Själva växthuset, 12,5 m2, kostade ca 19000 och det var med alla tillval så där ser man ju klart och tydligt vad som kostar. Grönlackat, kanalplast, dubbeldörr, 4 ventilationsfönster med fönsteröppnare.
Vi hade tänkt att gräva ur och lägga plattor till golv, men när vi började gräva hittade vi en JÄTTEsten, så isället köpte vi 6 st betongplint och tryckat virke. Vi byggde en stomme och och lade trall på. Sedan byggde vi en liten sockel som vi ställde växthuset på. Det gick nog på ca 4000. I trädgården hade vi sedan tidigare en stor flathuggen sten som fick bli trappsteg. Tidigare hade den bara varit i vägen, men nu fick den äntliigen en plats.
Tidsmässigt gick det fortare än jag räknat med. Vi började i slutet av april och var klara till midsommar. Jag tror att det hade tagit mycket längre tid att gräva oc varit mer jobb att lägga plattor. Vi arbetade på helgerna.
Jag hade valt dubbeldörr för att kunna dra in skottkärra, men nu gick det i stöpet eftersom nu växthuset står ca 15 cm ovan mark. Jag hade bara tänkt att odla i krukor så det spelade ingen roll för golvets skull.
Jag är jättenöjd med resultatet fast det inte blev som jag tänkt.
|