Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

9 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Myterna om sjukförsäkringen
          Huggorm
          Inlägg 26-02-2011, 22:00
          Länk hit: #101

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Christa @ 26-02-2011, 21:32) *
          Det där med ”Världens friskaste folk. och "Vi har aldrig varit friskare" har jag också undrat över. Var har dom fått det ifrån? Folk har massor av hälsoprolem och äter läkemdel som aldrig förr så jag skulle gärna vilja vet vad de grundar det uttalandet på. Det är inte bara politiker som säger det.
          Särskilt de psykiskt sjuka måste väll vara fler idag än tidigare? Det känns så i alla fall. Samtidigt har vi ju blivit av med en del sjukdomar tack vare forskning, bättre hygien, bättre mat och mindre tunga jobb. Men det resulterar ju bara att fler blir gamla nog att få hjärt-kärlsjukdomar, demens osv.

Citera
          Cacki
          Inlägg 26-02-2011, 22:00
          Länk hit: #102

Medlem
          Antal inlägg: 6 240
          Medlem nr: 6 755

Visserligen är det inte alla sjukdomar som ens går att förebygga men visst går man väl kontnuerligt ut med förebyggande hälsoråd på ganska bred front. Hade alla följt dem så hade vi nog visserligen sluppit ifrån en del nyinsjuknade individer, men det är väl här egetansvaret kommer in i bilden. Fast det är som individ banne mej ändå inte lätt att veta vad som är värt att ta till sej eftersom det vid sidan av vetenskapligt framtagna rön även figurerar en uppsjö hokuspokus-råd.

Att stressen ökar hör nog till den politik som förs. Prestera helst 110% av din förmåga, jobba mer i tid och längre upp i ålder. Det är väl i alla fall så det låter för det mesta nu för tiden.

Och den planerade rehabplanen....ja, det är bara att läsa den här tråden så får man svar på hur man ska göra människor friska så snabbt som möjligt, enligt sittande regering...

--------------------
          **Cacki z 3**

Citera
          gnon49
          Inlägg 26-02-2011, 23:31
          Länk hit: #103

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Idag är det ju välfärdssjukdomarna som kostar samhället mest. Vad det kostar i sjukskrivningar o lidande är inte lite. I välfärdens spår är det väl våra kostvanor som är den stora boven. Sedan lever vi ju längre, ofta tack vare vår fantastiska sjukvård och vår vällevnad i övrigt. Det är därför som regering o opposition filar på hur man skall få folk att arbete längre upp i åldrarna. Eller annars acceptera en dålig pension. Morot o piska hand i hand. För samhället handlar det om enorma besparingar ju längre man arbetar.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Anma
          Inlägg 26-02-2011, 23:34
          Länk hit: #104

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Christa @ 26-02-2011, 21:32) *
          /.../
          För övrig så skulle en privat sjukförsäkring inte kunna vara så dåligt som den vi har nu för då skulle dom inte få några kunder.

Sant. Men sen har vi problemet med alla de som redan är sjuka, kanske redan från födseln. Föds man med celiaki får man ingen barnförsäkring, och ingen vuxenförsäkring heller. Snacka om att vägra folk valfrihet redan från start.

Men måste ändå säga tack till de som skrikit mest om privata sjukförsäkringar. tacka vare det har jag fått en vän att undersöka sina försäkringar och personer har nu fått ett sexsiffrigt belopp från sitt försäkringsbolag.

Citera
          Motti
          Inlägg 27-02-2011, 00:37
          Länk hit: #105

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

sjukförsäkring har inte jag haft sedan 1997 !jag valde att lägga ner min rörelse då jag var utsliten så nu vid 58 års ålder har jag ingen som helst sjukförsäkring tre karensdagar det var bara att jobba på trots att man var sjuk eller när man hade magsår,det var bara att jobba för att få in pengarna till skatten och för att vårda sina kunder så de kom tillbaks.Om jag hinner bli 65 år så får jag 4000 i månaden i pension.

Citera
          Red Top
          Inlägg 27-02-2011, 00:55
          Länk hit: #106

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Och????????? confused.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Monaxe
          Inlägg 27-02-2011, 01:12
          Länk hit: #107

Medlem
          Antal inlägg: 3 326
          Medlem nr: 12 962

CITAT (Motti @ 27-02-2011, 00:37) *
          sjukförsäkring har inte jag haft sedan 1997 !jag valde att lägga ner min rörelse då jag var utsliten så nu vid 58 års ålder har jag ingen som helst sjukförsäkring tre karensdagar det var bara att jobba på trots att man var sjuk eller när man hade magsår,det var bara att jobba för att få in pengarna till skatten och för att vårda sina kunder så de kom tillbaks.Om jag hinner bli 65 år så får jag 4000 i månaden i pension.

Fattar inte vad detta har med fattigdom att göra?

Du talar ju klart och tydligt om att du blir försörjd! Missförstå mig inte, jag bryr mig inte ett skvatt om du jobbar eller lever på din mans inkomst, det är helt och hållet upp till dig.

Däremot finns de fler än du som är fysiskt utslitna redan för 45-50 års ålder, OCH ensamstående, vad gör en sådan person? Kan inte jobba eftersom kroppen tagit slut, försäkringskassan vill inte acceptera fortsatt sjukskrivning, vad gör man då? Jag lovar dig Motti, då blir fattigdomen VÄLDIGT påträngande!

Kanske inte alla av dina exempel är så väl förankrade i dagens arbetsliv, du har ju som du själv påpekat, slutat jobba för några år sedan, jag lovar dej, det har hänt en hel del rörande sjukförsäkringen.

--------------------
          Monaxe zon 2 på västkusten

Citera
          Motti
          Inlägg 27-02-2011, 01:20
          Länk hit: #108

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jag är fullt medveten om hur orättvist det är med utförsäkringar osv,är man så dålig att man inte kan ta sig ur sängen utan värktabletter på morgonen har tydliga handikapp osv så ska man inte behöva oroa sig om att bli utförsäkrad eller utsättas för de här urflippade arbetsupplivarna:(kotcher eller hur det stavashåller med att det ballat ur totalt,borgelig som jag är men det här är fel.Jaga dom som är friska men inte vill jobba men låt de sjuka vara ifred de har nog som det är .

Citera
          Christa
          Inlägg 27-02-2011, 07:33
          Länk hit: #109

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (Huggorm @ 26-02-2011, 22:00) *
          Särskilt de psykiskt sjuka måste väll vara fler idag än tidigare? Det känns så i alla fall. Samtidigt har vi ju blivit av med en del sjukdomar tack vare forskning, bättre hygien, bättre mat och mindre tunga jobb. Men det resulterar ju bara att fler blir gamla nog att få hjärt-kärlsjukdomar, demens osv.

Här är några exempel på hälsoproblem som ökar

Höga blodfetter, diabetes typ 2, diabetes typ 1, sköldkörtel som inte fungerar, värk i kroppen, tinnitus, hörselnedsättning. högt blodtryck, ibs, pcos, artrit, grå starr, makuladegeneration.

När man kommer upp i 50-årsåldern så går var och varannan på någon form av medicinering. Ovanpå det har vi stress och sömnproblem som i sin tur ger upphov till sjukdomar.

Som sagt, vaddå aldrig varit så friska som nu confused.gif

Citera
          Gita
          Inlägg 27-02-2011, 09:04
          Länk hit: #110

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (Cacki @ 26-02-2011, 21:08) *
          Det var ingen analys av dej personligen, framgick inte det? Det var en fråga om vilken kategori du tillhör.
          Blir den där mamman gladare över din inställning och det du gör för dem som far illa tror du?...Bara en fråga till, oberoende av vilken kategori du räknar dej till.

Den lilla insats jag kan göra är naturligtvis en droppe i havet om man ser till den oerhörda nöd som finns utanför vär skyddade och priviligerade värld. Den ger kanhända ändå denna mamma en chans att få behålla nästa barn och det känns åtminstone för mig stort att vara en del i.
          Får jag bolla tillbaka frågan? Vad åstadkommer du själv?
          Gita

Citera
          Anma
          Inlägg 27-02-2011, 09:13
          Länk hit: #111

Medlem

Om denna tråd nu ska utvecklas till vad var och en gör så kan jag meddela att jag senaste månaden gett 200 till statsmissionen och 200:- till Laila Säfström för att hon ska kunna komma hem från Libanon och sedan kunna uppehålla sig i Sverige tills läget är annorlunda där för att sedan kunna återvända och fortsätta kämpa för att får tillbaka sitt barn. Mina 200:- räcker inte långt där, men är bättre än 0:-.

Just det ja, köpte Situation Stockholm också. Vilket jag gör varje gång jag åker till Uppsala oavsett om jag redan har det numret eller inte. Förutsatt att jag hittar en säljare.

Redigerat av Anma: 27-02-2011, 09:22

Citera
          Anma
          Inlägg 27-02-2011, 09:20
          Länk hit: #112

Medlem

Nu återgår jag till myterna.

Den där halva miljonen sjukpensionärer som är helt utanför arbetsmarkanden och således lever i utanförskap torde alla nu vara överens om är ren lögn.

Nu kör vi på nästa.

