Leonard91
Jag har precis skaffat min min första lägenhet och jag vill piffa upp min balkong tills i sommar.
Jag har en liten idé om hur jag vill göra och vad jag vill ha för växter, men kom gärna med förslag på andra lösningar och idéer!!

Så här ser det ut:

Balkongen pekar rakt ut åt väster. Södersidan är vänster sida av balkongen. Den ligger i Göteborg, så det är ju blåsigt ganska ofta, men förhoppningsvis ska lite växter kunna klara sig ändå.
Det första jag ska göra är att skura rent betongen från alger. Sedan ska jag byta träplattorna som ligger på golvet mot likadana, fast nya.
Balkongen yta är: 207 x 140cm.

Jag odlade tomater i somras och det skulle jag gärna vilja göra igen, om det nu går på en balkong. Jag har beställt tomatfröer (Gold Nugget och Betta). Jag har också pysslat lite med pelargoner, vilket jag tänkte ha också.
Det här hade jag viljat ha på min balkong om allt får plats:
3-4 tomatplantor
Basilika
Koriander (alternativt Citronmeliss eller Persilja)
Mårbacka Pelargon
Doftpelargon
Jordgubbar

Min skiss ser ut så här: (ej skalenligt)

I höger hörn tänkte jag ha mina tomatplantor. Där kommer solen åt mest. Ska jag plantera alla tomatplantor i en stor trälåda eller ska jag ha separata krukor till varje tomat? Om jag kan använda en låda, hur stor bör den vara för att rymma 3-4 fullstora plantor?
Längs vänster sida tänkte jag ha någon slags bänk där jag har min pelargoner i krukor. Jag hoppas att de får sol nog att klara sig där i hörnet.
Jordgubbarna skulle jag kunna ha i väggmonterade krukor på träpanelen in mot huset. Hoppas bara att solen räcker till där, vad tror ni? Hoppas även att jag slipper problem med att fåglarna äter upp bären, det blir ett senare problem wink.gif

Sedan har jag en lite knasig idé. Det här "räcket":

Jag funderar på att montera fast en bänkskiva i massivt trä längs hela långsidan (ovanpå "räcket"), så att det blir som en "bardisk" i och med att den hamnar ganska långt upp (103cm över golvet). Det är så tråkigt nu när man knappt ser över kanten när man sitter i stolarna.
Till den här "bardisken" skulle jag då även ha ett par barstolar. Ovanpå bardisken skulle jag även kunna få plats med ett par lådor/krukor med min örter. Antingen bygger jag en stor låda och har alla örter i samma låda, eller så får varje ört en egen kruka. Vad tror ni är bäst med de sorter jag vill ha?

Så vad tror ni om bardisken? Kommer den bli svår att hålla fräsch (den ska gå att ta in på vintern), kommer det se snyggt ut? Är det bättre med ett separat bord till de stolar jag redan har och sedan komplettera med traditionella balkonglådor till örtväxterna?
Kom med era idéer!!
Fröken Knuff
Funderar på din bänkskiva, de tål ju inte hur mycket vatten som helst.. en idé är att klä in en skiva i vaxduk, då tål den regn bra och du kan torka av den på ett vettigt sätt om du får fågelskit eller liknande på den..

När det gäller dina tomater så går det att plantera tillsammans, iaf två och två, men de behöver ju en del utrymme att växa på så det bör du tänka på när du planterar dem.. de behöver ca 20 l per planta.. och helst ska de inte stå alltför tätt eftersom de då lättare drabbas av ohyra/sjukdomar + att solen inte kommer åt.. Kolla efter en stor balja typ foderho.. där kan man hitta lite större varianter.

En fördel med att plantera t ex örterna i separata krukor är att du har större möjlighet att flytta runt dem i takt med att de växer, att du äter upp dem eller liknande.. det tycker jag är smidigast, men du ska naturligtvis göra som du tycker passar dina förhållanden bäst.

Lycka till! smile.gif
Leonard91
Det var en bra idé med vaxduk till bänkskivan. Jag ska fundera lite på hur jag vill ha det och om jag kan hitta en duk som jag tycker om. Jag gillar annars att det är ju trä, det känns mer "naturligt" då tongue.gif

Jag kanske inte ska ha så många tomater då? Utrymmet jag har till tomaterna kommer vara ungefär 70x85cm. Om man räknar med höjden 40cm (högre ger väl ändå ingen funktion) så blir det en volym på 238 liter.
Dock blir ju krukan nästan kvadratisk, tomaterna kanske trivs bättre om de står på rad än att det står i en klump.
Vilka mått tycker du att jag ska ha och hur många tomatplantor får plats?

Fördelen med en större kruka till alla örterna är ju att den inte blåser omkull lika lätt smile.gif men du har rätt i att det är lättare att hantera separata krukor. Jag får fundera mera på det också!
Mums02
Varför skulle man inte kunna ha trä? Jag menar, folk har ju trädgårdsmöbler i trä som står ute i regn. Huvudsaken är väl att man behandlar träet rätt, väljer passande träslag samt tar in det över vintern.

Jag tycker bardisken låter som en kul idé! Som du säger ser du ju annars inte ut så det blir ju perfekt att komma upp lite samt ger dig plats till fler blommor.

Lycka till!
Leonard91
Ja, precis! Vi hade ju trädgårdsmöbler i trä förut och de behandlades med en riktigt fet båtlack. Har hållit i flera år med ett par nedslipningar och nytt lager lack.

Jag är rätt så inne på idéen med bardisken, så jag ska ta och prova det i varje fall! smile.gif
Jag har beställt en massa fröer från Runåbergs och varit på Plantagen och köpt små krukor att så i. Ska bli kul att se om jag lyckas med tomaterna på balkongen.
Tikka
Du kan ju även behandla din bardisk med linolja o terpentin det använder jag till min bänk o bord på min balkong. Vi hade träsnipa förr så det var därifrån jag började använda det på balkongens trä oxå smile.gif
Ser ut som en bra plan för din balkong.
Kryddan03
Ett tips ang barbordsskivan:
Gör den av ribbor istället för av en hel skiva. Då slipper du att vatten blir stående på skivan och minimerar risken för att hela skivan slår sig. Om en enstaka ribba slår sig är det enklare att bara byta ut den än hela skivan.
Fröken Knuff
Tomaterna behöver ca 20 l JORD per planta menade jag.. alltså behöver du minst 40 l kruka/balja till två plantor. Det finns ju mindre sorter, s k kruktomater som bara blir ca 40 cm höga, de tar ju inte upp lika mycket plats.. men skörden blir så klart något mindre än från en högväxande sort. Det finns flera småttingar att välja på, t ex Tiny Tim, Vilma, Totem, osv.

Man kan odla tomater upp och ner också. Det förutsätter ju att du har någon krok eller liknande.. kanske grannen ovanförs nederdel av balkongen om nåt sånt sticker ner, att hänga upp dem i. Då får du ju fritt en del golvutrymme.. men å andra sidan kan det ju ta en del utsikt som du inte vill.. Om du är intresserad så kan du ju söka på nätet på "odla tomater upp och ner" eller liknande..

Såklart man kan behandla träet! Tänkte inte på det.. blush.gif
Leonard91
Tack för tipsen!

Jag föredrar en massiv bänkskiva före ribbor. Om det som du säger skulle svälla och slå sig, så är jag beredd att göra om det och då prova ribbor istället. Men till att börja med får det bli en hel skiva.

Jag har inte så stor erfarenhet av linolja, men det borde ju räcka. Dessutom täcker ju balkongen ovanför mig bänkskivan, så att det skyddar från lite regn och annan skit i varje fall smile.gif
Att olja bänken låter behagligare än att lacka den, rent estetiskt och när man tar i den. Frågan är om det räcker med linolja?

Jo precis, jag förstår vad du menar Knuff, men jag antar att det inte skulle bli lyckat att ha 12st plantor i den lådan jag pratade om förut. Men tror du att 4st plantor hade fått plats utan att skymma varandra för mycket?
De tomatsorter jag har är busktomat (Stupice) och Tigerella ("normalhög", 150-200cm).

Upp och ned-växande tomater lät ju lite roligt, jag ska läsa lite mer om det smile.gif
Tikka
Du kankse kan testa dig fram o se hur du vill ha det med en liten bit av det träslag du ska ha som barbänk. Det du behöver är rålinoja och balsamterpentin, blanda 50/50 torka av överflöd med en trasa efter att blandningen trängt in i trät. Ibland tar jag mer balsamterpentin än olja för att det inte ska bli så mycket överflöd i trät men som sagt testa dig fram. När du är klar väter du trasan o lägger i en burk dels för att det luktar en del o dels för att ligger den i solen är den lättantändlig.

Hittade en slinga om detta på Träbåtsakuten om du vill läsa mer om detta.
ingrids
En sak jag tänker på när jag ser din balkong är att du inte utnyttjat väggarna. Du skule kunna ha en hylla eller montera hyllplan på någon av väggarna och ha ampeltomater eller (ampel)jordgubbar eller smultron ...
Leonard91
Linolja låter i nuläget mer intressant om ingen kan motivera mig till att använda lack istället. Jag gillar känslan av oljat trä mer än lackat i det här fallet.

Den enda väggen som jag får skruva och borra i är väggen in mot huset, resten är utav betong och de får jag inte borra i. Dock tänkte jag ha jordgubbar på väggen in mot huset i balkonglådor eller mindre väggmonterade krukor.
Mums02
Jaa använd någon slags olja tycker jag!!! Vilken du ska använda kan du få väldigt bra tips om i butik. Finns ju de som är lit färg i med om man tex vill ha ett lite mörkare resultat smile.gif
Mycket härligare med olja än lack och tusen gånger lättare att underhålla. Bara att rengöra, och stryka på när trät ser litet dystert o torrt ut smile.gif
malcolm
Jag tycker din balkong ser rätt liten ut, stämmer verkligen måtten och har du inte lite väl vidlyftiga planer för densamma? Tänk på att du måste återställa räcket vid flytt om du gör någon påverkan på det. Olja är fö. bättre än lack då den inte flagnar med tiden och kräver en himla massa sliparbete vid omstrykning men däremot går det inte att slipa oljade ytor alls då oljerester täpper till sandpappret på nolltid.
Leonard91
Japp, måtten stämmer. Bilderna är tagna med ett vidvinkelobjektiv så proportionerna blir lite skeva.

Eventuellt kommer tomaterna ta för mycket plats, men det är något jag verkligen vill ha på balkongen också, så det tycker jag att det är värt.

Bänkskivan ska vara helt avtagbar, så det är inga problem.

Då låter det som att olja är ett bättre alternativ, tack för hjälpen!

Jag har tyvärr kommit på ett nytt problem. Om jag nu skulle tappa något från bardisken skulle det ju kunna hända något hemskt om någon går nedanför just då sad.gif Tror ni att det skulle räcka att ha en 10cm hög bräda längs hela ytterkanten av bardisken? Det borde ju skydda för det mesta?
Tikka
Ja men det låter väl bra med 10 cm kant...beroende på hur tjock skivan är kan du ju fräsa ur så att man kan få ner ett glas däri o i det hålet ett lite mindre genomgående hål så vattnet rinner igenom...spånar bara lite om hur du skulle kunna göra...tänkte lite på hur vi hade det i vår träsnipa o då kom jag på detta. Galen idé eller inte vad vet jag wink.gif
Leonard91
Hålet för ett glas var en kul idé, men jag det är inget jag kan göra själv, så det känns lite omständigt. Tack ändå för inspiration smile.gif
EKLO
Jag tror det blir fint, bara att testa sig fram. Men odlingarna - jag tänker att basilika nästan blir bättre (lika bra) inomhus, varför inte satsa på lite olika sorters sallat, och dill, och ruccola (om du äter sånt, vill säga). Dyrt att köpa, lätt att odla, och framför allt mycket godare än affärns...
Socktrollet
Även plocksallad blir godare i köksfönstret än på balkongen, och mindre angripen, enligt min bittra erfarenhet. smile.gif

Om det vore min balkong skulle jag hänga krukor på sidoväggarnas kanter, om det inte gick att hitta passande Flower Bridge-krukor så skulle jag använda sådana fästen som man har till balkonglådor men hänga vanliga väggampelkrukor i dem istället. I dessa skulle jag ha färgglada blommor av sorter som hänger i drivor och livar upp även de inre hörnen.
Eventuellt, skulle jag sätta en hög och smal spaljé över halva ena sidoväggen med klätterväxter som kan utnyttja ljuset från båda sidor i fönsterdelen.
Kanske en clematis? Jag har för mig att de vill ha krukan i skugga men sol på bladen. Någon rättar mig säkert om jag har fel...
malcolm
CITAT (Leonard91 @ 23-03-2011, 02:42) *
Hålet för ett glas var en kul idé, men jag det är inget jag kan göra själv, så det känns lite omständigt. Tack ändå för inspiration smile.gif

Biltema och Clas Ohlson har hålsågar i olika dimensioner så det borde inte vara några problem om du har en skaplig borrmaskin.
x7plus
Att olja in trä blir ju i regel snyggare än att lacka, men det positiva med lacken är att den står emot fukt mycket bättre och du kommer inte behöva göra en ny ytbehandling lika ofta som om du skulle olja in skivan.

Om du går till en bra färgaffär kan du hitta lack som inte blir blank, utan liknar oljan med sin matta yta. (Det nya inom golvlackering) Det kan kosta en slant extra men är definitivt värt det!

Jag tycker också att du borde utnyttja väggarna lite mer, och varför inte taket! Bara lite enkel murgröna skulle piffa upp en del om den hängde ner längs väggarna smile.gif
Leonard91
EKLO: Japp, jag har också kommit fram till det nu smile.gif Jag ska odla min Basilika inomhus, eventuellt även Persiljan och Koriandern, men jag ska prova mig fram.

Idéen med en spalje och klätterväxt längs en bit av kortsidan är bra. Eftersom att tomaterna kräver mycket ljus så får de stå på höger sida av balkongen och klätterväxterna i skuggan på vänster sida. Clematis hade varit snyggt, men frågan är om ljuset räcker till? Alternativet är murgröna, men den livar inte upp lika mycket.

Jag oljar hellre bänken lite oftare istället för att lägga mer pengar på den matta lacken faktiskt. Det är inte hela världen om jag någon gång i framtiden skulle behöva byta bänkskivan heller.
beritskoloni
Underbart med en inglasad balkong! Så här vackert blommar mina vårblommor idag trots iskallt väder utanför.
Leonard91
Jag har nyss skaffat mig en ihopfällbar trappstege i trä som har lite "patina" smile.gif Jag gillar den jättemycket och tror att det kommer bli snyggt att sätta 2-3 gamla krukor med klassiska pelargoner där.

Stegen ersätter bänken i min ritning och ska stå på vänster sida av balkongen.
Jag gillar tanken på en spalje, så jag funderar på att sätta upp en spalje bredvid trappstegen på vänster sida, närmast väggen. Dock oroar det mig att det i princip alltid är skuggigt där. Enda studen solen kommer åt är 1-2h på kvällen.
Clematis har jag alltid gillat. Har ni något tips på en Clematis som skulle passa där?

Det hade varit kul att hänga upp någon ampel i taket, men jag vet inte hur jag ska göra.
Så här ser mitt "tak" ut:

Här har jag fröodlingar på gång smile.gif
Röd och grön Basilika:

Tomater (Stupice och Tigerella):
Leonard91
Jag har även sått Gyllenbär, som står i fönstret med plastfolie över, och persilja, som står ute på balkongen i små krukor. Om ett par veckor tänkte jag även så Koriander, som får stå på balkongen ihop med persiljan.
malcolm
Tycker gott du kan borra för 5 mm plastplugg och skruva, det behöver ju inte vara så djupt och huset lär knappast rasa pga. det. Bara att spackla över när du flyttar.
Leonard91
Borra tänker jag hålla mig undan, så jag misstänker att det kan bli svårt med en ampel.
malcolm
Fegis!
Socktrollet
Går det inte att be grannen ovanför om hjälp att fästa ett snöre eller två?
Eller är betongen tät?

Vi vågar inte heller borra i väggarna utan knyter allt, och grannen under har en tvättlina och en ljuslykta hängande från vårt räcke smile.gif
Leonard91
Nu har jag fått tid att tänka lite och jag har ätit min första macka på balkongen för ett par dagar sedan smile.gif

Jag tror att jag skippar idéen med bardisken. Det skulle vara jättesnyggt och praktiskt iom att det inte tar upp någon plats, men jag är rädd att saker ska ramla ner och framförallt så har jag upptäckt att det faktiskt är ganska skönt att sitta bakom betong-väggen, så att folk inte ser en hela tiden. Nackdelen är att man inte får lika mycket ljus på sig smile.gif
Så jag behåller nog mina gamla stolar och kompletterar med ett mindre bord, bara så att man kan ställa ifrån sig en kopp te och en skål yoghurt. Jag funderar på någon av dessa från IKEA:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10186111
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20128564
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30125697
Alternativt: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161836465
Senare skulle jag vilja byta ut mina stolar mot en stor härlig fåtölj/solstol som är skön att ligga och läsa i.

Vilket bord tror ni skulle fungera bäst?

Jag har också tänkt köpa en spalje (av armeringsjärn) och låta en blå Alpklematis klättra upp för vänstra väggen. Men det får bli ett projekt till nästa år eftersom att det är lite snålt med pengar just nu.

Så länge har jag sått persilja, koriander, tomater, gyllenbär, basilika och köpt/bytt plantor av Pelargoner och chili. Så jag ska nog lyckas fylla upp min balkong ändå wink.gif

Planen är att sätta pelargonerna på stegen och förhoppningsvis kommer det växa alger på mina insmorda (filmjölk- och jordblandnin) krukor.

Sammanfattningsvis ser alltså den nya planen ut såhär:

Som sagt osäker på hur jag ska lösa stolar/bord på balkongen och sedan tillkommer säkert fler småkrukor med diverse ätbara saker smile.gif
Leonard91
Jag har satt upp 3st 70cm långa balkonglådor på väggen in mot lägenheten, där jag snart ska plantera jordgubbar.

Mina tomatplantor är omplanterade i tetrapack och de får stå ute på balkongen under dagarna. Jag vågar inte riktigt ännu låta dem stå ute på natten, så då får de komma in i värmen igen smile.gif
Jag tycker dock att de växer väldigt långsamt. De är fortfarande bara 5-6cm höga och har fått 1-2 bladpar. Vad kan det bero på? Jag använder P-jord och har dem nu i 1liter stora "krukor".

Pelargonerna får stå ute ibland nu. Tanken är att de ska stå ute hela sommaren sedan.
Dock verkar inte yoghurt-blandningen fungera särskillt bra, ingenting har hänt på nästan en månad nu, men jag låter dem vara tills vidare.

Basilikan växer fint. Den får stå i fönstret inomhus tillsammans med chilin.

Både persiljan och koriandern har tittat upp ur jorden ute på balkongen.

För tillfället är jag nog mest inne på att köpa 1-2 av dessa bord som går att hänga på kanten: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161836465
Bardisk hade varit fräckt, men jag är som sagt lite rädd att tappa ner saker.
cocosboll
Va kul med ritningar och alla bilder, ser fram emot fortsättningen! Ser bra ut tycker jag, och bra med spaljén så du får lite färg uppåt väggarna också =)

La Fleur
Hej! Jag håller också på att inreda min balkong och det är super kul! smile.gif
Jag tycker att första bordet (pidestalen) blir lite väl hög.
Lilla glasbordet va fint.
Läckö är större än man tror. Det fick inte plats på min balkong nämligen unsure.gif
Har du tittat på PS Sandskär? Det tycker jag är kanonsnyggt. Litet men väldigt praktiskt eftersom det är ett brickbord. Finns i både svart o vitt. Här är länk till det: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40193228

Det finns även snygga o väldigt bekväma fotöljer i samma serie. Tar en del plats dock men de är snygga!
Finns i limegrönt, svart o vitt: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30193224

Men du kanske inte gillar det där plastiga? Själv tycker jag att det är tufft som fasen.

Annars är såna balkongbord man händer på räcket smart o smidigt. Förvånansvärt dyra tyckte jag, men det kan det vara värt om man har riktigt liten balkong. Själv gjorde jag ett eget bord till slut men det innefattar en del borrande så det kan jag inte tipsa om heller. Jag köpte billiga klappstolar på IKEA som faktiskt är förvånansvärt bekväma o stabila. Tål till o med att stå på o då är jag ingen nätt person direkt :-P
De är så bra för de kostar bara 49 kr och då kan man köpa någon extra stol om man har besök. Eftersom de är ihopfällbara går de att förvara busenkelt. Finns i svart o vitt o hade nog passat mitt förslag på bord också smile.gif http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30070402

Tomater kan jag inte ett dyft om så där kan jag inte hjälpa dig. Lycka till med balkongprojektet! biggrin.gif
Leonard91
Tack för tipset om bordet! Det var snyggt, men det passar inte riktigt in i mitt tema på balkongen där jag har ett mer gammaldags tema eller vad man nu kallar det tongue.gif

Jag inser nu att jag inte kommer få plats med ett bord, så enda alternativet är ju ett sånt bord som man hänger över kanten. Dock är de som sagt äckligt dyra om man vill ha två stycken. Jag klurar lite på hur man enkelt skulle kunna bygga en sådan själv till ett lägre pris.
La Fleur
Ja jag funderade på att bygga just ett sånt innan. Problemet blir att få det att hänga så att bordsskivan inte lutar. Det går att bygga men jag kunde inte komma på någon konstruktion som blev billigare i materialkostnad än ett nytt färdigt. Rusta hade också minns jag. Vet inte hur mycket de kostar men de har kanske hemsida?

Har du kollat blocket? Finns kanske begagnade att köpa där.

Näää mina tips passade inte alls den stilen du vill ha. Dessutom såg jag fel på en av dina bilder. Trodde du länkade Läckö, men det va Lindved slap.gif

Ett annat alternativ är att köpa fyra bordsben om man hittar några snygga billiga och sen hitta en limträskiva i önskad storlek o måla/olja den. Målar man kan man ju ge den lite gammalt intryck genom att skava färgen osv. Lite jobb men fördelen med det kan ju vara att du bestämmer helt själv hur du vill ha bordet. Man kan tex göra det där långsmala du hade tänkt från början, fast lägre o med ben.

Jag har en liten balkong jag med och jag kan rita upp hur jag har inrett om du vill se. Jag har balkongen innätad för att mina katter vill kunna vara därute utan att ramla ner och på grund av att de är gjorda som träramar med nät häftat på så har jag kunnat sätta fast mitt bord i träramarna med två konsoler och på andra sidan har jag bara ett bordsben. Ritar det också. Målade det vitt eftersom min balkong går i romantiskt tema med vitt, rosa o lila.
Leonard91
Japp, Rusta hade också (lite, lite billigare): http://www.rusta.se/balkongbord_40x60_cm_p60701011.html
http://www.rusta.se/balkongbord_40x60_cm_p60701043.html

För att bygga ett sånt bord själv skulle man kunna göra som på bilden och använda modulerna som används till balkonglådor för att hänga upp hela bordet, och sätta dem på baksidan precis som på bilden. Det borde väl fungera bara man har tillräckligt många sådana wink.gif

Alternativet med ett långsmalt bord med ben som är lite lägre var ju jättesmart!! Det har jag inte ens tänkt på, men enda skillnaden mot att hänga den över kanten är ju fyra små pinnar ner i golvet längs sidorna av balkongen och det gör ju inget biggrin.gif

Det hade vart kul att se din balkong =)
La Fleur
Det skulle nog kunna funka. Det gäller bara att få tillräckligt stöd under bordsskivan också med en konsoll tex annars blir det ostadigt o riskerar att luta neråt. Inte så kul att få morgonkaffet i knäet wink.gif
Att bygga själv har ju den fördelen att man kan få bordet precis så stort man vill ha det o i vilken färg som helst. Jag ska ta kort på min balkong snart o visa. Väntar bara in min hylla jag har beställt så att jag kan ställa upp alla krukor som nu står på golvet tongue.gif

Jag valde att ställa mitt bord med kortsidan mot balkongräcket. På så vis kan två personer sitta mitt emot varanda och en tredje får plats på en pall på andra kortsidan. Ritade upp lite snabbt i paint tills jag har riktiga foton att visa upp smile.gif

La Fleur
Lyfte undan lite krukor o tog lite bilder med dålig mobilkamera i motljus. Men man kanske ser på ett ungefär. Som sagt saknas hyllan där några krukor står på golvet. Än är det ingen klätterväxt i spaljén och allt är fullt av pollen så det ser hur smutsigt ut som helst....

Leonard91
Kul med bilderna! smile.gif

Den bordslösningen var ju jättesmart! Kommer ju dock inte fungera för mig iom att jag inte kan borra i betongen.
*Stintan*
Claes Ohlsson kanske har något Clas Ohlson
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon