Här kommer det busenkla receptet på husets vin som jag brukar göra några ggr per år. Trevlig att användas som gå-bort-present, alltid lika uppskattat!
40 g jäst (det går faktiskt bra med vanlig bakjäst - jag tar oftast torrjästen) 3-4,5 kg bär (den högre mängden mer om jag använder sura växter som rabarber eller vinbär och lite mindre om det är fullmogna krusbär, fläderbär (om du använder fläderbär ska de kokas förs annars kan du få diarre) eller fukt som t ex plommon 2-4 kg strösocker (samma som med bär högre mängd om du har sura bär och lite mindre om du har söta bär. För alkoholhalt omkring 10% använder du i genomsnitt 2kg socker om du önskar en högre alkoholhalt uppemot 14% 3,5kg eller tom 4 kg om du använder sura bär. Du kan krydda vinet om du vill, prova dig fram...kanske lite pepparkakskrydda och en kanelstång till julvinet eller lite ingefära och citron till ett svalkande sommarvin?
Blanda bären med jäst och socker i en damejang (frysta bär ska tina först). Häll på 12 liter vatten, på med locket och låt stå i tre veckor tills det slutar bubbla. Om det fortfarande jäser efter tre veckor kan du använda jässtopp. Sila av bären och häll på flaskor som du försluter med kork av bra kvalite. Vänta ett par månader tills du dricker vinet. Det blir bara godare med tiden. Använd kork av bra kvalite, länga korkar är bättre om du ska spara vinet längre tid.
Lycka till!!!
Redigerat av merlin68: 27-02-2011, 18:05
|