"Sjukförsäkringsfusket tål att jämföras med skattefusket.
          Siffror från 2009:

* 0,04 procent av alla bruttoutbetalningar inom socialförsäkringssystemet var fusk.
          * 1,3 procent av alla fuskutredningar ledde till dom eller strafföreläggande.
          * 193 miljoner kronor var fusk (totalt krävdes 354 miljoner tillbaka).
          * 133 miljarder kronor (133 000 miljoner) beräknas skattefelet vara årligen.
          (Källor: Försäkringskassan, Skatteverket, Dagens Arena, 2010)"

Länkar finns i första inlägget i denna tråd.

Här talar ju siffrorna sitt eget språk. Tyvärr visar de ju att det är just egna företagare som fuskar mest. Fast då med skatten istället för med bidrag (sjukförsäkringen är i för sig inget bidrag, men ändå)

Citera
          Christa
          Inlägg 27-02-2011, 09:53
          Länk hit: #113

Medlem

CITAT (Anma @ 27-02-2011, 09:20) *

Den där halva miljonen sjukpensionärer som är helt utanför arbetsmarkanden och således lever i utanförskap torde alla nu vara överens om är ren lögn.

Nu kör vi på nästa.

Siffror från 2009:

* 0,04 procent av alla bruttoutbetalningar inom socialförsäkringssystemet var fusk.

Här talar ju siffrorna sitt eget språk. Tyvärr visar de ju att det är just egna företagare som fuskar mest. Fast då med skatten istället för med bidrag (sjukförsäkringen är i för sig inget bidrag, men ändå)

När det gäller fusk så har jag ändå en fundering. Det är nog inte så mycket som är rent fusk men man kan konstatera att sjukförsäkringen inte är helt rättvis och en del människor som har helt sjukbidrag är bra mycket friskare än många av dom som jobbar. Det svåra är dock att de här tvära politiskt stryrda svängningarna i bedömningarna gör att folk kanske inte vågar säga att nu orkar jag jobba halvtid igen.

Väldigt många som jobbar är så trötta och har så mycket värk och andra krämpor så de i princip inte orkar göra något annat än att jobba medan en del som har sjukbidrag orkar göra allt möjligt. Det är naturligtvis en känslig fråga men jag tror att det kan vara en orsak till att så många verkar vara för de nya reglerna. De som släpar sig till jobbet trots att kroppen sagt ifrån för länge sedan tycker det är orättvist och det ÄR många gånger orättvisa bedömningar.

Tro nu inte att jag är för att behandla människor som man gör nu. Det är fruktansvärt att plötsligt ställa sjuka människor på bar backe med all stress och oro som det medför.

Men som sagt man borde fokusera mer på att människor skall vara friska och bli friska. DÅ skulle det vara en verklig besparing.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 27-02-2011, 10:22
          Länk hit: #114

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Christa @ 27-02-2011, 09:53) *
          När det gäller fusk så har jag ändå en fundering. Det är nog inte så mycket som är rent fusk men man kan konstatera att sjukförsäkringen inte är helt rättvis och en del människor som har helt sjukbidrag är bra mycket friskare än många av dom som jobbar. Det svåra är dock att de här tvära politiskt stryrda svängningarna i bedömningarna gör att folk kanske inte vågar säga att nu orkar jag jobba halvtid igen.

Väldigt många som jobbar är så trötta och har så mycket värk och andra krämpor så de i princip inte orkar göra något annat än att jobba medan en del som har sjukbidrag orkar göra allt möjligt. Det är naturligtvis en känslig fråga men jag tror att det kan vara en orsak till att så många verkar vara för de nya reglerna. De som släpar sig till jobbet trots att kroppen sagt ifrån för länge sedan tycker det är orättvist och det ÄR många gånger orättvisa bedömningar.

Tro nu inte att jag är för att behandla människor som man gör nu. Det är fruktansvärt att plötsligt ställa sjuka människor på bar backe med all stress och oro som det medför.

Men som sagt man borde fokusera mer på att människor skall vara friska och bli friska. DÅ skulle det vara en verklig besparing.

Vad har du för belägg för att det är så? (Se det jag markerat i din text) Eller är det bara något som du själv tror.Jag ser enbart fördomar i det du skriver.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          netha
          Inlägg 27-02-2011, 10:22
          Länk hit: #115

Gäster

CITAT (Christa @ 27-02-2011, 09:53) *

Hur vågar du komma med sånt påstående!? Du kan omöjligt veta hur sjuk en annan människa är. Många svårt sjuka vill kunna/orka göra något och ger sitt yttersta för att kanske påta lite i trädgården eller pyssla med huset/lgh. Det är dödande att bara sitta och tycka synd om sig och inte göra något även om man eg. inte orkar. Vågar påstå att sjuka ofta är envisare än många friska.
          Jag blir upprörd av påståenden som ditt!

Redigerat av netha: 27-02-2011, 10:24

Citera
          Huggorm
          Inlägg 27-02-2011, 10:32
          Länk hit: #116

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Anma @ 27-02-2011, 09:20) *

Nu kör vi på nästa.

Siffror från 2009:

Det skulle alltså vara en myt att det fuskas mycket med sjukförsäkringarna? Att det upptäcktes fusk bara 2009 som ledde till att de kunde krävas tillbaka 354 miljoner kronor tycker jag är bevis på att det fuskas mycket. Det är ju inte direkt några småpengar det handlar om. Och sedan finns det mycket fusk som inte upptäckts, och en väldig massa fall som ligger i gråzonen mellan vad som är okej eller inte.

Citera
          Christa
          Inlägg 27-02-2011, 10:37
          Länk hit: #117

Medlem

CITAT (netha @ 27-02-2011, 10:22) *
          Hur vågar du komma med sånt påstående!? Du kan omöjligt veta hur sjuk en annan människa är. Många svårt sjuka vill kunna/orka göra något och ger sitt yttersta för att kanske påta lite i trädgården eller pyssla med huset/lgh. Det är dödande att bara sitta och tycka synd om sig och inte göra något även om man eg. inte orkar. Vågar påstå att sjuka ofta är envisare än många friska.
          Jag blir upprörd av påståenden som ditt!

Menar du att du tror att bedömningarna är helt rättvisa och att de också är lika över tid? Jag vet en person som har sjukbidrag på halvtid för ont i ryggen och den halvan då han inte jobbar tar han hand om sitt lantbruk.

En annan person har gått ner till halvtid på egen bekostnad därför att hon har huvudvärk varje dag, fibromyalgi, astma och mer därtill. Hon har sökt läkare åtskilliga gånger men inte ens blivit sjukskriven.

Tror du verkligen att alla som jobbar är friska och alla som söker läkare blir likvärdigt bedömda?

Fast å andra sidan har jag ju lärt mig att det inte är någon idé att diskutera något med dig eller Stintan eftersom ni inte är ute efter consensus.

Redigerat av Christa: 27-02-2011, 10:38

Citera
          Blomstertanten
          Inlägg 27-02-2011, 10:39
          Länk hit: #118

Medlem
          Antal inlägg: 5 380
          Medlem nr: 2 004

CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 10:32) *
          Det skulle alltså vara en myt att det fuskas mycket med sjukförsäkringarna? Att det upptäcktes fusk bara 2009 som ledde till att de kunde krävas tillbaka 354 miljoner kronor tycker jag är bevis på att det fuskas mycket. Det är ju inte direkt några småpengar det handlar om. Och sedan finns det mycket fusk som inte upptäckts, och en väldig massa fall som ligger i gråzonen mellan vad som är okej eller inte.

193 miljoner var fusk!!!!! Att 354 miljoner krävs tillbaka kan ju faktiskt bero på felaktigheter som Försäkringskassan begått eller felaktigt ifyllda papper som inte är medvetet fusk!
          Har för mej att läst någonstans att största förekomsten av fuskande finns inom föräldraförsäkringen, det är ju därför barnomsorgen måste lämna intyg om att barnen inte varit på förskolan.

--------------------
          Glanshammar Närke Zon 3

Av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov

Vår vision är självklar och enkel, och samtidigt helt omvälvande. Den är allas lika värde och allas frihet. Vi kan inte drömma om, inte arbeta för, något mindre. Därför är vi socialister och feminister.

Citera
          netha
          Inlägg 27-02-2011, 10:40
          Länk hit: #119

Gäster

CITAT (Christa @ 27-02-2011, 10:37) *
          Menar du att du tror att bedömningarna är helt rättvisa och att de också är lika över tid? Jag vet en person som har sjukbidrag på halvtid för ont i ryggen och den halvan då han inte jobbar tar han hand om sitt lantbruk.

En annan person har gått ner till halvtid på egen bekostnad därför att hon har huvudvärk varje dag, fibromyalgi, astma och mer därtill. Hon har sökt läkare åtskilliga gånger men inte ens blivit sjukskriven.

Tror du verkligen att alla som jobbar är friska och alla som söker läkare blir likvärdigt bedömda?

Fast å andra sidan har jag ju lärt mig att det inte är någon idé att diskutera något med dig eller Stintan eftersom ni inte är ute efter consensus.

Christa, jag vill minnas att du själv är sjukskriven/har sjukersättning.

Citera
          Anma
          Inlägg 27-02-2011, 10:42
          Länk hit: #120

Medlem

CITAT (Huggorm @ 27-02-2011, 10:32) *

0,04% Är det mycket i sammanhanget? Menar du allvar?!

359 miljoner blir ca 40 kronor per person. Det är inte dit de stora pengarna försvinner.

Citera

9 sidor V  « < 4 5 6 7 8 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 05:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon