Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Växtexperiment, hjälp tack!
          Erik1
          Inlägg 13-03-2011, 17:14
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 40 779

Hejsan, jag är student på gymnasienivå som kortfattat gjort ett växtexperiment i biologi där jag (förlåt mig växtälskare) först odlat upp två luktärtor under 4, 5 veckor under lika förhållanden för att sedan vattnat den ena med vinäger och den andra med alsolsprit under två dygn.

Jag har nu observerat symptom men söker någon kunnig som kan förklara vad som kan ha hänt inuti växten, rent biologiskt.

Den jag vattnade med vinäger har tappat nästan all stadga i stammen och fallit ihop. Stammen har bleknat nästan totalt från grönt till vitt och även bladen har bleknat en hel del. Jag gissar på att klorofyllet måste ha försvunnit helt enkelt, men är det någon som kan förklara hur processen går till? Också varför växten förlorat all stadga. Om inte, ge gärna tips på var jag kan ta reda på den informationen, har försökt googla men har mest hamnat på vilospår...

Den jag vattnade med alsolsprit ser ut att klarat sig bättre men tog också skada. Bladen har skrumpnat en aning och känns mer torra, sammanfattningsvis verkar alsolspriten torkat ut växten. Både stammen och bladen har kvar sin gröna färg, men har möjligt blivit någon nyans ljusare. På några enstaka blad har jag hittat små avskilda vita prickar, fast jag är inte helt hundra att det har med alsolspriten att göra, vad tror ni? Och hur förklarar ni att alsolspriten torkar ut växten? Jag vet att alsolsprit har uttorkande effekt, åtminstone på hud, men är inte hundra på hur det går till i växten...
          Tack för svar! All minsta lilla hjälp uppskattas. Vore ju synd om växterna fördärvas utan en bra analys tongue.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 19-09-2025, 22:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon