Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Grönsaksfrökedja 1, varv 2, 2011
          Lina och Olav
          Inlägg 08-04-2011, 18:08
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 143
          Medlem nr: 25 268

Jag är hemskt ledsen över att bli bromskloss denna gång blush.gif Är som sagt borta till nästa fredag så Tindra om du vill så kan du gotta dig med påsarna några dagar till. Så typiskt att paketet ska dyka upp första dagen jag är borta så det verkligen blir maximal fördröjning. Lovar att vara snabb som blixten nästa gång!

Citera
          Lina och Olav
          Inlägg 08-04-2011, 18:20
          Länk hit: #42

Medlem

Tindra: Om man får komma med önskemål sågillar jag sockerärtor eller andra sorters ärtor. Bönor har jag inte odlat förut och skulle gärna prova. Råkar du sitta och ruva på frön till smultron så kommer jag inte tacka nej till ett byte. Sedan är det ju så kul med dom här kedjorna att det dyker upp fröer till grönsaker men inte ens har tänkt på att man vill ha! yaay.gif

Citera
          Nelsa
          Inlägg 10-04-2011, 19:31
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 41 059

CITAT (Margith @ 08-04-2011, 12:55) *
          Ja, du kan få vara med när 3:e varvet startar.
          PM:a mig namn och adress så ordnar jag det. smile.gif

MEN hädanefter gäller för alla som vill vara med:

1. Du måste skriva en kommentar i tråden när du får kuvertet.
          2. Du måste skicka kuvertet vidare efter max 3 dagar.

Tycker du att de villkoren är överkomliga? Isf är du välkommen att vara med.

Det ska nog gå att hålla!! yahoo.gif

--------------------
          Hälsningar!
          Nelsa

Citera
          TindraT
          Inlägg 11-04-2011, 08:15
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 24 224

Håller fortfarande på och klämmer och känner eftersom jag fick lite tidsfrist smile.gif

Undrar om någon av er vet vad Julbönor är? (Någon borde veta eftersom det finns små påsar med sådana) Har aldrig hört talas om det, googlade lite men hittade inget. Spännande!

Kuvertet läggs på lådan i morgon.

/TindraT

Citera
          Peztis
          Inlägg 11-04-2011, 15:26
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 8 521
          Medlem nr: 20 608

CITAT (TindraT @ 11-04-2011, 09:15) *
          ...Undrar om någon av er vet vad Julbönor är? ...

Kan det vara bruna bönor så som man har på julbordet?
          Kanske det hänger färdiga korvar som dem man kan köpa i affären? giggle.gif

--------------------

* ~~~ * Besök gärna min blogg bladsomblad.blogspot.com * ~~~ *

Citera
          TindraT
          Inlägg 12-04-2011, 07:54
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 24
          Medlem nr: 24 224

eeeehhhh...? Bruna bönor på julbordet? hihi, det har jag aldrig provat smile.gif

Nu är i alla fall brevet lagt på lådan. Och Lina: Jag ruvar på alldeles för mycket, men inte just ärter. Har försökt plocka ihop lite påsar som kan intressera dig, hoppas det blir bra!

Tack alla "bidragsgivare" för den här omgången, hoppas det kan bli ett varv till!

/TindraT

Citera
          Misty
          Inlägg 14-04-2011, 04:00
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 77
          Medlem nr: 7 118

Margith och ni andra.......
          .......jag undrar en sak över innehållet i fröpåsarna.
          Jag har försökt att gå bakåt och läsa nån gammal tråd ang reglerna med frökedjan.
          Vad jag undrar över är portionsstorlekarna.
          Jag öppnade några fröpåsar som jag bytt till mig och upptäcker att det är VÄLDIGT FÅ fröer i vissa kuvert.
          Nu var det här chili jag öppnade. En påse innehöll 2 fröer och 2 andra påsar innehöll 3 fröer.
          Själv har jag varit lite mer generös och stoppat ner en 'normal' portion i kuverten.
          Jag vill verkligen inte verka snål, jag skänker gärna bort fröer och byter till mig spännande sorter, men jag tycker att det var lite väl lite fröer i kuverten.
          Chilifröer är dyra i inköp, jag vet, men det går inte att dela en påse i hur många portioner som helst.
          Snälla, tyck inte att jag är snål.
          Jag bara undrar!

Redigerat av Misty: 14-04-2011, 04:01

Citera
          Peztis
          Inlägg 14-04-2011, 18:16
          Länk hit: #48

Medlem

Ja Misty, om där bara är 2-3 fröer kvar så tycker JAG (obs, detta är vad JAG tycker) att den som plockat varit lite fel ute. En normal portion är minst 5 fröer men det beror också på vad det är för fröer vi pratar om.

Om det t ex chili, tomat eller gurka så är fem fröer fullt tillräckligt, tio kan vara för mycket. Men är det sallat eller spenat så är ju fem fröer ingenting, där bör det kanske vara minst 20 fröer.

När jag har plockat fröer ur påsar och lämnat kvar så har jag tänkt så här att det behöver ju inte vara så mycket som det är i en påse man har köpt i affären utan mer hur många hade jag själv sått.

Redigerat av Peztis: 14-04-2011, 18:17

--------------------

Citera
          Lina och Olav
          Inlägg 16-04-2011, 08:50
          Länk hit: #49

Medlem

Visst låg det ett fröpaket i brevlådan när jag kom hem! Hittade ett antal intressanta påsar!! thanks.gif Gårdagskvällen gick åt att plocka åt mig och lägga till lite annat. Nu består kuvertet av 40 små fröpåsar (dock ett antal dubletter). Jag ska lägga det på lådan snarast möjligt. Tror inta att jag kommer åt en söndagstömningsbrevlåda, så Margith - räkna med post på tisdag!

Ingen som har kommit på vad julbönorna är för någonting?

i detta varvet tyckte jag inte att det var "utplockat" men har också varit med om att få fröpåsar med t.ex. två tomatfrö i. Vet inte riktigt vad jag tycker. Jag tycker helt klart att när man har bytt till sig något skall den portionen man lämnar i utbytte vara tillräckligt stor (detta kan ju givetvis styras upp, men sunt förnuft får väl råda?). Men däremot så tvekar jag lite när det kommer till att "nalla" ur påsarna. Vad jag menar är: Det ligger en påse i kuvertet med t.ex. 7 tomatfröer. Jag känner att det är tillräckligt för mig med 3 fröer. Är det då ok att ta dom tre jag vill ha och lämna kvar dom andra 4 (som åtminstone jag tycker är lite för lite för att räknas som en portion)? Detta givetvis under förutsättning att jag lämnar en HEL portion i utbyte. Resultatet blir att nästa person får möjlighet att ta del av tomatfröerna som jag annars skulle ha tagit hela portionen av.

Jag vill bara tillägga att jag inte har gjort så här utan bara tänkt att det är så det har gått till när jag har fått påsar med få fröer i.

Något annat som jag hoppas alla har klart för sig är att man måste lägga tillbaka (minst) lika många _olika_ fröportioner som man plockar åt sig. Jag tycker det är jättebra när andra lämnar flera portioner i bonus (och det gör jag ofta själv). Men det är inte ok att plocka åt sig en portion tomat, en chili och en gurka och lämna tre påsar med samma sorts morot i utbyte.

Ser fram emot nästa omgång!
          Lina

Citera
          Peztis
          Inlägg 16-04-2011, 12:59
          Länk hit: #50

Medlem

Fast då kanske vi ska ha en annan instruktion. Som jag ser det så finns det två alternativ:

"Nallningsbara påsar", dvs man gör en påse med rätt många fröer i som man kan plocka ur så många man känner att man behöver och vill ha. Där ska dock alltid finnas en ordentlig mängd kvar till den som tar hela påsen i slutet.
          + man kan ta precis så många man vill ha, jag kanske bara vill ha tre fröer medan nästa vill ha 20.
          + det blir inte så många påsar så man har mer koll
          + portot hålls nere
          - är att det blir en för liten portion om den nästsista tänker annorlunda

"Portionspåsar", dvs att varje påse är en portion innehållandes 5-10 tomatfröer, har man många fröer att ge bort så gör man helt enkelt många kuvert.
          + enkelt att ta en påse av ett frö man vill ha
          + alla får lika mycket, även den som är sist
          - portot borde bli högre med många fler påsar, vi är ju på gränsen vid 100 g hela tiden
          - tar lång tid att sitta och göra små kuvert om man har mycket fröer av en sort som man gärna ger bort

Finns säkert fler + och - för båda alternativen men detta var vad jag kom på i all hast (tar en paus från trädgårdsrenasndet - hu vad varmt det är ute!).
          Jag har gjort alla varianter, jag har tagit hela påsar, jag har "nallat" men då alltid sett till att där finns många fröer kvar - fler än de jag tog, jag har lagt i nallningspåsar samt portionspåsar...

--------------------

Citera
          Misty
          Inlägg 17-04-2011, 05:56
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 77
          Medlem nr: 7 118

När jag såg att det hade nallats ur påsarna blev jag väldigt besviken. För det är inget som vi har kommit överrens om.
          Till exempel stod det på en påse: 8 st Chili xxxxxx, men 8:an var struken och någon hade skrivit en 2:a över.
          Det är inte ok, tycker jag. Jag tycker att det är oerhört fräckt!
          Jag skulle gärna vilja ha fler åsikter eller så styr man upp hur reglerna ska vara.
          Själv hade jag ingen tanke på att man kunde nalla ur redan förseglade påsar.
          Jag förstår att den/de som gör så inte vill förklara, men det kanske finns andra som tycker att det är ok att nalla och att det är ok med 2 och 3 fröer i påsarna. Förklara gärna för mig.

Redigerat av Misty: 17-04-2011, 05:57

Citera
          veram
          Inlägg 17-04-2011, 09:00
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 85
          Medlem nr: 26 581

Bra att den här diskussionen kommer upp! Ibland skickar jag bonuspåsar och då har jag säkert glömt skriva på att någon påse har få fröer - jag tror inte jag gjorde det den här gången.
          Jag nallar inte ur påsar. Det är inte försvarbart att ta ur påsar, så att en ordinarie portion blir 2 frön. Det innebär 100% grobarhet för att få 2 plantor!
          Hur gör vi enklast om vi har massor med fröer av en bra sort, som vi vill dela med oss av? Ofta har jag inte det av grönsaksfröer, men väl av andra fröer. Nallningsbara påsar som Peztis föreslår är kanske bästa alternativet?
          Jag är fortfarande imponerad över att det finns så många sorter jag aldrig brytt mig om tidigare, fast jag har odlat så länge. Det är ju det som är så roligt med dessa frökedjor! Man får vidgade vyer inom odling!
          Vi vill ju gärna dela med oss av våra fröer och vi vill att alla ska lyckas med sina sådder och det innebär mer än 2 fröer/portion, eller hur?

Citera
          Peztis
          Inlägg 17-04-2011, 15:44
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Misty @ 17-04-2011, 06:56) *
          När jag såg att det hade nallats ur påsarna blev jag väldigt besviken. För det är inget som vi har kommit överrens om.
          Till exempel stod det på en påse: 8 st Chili xxxxxx, men 8:an var struken och någon hade skrivit en 2:a över.
          Det är inte ok, tycker jag. Jag tycker att det är oerhört fräckt!
          Jag skulle gärna vilja ha fler åsikter eller så styr man upp hur reglerna ska vara.
          Själv hade jag ingen tanke på att man kunde nalla ur redan förseglade påsar.
          Jag förstår att den/de som gör så inte vill förklara, men det kanske finns andra som tycker att det är ok att nalla och att det är ok med 2 och 3 fröer i påsarna. Förklara gärna för mig.
          Första gången jag var med i kedjorna var förra året och då var frågan också uppe. Då sas det att det är ok att plocka ur några fröer så länge man lämnar en ordentlig portion kvar. Denna princip har jag följt. Har där funnits många fröer har jag plockat bort några till mig, har dar funnits färre har jag antingen tagit hela påsen eller avstått helt. Sedan har jag fyllt på med minst lika många påsar som jag själv har tagit. Så jag känner inte att jag har dåligt samvete, i alla fall.

--------------------

Citera
          Margith
          Inlägg 19-04-2011, 14:35
          Länk hit: #54

Medlem
          Antal inlägg: 2 958
          Medlem nr: 2 746

Nu har kuvertet landat hos mig igen.
          I det här kuvertet finns det absolut fröpåsar som jag kommer att så i sommar.
          Tack alla rose.gif

Nu väntar vi bara på kedja 2. Hoppas att det inte tar längre tid än att vi hinner ett varv till i år.

"Reglerna" kring dessa frökedjor kan vi väl fundera lite på och sen tar vi en diskussion om det till hösten?

--------------------
          Margith, zon 6

Har du inget snällt att säga, är det bättre att vara tyst.
          Citat: min mor =)

Citera
          Peztis
          Inlägg 19-04-2011, 17:18
          Länk hit: #55

Medlem

CITAT (Margith @ 19-04-2011, 15:35) *
          "Reglerna" kring dessa frökedjor kan vi väl fundera lite på och sen tar vi en diskussion om det till hösten?

tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Lina och Olav
          Inlägg 20-04-2011, 06:00
          Länk hit: #56

Medlem

CITAT (Margith @ 19-04-2011, 15:35) *

Det låter som en god idé!

Citera
          yingko
          Inlägg 06-11-2025, 03:40
          Länk hit: #57

Gäster

боль278.7CHAPCHAPДнепThunПушкплÑÑКучиIndiЖильMichXVIIПушкимен
          6980ShogИллюБелоВоÑлВиктврачLoveBurdИванMileпролPhilAccaÑозд
          ЗоноCamdPureLuciContМагаГорбЧукоПетрПоваIshaAdidIrenКитаJack
          оргаSpicÐелюYoshвузоинÑтКреÑYangMikeJohnСоде«макELEGСингКоне
          ClasFranFredJohaLinwÐÑтрPushÑертЕршоГилмChanWeniLastЛандVent
          замкLiliCircPaliотноЗемлNikiXVIIXVIIучаÑИллюпобеИллюJeweлекц
          PrakLiamElisÑовеÐпушZoneПЗЛ-ZoneZoneÑереZoneZoneZoneZoneZone
          ZoneZoneменÑ02-1ZoneZoneChetJennZoneZoneZoneклейхоромеÑÑMaer
          бордSamsAtlaпотоJeweЛениMohaT203ÐртиXVIIРоÑÑРоÑÑCOMMLanzTOYO
          патинаруBluePersинÑÑ‚TrefиÑпопредSmobКитаChevпоÑтСквокубиDeLo
          MoteBataупакаппаГиÑÑуголЛитРЛитРкаждshirÐлекЛитРЛитРШманЭфен
          наркБиллТарнКазаTherинÑÑ‚ÐикотеатFedeМГорInsiKulmÑтудШевÑ(ИнÑ
          МакÑChriКогаСодекульРомаГригDaviСтолВерш112xtheoDeseКрюкPaul
          МикуEditСивоСодетворДаниКожуTuesШориБарбмеÑÑмеÑÑмеÑÑBifeAlex
          ЗелеPaulÑообПоÑлТунипÑихпланCambVIIIFrantuchkasБунедруз

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-06-2026, 19:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon