Jag har precis skaffat min min första lägenhet och jag vill piffa upp min balkong tills i sommar.
Jag har en liten idé om hur jag vill göra och vad jag vill ha för växter, men kom gärna med förslag på andra lösningar och idéer!!
Så här ser det ut:

Balkongen pekar rakt ut åt väster. Södersidan är vänster sida av balkongen. Den ligger i Göteborg, så det är ju blåsigt ganska ofta, men förhoppningsvis ska lite växter kunna klara sig ändå.
Det första jag ska göra är att skura rent betongen från alger. Sedan ska jag byta träplattorna som ligger på golvet mot likadana, fast nya.
Balkongen yta är: 207 x 140cm.
Jag odlade tomater i somras och det skulle jag gärna vilja göra igen, om det nu går på en balkong. Jag har beställt tomatfröer (Gold Nugget och Betta). Jag har också pysslat lite med pelargoner, vilket jag tänkte ha också.
Det här hade jag viljat ha på min balkong om allt får plats:
3-4 tomatplantor
Basilika
Koriander (alternativt Citronmeliss eller Persilja)
Mårbacka Pelargon
Doftpelargon
Jordgubbar
Min skiss ser ut så här: (ej skalenligt)

I höger hörn tänkte jag ha mina tomatplantor. Där kommer solen åt mest. Ska jag plantera alla tomatplantor i en stor trälåda eller ska jag ha separata krukor till varje tomat? Om jag kan använda en låda, hur stor bör den vara för att rymma 3-4 fullstora plantor?
Längs vänster sida tänkte jag ha någon slags bänk där jag har min pelargoner i krukor. Jag hoppas att de får sol nog att klara sig där i hörnet.
Jordgubbarna skulle jag kunna ha i väggmonterade krukor på träpanelen in mot huset. Hoppas bara att solen räcker till där, vad tror ni? Hoppas även att jag slipper problem med att fåglarna äter upp bären, det blir ett senare problem

Sedan har jag en lite knasig idé. Det här "räcket":

Jag funderar på att montera fast en bänkskiva i massivt trä längs hela långsidan (ovanpå "räcket"), så att det blir som en "bardisk" i och med att den hamnar ganska långt upp (103cm över golvet). Det är så tråkigt nu när man knappt ser över kanten när man sitter i stolarna.
Till den här "bardisken" skulle jag då även ha ett par barstolar. Ovanpå bardisken skulle jag även kunna få plats med ett par lådor/krukor med min örter. Antingen bygger jag en stor låda och har alla örter i samma låda, eller så får varje ört en egen kruka. Vad tror ni är bäst med de sorter jag vill ha?
Så vad tror ni om bardisken? Kommer den bli svår att hålla fräsch (den ska gå att ta in på vintern), kommer det se snyggt ut? Är det bättre med ett separat bord till de stolar jag redan har och sedan komplettera med traditionella balkonglådor till örtväxterna?
Kom med era idéer!!