|
Full version: Räv eller...?
oskarlisa
01-03-2011, 17:34
Något djur har varit i min lilla trädgård o bajsat...Det är inte mina kattor, det är ett större djur. Tror Räv men brukar dom krafsa runt om i snön o försöka gräva ner avföringen? Hund?, men vad jag vet finns det inga lösspringande hundar här... Kattorna är lite rädda för att gå ut på kvällarna ibland. Märkligt
Gossen Ruda
01-03-2011, 19:54
Räven använder spillningen som revirmarkering så den ligger så öppet som möjligt. Lon däremot täcker avföringen precis som alla andra katter.
oskarlisa
01-03-2011, 20:34
Lodjur är det inte..(bor i Åhus) Då är det kanske en hund i allafall...... "Kraffset" i snön har en diameter på ca en meter 2 högar bredvid varann.. Vilket "skitsnack"
Gossen Ruda
01-03-2011, 21:06
CITAT (oskarlisa @ 01-03-2011, 20:34)  Lodjur är det inte..(bor i Åhus) Då är det kanske en hund i allafall...... "Kraffset" i snön har en diameter på ca en meter 2 högar bredvid varann.. Säg inte det, det finns rapporter om lodjur från norra Skåne och västra Blekinge den senaste 10-årsperioden.
Jag hörde några jägare berätta att de sett spår av lo norr om Sjöbo  Hur är avföringen lagd? Öppet, högr och tydligt eller halvt nedgrävt och maskerat? Funderat på grävling, mård eller något liknande? Inga spår?
oskarlisa
01-03-2011, 21:39
Någon såg visst lo här för någon vecka sen.... Avföringen , lite halvt nergrävt men nu har det ju smält, "kraffset" runt omkring är väldigt kraftigt, man ser tydliga spår av klor. Spåren tyckte jag såg ut som...ja..hundspår eller som stora kattspår. Ska ta en titt imorgon när det är ljust o kanske fota.
oskarlisa
03-03-2011, 11:31
Här kommer lite bilder, hoppas jag
Gossen Ruda
03-03-2011, 12:24
Måste vara en lo, gratulerar.
Christa
03-03-2011, 16:04
CITAT (Gossen Ruda @ 03-03-2011, 12:24)  Måste vara en lo, gratulerar. Hur ser man skillnad på spår av hund och lo?
herkules
03-03-2011, 16:37
Christa
05-03-2011, 19:01
CITAT (herkules @ 03-03-2011, 16:37)  Jag jämförde med spåren i länken men det var inte så himla lätt. Vilken bedömning gör du Herkules?
Det var mycket enkelt att se vad det där var...,,,,,,,,Det tog ca 2,7 sekunder att studera bilderna,,,några av "expertena"här brukar möjligens liiiite längre tid för att goola fram ett svar.
zaaritha
05-03-2011, 21:06
Jonny--du verkar självsäker!?
CITAT (zaaritha @ 05-03-2011, 21:06)  Jonny--du verkar självsäker!? Ja iblandt är det inte så svårt att vara det....Utbildad Varg och Lo spårare sedan '97 (om jag minns rätt) och spårat sedan dess.......Det har blivit måååånga mil sedan den tiden.......
zaaritha
05-03-2011, 23:00
Verkligen intressant! Du måtte få uppleva en hel del? Hoppas du inte är jägare?
CITAT (zaaritha @ 05-03-2011, 23:00)  Verkligen intressant! Du måtte få uppleva en hel del? Hoppas du inte är jägare? Jag har INTE under 150 jaktdagar i året...om det räccker......multiplicera det med 32..Det börjar närma sig 5.000 jaktdagar....Jo man kan säga att jag är jägare...eller....viltvårdare är ett mera passande namn  ..OCH jag äter även "oskyldiga" djur....dom skyldiga har en viss benägenhet att smita iväg......
herkules
06-03-2011, 09:25
CITAT (Christa @ 05-03-2011, 19:01)  Jag jämförde med spåren i länken men det var inte så himla lätt. Vilken bedömning gör du Herkules? ingen alls då jag är urdålig på spår.
oskarlisa
06-03-2011, 20:34
Jamen...alltså....visst var det en hund? Eller....?
Gossen Ruda
06-03-2011, 21:03
CITAT (Jonny @ 05-03-2011, 19:41)  Det var mycket enkelt att se vad det där var...,,,,,,,,Det tog ca 2,7 sekunder att studera bilderna,,,några av "expertena"här brukar möjligens liiiite längre tid för att goola fram ett svar. Varför googla när Spårboken av Preben Bang & Preben Dahlström står i bokhyllan?  CITAT (oskarlisa @ 06-03-2011, 20:34)  Jamen...alltså....visst var det en hund? Eller....? Alla katter har ett runt fotavtryck, lite osymmetriskt. Avtrycken från tådynorna sitter i en båglinje. Hunddjuren har ett mera spetsigt och symmetriskt fotavtryck med två tår framtill och två vid sidan. Tillägg: Alla katter täcker noga över skiten med jord eller snö. Räv och varg låter däremot skiten ligga orörd eftersom det är en revirmarkering. Hundar sprätter lite efteråt men inte som så här.
Christa
07-03-2011, 08:34
CITAT (Jonny @ 05-03-2011, 19:41)  Det var mycket enkelt att se vad det där var...,,,,,,,,Det tog ca 2,7 sekunder att studera bilderna,,,några av "expertena"här brukar möjligens liiiite längre tid för att goola fram ett svar. Ja men kläm fram vad du anser att det är för spår då. Jag kan i alla fall inte se att du skrivit det.
oskarlisa
07-03-2011, 17:52
Nu har jag skickat bilderna till Jägarförbundet eftersom det inte verkar som att man kan få något svar här..  Tack i alla fall
Gossen Ruda
07-03-2011, 18:33
Tack för uppskattningen.
Aqvakul
07-03-2011, 18:38
Jag trodde det var utrett och klart = lodjur...
Maggan H
07-03-2011, 18:52
Skicka in bild och så noggranna uppgifter om storlek på spår och krafsområde till Jourhavande biolog så får du nog ett korrekt svar. Dom brukar också vilja dokumentera sådana här uppgifter om förekomst av ev lodjur.
oskarlisa
07-03-2011, 19:48
Det ska jag göra, tack för tipset. Det är så spännande
oskarlisa
08-03-2011, 13:24
Jodå. jourhavande biolog säger kattdjur pg.a. beteendet (att täcka över avföringen, antar jag då) WOW! i min lilla trädgård i Åhus!!!
Maggan H
08-03-2011, 15:52
CITAT (oskarlisa @ 08-03-2011, 13:24)  Jodå. jourhavande biolog säger kattdjur pg.a. beteendet (att täcka över avföringen, antar jag då) WOW! i min lilla trädgård i Åhus!!! Vad roligt! Tänk att dom går så nära! Kanske vi också får besök snart? Bromölla ligger bara dryga 2 mil bort.... :0)
Är det där spår av en Lo så är det nordeuropas minsta eller en fruktansvärd stor tändare.......
Aqvakul
08-03-2011, 18:29
CITAT (Jonny @ 08-03-2011, 17:59)  Är det där spår av en Lo så är det nordeuropas minsta eller en fruktansvärd stor tändare....... Är det inte bättre att du berättar vad du anser att det är, istället för att vara allmänt spydig..
Maggan H
08-03-2011, 19:18
CITAT (Aqvakul @ 08-03-2011, 18:29)  Är det inte bättre att du berättar vad du anser att det är, istället för att vara allmänt spydig..
CITAT (Aqvakul @ 08-03-2011, 18:29)  Är det inte bättre att du berättar vad du anser att det är, istället för att vara allmänt spydig.. Kan du inte tolka mitt svar så ligger problemet hos dig och kan du inte svara utan personangrepp så ser jag ej heller någon orsak till att förtydliga svaret...
Aqvakul
08-03-2011, 20:04
CITAT (Jonny @ 08-03-2011, 19:56)  Kan du inte tolka mitt svar så ligger problemet hos dig och kan du inte svara utan personangrepp så ser jag ej heller någon orsak till att förtydliga svaret...
herkules
08-03-2011, 20:29
häftigt med lo på tomten!
Gossen Ruda
08-03-2011, 21:13
Förmodligen menar Jonny att det har varit en vanlig katt, fast jag har aldrig sett en katt göra så här stora krafsningar. Hur stor är en tändare? Jag är ickerökare. Jag var lite tveksam över skitarna också, ser ut som om djuret ätit någon homogen föda, det borde finnas fjädrar och benbitar med om det varit en lo. Fast så stora skitar från en katt?
Aqvakul
08-03-2011, 22:20
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2011, 21:13)  Förmodligen menar Jonny att det har varit en vanlig katt, fast jag har aldrig sett en katt göra så här stora krafsningar. Hur stor är en tändare? Jag är ickerökare. Jag var lite tveksam över skitarna också, ser ut som om djuret ätit någon homogen föda, det borde finnas fjädrar och benbitar med om det varit en lo. Fast så stora skitar från en katt? Ibland tänker vi väldigt lika!
Christa
09-03-2011, 15:02
På sidan dit Herkules länk gick stod det så här "Att skilja lospår från hundspår på förekomsten av klomärken är där emot svårare, lodjuren kan dra in klorna vilket inte hunddjuren kan. Trots det ser man ganska ofta tydliga märken efter klor i lospår. Storleken för ett lodjursspår ligger mellan 7-10 cm. Framtassen är något större än baktassen." Det betyder att spår från en fullvuxen lo borde ha nästan samma diameter som längden på tändaren. Observera att jag inte har någon åsikt i saken och att jag redan tidigare bett Jonny berätta vad han faktiskt anser. Själv tycker jag det är jättesvårt att avgöra på en bild. Det hade varit lättare om man haft hundspår och lospår bredvid varandra på bild. Fråga till oskarslisa: Har du grannar runt ditt hus eller ligger huset lite för sig själv med skogen som granne? Följde du spåren för att kolla var de kom ifrån och vart de tog vägen? Hur långt var det mellan fram och baktassar när djuret gick? Tittade biologen på bilderna också? Du nämner bara beteendet. Är han duktig på spår så borde han kunna avgöra det enbart på avtrycken. Om han är duktig och ändå inte kan avgöra det på enbart avtrycken så borde inte någon här kunna göra det heller. När det gäller gräva ner så hade jag önskat att det verkligen alltid stämde. Både där jag bor nu och där jag bodde innan har det ofta hänt att katter skitigt på gräsmattan och andra ställen utan att gräva ner det. En gång mitt på min fina timjan som jag skulle skörda och äta Jag har som sagt ingen åsikt i frågan men även erfarna människor kan ju ta fel på spår så det är ju intressant att ventillera frågan.
anne-li i olofstorp
09-03-2011, 16:09
Jag har ingen åsikt i frågan, men dominanta katter -framförallt hankatter - krafsar INTE över sin avföring,,,, tvärtom använder dom det som revirmarkering, och ett tecken just på att dom är dominanta!
Sedan tycker jag denna tråden fått en tråkig ton! Här har vi en medlem som frågar om hjälp, och flera som försöker hjälpa henne medan sedan någon går in och idiotförklarar samtliga...... Lägg av nu, även oom du har spårat si och så mycket finns det ingen anledning att vara överlägsen! Definitivt inte mot trådskaparen!!!!
oskarlisa
09-03-2011, 16:25
Tack alla för ert engagemang Detta svar fick jag från jourhavande biolog (men då fick jag bara med en bild, nu har jag mailat alla bilderna o väntar på svar) Hej! Spår är oftast ytterst svåra att bestämma till art. I ditt fall går det att på beteendet, inte spåret i sig, säga att det är ett kattdjur som varit i farten. Vänligen Lars-Åke Lars-Åke Janzon Fil dr, 1:e intendent Jourhavande biolog Naturhistoriska riksmuseet Box 50007 SE-104 05 Stockholm Har en teori: Grannens hund skuttar över häcken o bajsar i min trädgård.....mina katter springer runt o lämnar sina avtryck i snön.....sen susar ett kattdjur med stora klor över staketet, krafsar över avföringen o försvinner utan att lämna ett spår förutom klösmärken...hur låter det?
oskarlisa
09-03-2011, 16:33
Nä men allvarligt talat...kan hundar i vissa fall bete sig så att dom krafsar över avföringen? För övrigt bor vi i marklägenhet med stort fält, kyrkogård o stor golfbana just utanför. Har inte följt några spår, bara sett det som skett i trädgården.
Maggan H
09-03-2011, 17:25
CITAT (oskarlisa @ 09-03-2011, 16:33)  Nä men allvarligt talat...kan hundar i vissa fall bete sig så att dom krafsar över avföringen? För övrigt bor vi i marklägenhet med stort fält, kyrkogård o stor golfbana just utanför. Har inte följt några spår, bara sett det som skett i trädgården. Hundar sprätter mer eller mindre enbart i samma raka spår med endast baktassarna. Spåren liknar på pricken lodjurspår om man googlar och hittar bilder som jag gjorde. Storleken på tändaren på bilden mäter 6,3 cm och spåret 4-5 cm; en tändare i verkligheten mäter väl ca 8 (hade ingen BIC att mäta på) vilket då pekar på att tändaren på bilden är förminskad ca 20% av den verkliga längden. Spåret bör då bli ca 6 cm långt och så stora huskattsspår har i alla fall jag aldrig sett och definitivt inte så stort krafsområde heller.
ilPadrino
09-03-2011, 17:40
Hej oskarlisa! Jodå hundar krafsar ibland väldigt mycket kring avföringen, för att inte tala om cirklarna de springer runt INNAN de sätter sig och lägger en kabel. Det är lite märkligt med dina bilder, för jag måste hålla med om att bilden med spåren och tändaren ser väldigt mycket för små ut för att vara lodjur, medan bilden med krafs-spåren och dina egna skoavtryck ser betydligt större och grövre ut och skulle mycket väl kunna vara lodjur. Spillningen ser - för att göra saken ännu krångligare - mer ut som en riktig rejäl hundskit än lodjursspillning, men spillning kan så klart se väldigt olika ut oavsett djurart. (eller varför inte för oss människor, men det behöver vi kanske inte gå in på ytterligare...) Men det är som sagt väldigt svårt att tyda bilder. Vi hade lodjursspår på tomten för ett par vintrar sen och de spåren var cirkelrunda och stora som en handflata. Du kanske har nån granne som har en maine-coon?
oskarlisa
09-03-2011, 17:46
Tack för ditt svar Maggan, detta har nog "gått mej på huvet".....
CITAT (oskarlisa @ 09-03-2011, 17:46)  Tack för ditt svar Maggan, detta har nog "gått mej på huvet".....  Jag kan med allra största sannolikhet säga att det INTE är en Lo....Spårstämplarna är på tok för små.Iblandt med lössnö kan det vara svårt att avgöra om det är Varg eller Lo som har gjort spåren men i det här fallet är det rätt enkelt att se att någon Lo inte har varit framme.Vad som har gjort spåren kan det bara spekuleras i .....//Jonny
CITAT (Jonny @ 09-03-2011, 18:20)  Jag kan med allra största sannolikhet säga att det INTE är en Lo....Spårstämplarna är på tok för små.Iblandt med lössnö kan det vara svårt att avgöra om det är Varg eller Lo som har gjort spåren men i det här fallet är det rätt enkelt att se att någon Lo inte har varit framme.Vad som har gjort spåren kan det bara spekuleras i .....//Jonny Och ändå tyckte du att "det var mycket enkelt att se vad det där var..."
CITAT (ronja @ 09-03-2011, 18:59)  Och ändå tyckte du att "det var mycket enkelt att se vad det där var..."  Se vad det INTE är....och rätt övertygad om vad det är fast borde det inte räcka med att konstatera vad det INTE är?
CITAT (Jonny @ 05-03-2011, 19:41)  Det var mycket enkelt att se vad det där var...,,,,,,,,Det tog ca 2,7 sekunder att studera bilderna,,,några av "expertena"här brukar möjligens liiiite längre tid för att goola fram ett svar. Vad menar du då med detta? Min fetmarkering.
CITAT (ronja @ 09-03-2011, 19:28)  Vad menar du då med detta? Min fetmarkering. Att jag vet vad det är.....Hurvida det är någon idé att diskutera det här är en annan fråga....jag tyckte bara det borde framgå vad det INTE är nu när det blev klart att svaret folk kom med här var fel.....
CITAT (Jonny @ 09-03-2011, 19:34)  Att jag vet vad det är.....Hurvida det är någon idé att diskutera det här är en annan fråga....jag tyckte bara det borde framgå vad det INTE är nu när det blev klart att svaret folk kom med här var fel..... Då kan jag ju inte låta bli att fråga vad det är som hindrar dig att svara trådskaparen och oss andra nyfikna. Eller ville du bara att alla ska veta att du vet?
CITAT (ronja @ 09-03-2011, 19:44)  Då kan jag ju inte låta bli att fråga vad det är som hindrar dig att svara trådskaparen och oss andra nyfikna. Eller ville du bara att alla ska veta att du vet? Nej det är rätt enkelt...på tok för mycket otrevligt folk här...så enkelt är det
oskarlisa
09-03-2011, 20:01
CITAT (Jonny @ 09-03-2011, 19:45)  Nej det är rätt enkelt...på tok för mycket otrevligt folk här...så enkelt är det  Jonny...va inte så "kagi" (skånska) Det enda jag vill veta är: Vad har bajsat i min trädgård? Menade inte att det skulle bli en sådan diskution som det har blivit,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|