Sidor: 1, 2, 3, 4
Anma
Många gånger har man hört dessa, även i detta forum. Jag har försökt att blåsa hål i myterna några gånger, men det är näst in till omöjligt.
Men läs här.
LÄS!

Myterna om sjukförsäkringen:
1. ”Världens friskaste folk samtidigt som världens mest sjukskrivna.”
2. ”Sverige hade en halv miljon förtidspensionärer.”
3. ”Förr förtidspensionerades 140 personer om dagen.”
4. ”Sjukförsäkringen kostade för mycket.”
5. ”Det fuskades mycket med sjukförsäkringen.”
6. ”Utförsäkrade återvänder till jobb.”
7. “Ersättning från sjukförsäkringen är bidrag.”

Klicka på länken och läs på vilket sätt detta är myter.
Sluta sedan att kasta fram dessa myter i debatten utan att åtminstone ha en källhänvisning.

Huggorm
Men det mesta stämmer ju, det är ju bara att man räknar in olika personer i grupperna och har olika namn för samma sak?
RibesRubusVitis
Tittade på länken, men blev inte imponerad. Det där resonemanget är ju minst lika torftigt, om än från motsatt utgångspunkt. Kritiken gäller att påståendena är otillräckligt underbyggda, men bevisar inte att de är osanna. Att medellivslängd är en ”bristfällig måttstock”, utesluter ingalunda att svenskarna kan vara ”världens friskaste folk”, hur man nu väljer att definiera begreppet.
Att ”förtidspension” just den här veckan ska kallas ”sjukersättning” blir en lek med ord. Att påståendet ”sjukförsäkringen kostade för mycket” är en åsikt är väl rätt banalt; då blir väl också negationen en banal åsikt.
Det eventuella ”fusket” med sjukförsäkringen blir väl inte mindre för att ”skattefusket” är större?
Vad som är ”ersättning” eller ”bidrag” blir en politisk eller moralisk värdering; knappast en fråga om sant eller falskt. (Skulle ”ersättningsberoende” vara finare än ”bidragsberoende”?)

Mitt inlägg utesluter inte att de påstådda ”myterna” verkligen kan vara ”myter”; ännu är det dock inte belagt. Jag vill bara försiktigtvis antyda att vagt bludder från ett håll inte vederläggs av vagt bludder från andra hållet…
Cacki
Som en allmän uppmaning som svar på Ribes (första) inlägg.

Nej för sjutton, skit i att tro på någonting ni läser så slipper ni ta ställning om någonting! Gör det enkelt för er och fortsätt för all del att roffa åt er så mycket ni bara kan av vår gemensamma resurskaka för egen del.
Fördöm vårt informationssamhälle och sätt er ner och plita ner er egen statistik så att ni är säkra på att allt verkligen stämmer. Först då har ni ju den fullständiga sanningen.

Men var medvetna om att ni har ett digert jobb framför er och fråga er om de skulle funka att frysa tiden tills alla är klara?

Vem tusan har tid med det?? Vet inte ens om alla skulle hinna med det under den livstid man har kvar. Sedan skulle dessutom det digra jobbet med att få ett fungerande system också göras. Vi skulle hinna dö allihop innan vi vore klara och nya generationer skulle födas...för att ha samma digra jobb framför sej som det vi gjort. Inte ska man tro på något man inte själv sett med egna ögon...åsså är vi snart tillbaka i mänsklighetens begynnelse.

Nog vore väl det bra mycket enklare att ta ta hela kakan och fördela den rättvist i lika delar. Alla människor är födda med samma människovärde och ingen har rätt till större bit än den andre oavsett vilken livsuppgift man påtagit sej.
Enligt mina värderingar den enda rätta tumstock vi kan gå efter. Alla är värda ett så gott liv som möjligt men vi måste alla lära oss att rätta våra munnar efter matsäcken. Det finns inte fri tillgång i all oändlighet för att vi alla ska få leva i sus och dus. Inte kan vi väl tillåta att vissa vältrar sej i lyx medan andra svälter?

...bara en liten livsfilosofi som jag tror ligger till grund för oss som kämpar för ett rättvist samhälle, om än utdragen till absurbum. Egoistiska girigbukar kommer aldrig att kunna slå hål på den hur mycket de än försöker...och hör sen!!

(Förlåt om jag uttrycker mej något oseriöst men hur svårt ska det vara?? Jag fattar inte vad man vinner på att börja ifrågasätta och förkasta de fakta vi trots allt har. Plocka istället fram de fakta du har som belägger att dina åsikter är de rätta och skrik inte ut att allt vi läser är osant. Det är inte konstruktivt ger liksom inget...)
Cacki
Glömde visst...

HEJA ANMA, KÖR PÅ BARA!! TÄPP TILL TRUTEN PÅ ALLA EGOISTISKA GIRIGBUKAR OCH LÅT DEM INTE TA ÖVER!! bravo.gif bravo.gif

(Du börjar få idolstatus för mej Anma, vet du det? blomma.gif )

Anma
Saken är den att det finns källor på det som bevisar att myterna är just myter (FK:s statistik till exempel) medan mytanhängarna inte har källor öht.

CITAT (Huggorm @ 24-02-2011, 13:59) *
Men det mesta stämmer ju, det är ju bara att man räknar in olika personer i grupperna och har olika namn för samma sak?

Nej, det mesta stämmer inte!

Hur kan man till exempel säga att en som arbetar 75% är utanför arbetsmarknaden? Förklara det för mig som om jag var tre år gammal, för jag förstår inte hur den personen är utanför arbetsmarknaden. Nej, jag förstår det inte alls.

Förklara hur en sak som gjort vinst på 70 miljarder kan kosta för mycket?

Förklara hur en försäkring blir ett bidrag?

Börja med det så tar vi resten sen.
*Stintan*
CITAT (Cacki @ 24-02-2011, 15:08) *
Som en allmän uppmaning som svar på Ribes (första) inlägg.

Nej för sjutton, skit i att tro på någonting ni läser så slipper ni ta ställning om någonting! Gör det enkelt för er och fortsätt för all del att roffa åt er så mycket ni bara kan av vår gemensamma resurskaka för egen del.
Fördöm vårt informationssamhälle och sätt er ner och plita ner er egen statistik så att ni är säkra på att allt verkligen stämmer. Först då har ni ju den fullständiga sanningen.

Men var medvetna om att ni har ett digert jobb framför er och fråga er om de skulle funka att frysa tiden tills alla är klara?

Vem tusan har tid med det?? Vet inte ens om alla skulle hinna med det under den livstid man har kvar. Sedan skulle dessutom det digra jobbet med att få ett fungerande system också göras. Vi skulle hinna dö allihop innan vi vore klara och nya generationer skulle födas...för att ha samma digra jobb framför sej som det vi gjort. Inte ska man tro på något man inte själv sett med egna ögon...åsså är vi snart tillbaka i mänsklighetens begynnelse.

Nog vore väl det bra mycket enklare att ta ta hela kakan och fördela den rättvist i lika delar. Alla människor är födda med samma människovärde och ingen har rätt till större bit än den andre oavsett vilken livsuppgift man påtagit sej.
Enligt mina värderingar den enda rätta tumstock vi kan gå efter. Alla är värda ett så gott liv som möjligt men vi måste alla lära oss att rätta våra munnar efter matsäcken. Det finns inte fri tillgång i all oändlighet för att vi alla ska få leva i sus och dus. Inte kan vi väl tillåta att vissa vältrar sej i lyx medan andra svälter?

...bara en liten livsfilosofi som jag tror ligger till grund för oss som kämpar för ett rättvist samhälle, om än utdragen till absurbum. Egoistiska girigbukar kommer aldrig att kunna slå hål på den hur mycket de än försöker...och hör sen!!

(Förlåt om jag uttrycker mej något oseriöst men hur svårt ska det vara?? Jag fattar inte vad man vinner på att börja ifrågasätta och förkasta de fakta vi trots allt har. Plocka istället fram de fakta du har som belägger att dina åsikter är de rätta och skrik inte ut att allt vi läser är osant. Det är inte konstruktivt ger liksom inget...)

Så klokt! bravo.gif

Anma du vet att jag tillhör dina påhejare! bravo.gif
Anma
CITAT (Cacki @ 24-02-2011, 15:25) *
Glömde visst...

HEJA ANMA, KÖR PÅ BARA!! TÄPP TILL TRUTEN PÅ ALLA EGOISTISKA GIRIGBUKAR OCH LÅT DEM INTE TA ÖVER!! bravo.gif bravo.gif

(Du börjar få idolstatus för mej Anma, vet du det? blomma.gif )

Idol, ja, man kanske skulle ställa upp i det? wink.gif

Jag önskar att jag orkade mer, mycket mer.
Men 25/4 kommer de flesta i Sverige se att jag inte är ensam. Det händer mycket saker i HELA Sverige. Och det är så häftigt!

CITAT (RibesRubusVitis @ 24-02-2011, 14:07) *
Mitt inlägg utesluter inte att de påstådda ”myterna” verkligen kan vara ”myter”; ännu är det dock inte belagt. Jag vill bara försiktigtvis antyda att vagt bludder från ett håll inte vederläggs av vagt bludder från andra hållet…

Gjorde du dig besväret att klicka på de blå länkarna? Inte det? Man hittar bland annat källor på påståendena om man tar sig besväret.

Statistik:

År Antal Ersättningsform Dagar

1998 14.839 (förtidspensioner på 100%) 365
1999 16.772 (förtidspensioner på 100%) 365
2000 21.005 (förtidspensioner på 100%) 365
2001 24.110 (förtidspensioner på 100%) 365
2002 24.813 (förtidspensioner på 100%) 365
2003 21.687 (permanenta sjukersättningar 100%) 365
2004 19.323 (permanenta sjukersättningar 100%) 365
2005 14.464 (permanenta sjukersättningar 100%) 365
2006 11.256 (permanenta sjukersättningar 100%) 365

98-06 168269 ersättningar 3285 dagar

168269 / 3285 = 51,2

Hur kan 51,2 bli 140?
Regeringen har problem med matematik. Det är tydligt det.
gnon49
Visst är en del myter eller vad man nu skall kalla det. Sedan är ju all statistik ett dribblande med siffror beroende var man står i frågan. Allt beroende på vad man vill ha med i statistiken. Man får ta det med en nypa salt.
Huggorm
CITAT (Anma @ 24-02-2011, 15:28) *
Saken är den att det finns källor på det som bevisar att myterna är just myter (FK:s statistik till exempel) medan mytanhängarna inte har källor öht.
Nej, det mesta stämmer inte!

Hur kan man till exempel säga att en som arbetar 75% är utanför arbetsmarknaden? Förklara det för mig som om jag var tre år gammal, för jag förstår inte hur den personen är utanför arbetsmarknaden. Nej, jag förstår det inte alls.

Förklara hur en sak som gjort vinst på 70 miljarder kan kosta för mycket?

Förklara hur en försäkring blir ett bidrag?

Börja med det så tar vi resten sen.

Arbetar man 75% och är 25% förtidspensionär, så hamnar man ändå i statistiken. Även om man bara 25% förtidspensionär, så räknas man ändå. Alla skall med. För det är väll antalet förtidspensionärer man har räknat i detta fallet, inte hur många som är utanför arbetsmarknaden?

Att det blivit 70 miljarder över betyder enbart att man har sugit ur skattebetalarna alldeles för mycket.

Att kalla en avgift som är obligatorisk för försäkring är ordklyveri, det är fortfarande skatt som man betalar in och bidrag som betalas ut. Kunde man åtminstone få välja försäkringsbolag själv hade det väll varit en sak, men det får man ju inte.
andersen
CITAT (Huggorm @ 24-02-2011, 17:21) *
Arbetar man 75% och är 25% förtidspensionär, så hamnar man ändå i statistiken. Även om man bara 25% förtidspensionär, så räknas man ändå. Alla skall med. För det är väll antalet förtidspensionärer man har räknat i detta fallet, inte hur många som är utanför arbetsmarknaden?

Att det blivit 70 miljarder över betyder enbart att man har sugit ur skattebetalarna alldeles för mycket.

Att kalla en avgift som är obligatorisk för försäkring är ordklyveri, det är fortfarande skatt som man betalar in och bidrag som betalas ut. Kunde man åtminstone få välja försäkringsbolag själv hade det väll varit en sak, men det får man ju inte.

Men namnet på försäkringen är ju...sjukförsäkring..... det heter ju inte sjukskatt biggrin.gif. det finns flera försäkringar som du inte kan välja bort tex arbetskadeförsäkring om du har ett arbete. Olycksfallsförsäkring för barn i skolan för att nämna några det finns säkert flera försäkringar som är obligatoriska utan att vara en skatt.
Red Top
CITAT (Huggorm @ 24-02-2011, 13:59) *

CITAT (RibesRubusVitis @ 24-02-2011, 14:07) *
Tittade på länken, men blev inte imponerad. .......................................................................
................................................................................
......... Jag vill bara försiktigtvis antyda att vagt bludder från ett håll inte vederläggs av vagt bludder från andra hållet…

CITAT (gnon49 @ 24-02-2011, 16:45) *
Visst är en del myter eller vad man nu skall kalla det. Sedan är ju all statistik ett dribblande med siffror beroende var man står i frågan. Allt beroende på vad man vill ha med i statistiken. Man får ta det med en nypa salt.

Ni som yttrar er så här har definitivt inte förstått varför Anma lade in länken.

Det handlar inte om vem som räknar bäst, eller att statistik alltid är en tolkningsfråga.

Här handlar det om hur alliansen medvetet under många år implementerat sin politik hos det svenska folket, genom att på ett infernaliskt sätt införa nya begrepp och ge andra en överförd betydelse.

Innan alliansen tog över regeringsmakten hade man under valkampanjen delat in svenska folket i två eller flera grupper.

Vi som arbetar och bidrar till samhällets utveckling och de som ligger samhället till last genom att vara sjuka, handikappade, arbetslösa eller gamla.

Förut var man sjuk om man var sjuk. Under den tid man var sjuk hade man rättighet till ersättning från den försäkring man betalat; dvs sjukförsäkringen.

Man var arbetslös om man var arbetslös. Man hade då rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen.

Man var handikappad om man hade funktionshinder. Man hade då rätt till både handikappersättning och personlig assistans.

Numera klumpas grupperna ihop till en allmänt arbetsovillig massa, som hellre lever på bidrag än gör rätt för sig. Alla har blivit bidragsberoende, fast att det handlar om försäkringar(jämför hus, liv- och bilförsäkring) Och som handikappad har du inte rätt till daglig hjälp, så länge du kan föra en gaffel eller sked till munnen av egen kraft.

Högerns förakt för de svaga har fått blomma ut i all sin prakt och liberalerna hänger på av bara farten eftersom deras maktkåthet gett dem skygglappar, trots att väljarstödet stadigt sjunker.

I kölvattnet på högerns talesmän stapplar svenska folket fram som marionetter, med plånböcker som sväller av jobbavdrag. Pengar som tagits från de som bäst behöver det.

Ord som solidaritet och empati får inte längre plats i den svenska ordboken.

Anma!
Gunilla T
Anma, Cacki och Red Top bravo.gif och alla andra också som förstår vad det handlar om!!

Det är faktiskt en sak jag inte förstår - alla som sympatiserar med Alliansen och den förda politiken...ni både vet och förstår att den politiken handlar om ökade klyftor i samhället. Om jag hade mina sympatier där skulle jag försvara politiken och försöka förklara varför ökade klyftor är bra för människor och för Sverige!

I stället uppfattar jag det så att man inte riktigt vill kännas vid resultatet av den förda politiken?

Man har faktiskt rätt att tycka vad man vill och rösta på den politik som ligger en varmt om hjärtat. Varför hymla och förneka det som sker...alliansen för den politik de gick till val på och inget annat.
Bengalow
Men jo, snart har alla jobb! Det skall alla "jobbcoacher" se till- dom skapar jobb ur intet, och sedan minskar statskassan med si och så många miljarder, 1½ t.ex. Rakt ner i produktionen...eller? Leve den fria företagsamheten. Dom vet hur man plockar fram pengar ur Borgs fickor, utan att han märker det. Och vilket resultat dom når - häpnadsväckande!!!!! Jävla snyltare - inte ett dugg annat, men springa omkring i fina kostymer runt Stureplan, det kan dom. Nästan lika sjukt som att titta på programmet om Bukowskis kunder - "Jag bara måste ha den där tavlan av XX á 5 mille".
Huggorm
CITAT (Gunilla T @ 24-02-2011, 18:27) *
Anma, Cacki och Red Top bravo.gif och alla andra också som förstår vad det handlar om!!

Det är faktiskt en sak jag inte förstår - alla som sympatiserar med Alliansen och den förda politiken...ni både vet och förstår att den politiken handlar om ökade klyftor i samhället. Om jag hade mina sympatier där skulle jag försvara politiken och försöka förklara varför ökade klyftor är bra för människor och för Sverige!

I stället uppfattar jag det så att man inte riktigt vill kännas vid resultatet av den förda politiken?

Man har faktiskt rätt att tycka vad man vill och rösta på den politik som ligger en varmt om hjärtat. Varför hymla och förneka det som sker...alliansen för den politik de gick till val på och inget annat.

Ökade klyftor kallar de rödgröna det, att det skall löna sig att arbeta är vad alliansen kallar det. Själv anser jag att klyftor inom rimlige gränser är nödvändiga. Alla skall ha tak över huvudet och mat på bordet, men vill man ha lyx och materiellt välstånd får man arbeta själv för det.
Bengalow
Citat Huggorm: "Själv anser jag att klyftor inom rimlige gränser är nödvändiga"(slut citat)

Det vill jag gärna höra hur du försvarar. Det MÅSTE alltså vara skillnad på folk, eller...?
Huggorm
CITAT (Bengalow @ 24-02-2011, 18:43) *
Citat Huggorm: "Själv anser jag att klyftor inom rimlige gränser är nödvändiga"(slut citat)

Det vill jag gärna höra hur du försvarar. Det MÅSTE alltså vara skillnad på folk, eller...?

Läs resten av inlägget, alltså de delar du raderade, så förstår du nog.
Anma
CITAT (Huggorm @ 24-02-2011, 17:21) *

Min fetmarkering. När statsministern eller en annan alliansare snackat om hur det varit har de aldrig någonsin sagt att även de som jobbar 75% är med i statsitiken! Reinfeldt har sagt att 140.000 är utanför arbetsmakrnaden pga att de sjukpensionerats. Detta är alltås en ren och skär lögn.

jag orkar inte rätta mitt skrivande ifag, får vara många fel, jag antar att de flesta ser ändp vad som står.

CITAT (Red Top @ 24-02-2011, 17:55) *
Ni som yttrar er så här har definitivt inte förstått varför Anma lade in länken.

Det handlar inte om vem som räknar bäst, eller att statistik alltid är en tolkningsfråga.

Här handlar det om hur alliansen medvetet under många år implementerat sin politik hos det svenska folket, genom att på ett infernaliskt sätt införa nya begrepp och ge andra en överförd betydelse.

Innan alliansen tog över regeringsmakten hade man under valkampanjen delat in svenska folket i två eller flera grupper.

Vi som arbetar och bidrar till samhällets utveckling och de som ligger samhället till last genom att vara sjuka, handikappade, arbetslösa eller gamla.

Förut var man sjuk om man var sjuk. Under den tid man var sjuk hade man rättighet till ersättning från den försäkring man betalat; dvs sjukförsäkringen.

Man var arbetslös om man var arbetslös. Man hade då rätt till ersättning från arbetslöshetsförsäkringen.

Man var handikappad om man hade funktionshinder. Man hade då rätt till både handikappersättning och personlig assistans.

Numera klumpas grupperna ihop till en allmänt arbetsovillig massa, som hellre lever på bidrag än gör rätt för sig. Alla har blivit bidragsberoende, fast att det handlar om försäkringar(jämför hus, liv- och bilförsäkring) Och som handikappad har du inte rätt till daglig hjälp, så länge du kan föra en gaffel eller sked till munnen av egen kraft.

Högerns förakt för de svaga har fått blomma ut i all sin prakt och liberalerna hänger på av bara farten eftersom deras maktkåthet gett dem skygglappar, trots att väljarstödet stadigt sjunker.

I kölvattnet på högerns talesmän stapplar svenska folket fram som marionetter, med plånböcker som sväller av jobbavdrag. Pengar som tagits från de som bäst behöver det.

Ord som solidaritet och empati får inte längre plats i den svenska ordboken.
Anma!

Som vanligt förkalara du det så bra!!!
Red Top
CITAT (Huggorm @ 24-02-2011, 18:33) *
Ökade klyftor kallar de rödgröna det, att det skall löna sig att arbeta är vad alliansen kallar det. Själv anser jag att klyftor inom rimlige gränser är nödvändiga. Alla skall ha tak över huvudet och mat på bordet, men vill man ha lyx och materiellt välstånd får man arbeta själv för det.

Ingen har krävt att sjuka, handikappade, arbetslösa och gamla ska leva ett liv i lyx.

Däremot är det inte en särskilt sympatisk regeringspolitik där man vänder hela den friska arbetsföra befolkningen mot dem, som av olika anledningar, inte klarar av att arbeta, eller inte får något jobb.

Det räcker fullt ut med att vara medveten om sin egen ofullkomlighet och förbanna den dag tillvaron vändes upp och ner.

Att därutöver utsättas för insinuationer från ledande politiker, och oförstående medmänniskor, att man bara är lat och arbetsovillig och hellre lever på bidrag än drar sitt strå till stacken. Det luktar unken högerpolitik, som vågat sig ut ur garderobens innersta gömslen, och det är inte värdigt en modern demokrati.
Gunilla T

Du är åtminstone ärlig Huggorm! Nu är uttrycket "ökade klyftor" en sociologisk term som används för att mäta just bristen på jämlikhet i ett samhälle och inget som politiken skall omdefiniera ...tycker jag.

Sedan, du tror väl inte på allvar att människor som är sjuka, arbetslösa och/eller utförsäkrade strävar efter att leva i lyx och materiell välfärd? Det enda de önskar är kanske att få behålla det som de genom ett livslångt arbete, ja, just det....arbetat för, att inte behöva gå från hus och hem för att man drabbats av en sjukdom.
Anma

Alliansen glömmer att alla har inte möjigheten att arbeta!!!
Dessa människor kastar man ut i socialbidragberoende. Fast alla vet att de inte har en möjlighet att påverka sin egen situation.
Att det ska löna sig att arbeta håller jag med om, men de sjuka måste också värnas om. Jag ser inte den motsättning i detta som alliansare tydligen gör.

Ingen långtidssjkriven lever i lyx. Att leva med 7000-13000/mån efter skatt klarar mina inget lyxliv på.
Huggorm
CITAT (Anma @ 24-02-2011, 18:54) *
Alliansen glömmer att alla har inte möjigheten att arbeta!!!
Dessa människor kastar man ut i socialbidragberoende. Fast alla vet att de inte har en möjlighet att påverka sin egen situation.
Att det ska löna sig att arbeta håller jag med om, men de sjuka måste också värnas om. Jag ser inte den motsättning i detta som alliansare tydligen gör.
Ingen långtidssjkriven lever i lyx. Att leva med 7000-13000/mån efter skatt klarar mina inget lyxliv på.

Det beror på vad man menar med att leva i lyx. Slår man ut mina inkomster över den tid som har gått sedan jag började jobba så hamnar nog resultatet närmare 7000kr än 13000kr per månad. Ändå lever jag ett rikt liv. Jag tror det är mycket lättare att vara nöjd med en låg standard om man vet att man själv måste jobba om man vill ha mer. Det är mycket lättare att begära mer i bidrag/försäkring.
Red Top
CITAT (Huggorm @ 24-02-2011, 19:01) *
Det beror på vad man menar med att leva i lyx. Slår man ut mina inkomster över den tid som har gått sedan jag började jobba så hamnar nog resultatet närmare 7000kr än 13000kr per månad. Ändå lever jag ett rikt liv. Jag tror det är mycket lättare att vara nöjd med en låg standard om man vet att man själv måste jobba om man vill ha mer. Det är mycket lättare att begära mer i bidrag/försäkring.

Du glömmer som vanligt en mycket väsentlig sak. Du har själv valt ditt liv. Den som är sjuk eller handikappad har aldrig själv valt att bli utan arbetsfömåga. Det kommer liksom en otrevlig extra bonus, när man drabbas av en svår sjukdom.

Att det skulle vara lättare att begära högre bidrag är ju bara ett elakt skämt, som du i ungdomligt? oförstånd kastar ur dig.

Det som har hänt, är ju att bevisat sjuka människor har kastats ut från försäkringssystemet. Inte för att de plötsligt blivit friska, utan för att dagarna har tagit slut.

Sluta gärna att göra jämförelser med dig själv. Alla bor inte "gratis" och saknar försörjningsansvar.
Cacki
Milda himmel! Om man jobbar 50% och har 50% sjukersättning vart ska man då hitta sin statistiska identiet? Är man arbetsför eller arbetsoförmögen? Ska det vara på det viset att jag ska sälla mej till utanförskapets skara, om man som i Alliansens sätt att dela in folk och fä, så är det ju lika bra att strunta i att jobba alls! Ens bidrag till arbetsmarknaden är det ju ändå ingen som ser.
Eller är det så att man helt enkelt har slutat att finnas??
Får nog se till att strunta i att jobba de där sista 25% som jag trots allt trodde att de räknades och börja rulla tummar istället. Känner mej liksom inte motiverad längre....
Borde nog gå att skylla på akut identitetskris och det kan göra vem som helst psykiskt sjuk....

Tack för uppmuntran och motivation Alliansen!!
smuleborg
För några år sedan hade vi - enligt alliansen och socialdemokraterna - för höga sjuktal. Jag tror att socialdemokraterna, i denna betydelse, var glada för att förlora valet 2006, alliansen fick göra det impopulära "jobbet".

På min arbetsplats hade vi för några år sedan ett sjuktal på 12-14 procent. Drygt var tionde av våra anställda var sjukfrånvarande. De nya reglerna ställer, det är bra, ökade krav på såväl arbetsgivare som försäkringskassa. Jag minns, för ett antal år sedan, jag tror att det var 2004, en vän satt i köket; hon hade en arbetsrelaterad sjukdom, hon ville ingenting annat än att arbeta, ingenting hade hänt på åtminstone fem år. Jag säger inte att det är bättre nu, men var det alla gånger bättre förr.

Jag tycker dock att det "har gått överstyr", om det enbart handlar om försäkringskassans tillämpning vill jag låta vara osagt.

Varje individärende är viktigt, varenda ett. Tro inte annat.
Anma
CITAT (Huggorm @ 24-02-2011, 19:01) *

Vadå begära mer? Vad pratar du om?!?! Har du öht fattat någting om denna debatt?!
Huggorm
CITAT (Anma @ 24-02-2011, 19:29) *
Vadå begära mer? Vad pratar du om?!?! Har du öht fattat någting om denna debatt?!

Det mesta gnället verkar ju bero på att folk förlorar sin sjukförsäkring och får gå på socialbidrag i stället, vilken håller en lägre nivå. Vilket i sin tur innebär att de kanske inte kan behålla sin villa.
Anma
CITAT (smuleborg @ 24-02-2011, 19:15) *
/.../
Jag tycker dock att det "har gått överstyr", om det enbart handlar om försäkringskassans tillämpning vill jag låta vara osagt.

Varje individärende är viktigt, varenda ett. Tro inte annat.

I dagens sjukförsäkringspolitik finns inga individer. Alla bedöms exakt lika hårt oavsett vad.

och precis som jag sagt och som Redtop säger nu, man utförsäkras för att man varit sjuk för länge och dagarna tagit slut. Inte för att man blivit friskare!

CITAT (Huggorm @ 24-02-2011, 19:34) *
Det mesta gnället verkar ju bero på att folk förlorar sin sjukförsäkring och får gå på socialbidrag i stället, vilken håller en lägre nivå. Vilket i sin tur innebär att de kanske inte kan behålla sin villa.

Gnället?!?!?!?!?!?!?!?!

Du har verkligen inte fattat någonmting.

Tycker du på allavar att en sjuk ska gå på socialbidrag?
Tycker du på allvar att en cancersjuk måste avsluta sin behandling för att dagarna tagit slut och man inte mår bra under behandlingen och borde vara sjuksiven till behandlingen är klar? Personen måste istället orka arbeta och därmed öka risken för återfall med jättemyclket, det som behandlingen hade förhindrat?

Motivera varför en sjuk ska gå på soc.

CITAT (Huggorm @ 24-02-2011, 19:34) *

Glömde det viktigaste. VEM har begärt MER i ersättning?!?!
Huggorm
CITAT (Anma @ 24-02-2011, 19:39) *
Gnället?!?!?!?!?!?!?!?!

Du har verkligen inte fattat någonmting.

Tycker du på allavar att en sjuk ska gå på socialbidrag?
Tycker du på allvar att en cancersjuk måste avsluta sin behandling för att dagarna tagit slut och man inte mår bra under behandlingen och borde vara sjuksiven till behandlingen är klar? Personen måste istället orka arbeta och därmed öka risken för återfall med jättemyclket, det som behandlingen hade förhindrat?

Motivera varför en sjuk ska gå på soc.

Jag förstår verkligen inte problemet med att gå på soc. Är det värre än att vara sjukpensionär? Är prestigen verkligen så viktig?
Anma
CITAT (Huggorm @ 24-02-2011, 19:42) *
Jag förstår verkligen inte problemet med att gå på soc. Är det värre än att vara sjukpensionär? Är prestigen verkligen så viktig?

Det handlar inte om prestige.
Om du inte fattar varför det är viktigt kan jag tyvärr inte hjälpa dig, det har jag bland andra förklarat tusentals gånger tidigare. Jag orkar inte mer.

Du har aldrig förklarat varför en sjuk ska göra det, så gör det nu tack.
Cacki
Huggorm, om du är nu är så nöjd med din ringa levnadsstandard, varför gnäller du på oss som vill ha ett drägligt liv för alla? Varför är du inte bara tyst och låter oss kämpa på?
Vettu, jag anar ett missnöje och en oginhet även om du gärna vill framstå som en lycklig och rättskaffens människa...Fel??
smuleborg
CITAT (Anma @ 24-02-2011, 19:41) *
I dagens sjukförsäkringspolitik finns inga individer. Alla bedöms exakt lika hårt oavsett vad.

Jag vet att det inte är sant.
Anma
CITAT (smuleborg @ 24-02-2011, 19:50) *

Jag har inte din erfarenhet. Efter 550 dagar är det mycket svårt att förbli sjukskriven. På arbetsförmedlingens introduktionsprogram kan anpassas men likväl är man utförsäkriad i minst 3 månader.
Cacki
CITAT (smuleborg @ 24-02-2011, 19:50) *

Berätta gärna!
Glöm inte Alliansens regelverk för frösäkringskassan. Den fk-tjänsteman som frångår dem gör sej skyldig till tjänstefel och så ska väl ändå inte systemet behöva se ut??
Red Top
CITAT (Huggorm @ 24-02-2011, 19:42) *

Snälla Huggorm slap.gif .

Det har ingenting med prestige att göra. Det handlar om vilket konto pengarna ska tas ifrån.

Om du kvaddar din bil begär du väl inte att hemförsäkringen ska stå för reparationerna?

Sjukförsäkringen går med oerhörda vinster varje år, men kommunernas ekonomi blir sämre och sämre. Det är inte rimligt att kommunerna ska stå för kostnaden när någon är sjuk. Det är det som sjukförsäkringen ska täcka.

Att det sedan också drabbar den enskilde hårdare att behöva begära försörjningsstöd är en annan sak. Är man redan nere i botten är det inte lätt att behöva gå ifrån sin lägenhet. Bara för att man gjort som moderaterna vill; köpt den.

Nu måste man i stället söka en hyreslägenhet med ljus och lykta, det finns nämligen inte många att tillgå. Lyckas man mot förmodan hitta en lägenhet, är den normalt mycket dyrare. Detta i sin tur drabbar också kommunens ekonomi, eftersom de utöver försörjningsstödet också måste betala bostadsbidrag.
Huggorm
CITAT (Cacki @ 24-02-2011, 19:48) *
Huggorm, om du är nu är så nöjd med din ringa levnadsstandard, varför gnäller du på oss som vill ha ett drägligt liv för alla? Varför är du inte bara tyst och låter oss kämpa på?
Vettu, jag anar ett missnöje och en oginhet även om du gärna vill framstå som en lycklig och rättskaffens människa...Fel??

Intressant teori. Utveckla gärna smile.gif
smuleborg
CITAT (Anma @ 24-02-2011, 19:56) *
Jag har inte din erfarenhet. Efter 550 dagar är det mycket svårt att förbli sjukskriven. På arbetsförmedlingens introduktionsprogram kan anpassas men likväl är man utförsäkriad i minst 3 månader.

Jag har individfall.
Huggorm
CITAT (Red Top @ 24-02-2011, 19:59) *
Snälla Huggorm slap.gif .

Det har ingenting med prestige att göra. Det handlar om vilket konto pengarna ska tas ifrån.

Pengar som pengar, alla pengar som man inte jobbar ihop själv är likvärdiga
Blomstertanten
"För att ha rätt till försörjningsstöd måste den sökande själv aktivt göra vad den kan för att bidra till sin försörjning. Detta innebär bland annat att om den sökande är arbetslös måste denne vara anmäld på arbetsförmedlingen och aktivt söka arbete. Således är inte biståndet helt villkorslöst. I de fall en sökande kan söka andra bidrag ska han/hon göra det. Exempelvis ska föräldralediga i första hand ta ut föräldrapenning eller andra bidrag och den som har rätt till bostadsbidrag ska söka sådant. Vid sjukdom och samtidig arbetsoförmåga måste den sökande vara sjukskriven och uppvisa ett läkarintyg som styrker detta" Wikipedia- försörjningsstöd
Det är alltså INTE meningen att man ska ha försörjningsstöd när man är sjuk!!!
Cacki
CITAT (Huggorm @ 24-02-2011, 20:25) *
Intressant teori. Utveckla gärna smile.gif

1. Vill du verkligen det...inför hela forumet?
2. Skulle inte det innebära att vi hamnar lite OT?
3.Tycker jag att du är tillräckligt intressant för att jag skulle vilja lämna den här tråden och lägga tid på det?
4. Skulle du kunna ta det till dej med ett objektivt sinne?

Du, jag tror att jag struntar i det och låter dej försöka rannsaka dej själv om du kan känna igen något av det jag påstår. Om du tycker att det är värt att lägga någon tid på funderingarna alltså...annars kan du bara strunta i det jag skrev.
Huggorm
CITAT (Cacki @ 24-02-2011, 20:52) *
1. Vill du verkligen det...inför hela forumet?
2. Skulle inte det innebära att vi hamnar lite OT?
3.Tycker jag att du är tillräckligt intressant för att jag skulle vilja lämna den här tråden och lägga tid på det?
4. Skulle du kunna ta det till dej med ett objektivt sinne?

Du, jag tror att jag struntar i det och låter dej försöka rannsaka dej själv om du kan känna igen något av det jag påstår. Om du tycker att det är värt att lägga någon tid på funderingarna alltså...annars kan du bara strunta i det jag skrev.

Okej, då slipper du
Anma
CITAT (smuleborg @ 24-02-2011, 20:26) *
Jag har individfall.

Jag med. Flera stycken. Jag läser inte bara snyfthistorier på kvällstidningarna som många verkar tro, jag lever också i verkligheten.

CITAT (Huggorm @ 24-02-2011, 20:26) *
Pengar som pengar, alla pengar som man inte jobbar ihop själv är likvärdiga

ALLA pengar är likvärdiga. Det är inte det det handlar om.
smuleborg
Det gör jag också, lever i verkligheten.
Anma
CITAT (smuleborg @ 24-02-2011, 21:07) *

Vad bra.
Har du erfarenhet av någon som fått förlängd sjukpenning efter 550 dagar utan att varit utförsäkrad elmellan eller fått permanent sjukersättning istället för utförsäkring? Och när skedde detta i såfall, för om det var under övergångsregelns tid är det inte relevant i diskussionen.
Cacki
CITAT (smuleborg @ 24-02-2011, 21:07) *

Egentligen spelar det väl ingen större roll hur många fall som varje enskild individ känner till. Kan vi kanske hellre komma överens om att varje individ som kommer ikläm och far illa av systemet är en för mycket och ett stort misslyckande? Borde inte vi allesammans ta vårt ansvar och se till att få tätat sprickan i försäkringssystemet?
smuleborg
Återkommer på måndag (i denna fråga). Jag har valt internetbefrielse fredagkväll-lördag och i stort sett hela söndagen. Hur gott som helst.

Tillägg: jag svarade Anma.
Huggorm
CITAT (Cacki @ 24-02-2011, 21:18) *
Egentligen spelar det väl ingen större roll hur många fall som varje enskild individ känner till. Kan vi kanske hellre komma överens om att varje individ som kommer ikläm och far illa av systemet är en för mycket och ett stort misslyckande? Borde inte vi allesammans ta vårt ansvar och se till att få tätat sprickan i försäkringssystemet?

Det finns ganska gott om sprickor att täta i det sjunkande skepp som Sverige utgör. Det påminner mest av allt om regalskeppet Wasa, felkonstruerat från början och inte sjödugligt. Tyngdpunkten är helt åt helvete, minsta lilla vindpust och kolossen stjälper.
Anma
CITAT (Cacki @ 24-02-2011, 21:18) *

tummenupp.gif
Ja, för det är ju ändå inte för de fall det gått bra för som vi kämpar för utan för alla de som hamnat i kläm.

Påskuppropet börjar synas här och där i media. HÄRLIGT!
gnon49
Ja sjukförsäkringen behöver ses över den saken är säker. Men i övrigt så har ju alliansen fått väljarnas förtroende för andra gången. Så visst för dom en politik som får godkänt av väljarna, och övriga världen. Den svenska välfärden består i alla delar fortfarande, till socialdemokratins förtret. Men ombyte förnöjer, även i politiken tack o lov. Bara alliansen nu ser över sjukförsäkringssystemet. För det är där oppositionen kan sätta in stöten i nästa valrörelse.
I övrigt är nog opposition o allians ganska överens om förd pollitik. Gräset blir inte grönare vid ett ev. regeringsskifte. Även socialdemokratin ville ju ha en "stupstock" i sjukförsäkringen före valet. Nu har dom kanske kommit på bättre tankar, men man vet aldrig. Just nu har partiet viktigare saker för sig än att driva politik, verkar det som.
Cacki
CITAT (Huggorm @ 24-02-2011, 21:26) *
Det finns ganska gott om sprickor att täta i det sjunkande skepp som Sverige utgör. Det påminner mest av allt om regalskeppet Wasa, felkonstruerat från början och inte sjödugligt. Tyngdpunkten är helt åt helvete, minsta lilla vindpust och kolossen stjälper.

Nej, nu får du inte bli så pessimistisk så att du ger upp, du som är så ung och stark!
Skeppet har ju faktiskt flutit rättså bra genom stormen då många andra länders skepp höll på att gå i sank fullständigt. Det har vi förstås dem som slet och byggde vårt skepp att tacka. Nu ligger det på vårt ansvar att underhålla det bara och först och främst måste vi byta ut kapten, för den stollen verkar visst ha fått för sej att sätta skutan rakt på grund. Han tror nog att han kommer att vara säker där han guppar på vågorna i sin uppblåsbara livbåt när det är dags att överge vraket. Men han ska minsann få se! Har vi väl fått rättning i leden igen kommer tusen och åter tusen små nålar att sticka hål på både honom och livbåten. Ner på jorden ska han, även om det skulle innebära att det blir en sjöbotten... MOAHAHAHAHA! devil.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon