar. Jag har redan framfört min åsikt och eftersom den inte ändrats upprepar jag den inte. smile.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 22-02-2011, 12:35
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (malcolm @ 22-02-2011, 09:55) *

H*n kanske inte hade geväret med sig på skoterturen och inte var ute efter varg från början.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          theseraphim
          Inlägg 22-02-2011, 12:44
          Länk hit: #34

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 22-02-2011, 12:35) *
          H*n kanske inte hade geväret med sig på skoterturen och inte var ute efter varg från början.

Precis!

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 22-02-2011, 15:59
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 1 402
          Medlem nr: 23 407

Självklart var det (tjuv)jägare som gjort det här. Det är naivt att tro något annat, ungdomar sysslar inte med såna här galenskaper, dom är miljömedvetna idag.
          Jägarnas egoism och varghat är så sjukligt stort.
          Nu är belöning utfäst för att få fast idioterna:
          http://helahalsingland.se/bollnas/1.277797...-000-i-beloning
          http://helahalsingland.se/bollnas/1.277648...alla-tjuvjagare

Men egentligen är det fråga om gravt psykiskt sjuka människor, dessa ska ha vård och inte straff.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 22-02-2011, 16:03
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Man skall inte kasta sten när man sitter i ett glashus, dvs man skall inte beskylla andra för att vara sjuka när man själv har ett förvridet hat mot jägare.

Redigerat av Gossen Ruda: 22-02-2011, 16:06

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 22-02-2011, 19:50
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (herkules @ 20-02-2011, 09:10) *
          hur försvarar man det här? går det öht?

Ingen frisk människa kan försvara det här. Jag har svårt att tro att någon i jägarkåren ligger bakom, men enstaka rötägg finns inom alla grupper/kårer.

Läser sparvugglas länkar, klipper in: "Vi väljer att inte ta någon åsikt om jakt på varg, men vi tar avstånd från djurmisshandel...."

Oavsett var vi på forumet står i "vargfrågan", tror jag att vi alla tar avstånd från djurmisshandel.

Det här hör inte direkt hit; det åks skoter här, men så vitt jag vet har ingen i jaktlaget skoter. Människor (i stort sett bara yngre) som tycker det är ball, för att ta sig från punkt A till B (eller åka runt - vad tycker djurlivet om det?). Vi har också en skoterförare som, utan betalning, lägger och underhåller skidspår (han åker inte ens skidor själv).

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 24-02-2011, 18:41
          Länk hit: #38

Medlem

http://gd.se/nyheter/ockelbo/1.2784406-fle...anga-vargdodare

Mer pengar i potten för att få fast tjuvjägarna.

Samtidigt rasar dom andra jägare för att dom inte får skjuta så mycket dom vill, dvs. alla skogens djur till utrotning utom älg och rådjur.
          http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article907439.ece

Citera
          sparvuggla
          Inlägg 26-02-2011, 10:29
          Länk hit: #39

Medlem

Nu är belöningen uppe i 52 000:-
          till den som kan tipsa polisen så att det här grova jaktbrottet kan klaras upp.

Citera
          malcolm
          Inlägg 26-02-2011, 10:41
          Länk hit: #40

Medlem

CITAT (sparvuggla @ 22-02-2011, 15:59) *
          Självklart var det (tjuv)jägare som gjort det här. Det är naivt att tro något annat, ungdomar sysslar inte med såna här galenskaper, dom är miljömedvetna idag.

Är de? Har sett massor av ungdomar som lämnat tomma ölburkar och utbrända engångsgrillar efter sig när jag varit ute med min kanot och att det varit just ungdomar vet jag eftersom jag sett dem där de grillat och pimplat öl. Det är naivt att tro att ungdomar inte skulle ge sig på djur med snöskoter om de får chansen, samma sak med mopeder och brevlådor. Flera gånger har jag fått min brevlåda demolerad av dessa mopedburna ynglingar som tycker det är häftigt att sätta ut en fot när de passerar brevlådor.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-09-2025, 20:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon