Jag har en rabatt som idag ligger längs ena gaveln på huset, i soligt och torrt läge. Jag har länge funderat på att flytta den men inte kunnat bestämma mig för var den ska ligga i så fall.
Igår kom jag på det!
På baksidan av vår trädgård har jag en 5-7 björkar som växer på en linje ca 1 meter från tomtens ”slut” eller rättare sagt där tomten avslutas med en rätt brant slutning på ett par meter. Under dessa björkarna vill jag ha rabatten. Kanske inte längs alla direkt då rabatten blir ca 15 meter lång men under ett par av dem till att börja med. Problemet här blir att björkarna har väldigt ytliga rötter. Med andra ord kommer det bli smått omöjligt att gräva här. Jag testade i fjol att plantera klematis som jag tänkte skulle få klättra upp på björkstammarna med det ser ut som att de inte kar överlevt.
För att detta ska fungera måste jag säkert plantera i en upphöjd bädd. Detta är helt oki men då funderar jag på vad man sätter för kant. Denna sidan av tomten är lite av en naturtomt och jag vill behålla den känslan. Jag skulle vilja göra en ”ringlande” och osymmetrisk rabatt under träden.
Marken under björkarna är torr och förmodligen full av sten.
De jag vill plantera här i första hand är pioner, löjtnantshjärta, stockros, fler klematis, akleja och en del annat som jag inte vet namnet på. (Rabatten jag vill flytta är kvar från de förra ägarna och är full av det som jag kallar för gamla fina bondblommor.)
Hur djupt jord måste jag ah för att dessa ska trivas? Kan man göra på något sätt så jorden blir mindre torr/håller vattnet längre? Jag tycker trädgården är jätterolig men tyvärr räcker inte timmarna under sommarperioden till för så mycket skötsel, vattning och pill så så lättskött som möjligt hade varit det bästa!
Ytterst tacksam för all hjälp jag kan få!
--------------------
Fippie
Sum quod sum
|