CITAT (Christa @ 27-02-2011, 09:53)

När det gäller fusk så har jag ändå en fundering. Det är nog inte så mycket som är rent fusk men man kan konstatera att sjukförsäkringen inte är helt rättvis och en del människor som har helt sjukbidrag är bra mycket friskare än många av dom som jobbar. Det svåra är dock att de här tvära politiskt stryrda svängningarna i bedömningarna gör att folk kanske inte vågar säga att nu orkar jag jobba halvtid igen.
Väldigt många som jobbar är så trötta och har så mycket värk och andra krämpor så de i princip inte orkar göra något annat än att jobba medan en del som har sjukbidrag orkar göra allt möjligt. Det är naturligtvis en känslig fråga men jag tror att det kan vara en orsak till att så många verkar vara för de nya reglerna. De som släpar sig till jobbet trots att kroppen sagt ifrån för länge sedan tycker det är orättvist och det ÄR många gånger orättvisa bedömningar.
Tro nu inte att jag är för att behandla människor som man gör nu. Det är fruktansvärt att plötsligt ställa sjuka människor på bar backe med all stress och oro som det medför.
Men som sagt man borde fokusera mer på att människor skall vara friska och bli friska. DÅ skulle det vara en verklig besparing.
Jag tror faktiskt att du har en viktig poäng där. Jag tror också på att detta faktum skapar de största motsättningarna mellan frisk ch sjuk. Men det nuvarande regering står för, är att människor helst ska jobba halvt ihjäl sej och ändå är det tydligen inte tillräckligt. Jag kan bara inte få ihop varför man vill höja pensionsåldern när ungdomsarbetslösheten är så stor. Man talar om kompetensförlust, men hallå! Slussa in ungdomarna tidigt så de får kompetens då,
innan de äldre hinner gå i pension istället!
Som bonus får man in en ung och frisk generation som förhoppningsvis är tillräckligt effektiv så att det skulle gå att klara att göra samma arbete på något kortare arbetstid än som åldersfördelningen ser ut nu. Det skulle dessutom inte slå så hårt på de med lägsta lönerna heller, om tidsinsparningen kunde göra att alla skulle kunna få bibehållen lön ändå.
Skulle det ändå inte räcka, så kanske t.o.m. de som trots allt har lite marginaler i familjeekonomin, kunna tänka sej att avstå några kronor i lönekuvertet om de slipper anlita Rut, mer dagistid och fr.a. slippa det dåliga samvetet gentemot sina barn för att de inte hinner umgås tillräckligt med dem. De äldre skulle kunna få gå från arbetslivet medan de fortfarande inte slitit ut sej helt och hållet och kunna få hinna njuta lite också innan det blir dags för träfracken. Det vore dem väl förunnade.
Säg det företag som inte behöver göra nyinvesteringar som kostar. Det går bra så länge det gäller det maskinella och materiella men när det gäller människor tar det stopp. Dator- och maskinparker måste bytas ut innan de brakar ihop, det begriper alla. Det borde väl vara lika självklart att inse att även påläggskalvar måste till, om man vill bibehålla kompetensen i företaget. Även om det skulle kosta företaget lite.
Jag fattar bara inte hur det har blivit ute i stugorna! Förstår inte medelsvensson hur gräddan försöker blåsa oss? Den politik som nu förs går helt och hållet ut på att dessa snikna människor bara är ute efter att sko sej själva!
Med handen på hjärtat, behöver verkligen era familjer var sin dator + helst någon i reserv, samtidigt som det snackas om att vissa inte ens ska få äga en ihop i familjen, om familjen råkar ut för något oförutsett som gör att familjeförsörjningen sätts ur funktion...t.ex. om försörjaren drabbas av sjukdom eller blir arbetslös?
Har ni verkligen samvete att låta klyftorna i samhället öka på det här sättet? Nog skulle väl alla bli mer harmoniska i ett solidariskt samhälle där vi kan unna varann ett drägligt liv åt alla? Gå inte i konsumtionsfällan med öppna ögon! Låt familjen A få äga en dator trots att de råkat illa ut, kära familj B. Ni tjänar på det i längden, om inte annat för era egna barns skull. Era ungar skulle kunna få fler kompisar att sitta och LAN-a ( heter det så?) tillsamans med. Klarar inte era marginaler detta även om det skulle innebära att ni får avstå den där extradatorn?
Vakna nu gott folk, ni håller ju på att bli lika snikna som värstingarna!
Edit:
Katten också! Jag inser hur mycket OT jag hamnade men det ena ger liksom det andra. Förlåt! En produkt av regeringens bluffstrategi och blinda medmänniskor.
Redigerat av Cacki: 27-02-2011, 12:08