CITAT (Gita @ 27-02-2011, 20:42)

Nu är det så här att vi i Sverige har det väldigt bra, alla har mat, kläder ,tak över huvudet och sjukvård om så behövs . Har man bara sett en bråkdel av den oerhörda nöd som finns runt om i världen så borde man inse att vara svag i Sverige ändå är att ha det bra. Här hittar du inga utmärglade unga mammor med av svält döda barn i famnen, jag tror inte att några familjer i Sverige är tvungna att sälja sina döttrar till bordeller för att få ihop mat för dagen. Vi har haft förmånen att leva utan krig väldigt, väldigt länge, vi är i stort sett förskonade från naturkatastrofer, alla har möjlighet att skaffa sig utbildning m.m.
Visst även vi blir sjuka och ibland arbetsoförmögna, men om det händer innebär det inte att våra barn riskerar att svälta ihjäl.
Jag arbetar och betalar en massa skatt, det är min insats för de svenska välfärden och det tycker jag räcker. Mitt engagemang, en del tid och även en del redan beskattade pengar lägger jag där jag anser att behovet är så oerhört mycket större och där jag faktiskt tror att min (och så klart många andras)insats kan hjälpa en och annan människa till ett bättre liv. Ett bättre liv som ändå aldrig materiellt når upp till den nivå försörjningsstödet i Sverige ger.
Att tala om fattigdom i Sverige är osmakligt.
Gita
Visst, förhållandevis har vi det "väldigt" bra här i Sverige, men det rättfärdigar väl ändå inte ökande klyftor och att människor börjar fara ännu mer illa än de redan gör?? Det borde väl rika Sverige kunna hålla undan framför sin egen dörr?
Ursäkta mej Gita men hur är det med det du sett med egna ögon
här i Sverige? Det låter som att du inte riktigt har sett den misär som trots välfärden ändå finns här och som med största sannolikhet kommer att öka med jämna steg med den ökande fattigdomen. Jag påstår inte att jag har sett allt, verkligen inte! Men jag har också genom
mitt yrke sett sådant som man inte trodde var möjligt i det här landet.
Tro´t om du vill, men visst finns de där utmärglade unga mammorna här också. Även här säljs döttrar dit ingen unge borde behöva komma i närheten. Och det
är inte bara i missbrukarfamiljer det förekommer. (Och förresten, tror du att det är någon som väljer att bli missbrukare...så där lättvindigt som du brukar slänga fram att alla har ett eget val. Tror du att det möjligtvis kan ha någon annan bakomvarande orsak än det fria valet?)
Du pratar om att du drar ditt strå till stacken genom att betala skatt. Bra, men låt åtminstone bli att knorra över det, så är det bra. Annars glider din gloria på sned förstår du. Du blir helt enkelt inte trovärdig. Hur i allsindar får du ihop din vilja att framstå som en godhjärtad och generös person med att du anammar att de som har det sämst ställt t.ex. ska betala skattesänkningar för de som har det "väldigt, väldigt bra" ändå?
Edit:
Fasiken, jag gick på det igen och lät mej luras OT. Ber om ursäkt igen men vår kära Gita har en enastående förmåga att få mina fingrar att börja "klia tangenter".
Edit igen:
För att återgå till ämnet. Åt fanders med myterna om sjukförsäkringen! Heja Anma som lyfter fram dem i ljuset!
Redigerat av Cacki: 27-02-2011, 21:52