Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rabatt under björkar, Kan man få det att fungera eller måste jag tänka om igen?
          Anki V
          Inlägg 17-03-2011, 21:37
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Min erfarenhet av att ha rabatt nära björkar är att björken tar näringen från rabatten.

”Mina” björkar växte som sjutton under de år de fick en massa godis via rabatten så i somras fick de bli brasved i stället……. och för första gången blommande dagliljorna i den rabatten.

Nu har jag en skogstomt och så många björkar jag kan önska på andra ställen så det gjorde inte så mycket.

Jag tror man får välja…..björkars sus eller en prunkande rabatt.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          smuleborg
          Inlägg 17-03-2011, 22:08
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Vi har en odling, vi kallar den bakom björken, gammbjörk. Nja, stryktåliga nävor o.s.v kan duga. Hur får jag min älskade sambo att gå med på att vi hugger gammbjörken?

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Fippie
          Inlägg 29-04-2011, 07:35
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 25 858

Tack alla för era svar, tips och synpunkter. Nu har jag bestämt mig. det kommer inte att bli någon rabatt under mina björkar i år och förmodligen inte senare heller. Just där mina björkar står är marken fruktansvärt stenigt och då menar jag stenar som stora som mindre berg... Så att gräva här lär bli rätt hopplöst.

Att göra en "Djupbädd" (Hette det så) uppe på marken kommer bara se konstigt ut så Nej, jag får tänka om igen. Dessutom känner jag att jag inte har tid med det riktigt... Drömma kan man ju alltid...

Så min ursprungsrabatt får ligga kvar vid husknuten i alla fall ett år till tills jag kommer på något bättre...

Fast å andra sidan vet man aldrig med mig... När Vi flyttade till gården för 1,5 år sedan så sa jag INGA RABATTER! JAG HAR INTE TID!!!
          Och nu... Under påskhelgen anlades 2 nya rabatter, en gräsrabatt och en skuggrabatt. Dess för innan bygdes evv växthus på 14 kvadrat och 4 odlingsbäddar på 1,5x1,5m. Min örtagård måste snart utökas från 3 kvm till upp mot det dubbla (Jag får inte plats längre!) Och inte nog med detta, Vi byggde även ett par isolerade "Krukor" 2st på 0,6x0,6m 1st på 0,6x2,6m och en på 0,6x7,5m.
          Nätta och behändiga krukor att flytta på... wink.gif
          Och inte nog med detta, sambon dödar mig snart då jag ahr hela tvättstugan och hans spelrum fullt med frösådder och övervintringar...

Men men vad hände med min strikta uppfattning att Vi ska bara ha lite krukor!
          Jag känner att någonstans fallerade min beslutsamhet... Tja, det får väl helt enkelt bli till att sova några timmar mindre framöver och sköta trädgården med pannlampa... För det är ju så roligt!!!

--------------------
          Fippie

Sum quod sum

Citera
          Gunilla T
          Inlägg 29-04-2011, 11:06
          Länk hit: #24

Gäster

Tjaa...så kan det gå smile.gif

Vill bara säga att du tagit ett klokt beslut!

Jag tycker alltid det är synd när människor har ett trädgårdsintresse men börjar med de mest svåra projekt som med tiden inte kan lyckas utan bara blir problem och besvikelser. Då är det lätt att tappa sugen för alltid.

Ja, jag vet att man ofta ser bilder för sitt inre öga och får en vision om hur vackert det kan bli men man måste förutse, iaf lite grann, hur naturen kommer att agera så det inte blir bara ett dåligt samvete och en stor besvikelse.

Lycka till med dina projekt!

Citera
          Fippie
          Inlägg 29-04-2011, 12:20
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 25 858

Tack Gunilla T!

Tydligen är det som sagt inte jag som har kontrollen i min trädgård utan det är nog naturen eller någon annan kraft för det blir inte som jag hade tänkt mig, men det kvittar ärligt talat! Jag trivs lika bra för det!

Tack alla andra med för alla tips och synpunkter!

(Som en liten parantes, de klematisar som jag i ett dåraktigt ögonblick satte vid björkarna men hade räknat bort som döda växer så att det knakar! Jag förväntar mig inte att de ska överleva och bli så stora och fina som jag först ville men det kan bli rätt intressant att se hur det går för dem, om de klarar sig.
          Visst blir man lycklig av det där lilal kämpande gröna som mot all förmodan spricker upp och kämpar vidare, det som var dödsdömt för länge sedan...)

--------------------
          Fippie

Sum quod sum

Citera
          kolmask
          Inlägg 30-04-2011, 22:01
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem nr: 22 842

Jag har anlagt en stor rabatt några meter från grannens jättebjörk, och än så länge så frodas det mesta, så jag tror inte alls det behöver vara så himla besvärligt. Jag har inte ens bemödat mig att göra en upphöjd bädd.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 11-08-2025, 02:11

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon