Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Grönska på min balkong
          Leonard91
          Inlägg 14-03-2011, 23:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 30 324

Jag har precis skaffat min min första lägenhet och jag vill piffa upp min balkong tills i sommar.
          Jag har en liten idé om hur jag vill göra och vad jag vill ha för växter, men kom gärna med förslag på andra lösningar och idéer!!

Så här ser det ut:

Balkongen pekar rakt ut åt väster. Södersidan är vänster sida av balkongen. Den ligger i Göteborg, så det är ju blåsigt ganska ofta, men förhoppningsvis ska lite växter kunna klara sig ändå.
          Det första jag ska göra är att skura rent betongen från alger. Sedan ska jag byta träplattorna som ligger på golvet mot likadana, fast nya.
          Balkongen yta är: 207 x 140cm.

Jag odlade tomater i somras och det skulle jag gärna vilja göra igen, om det nu går på en balkong. Jag har beställt tomatfröer (Gold Nugget och Betta). Jag har också pysslat lite med pelargoner, vilket jag tänkte ha också.
          Det här hade jag viljat ha på min balkong om allt får plats:
          3-4 tomatplantor
          Basilika
          Koriander (alternativt Citronmeliss eller Persilja)
          Mårbacka Pelargon
          Doftpelargon
          Jordgubbar

Min skiss ser ut så här: (ej skalenligt)

I höger hörn tänkte jag ha mina tomatplantor. Där kommer solen åt mest. Ska jag plantera alla tomatplantor i en stor trälåda eller ska jag ha separata krukor till varje tomat? Om jag kan använda en låda, hur stor bör den vara för att rymma 3-4 fullstora plantor?
          Längs vänster sida tänkte jag ha någon slags bänk där jag har min pelargoner i krukor. Jag hoppas att de får sol nog att klara sig där i hörnet.
          Jordgubbarna skulle jag kunna ha i väggmonterade krukor på träpanelen in mot huset. Hoppas bara att solen räcker till där, vad tror ni? Hoppas även att jag slipper problem med att fåglarna äter upp bären, det blir ett senare problem wink.gif

Sedan har jag en lite knasig idé. Det här "räcket":

Jag funderar på att montera fast en bänkskiva i massivt trä längs hela långsidan (ovanpå "räcket"), så att det blir som en "bardisk" i och med att den hamnar ganska långt upp (103cm över golvet). Det är så tråkigt nu när man knappt ser över kanten när man sitter i stolarna.
          Till den här "bardisken" skulle jag då även ha ett par barstolar. Ovanpå bardisken skulle jag även kunna få plats med ett par lådor/krukor med min örter. Antingen bygger jag en stor låda och har alla örter i samma låda, eller så får varje ört en egen kruka. Vad tror ni är bäst med de sorter jag vill ha?

Så vad tror ni om bardisken? Kommer den bli svår att hålla fräsch (den ska gå att ta in på vintern), kommer det se snyggt ut? Är det bättre med ett separat bord till de stolar jag redan har och sedan komplettera med traditionella balkonglådor till örtväxterna?
          Kom med era idéer!!

Citera
          2 sidor V   1 2 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Fröken Knuff
          Inlägg 17-03-2011, 22:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem nr: 30 590

Funderar på din bänkskiva, de tål ju inte hur mycket vatten som helst.. en idé är att klä in en skiva i vaxduk, då tål den regn bra och du kan torka av den på ett vettigt sätt om du får fågelskit eller liknande på den..

När det gäller dina tomater så går det att plantera tillsammans, iaf två och två, men de behöver ju en del utrymme att växa på så det bör du tänka på när du planterar dem.. de behöver ca 20 l per planta.. och helst ska de inte stå alltför tätt eftersom de då lättare drabbas av ohyra/sjukdomar + att solen inte kommer åt.. Kolla efter en stor balja typ foderho.. där kan man hitta lite större varianter.

En fördel med att plantera t ex örterna i separata krukor är att du har större möjlighet att flytta runt dem i takt med att de växer, att du äter upp dem eller liknande.. det tycker jag är smidigast, men du ska naturligtvis göra som du tycker passar dina förhållanden bäst.

Lycka till! smile.gif

Citera
          Leonard91
          Inlägg 17-03-2011, 22:19
          Länk hit: #3

Medlem

Det var en bra idé med vaxduk till bänkskivan. Jag ska fundera lite på hur jag vill ha det och om jag kan hitta en duk som jag tycker om. Jag gillar annars att det är ju trä, det känns mer "naturligt" då tongue.gif

Jag kanske inte ska ha så många tomater då? Utrymmet jag har till tomaterna kommer vara ungefär 70x85cm. Om man räknar med höjden 40cm (högre ger väl ändå ingen funktion) så blir det en volym på 238 liter.
          Dock blir ju krukan nästan kvadratisk, tomaterna kanske trivs bättre om de står på rad än att det står i en klump.
          Vilka mått tycker du att jag ska ha och hur många tomatplantor får plats?

Fördelen med en större kruka till alla örterna är ju att den inte blåser omkull lika lätt smile.gif men du har rätt i att det är lättare att hantera separata krukor. Jag får fundera mera på det också!

Citera
          Mums02
          Inlägg 18-03-2011, 15:52
          Länk hit: #4

Gäster

Varför skulle man inte kunna ha trä? Jag menar, folk har ju trädgårdsmöbler i trä som står ute i regn. Huvudsaken är väl att man behandlar träet rätt, väljer passande träslag samt tar in det över vintern.

Jag tycker bardisken låter som en kul idé! Som du säger ser du ju annars inte ut så det blir ju perfekt att komma upp lite samt ger dig plats till fler blommor.

Lycka till!

Citera
          Leonard91
          Inlägg 18-03-2011, 17:30
          Länk hit: #5

Medlem

Ja, precis! Vi hade ju trädgårdsmöbler i trä förut och de behandlades med en riktigt fet båtlack. Har hållit i flera år med ett par nedslipningar och nytt lager lack.

Jag är rätt så inne på idéen med bardisken, så jag ska ta och prova det i varje fall! smile.gif
          Jag har beställt en massa fröer från Runåbergs och varit på Plantagen och köpt små krukor att så i. Ska bli kul att se om jag lyckas med tomaterna på balkongen.

Citera
          Tikka
          Inlägg 18-03-2011, 18:24
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 988
          Medlem nr: 497

Du kan ju även behandla din bardisk med linolja o terpentin det använder jag till min bänk o bord på min balkong. Vi hade träsnipa förr så det var därifrån jag började använda det på balkongens trä oxå smile.gif
          Ser ut som en bra plan för din balkong.

--------------------
          Det bästa är att veta vad man letar efter innan man början leta efter det.
          Källa: Nalle Puh - A.A. Milne.

Citera
          Kryddan03
          Inlägg 18-03-2011, 19:01
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 257
          Medlem nr: 3 013

Ett tips ang barbordsskivan:
          Gör den av ribbor istället för av en hel skiva. Då slipper du att vatten blir stående på skivan och minimerar risken för att hela skivan slår sig. Om en enstaka ribba slår sig är det enklare att bara byta ut den än hela skivan.

Redigerat av Kryddan03: 18-03-2011, 19:01

--------------------
          Odlar på taket i zon II

Citera
          Fröken Knuff
          Inlägg 18-03-2011, 19:59
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 104
          Medlem nr: 30 590

Tomaterna behöver ca 20 l JORD per planta menade jag.. alltså behöver du minst 40 l kruka/balja till två plantor. Det finns ju mindre sorter, s k kruktomater som bara blir ca 40 cm höga, de tar ju inte upp lika mycket plats.. men skörden blir så klart något mindre än från en högväxande sort. Det finns flera småttingar att välja på, t ex Tiny Tim, Vilma, Totem, osv.

Man kan odla tomater upp och ner också. Det förutsätter ju att du har någon krok eller liknande.. kanske grannen ovanförs nederdel av balkongen om nåt sånt sticker ner, att hänga upp dem i. Då får du ju fritt en del golvutrymme.. men å andra sidan kan det ju ta en del utsikt som du inte vill.. Om du är intresserad så kan du ju söka på nätet på "odla tomater upp och ner" eller liknande..

Såklart man kan behandla träet! Tänkte inte på det.. blush.gif

Citera
          Leonard91
          Inlägg 18-03-2011, 20:48
          Länk hit: #9

Medlem

Tack för tipsen!

Jag föredrar en massiv bänkskiva före ribbor. Om det som du säger skulle svälla och slå sig, så är jag beredd att göra om det och då prova ribbor istället. Men till att börja med får det bli en hel skiva.

Jag har inte så stor erfarenhet av linolja, men det borde ju räcka. Dessutom täcker ju balkongen ovanför mig bänkskivan, så att det skyddar från lite regn och annan skit i varje fall smile.gif
          Att olja bänken låter behagligare än att lacka den, rent estetiskt och när man tar i den. Frågan är om det räcker med linolja?

Jo precis, jag förstår vad du menar Knuff, men jag antar att det inte skulle bli lyckat att ha 12st plantor i den lådan jag pratade om förut. Men tror du att 4st plantor hade fått plats utan att skymma varandra för mycket?
          De tomatsorter jag har är busktomat (Stupice) och Tigerella ("normalhög", 150-200cm).

Upp och ned-växande tomater lät ju lite roligt, jag ska läsa lite mer om det smile.gif

Citera
          Tikka
          Inlägg 19-03-2011, 07:14
          Länk hit: #10

Medlem

Du kankse kan testa dig fram o se hur du vill ha det med en liten bit av det träslag du ska ha som barbänk. Det du behöver är rålinoja och balsamterpentin, blanda 50/50 torka av överflöd med en trasa efter att blandningen trängt in i trät. Ibland tar jag mer balsamterpentin än olja för att det inte ska bli så mycket överflöd i trät men som sagt testa dig fram. När du är klar väter du trasan o lägger i en burk dels för att det luktar en del o dels för att ligger den i solen är den lättantändlig.

Hittade en slinga om detta på Träbåtsakuten om du vill läsa mer om detta.

Redigerat av Tikka: 19-03-2011, 07:21

--------------------

Citera
          ingrids
          Inlägg 19-03-2011, 09:32
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

En sak jag tänker på när jag ser din balkong är att du inte utnyttjat väggarna. Du skule kunna ha en hylla eller montera hyllplan på någon av väggarna och ha ampeltomater eller (ampel)jordgubbar eller smultron ...

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Leonard91
          Inlägg 19-03-2011, 12:08
          Länk hit: #12

Medlem

Linolja låter i nuläget mer intressant om ingen kan motivera mig till att använda lack istället. Jag gillar känslan av oljat trä mer än lackat i det här fallet.

Den enda väggen som jag får skruva och borra i är väggen in mot huset, resten är utav betong och de får jag inte borra i. Dock tänkte jag ha jordgubbar på väggen in mot huset i balkonglådor eller mindre väggmonterade krukor.

Citera
          Mums02
          Inlägg 21-03-2011, 10:40
          Länk hit: #13

Gäster

Jaa använd någon slags olja tycker jag!!! Vilken du ska använda kan du få väldigt bra tips om i butik. Finns ju de som är lit färg i med om man tex vill ha ett lite mörkare resultat smile.gif
          Mycket härligare med olja än lack och tusen gånger lättare att underhålla. Bara att rengöra, och stryka på när trät ser litet dystert o torrt ut smile.gif

Citera
          malcolm
          Inlägg 21-03-2011, 11:10
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Jag tycker din balkong ser rätt liten ut, stämmer verkligen måtten och har du inte lite väl vidlyftiga planer för densamma? Tänk på att du måste återställa räcket vid flytt om du gör någon påverkan på det. Olja är fö. bättre än lack då den inte flagnar med tiden och kräver en himla massa sliparbete vid omstrykning men däremot går det inte att slipa oljade ytor alls då oljerester täpper till sandpappret på nolltid.

Citera
          Leonard91
          Inlägg 21-03-2011, 19:52
          Länk hit: #15

Medlem

Japp, måtten stämmer. Bilderna är tagna med ett vidvinkelobjektiv så proportionerna blir lite skeva.

Eventuellt kommer tomaterna ta för mycket plats, men det är något jag verkligen vill ha på balkongen också, så det tycker jag att det är värt.

Bänkskivan ska vara helt avtagbar, så det är inga problem.

Då låter det som att olja är ett bättre alternativ, tack för hjälpen!

Jag har tyvärr kommit på ett nytt problem. Om jag nu skulle tappa något från bardisken skulle det ju kunna hända något hemskt om någon går nedanför just då sad.gif Tror ni att det skulle räcka att ha en 10cm hög bräda längs hela ytterkanten av bardisken? Det borde ju skydda för det mesta?

Citera
          Tikka
          Inlägg 22-03-2011, 21:48
          Länk hit: #16

Medlem

Ja men det låter väl bra med 10 cm kant...beroende på hur tjock skivan är kan du ju fräsa ur så att man kan få ner ett glas däri o i det hålet ett lite mindre genomgående hål så vattnet rinner igenom...spånar bara lite om hur du skulle kunna göra...tänkte lite på hur vi hade det i vår träsnipa o då kom jag på detta. Galen idé eller inte vad vet jag wink.gif

--------------------

Citera
          Leonard91
          Inlägg 23-03-2011, 02:42
          Länk hit: #17

Medlem

Hålet för ett glas var en kul idé, men jag det är inget jag kan göra själv, så det känns lite omständigt. Tack ändå för inspiration smile.gif

Citera
          EKLO
          Inlägg 23-03-2011, 18:15
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Jag tror det blir fint, bara att testa sig fram. Men odlingarna - jag tänker att basilika nästan blir bättre (lika bra) inomhus, varför inte satsa på lite olika sorters sallat, och dill, och ruccola (om du äter sånt, vill säga). Dyrt att köpa, lätt att odla, och framför allt mycket godare än affärns...

Citera
          Socktrollet
          Inlägg 24-03-2011, 12:32
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 41 332

Även plocksallad blir godare i köksfönstret än på balkongen, och mindre angripen, enligt min bittra erfarenhet. smile.gif

Om det vore min balkong skulle jag hänga krukor på sidoväggarnas kanter, om det inte gick att hitta passande Flower Bridge-krukor så skulle jag använda sådana fästen som man har till balkonglådor men hänga vanliga väggampelkrukor i dem istället. I dessa skulle jag ha färgglada blommor av sorter som hänger i drivor och livar upp även de inre hörnen.
          Eventuellt, skulle jag sätta en hög och smal spaljé över halva ena sidoväggen med klätterväxter som kan utnyttja ljuset från båda sidor i fönsterdelen.
          Kanske en clematis? Jag har för mig att de vill ha krukan i skugga men sol på bladen. Någon rättar mig säkert om jag har fel...

--------------------
          / Socktrollet

...som vill skapa en djungel på sin lilla blåsiga balkong i Västerbotten (zon 5), och har bondegener från Hälsingland med tillhörande behov av grönsaksodling i krukorna. http://djungelambitioner.wordpress.com

Citera
          malcolm
          Inlägg 24-03-2011, 14:41
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

CITAT (Leonard91 @ 23-03-2011, 02:42) *
          Hålet för ett glas var en kul idé, men jag det är inget jag kan göra själv, så det känns lite omständigt. Tack ändå för inspiration smile.gif

Biltema och Clas Ohlson har hålsågar i olika dimensioner så det borde inte vara några problem om du har en skaplig borrmaskin.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 20:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon