Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > När man raderar dokument eller mappar, Hamnar dom alltid i papperskorgen då?
          Christa
          Inlägg 24-03-2011, 09:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

Upptäckte att papperskorgen i min dator är full av dokument och jag hade för mig att de bara hamnade där om man svarat ja på om man ville lägga dom i papperskorgen.

Jag har levt i tron att jag hade raderat dokumenten för gott. Där ligger nu saker som tagits bort för många år sedan och jag blev osäker på om allt verkligen var borttaget men det är det troligen.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-03-2011, 09:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Ja dom lägger sig i papperskorgen. Det låter som om du skulle behöva köra en diskrensning. Genom det tar du permanent bort sånt som du inte behöver i din dator. Du får mer utrymme över och det kan också snabba upp din dator lite.

Jag kör diskrensning minst en gång i månaden lite beroende på hur mycket jag surfar och raderar.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Alba
          Inlägg 24-03-2011, 10:01
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Christa - när du högerklickar och väljer ta bort får du inte frågan då vill du flytta (dok.namn.......) till papperskrogen ?

Du kan även välja automatisk tömning.
          Högerklicka på ikonen med papperskorgen och välj egenskaper. Där kan du göra ett val Flytta inte filerna till papperskorgen. Ta bort dem genast.
          Så ser det ut i Windows XP. Om du har annan vers. kan det se lite annorlunda ut.

Redigerat av Alba: 24-03-2011, 10:02

Citera
          Anma
          Inlägg 24-03-2011, 10:15
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Christa @ 24-03-2011, 09:32) *
          Upptäckte att papperskorgen i min dator är full av dokument och jag hade för mig att de bara hamnade där om man svarat ja på om man ville lägga dom i papperskorgen.

Jag har levt i tron att jag hade raderat dokumenten för gott. Där ligger nu saker som tagits bort för många år sedan och jag blev osäker på om allt verkligen var borttaget men det är det troligen.

När du tar bort något får du frågan om du vill att det ska läggas i papperskorgen. Om du svarar nej ligger ju dokumentet kvar på precis samma ställe som innan. Har inte du märkt då att det du slängt inte blivit slängt. Eller missförstår jag något?
          Dokumenten raderas för gott, så gott som, när du tömmer papperskorgen. För att det inte ska ligga rester någonstans är det bra att göra sådan där diskfragmentering som *stintan* pratar om.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-03-2011, 10:21
          Länk hit: #5

Medlem

Diskrensning! Inte defragmentering det är något annat som iof kan vara bra att köra ibland också eftersom det också snabbar upp datorn då det fixar lite ordning på disken. Det tar dock mycket längre tid än en diskrensning som bara tar några minuter.

--------------------

Citera
          netha
          Inlägg 24-03-2011, 10:35
          Länk hit: #6

Gäster

Jag har ställt in så den defragmenterar varje onsdag ... märker inte av det när jag surfar och datorn hålls snabb och alert. smile.gif

Citera
          Alba
          Inlägg 24-03-2011, 10:37
          Länk hit: #7

Medlem

CITAT (netha @ 24-03-2011, 10:35) *
          Jag har ställt in så den defragmenterar varje onsdag ... märker inte av det när jag surfar och datorn hålls snabb och alert. smile.gif

Jag visste inte att man kan göra det. Nu ska jag kolla mer och ställa in så också

Tack för tipset.

Citera
          netha
          Inlägg 24-03-2011, 10:40
          Länk hit: #8

Gäster

CITAT (Alba @ 24-03-2011, 10:37) *
          Jag visste inte att man kan göra det. Nu ska jag kolla mer och ställa in så också

Tack för tipset.

Varsågod. smile.gif

Citera
          Anma
          Inlägg 24-03-2011, 10:41
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (*Stintan* @ 24-03-2011, 10:21) *
          Diskrensning! Inte defragmentering det är något annat som iof kan vara bra att köra ibland också eftersom det också snabbar upp datorn då det fixar lite ordning på disken. Det tar dock mycket längre tid än en diskrensning som bara tar några minuter.

Ja, skrev fel ju. smile.gif
          Jag har Advanced system care (gratisprogram) som jag kör en gång i veckan eller så, behöver inte ha koll på termerna då. wink.gif

Citera
          Meriona
          Inlägg 24-03-2011, 10:51
          Länk hit: #10

Gäster

För att återgå till huvudfrågan:
          Det du har på din egen hårddisk hamnar i papperskorgen (om du väljer det), men de dokument som ligger på en server hamnar där INTE. Bra att veta kanske, jag har gjort misstaget flera gånger och trott att jag kan hämta upp borttagna dokument där. wink.gif

Citera
          Christa
          Inlägg 24-03-2011, 11:12
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 24-03-2011, 09:42) *
          Ja dom lägger sig i papperskorgen. Det låter som om du skulle behöva köra en diskrensning. Genom det tar du permanent bort sånt som du inte behöver i din dator. Du får mer utrymme över och det kan också snabba upp din dator lite.

Jag kör diskrensning minst en gång i månaden lite beroende på hur mycket jag surfar och raderar.

Vad innebär diskrensning? Tar du bort andra saker än det som ligger i papperskorgen? Tempfiler behöver man ju ta bort ibland förståss.

Rensar du med hjälp av ett program som någon annan gjorde? Kan man vara helt säker på att inget som man vill ha kvar rensas bort?

Det var på grund av att datorn knotade på för lite diskutrymme på partitionen med programmen som jag upptäckte filerna i papperskorgen. Min sambo sa dock att filerna i papperskorgen kan vara utspridda på flera partitioner men det var inte så lätt att se var de ligger.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-03-2011, 11:42
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (Christa @ 24-03-2011, 11:12) *
          Vad innebär diskrensning? Tar du bort andra saker än det som ligger i papperskorgen? Tempfiler behöver man ju ta bort ibland förståss.

Rensar du med hjälp av ett program som någon annan gjorde? Kan man vara helt säker på att inget som man vill ha kvar rensas bort?

Det var på grund av att datorn knotade på för lite diskutrymme på partitionen med programmen som jag upptäckte filerna i papperskorgen. Min sambo sa dock att filerna i papperskorgen kan vara utspridda på flera partitioner men det var inte så lätt att se var de ligger.

Diskrensning är ofarligt. Finns under Program/Tillbehör/Systemverktyg. Ja den tar bort lite annat oxå men bara saker som inte används och som man inte behöver. Det kommer upp en ruta där man kan välja vad man vill ta bort och man ser hur mycket diskutrymme man frigör. Jag brukar klicka i alla rutorna.

Programmet finns som standard i datorn. Jag rensar bara C: den andra partitionen rör jag aldrig.

Redigerat av *Stintan*: 24-03-2011, 11:45

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 24-03-2011, 13:04
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 24-03-2011, 11:42) *
          Diskrensning är ofarligt. Finns under Program/Tillbehör/Systemverktyg. Ja den tar bort lite annat oxå men bara saker som inte används och som man inte behöver. Det kommer upp en ruta där man kan välja vad man vill ta bort och man ser hur mycket diskutrymme man frigör. Jag brukar klicka i alla rutorna.

Programmet finns som standard i datorn. Jag rensar bara C: den andra partitionen rör jag aldrig.

Jag har 5 lokala diskpartitioner och det är E som är full men det borde väl funka att använda programmet på den också?

Redigerat av Christa: 24-03-2011, 13:05

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 24-03-2011, 13:31
          Länk hit: #14

Medlem

Japp, Datorn gör inget utan att du säger OK. Du ser ju i rutan vad för grejer den tar bort först.

Redigerat av *Stintan*: 24-03-2011, 13:33

--------------------

Citera
          skogstroll
          Inlägg 24-03-2011, 14:01
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 8 486
          Medlem nr: 9 409

det går att radera det helt direkt utan att det hamnar i papperskorgen om man vill Shift+Delete

--------------------
          Zon 1
          Simrishamn

Citera
          Alba
          Inlägg 24-03-2011, 14:47
          Länk hit: #16

Medlem

edit -fel

CITAT (netha @ 24-03-2011, 10:35) *

Man måste väl köra diskrensning först och defragmentering därefter eller ?

Redigerat av Alba: 24-03-2011, 14:46

Citera
          Mollis
          Inlägg 24-03-2011, 14:49
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

Ja Alba, i den ordningen.

Citera
          Alba
          Inlägg 24-03-2011, 15:05
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Mollis @ 24-03-2011, 14:49) *
          Ja Alba, i den ordningen.

thanks.gif

Citera
          Mollis
          Inlägg 24-03-2011, 15:06
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 2 425
          Medlem nr: 10 996

CITAT (Alba @ 24-03-2011, 15:05) *
          thanks.gif

Man MÅSTE inte göra i den ordningen men nyttan blir bäst då.

Citera
          Christa
          Inlägg 24-03-2011, 17:35
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 24-03-2011, 11:42) *

Kan man känna sig helt säker på att det som ligger i papperskorgen är sådant man aktivt tagit bort?

Det ligger en massa mystiska filer där som verkar härröra från OutlookExpress. De har ändelsen .bak och det är inget jag känner igen som borttaget. Igår tömde jag mappen "borttaget i Outlook Express och då hamnade ingenting i papperskorgen.

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon