På sidan dit Herkules länk gick stod det så här
"Att skilja lospår från hundspår på förekomsten av klomärken är där emot svårare, lodjuren kan dra in klorna vilket inte hunddjuren kan. Trots det ser man ganska ofta tydliga märken efter klor i lospår. Storleken för ett lodjursspår ligger mellan
7-10 cm. Framtassen är något större än baktassen."
Det betyder att spår från en fullvuxen lo borde ha nästan samma diameter som längden på tändaren.
Observera att jag inte har någon åsikt i saken och att jag redan tidigare bett Jonny berätta vad han faktiskt anser. Själv tycker jag det är jättesvårt att avgöra på en bild. Det hade varit lättare om man haft hundspår och lospår bredvid varandra på bild.
Fråga till oskarslisa: Har du grannar runt ditt hus eller ligger huset lite för sig själv med skogen som granne? Följde du spåren för att kolla var de kom ifrån och vart de tog vägen? Hur långt var det mellan fram och baktassar när djuret gick? Tittade biologen på bilderna också? Du nämner bara beteendet. Är han duktig på spår så borde han kunna avgöra det enbart på avtrycken. Om han är duktig och ändå inte kan avgöra det på enbart avtrycken så borde inte någon här kunna göra det heller.
När det gäller gräva ner så hade jag önskat att det verkligen alltid stämde. Både där jag bor nu och där jag bodde innan har det ofta hänt att katter skitigt på gräsmattan och andra ställen utan att gräva ner det. En gång mitt på min fina timjan som jag skulle skörda och äta
Jag har som sagt ingen åsikt i frågan men även erfarna människor kan ju ta fel på spår så det är ju intressant att ventillera frågan.