Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Grönska på min balkong
          x7plus
          Inlägg 24-03-2011, 15:50
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 41 343

Att olja in trä blir ju i regel snyggare än att lacka, men det positiva med lacken är att den står emot fukt mycket bättre och du kommer inte behöva göra en ny ytbehandling lika ofta som om du skulle olja in skivan.

Om du går till en bra färgaffär kan du hitta lack som inte blir blank, utan liknar oljan med sin matta yta. (Det nya inom golvlackering) Det kan kosta en slant extra men är definitivt värt det!

Jag tycker också att du borde utnyttja väggarna lite mer, och varför inte taket! Bara lite enkel murgröna skulle piffa upp en del om den hängde ner längs väggarna smile.gif

Citera
          Leonard91
          Inlägg 25-03-2011, 16:16
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 98
          Medlem nr: 30 324

EKLO: Japp, jag har också kommit fram till det nu smile.gif Jag ska odla min Basilika inomhus, eventuellt även Persiljan och Koriandern, men jag ska prova mig fram.

Idéen med en spalje och klätterväxt längs en bit av kortsidan är bra. Eftersom att tomaterna kräver mycket ljus så får de stå på höger sida av balkongen och klätterväxterna i skuggan på vänster sida. Clematis hade varit snyggt, men frågan är om ljuset räcker till? Alternativet är murgröna, men den livar inte upp lika mycket.

Jag oljar hellre bänken lite oftare istället för att lägga mer pengar på den matta lacken faktiskt. Det är inte hela världen om jag någon gång i framtiden skulle behöva byta bänkskivan heller.

Redigerat av Leonard91: 25-03-2011, 16:17

Citera
          beritskoloni
          Inlägg 27-03-2011, 14:32
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 25 087

Underbart med en inglasad balkong! Så här vackert blommar mina vårblommor idag trots iskallt väder utanför.
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  P_skblommor.jpg ( 352.5k ) Antal nedladdningar: 36

Citera
          Leonard91
          Inlägg 29-03-2011, 16:32
          Länk hit: #24

Medlem

Jag har nyss skaffat mig en ihopfällbar trappstege i trä som har lite "patina" smile.gif Jag gillar den jättemycket och tror att det kommer bli snyggt att sätta 2-3 gamla krukor med klassiska pelargoner där.

Stegen ersätter bänken i min ritning och ska stå på vänster sida av balkongen.
          Jag gillar tanken på en spalje, så jag funderar på att sätta upp en spalje bredvid trappstegen på vänster sida, närmast väggen. Dock oroar det mig att det i princip alltid är skuggigt där. Enda studen solen kommer åt är 1-2h på kvällen.
          Clematis har jag alltid gillat. Har ni något tips på en Clematis som skulle passa där?

Det hade varit kul att hänga upp någon ampel i taket, men jag vet inte hur jag ska göra.
          Så här ser mitt "tak" ut:

Här har jag fröodlingar på gång smile.gif
          Röd och grön Basilika:

Tomater (Stupice och Tigerella):

Citera
          Leonard91
          Inlägg 29-03-2011, 16:39
          Länk hit: #25

Medlem

Jag har även sått Gyllenbär, som står i fönstret med plastfolie över, och persilja, som står ute på balkongen i små krukor. Om ett par veckor tänkte jag även så Koriander, som får stå på balkongen ihop med persiljan.

Citera
          malcolm
          Inlägg 29-03-2011, 16:53
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Tycker gott du kan borra för 5 mm plastplugg och skruva, det behöver ju inte vara så djupt och huset lär knappast rasa pga. det. Bara att spackla över när du flyttar.

Citera
          Leonard91
          Inlägg 29-03-2011, 17:14
          Länk hit: #27

Medlem

Borra tänker jag hålla mig undan, så jag misstänker att det kan bli svårt med en ampel.

Citera
          malcolm
          Inlägg 29-03-2011, 17:50
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Fegis!

Citera
          Socktrollet
          Inlägg 29-03-2011, 19:26
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 23
          Medlem nr: 41 332

Går det inte att be grannen ovanför om hjälp att fästa ett snöre eller två?
          Eller är betongen tät?

Vi vågar inte heller borra i väggarna utan knyter allt, och grannen under har en tvättlina och en ljuslykta hängande från vårt räcke smile.gif

--------------------
          / Socktrollet

...som vill skapa en djungel på sin lilla blåsiga balkong i Västerbotten (zon 5), och har bondegener från Hälsingland med tillhörande behov av grönsaksodling i krukorna. http://djungelambitioner.wordpress.com

Citera
          Leonard91
          Inlägg 13-04-2011, 17:10
          Länk hit: #30

Medlem

Nu har jag fått tid att tänka lite och jag har ätit min första macka på balkongen för ett par dagar sedan smile.gif

Jag tror att jag skippar idéen med bardisken. Det skulle vara jättesnyggt och praktiskt iom att det inte tar upp någon plats, men jag är rädd att saker ska ramla ner och framförallt så har jag upptäckt att det faktiskt är ganska skönt att sitta bakom betong-väggen, så att folk inte ser en hela tiden. Nackdelen är att man inte får lika mycket ljus på sig smile.gif
          Så jag behåller nog mina gamla stolar och kompletterar med ett mindre bord, bara så att man kan ställa ifrån sig en kopp te och en skål yoghurt. Jag funderar på någon av dessa från IKEA:
          http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10186111
          http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20128564
          http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30125697
          Alternativt: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161836465
          Senare skulle jag vilja byta ut mina stolar mot en stor härlig fåtölj/solstol som är skön att ligga och läsa i.

Vilket bord tror ni skulle fungera bäst?

Jag har också tänkt köpa en spalje (av armeringsjärn) och låta en blå Alpklematis klättra upp för vänstra väggen. Men det får bli ett projekt till nästa år eftersom att det är lite snålt med pengar just nu.

Så länge har jag sått persilja, koriander, tomater, gyllenbär, basilika och köpt/bytt plantor av Pelargoner och chili. Så jag ska nog lyckas fylla upp min balkong ändå wink.gif

Planen är att sätta pelargonerna på stegen och förhoppningsvis kommer det växa alger på mina insmorda (filmjölk- och jordblandnin) krukor.

Sammanfattningsvis ser alltså den nya planen ut såhär:

Som sagt osäker på hur jag ska lösa stolar/bord på balkongen och sedan tillkommer säkert fler småkrukor med diverse ätbara saker smile.gif

Citera
          Leonard91
          Inlägg 07-05-2011, 00:20
          Länk hit: #31

Medlem

Jag har satt upp 3st 70cm långa balkonglådor på väggen in mot lägenheten, där jag snart ska plantera jordgubbar.

Mina tomatplantor är omplanterade i tetrapack och de får stå ute på balkongen under dagarna. Jag vågar inte riktigt ännu låta dem stå ute på natten, så då får de komma in i värmen igen smile.gif
          Jag tycker dock att de växer väldigt långsamt. De är fortfarande bara 5-6cm höga och har fått 1-2 bladpar. Vad kan det bero på? Jag använder P-jord och har dem nu i 1liter stora "krukor".

Pelargonerna får stå ute ibland nu. Tanken är att de ska stå ute hela sommaren sedan.
          Dock verkar inte yoghurt-blandningen fungera särskillt bra, ingenting har hänt på nästan en månad nu, men jag låter dem vara tills vidare.

Basilikan växer fint. Den får stå i fönstret inomhus tillsammans med chilin.

Både persiljan och koriandern har tittat upp ur jorden ute på balkongen.

För tillfället är jag nog mest inne på att köpa 1-2 av dessa bord som går att hänga på kanten: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161836465
          Bardisk hade varit fräckt, men jag är som sagt lite rädd att tappa ner saker.

Citera
          cocosboll
          Inlägg 08-05-2011, 20:25
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 31 220

Va kul med ritningar och alla bilder, ser fram emot fortsättningen! Ser bra ut tycker jag, och bra med spaljén så du får lite färg uppåt väggarna också =)

Citera
          La Fleur
          Inlägg 10-05-2011, 18:12
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 71
          Medlem nr: 41 954

Hej! Jag håller också på att inreda min balkong och det är super kul! smile.gif
          Jag tycker att första bordet (pidestalen) blir lite väl hög.
          Lilla glasbordet va fint.
          Läckö är större än man tror. Det fick inte plats på min balkong nämligen unsure.gif
          Har du tittat på PS Sandskär? Det tycker jag är kanonsnyggt. Litet men väldigt praktiskt eftersom det är ett brickbord. Finns i både svart o vitt. Här är länk till det: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40193228

Det finns även snygga o väldigt bekväma fotöljer i samma serie. Tar en del plats dock men de är snygga!
          Finns i limegrönt, svart o vitt: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30193224

Men du kanske inte gillar det där plastiga? Själv tycker jag att det är tufft som fasen.

Annars är såna balkongbord man händer på räcket smart o smidigt. Förvånansvärt dyra tyckte jag, men det kan det vara värt om man har riktigt liten balkong. Själv gjorde jag ett eget bord till slut men det innefattar en del borrande så det kan jag inte tipsa om heller. Jag köpte billiga klappstolar på IKEA som faktiskt är förvånansvärt bekväma o stabila. Tål till o med att stå på o då är jag ingen nätt person direkt :-P
          De är så bra för de kostar bara 49 kr och då kan man köpa någon extra stol om man har besök. Eftersom de är ihopfällbara går de att förvara busenkelt. Finns i svart o vitt o hade nog passat mitt förslag på bord också smile.gif http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30070402

Tomater kan jag inte ett dyft om så där kan jag inte hjälpa dig. Lycka till med balkongprojektet! biggrin.gif

--------------------
          //Emma zon III-IV

Citera
          Leonard91
          Inlägg 10-05-2011, 21:49
          Länk hit: #34

Medlem

Tack för tipset om bordet! Det var snyggt, men det passar inte riktigt in i mitt tema på balkongen där jag har ett mer gammaldags tema eller vad man nu kallar det tongue.gif

Jag inser nu att jag inte kommer få plats med ett bord, så enda alternativet är ju ett sånt bord som man hänger över kanten. Dock är de som sagt äckligt dyra om man vill ha två stycken. Jag klurar lite på hur man enkelt skulle kunna bygga en sådan själv till ett lägre pris.

Citera
          La Fleur
          Inlägg 10-05-2011, 23:08
          Länk hit: #35

Medlem

Ja jag funderade på att bygga just ett sånt innan. Problemet blir att få det att hänga så att bordsskivan inte lutar. Det går att bygga men jag kunde inte komma på någon konstruktion som blev billigare i materialkostnad än ett nytt färdigt. Rusta hade också minns jag. Vet inte hur mycket de kostar men de har kanske hemsida?

Har du kollat blocket? Finns kanske begagnade att köpa där.

Näää mina tips passade inte alls den stilen du vill ha. Dessutom såg jag fel på en av dina bilder. Trodde du länkade Läckö, men det va Lindved slap.gif

Ett annat alternativ är att köpa fyra bordsben om man hittar några snygga billiga och sen hitta en limträskiva i önskad storlek o måla/olja den. Målar man kan man ju ge den lite gammalt intryck genom att skava färgen osv. Lite jobb men fördelen med det kan ju vara att du bestämmer helt själv hur du vill ha bordet. Man kan tex göra det där långsmala du hade tänkt från början, fast lägre o med ben.

Jag har en liten balkong jag med och jag kan rita upp hur jag har inrett om du vill se. Jag har balkongen innätad för att mina katter vill kunna vara därute utan att ramla ner och på grund av att de är gjorda som träramar med nät häftat på så har jag kunnat sätta fast mitt bord i träramarna med två konsoler och på andra sidan har jag bara ett bordsben. Ritar det också. Målade det vitt eftersom min balkong går i romantiskt tema med vitt, rosa o lila.

--------------------
          //Emma zon III-IV

Citera
          Leonard91
          Inlägg 11-05-2011, 01:07
          Länk hit: #36

Medlem

Japp, Rusta hade också (lite, lite billigare): http://www.rusta.se/balkongbord_40x60_cm_p60701011.html
          http://www.rusta.se/balkongbord_40x60_cm_p60701043.html

För att bygga ett sånt bord själv skulle man kunna göra som på bilden och använda modulerna som används till balkonglådor för att hänga upp hela bordet, och sätta dem på baksidan precis som på bilden. Det borde väl fungera bara man har tillräckligt många sådana wink.gif

Alternativet med ett långsmalt bord med ben som är lite lägre var ju jättesmart!! Det har jag inte ens tänkt på, men enda skillnaden mot att hänga den över kanten är ju fyra små pinnar ner i golvet längs sidorna av balkongen och det gör ju inget biggrin.gif

Det hade vart kul att se din balkong =)

Citera
          La Fleur
          Inlägg 11-05-2011, 08:21
          Länk hit: #37

Medlem

Det skulle nog kunna funka. Det gäller bara att få tillräckligt stöd under bordsskivan också med en konsoll tex annars blir det ostadigt o riskerar att luta neråt. Inte så kul att få morgonkaffet i knäet wink.gif
          Att bygga själv har ju den fördelen att man kan få bordet precis så stort man vill ha det o i vilken färg som helst. Jag ska ta kort på min balkong snart o visa. Väntar bara in min hylla jag har beställt så att jag kan ställa upp alla krukor som nu står på golvet tongue.gif

Jag valde att ställa mitt bord med kortsidan mot balkongräcket. På så vis kan två personer sitta mitt emot varanda och en tredje får plats på en pall på andra kortsidan. Ritade upp lite snabbt i paint tills jag har riktiga foton att visa upp smile.gif

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  balkong.jpg ( 91.34k ) Antal nedladdningar: 35

--------------------
          //Emma zon III-IV

Citera
          La Fleur
          Inlägg 11-05-2011, 08:44
          Länk hit: #38

Medlem

Lyfte undan lite krukor o tog lite bilder med dålig mobilkamera i motljus. Men man kanske ser på ett ungefär. Som sagt saknas hyllan där några krukor står på golvet. Än är det ingen klätterväxt i spaljén och allt är fullt av pollen så det ser hur smutsigt ut som helst....

Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  P070511_18.410001.JPG ( 116.47k ) Antal nedladdningar: 30
          Bifogad fil  P110511_09.230001.JPG ( 174.64k ) Antal nedladdningar: 39
          Bifogad fil  P110511_09.250001.JPG ( 148.05k ) Antal nedladdningar: 27
          Bifogad fil  P110511_09.250002.JPG ( 97.59k ) Antal nedladdningar: 29
          Bifogad fil  P110511_09.250003.JPG ( 138.14k ) Antal nedladdningar: 29
          Bifogad fil  P110511_09.250004.JPG ( 169.67k ) Antal nedladdningar: 41
          Bifogad fil  P110511_09.280001.JPG ( 117.3k ) Antal nedladdningar: 33

--------------------
          //Emma zon III-IV

Citera
          Leonard91
          Inlägg 11-05-2011, 10:00
          Länk hit: #39

Medlem

Kul med bilderna! smile.gif

Den bordslösningen var ju jättesmart! Kommer ju dock inte fungera för mig iom att jag inte kan borra i betongen.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 11-05-2011, 11:00
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Claes Ohlsson kanske har något Clas Ohlson

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 15-06-2026, 16:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon