CITAT (andersen @ 11-03-2011, 10:04)

Fast staten har möjlighet att styra upp arbetslösheten, och det är ju inget som den här regeringen, använder sig av, tex så borde man sätta igång stora byggnationer av tex järnvägsutbyggnad, annars så tror jag att i framtiden så blir vi tvungna att dela på arbeterna, vi kan inte ha det som i dag, att många inte kommer in i arbete, och andra arbetar hundratals övertidstimmar varje år.
Det byggs redan en massa och att använda sig enbart av sådana projekt fungerar sällan då man inte bara kan bygga för att skapa jobb, resultatet måste ju även löna sig för annars har man förbrukat mer pengar än vad det kostar att ha de arbetslösa på bidrag.
Sen är det ju så att som jag tidigare skrev att när man tittar på arbetsmarknaden i studier och i nyheterna så är det i stort bara storföretag som får representera helheten vilket är ett stort misstag eftersom de är dåliga överlag på att nyanställa.
Framtiden för Sverige ligger inte i Ericsson, Volvo eller SKF utan hos små och halvstora företag där man fortfarande har en större volym på anställda än de stora drakarna.
Kan ju ge ett exempel på hemmafronten, i den trädgårdsbutik jag jobbar för är vi ca totalt 30 anställda plus några till under högsäsong osv. Plantagen behöver 5 butiker för att omsätta lika många plus att deras butiker är flera gånger så stora som våran men deras personalpolitik är helt enkelt att så lite personal som möjligt i butik och de som är där ska bara plocka varor och inte vara "kundtjänst".