merlin68
Här kommer det busenkla receptet på husets vin som jag brukar göra några ggr per år. Trevlig att användas som gå-bort-present, alltid lika uppskattat!

40 g jäst (det går faktiskt bra med vanlig bakjäst - jag tar oftast torrjästen)
3-4,5 kg bär (den högre mängden mer om jag använder sura växter som rabarber eller vinbär och lite mindre om det är fullmogna krusbär, fläderbär (om du använder fläderbär ska de kokas förs annars kan du få diarre) eller fukt som t ex plommon
2-4 kg strösocker (samma som med bär högre mängd om du har sura bär och lite mindre om du har söta bär. För alkoholhalt omkring 10% använder du i genomsnitt 2kg socker om du önskar en högre alkoholhalt uppemot 14% 3,5kg eller tom 4 kg om du använder sura bär.
Du kan krydda vinet om du vill, prova dig fram...kanske lite pepparkakskrydda och en kanelstång till julvinet eller lite ingefära och citron till ett svalkande sommarvin?

Blanda bären med jäst och socker i en damejang (frysta bär ska tina först). Häll på 12 liter vatten, på med locket och låt stå i tre veckor tills det slutar bubbla. Om det fortfarande jäser efter tre veckor kan du använda jässtopp. Sila av bären och häll på flaskor som du försluter med kork av bra kvalite. Vänta ett par månader tills du dricker vinet. Det blir bara godare med tiden. Använd kork av bra kvalite, länga korkar är bättre om du ska spara vinet längre tid.

Lycka till!!!
Peztis
Hur drickbart blir det? Egentligen...? Och det blir väl mer av ett dessertvin än bordsvin?
Är alltid lite misstänksam mot egna viner av någon orsak.
Fast jag lyckades göra en god sherry av rabarber en gång och portvin av svartvinbär en anan gång. Men som sagt, då är det dessertviner...
Bengalow
Kul med eget vin,ja - jag har provat i många år, men det finns inte den som gör ett ett eget vin som är bättre än Systemets billigaste...Skall man dessutom ta med alkoholhalten/nöjesfaktorn i bilden, så fattas det 5-6 % till det billigaste köpta.
Nu vill jag fråga - hur mäter du alkoholhalten, Merlin68? Om du använder pipett så kan du bara glömma att det visar rätt!
Gör följande test: Tag ett prov av ditt vin - konstatera alkoholhalten. Av samma vin tar du en mängd och tillsätter lite socker...låt detta smälta, och ta sedan ett nytt "alkoholprov". Nu du, nu har vinet blivit rena starkvinet!Fast egentligen beror det på att du inte får ha restsocker kvar i vinet när du gör provet. Det finns bara en enda metod att mäta alkohol, och det är destillering, vilket är förbjuden för privatpersoner...
merlin68
Vinet blir inte söt som dessertvin utan oftast halvtorrt. Det här med alkoholhalten är inte så noga... här uppskattas det procent mellan tumme och pekfinger (läs: pipett-provet whistling.gif ) och så graden av berusning efter förtärande wacko.gif .....
töre
Skall spara de här receptet, hoppas på en bra bärskörd till hösten. Skulle det funka med hallon,och eller jordgubbar tror Du?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon