Jaha du Ingrid, du vet då svar på allt!
Två-tre år extra för frösådda, inte vet jag vad plantor kostar men jag behöver inte jättemånga. Men kanske är det ingen toppenidé om de inte vill ha det för fett, rabatten ligger bara en cementplattrad från trädgårdslandet. Visstja, rötter också, hum.
Det finns förstås ett risigt hallonland på sydsidan, lika soligt där och bara gräsmatta på den sida som inte är grusgång, där kanske havtornen trivs bättre. Fast där hade jag tänkt ha hösthallon.
Andra idéer jag haft för rabatten är lepagehäck med äpplen (men jag är för lat för att leta lämpliga plantor, dessutom är det en del jobb att forma den), sparris (inte tillräckligt insynsskydd), höstaster (dito) och jordärtskocka (för spridningsglad, tror jag). Träd får det inte vara så nära tomtgränsen. Spaljé kräver tillstånd, och jag tror inte jag får ha någon tillräckligt hög sådan. Och så får det förstås inte vara för dyrt heller.
Det finns en hel del tulpanlökar i rabatten och de hade jag tänkt ha kvar under havtornen, men jag får kanske fundera vidare. Förresten har jag läst här på forumet att havtornsbär kan vara knepiga att skörda.