Susanne i Linköping
På sistone har jag funderat på om det inte vore trevligt med några havtornsbuskar istället för gullriset som just nu terroriserar norra rabatten på min kolonilott. Färdiga plantor/buskar kostar förstås en del, så jag tänkte köpa och så frö nu och kanske komplettera med 2-3 plantor senare. Hur fort växer de frösådda, dvs hur många år vinner jag på färdiga plantor? Och vilka är bäst? Impecta har frön men säger inget om vilken sort. Att de är skildkönade vet jag om, så om jag sår drar jag upp fler plantor än jag behöver, så kan jag slänga de överflödiga "killarna" senare.

Vad tror ni? Vet någon om det är slöseri med tid att satsa på frösådd?

Och att gullriset komplett med rothärvor måste förpassat till evigheten (eller åtminstone komposten) innan havtornen flyttar in har jag redan klart för mig, jag hade gullris i samtliga rabatter från början!
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Mitt bästa tips - rotskott av t ex Odla-forumister som redna har plantor ( jag vet att det finns)
Frön tar ett tag minst sagt!

Jag har själv omvanldat en mkt ogästvänlig del av berget med kriskål snårvinda till en liten rabatt med sex havorn i - inga bär förra året ( första året)- i min del av världen är en ogästvänlig del mkt bättr emd sådant som skall ge ett visst skydd, insynsskydd samt dessa as-goda nyttiga bär :-)) men dte är kanske en minoritet som gillar dem :-)

Ta och kör med markväv för havtornen så slipepr Du rensa ut gullriset. Alltså som täckning ;-)

hur mkt Du vinner? Minst tre år skulle jag gissa två minst alla gånger. tänk på att det blir mk t mkt stoooooora, och vill inte ha det för rikt och för nyttigt helelr!!

Hälsar ingrid
Susanne i Linköping
Jaha du Ingrid, du vet då svar på allt! smile.gif

Två-tre år extra för frösådda, inte vet jag vad plantor kostar men jag behöver inte jättemånga. Men kanske är det ingen toppenidé om de inte vill ha det för fett, rabatten ligger bara en cementplattrad från trädgårdslandet. Visstja, rötter också, hum.

Det finns förstås ett risigt hallonland på sydsidan, lika soligt där och bara gräsmatta på den sida som inte är grusgång, där kanske havtornen trivs bättre. Fast där hade jag tänkt ha hösthallon.
Andra idéer jag haft för rabatten är lepagehäck med äpplen (men jag är för lat för att leta lämpliga plantor, dessutom är det en del jobb att forma den), sparris (inte tillräckligt insynsskydd), höstaster (dito) och jordärtskocka (för spridningsglad, tror jag). Träd får det inte vara så nära tomtgränsen. Spaljé kräver tillstånd, och jag tror inte jag får ha någon tillräckligt hög sådan. Och så får det förstås inte vara för dyrt heller.

Det finns en hel del tulpanlökar i rabatten och de hade jag tänkt ha kvar under havtornen, men jag får kanske fundera vidare. Förresten har jag läst här på forumet att havtornsbär kan vara knepiga att skörda.
Ingrid på Västkusten
Todeloo igen,

Om Du tänker på att köpa så är det 2-3 damer till en herre :-) vi ahr satsat på två herrar och ca 5 damer ( minnet är vad det är jag tror vi har mer damer iofs)

Tänk på hur de växer i naturen - magert, mkt sand och gru. Jag har fraktat dit massor med grus och sand ochhar ju itne så mkt jord i just den bergssprickan så jag satsade på att vattna mkt istället.

Knepiga att skörda? Njae - inte för Dig å mig som handskördar inte. Den har ju en del taggar å så men är man en handjagande människa så går det superbra. Däremot så är de itne så populära för maskinskördning inte. Plantorna blir lite väl höga men men - man får la stå ut ;-) och just dte tar ju ett tag till.

Lepage-häck? tänk om Du bodde på Västkusten - då hade Du kunnat hänga på min beställning ;-)

Sparris är in my humble opinion ett sjuhelsikes insynsskydd. Mina havtorn är en häck emot grannen å lite insynsskydd.....första året föra året med sparris i köksträdgården och de utvecklade inte sin fulla potential...nästan 2 meter blir de ju ;-)
TÄTT!!!

Tulpanlökarna går bra å ha kvar runt fötterna på havtornen.

Bra förslag i kubik för insynsskydd ;-)))

Mkt kul å välja, vilket NÖJE!!!

Hälsar ingrid
KURT
CITAT (Susanne i Linköping @ 11-02-2004, 19:44)
Att de är skildkönade vet jag om, så om jag sår drar jag upp fler plantor än jag behöver, så kan jag slänga de överflödiga "killarna" senare.

Jag tror inte att man kan skilja dem åt förrän de blommar, så om man frösår så får man dras med de överflödiga tills de börjar blomma . Jag vet inte hur lång tid det tar. Förutom rotskott så kan man ta sticklingar ,som alla andra vedartade växter.
Eva St
Har också funderat på Havtorn men är de väldigt dyra i inköp???
Eva St
Ingrid på Västkusten
Typ en hundring till 125 för hamnade plantor - ner till 69 för onamnade ( som antagligen är samma)

Hälsar Ingrid
lilla mamma
här i värmland kostade de 60-70 kronor styck för namnade exemplar.
Andra året, i fjol hade vi hur mycket bär som helst.
Jag älskar havtorn. Lättodlade och totalt anspråkslösa. Mina står på den kargaste platsen på hela gården och trivs där.
Eva St
Låter ju klart intressant måste testas
Eva St
gutta
Jag har provat att så från frö (impecta). Fick upp ca 30 småplantor första året men 29 dog under vintern (bor i Norrbotten). Att odla är att lära sig att tåla misslyckanden? I fjol köpte jag i stället 6 ca 60 cm höga plantor (fem damer (Julia)och en herre (Romeo). Jag minns inte exakt vad de kostade med totalsumman låg på mellan 1000 och 1500 kronor. Enligt plantskolan ska de sitta på mellan 1 och 1,5 meters avstånd, så det behövs inte så många till en längre sträcka. De växte ordentligt (30 - 40 cm) redan första året och fick en del bär, fast de blev uppätna av fåglar innan jag hann skörda. Jag ser med spänning fram emot kommande sommar och tänker då använda nät när bären börjar mogna. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon