Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Yttrandefrihet, debatt i danmark
          theseraphim
          Inlägg 23-03-2011, 17:59
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (Gossen Ruda @ 23-03-2011, 08:36) *
          Det var nog lite väl generaliserande. Grunden till nazismen var om jag kommer ihåg rätt stärkandet av den ariska rasen. Att det sen drabbade andra raser får nog ses som en bieffekt. Just antisemitismen var skåpmat som nazisterna plockade upp ur historien, från början härstammande från att judarna inte ville rädda jesus från korsfästelsen.

Judehotet osv stod med i grundvallarna inom nazismen, den skapades ju av Hitler(och hans hantlangare)och grundtankarna fastställdes genom Mein Kampf och det va ringen slump att hatet drabbade andra raser då både judar och slaver specifikt utpekas som untermenschen och bör avskaffas ur riket fortast möjligt eller bara dugliga som slavar åt arier.
          Judehatet har funnits däremot genom alla sekler men Nazisterna var bland de första om inte de första att göra storpolitik av det hela och sätta problemet på den politiska kartan inom deras egna regelverk.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 23-03-2011, 18:16
          Länk hit: #22

Medlem

CITAT (Huggorm @ 23-03-2011, 10:25) *
          Jag tror väldigt få svenskar har något emot judar. Dom har ju ingen anledning, det finns väldigt få judar här och de som finns är diskreta. Den antisemitism som finns i landet vill jag hävda främst finns hos invandrare, speciellt muslimer som har tagit palestinakonflikten med sig. Men jag har också stött på polacker som starkt ogillar judar.

glöm inte alla nynazister som är "ariska svenskar" enligt sig själva. Lustigt det där med "Arier" egentligen för det finns ju uppenbarligen en historia som går så att Heinrich Himmler som verkligen var besatt av det här med det ariska ursprunget så till att finansiera en massa expeditioner världen över för att hitta bevis för den germanska ariern osv osv. På en tillställning så blev Himmler och mannen som ledde expeditionerna frågad av herr Hitler själv om varför de slänger ut så mycket pengar på något som ändå inte finns?

Citera
          theseraphim
          Inlägg 23-03-2011, 18:23
          Länk hit: #23

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 23-03-2011, 16:00) *
          Det har ju redan kommit svar men jag bara förtydligar likheterna:

Nazismen - koncentrationsläger - förintelsen - Hitler - Åkesson

Kommunismen - gulag - stalinutrensningarna - Stalin - Ohly

Alla auktoritära ledare och regimer har blod på sina händer för det gäller att rensa ut alla reella och inbillade fiender.

Nja det här resonemanget håller inte riktigt och jag tycker inte om Stalin, Hitler, Ohly eller Åkesson men man måste inte gilla Stalin för att vara VP(det var ju det som Schyman lyckades bryta bra med och det var därför V sjönk som en sten när Ohly börja styra)och förvisso att SDare är främlingsfientliga men de behöver inte vara Nazister(vilket är en jätteskillnad).
          Sen kan man givetvis med faktum konstatera att tex Kommunism världsligt sett varit ett Fiasko om man tittat på alla de länder där det först in i olika former tex Kina, Vietnam, Kuba osv så jag har svårt att se hur "gammelkommunister" på allvar kan förespråka den formen av kommunism. Lenin själv tyckte att kommunism såg bra ut på papperet men fungerade inte i verkligheten och införde ett skräckvälde...sen tyckte Stalin att Leninism bara fungerade på papperet och införde sin version vilket gjorde det ännu värre:-(
          Leninbysten stod kvar länge på VP´s lokal här i stan på receptionsdisken...skrämmande faktiskt.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-03-2011, 20:19
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (theseraphim @ 23-03-2011, 18:23) *
          Nja det här resonemanget håller inte riktigt och jag tycker inte om Stalin, Hitler, Ohly eller Åkesson men man måste inte gilla Stalin för att vara VP(det var ju det som Schyman lyckades bryta bra med och det var därför V sjönk som en sten när Ohly börja styra)och förvisso att SDare är främlingsfientliga men de behöver inte vara Nazister(vilket är en jätteskillnad).
          Sen kan man givetvis med faktum konstatera att tex Kommunism världsligt sett varit ett Fiasko om man tittat på alla de länder där det först in i olika former tex Kina, Vietnam, Kuba osv så jag har svårt att se hur "gammelkommunister" på allvar kan förespråka den formen av kommunism. Lenin själv tyckte att kommunism såg bra ut på papperet men fungerade inte i verkligheten och införde ett skräckvälde...sen tyckte Stalin att Leninism bara fungerade på papperet och införde sin version vilket gjorde det ännu värre:-(
          Leninbysten stod kvar länge på VP´s lokal här i stan på receptionsdisken...skrämmande faktiskt.

Jag kan åter skriva min mening med jämförelsen, dvs att man kan inte sammanknippa Åkesson med förintelsen om man inte samtidigt sammanknippar Ohly med Gulag. Om alltså, jag gör det inte men det finns enögda människor.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 23-03-2011, 20:36
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Det kan bli lite knepigt om man gör sig till tolk för andra tongue.gif

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          theseraphim
          Inlägg 23-03-2011, 21:04
          Länk hit: #26

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 23-03-2011, 20:19) *
          Jag kan åter skriva min mening med jämförelsen, dvs att man kan inte sammanknippa Åkesson med förintelsen om man inte samtidigt sammanknippar Ohly med Gulag. Om alltså, jag gör det inte men det finns enögda människor.

Okej jag trodde att du gjorde det därav svaret.

Citera
          Ralf
          Inlägg 27-03-2011, 09:21
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (theseraphim @ 23-03-2011, 17:59) *
          Judehotet osv stod med i grundvallarna inom nazismen, den skapades ju av Hitler(och hans hantlangare)och grundtankarna fastställdes genom Mein Kampf och det va ringen slump att hatet drabbade andra raser då både judar och slaver specifikt utpekas som untermenschen och bör avskaffas ur riket fortast möjligt eller bara dugliga som slavar åt arier.
          Judehatet har funnits däremot genom alla sekler men Nazisterna var bland de första om inte de första att göra storpolitik av det hela och sätta problemet på den politiska kartan inom deras egna regelverk.

Nja det var väl nån nationalistisk prälle som drog upp judehotet redan på 1800-talet.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 12:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon