|
Christa
24-03-2011, 09:32
Upptäckte att papperskorgen i min dator är full av dokument och jag hade för mig att de bara hamnade där om man svarat ja på om man ville lägga dom i papperskorgen.
Jag har levt i tron att jag hade raderat dokumenten för gott. Där ligger nu saker som tagits bort för många år sedan och jag blev osäker på om allt verkligen var borttaget men det är det troligen.
*Stintan*
24-03-2011, 09:42
Ja dom lägger sig i papperskorgen. Det låter som om du skulle behöva köra en diskrensning. Genom det tar du permanent bort sånt som du inte behöver i din dator. Du får mer utrymme över och det kan också snabba upp din dator lite.
Jag kör diskrensning minst en gång i månaden lite beroende på hur mycket jag surfar och raderar.
Christa - när du högerklickar och väljer ta bort får du inte frågan då vill du flytta (dok.namn.......) till papperskrogen ?
Du kan även välja automatisk tömning. Högerklicka på ikonen med papperskorgen och välj egenskaper. Där kan du göra ett val Flytta inte filerna till papperskorgen. Ta bort dem genast. Så ser det ut i Windows XP. Om du har annan vers. kan det se lite annorlunda ut.
CITAT (Christa @ 24-03-2011, 09:32)  Upptäckte att papperskorgen i min dator är full av dokument och jag hade för mig att de bara hamnade där om man svarat ja på om man ville lägga dom i papperskorgen.
Jag har levt i tron att jag hade raderat dokumenten för gott. Där ligger nu saker som tagits bort för många år sedan och jag blev osäker på om allt verkligen var borttaget men det är det troligen. När du tar bort något får du frågan om du vill att det ska läggas i papperskorgen. Om du svarar nej ligger ju dokumentet kvar på precis samma ställe som innan. Har inte du märkt då att det du slängt inte blivit slängt. Eller missförstår jag något? Dokumenten raderas för gott, så gott som, när du tömmer papperskorgen. För att det inte ska ligga rester någonstans är det bra att göra sådan där diskfragmentering som *stintan* pratar om.
*Stintan*
24-03-2011, 10:21
Diskrensning! Inte defragmentering det är något annat som iof kan vara bra att köra ibland också eftersom det också snabbar upp datorn då det fixar lite ordning på disken. Det tar dock mycket längre tid än en diskrensning som bara tar några minuter.
Jag har ställt in så den defragmenterar varje onsdag ... märker inte av det när jag surfar och datorn hålls snabb och alert.
CITAT (netha @ 24-03-2011, 10:35)  Jag har ställt in så den defragmenterar varje onsdag ... märker inte av det när jag surfar och datorn hålls snabb och alert.  Jag visste inte att man kan göra det. Nu ska jag kolla mer och ställa in så också Tack för tipset.
CITAT (Alba @ 24-03-2011, 10:37)  Jag visste inte att man kan göra det. Nu ska jag kolla mer och ställa in så också
Tack för tipset. Varsågod.
CITAT (*Stintan* @ 24-03-2011, 10:21)  Diskrensning! Inte defragmentering det är något annat som iof kan vara bra att köra ibland också eftersom det också snabbar upp datorn då det fixar lite ordning på disken. Det tar dock mycket längre tid än en diskrensning som bara tar några minuter. Ja, skrev fel ju.  Jag har Advanced system care (gratisprogram) som jag kör en gång i veckan eller så, behöver inte ha koll på termerna då. 
Meriona
24-03-2011, 10:51
För att återgå till huvudfrågan: Det du har på din egen hårddisk hamnar i papperskorgen (om du väljer det), men de dokument som ligger på en server hamnar där INTE. Bra att veta kanske, jag har gjort misstaget flera gånger och trott att jag kan hämta upp borttagna dokument där.
Christa
24-03-2011, 11:12
CITAT (*Stintan* @ 24-03-2011, 09:42)  Ja dom lägger sig i papperskorgen. Det låter som om du skulle behöva köra en diskrensning. Genom det tar du permanent bort sånt som du inte behöver i din dator. Du får mer utrymme över och det kan också snabba upp din dator lite.
Jag kör diskrensning minst en gång i månaden lite beroende på hur mycket jag surfar och raderar. Vad innebär diskrensning? Tar du bort andra saker än det som ligger i papperskorgen? Tempfiler behöver man ju ta bort ibland förståss. Rensar du med hjälp av ett program som någon annan gjorde? Kan man vara helt säker på att inget som man vill ha kvar rensas bort? Det var på grund av att datorn knotade på för lite diskutrymme på partitionen med programmen som jag upptäckte filerna i papperskorgen. Min sambo sa dock att filerna i papperskorgen kan vara utspridda på flera partitioner men det var inte så lätt att se var de ligger.
*Stintan*
24-03-2011, 11:42
CITAT (Christa @ 24-03-2011, 11:12)  Vad innebär diskrensning? Tar du bort andra saker än det som ligger i papperskorgen? Tempfiler behöver man ju ta bort ibland förståss.
Rensar du med hjälp av ett program som någon annan gjorde? Kan man vara helt säker på att inget som man vill ha kvar rensas bort?
Det var på grund av att datorn knotade på för lite diskutrymme på partitionen med programmen som jag upptäckte filerna i papperskorgen. Min sambo sa dock att filerna i papperskorgen kan vara utspridda på flera partitioner men det var inte så lätt att se var de ligger. Diskrensning är ofarligt. Finns under Program/Tillbehör/Systemverktyg. Ja den tar bort lite annat oxå men bara saker som inte används och som man inte behöver. Det kommer upp en ruta där man kan välja vad man vill ta bort och man ser hur mycket diskutrymme man frigör. Jag brukar klicka i alla rutorna. Programmet finns som standard i datorn. Jag rensar bara C: den andra partitionen rör jag aldrig.
Christa
24-03-2011, 13:04
CITAT (*Stintan* @ 24-03-2011, 11:42)  Diskrensning är ofarligt. Finns under Program/Tillbehör/Systemverktyg. Ja den tar bort lite annat oxå men bara saker som inte används och som man inte behöver. Det kommer upp en ruta där man kan välja vad man vill ta bort och man ser hur mycket diskutrymme man frigör. Jag brukar klicka i alla rutorna.
Programmet finns som standard i datorn. Jag rensar bara C: den andra partitionen rör jag aldrig. Jag har 5 lokala diskpartitioner och det är E som är full men det borde väl funka att använda programmet på den också?
*Stintan*
24-03-2011, 13:31
Japp, Datorn gör inget utan att du säger OK. Du ser ju i rutan vad för grejer den tar bort först.
skogstroll
24-03-2011, 14:01
det går att radera det helt direkt utan att det hamnar i papperskorgen om man vill Shift+Delete
edit -fel CITAT (netha @ 24-03-2011, 10:35)  Jag har ställt in så den defragmenterar varje onsdag ... märker inte av det när jag surfar och datorn hålls snabb och alert.  Man måste väl köra diskrensning först och defragmentering därefter eller ?
Ja Alba, i den ordningen.
CITAT (Mollis @ 24-03-2011, 14:49)  Ja Alba, i den ordningen.
CITAT (Alba @ 24-03-2011, 15:05)  Man MÅSTE inte göra i den ordningen men nyttan blir bäst då.
Christa
24-03-2011, 17:35
CITAT (*Stintan* @ 24-03-2011, 11:42)  Diskrensning är ofarligt. Finns under Program/Tillbehör/Systemverktyg. Ja den tar bort lite annat oxå men bara saker som inte används och som man inte behöver. Det kommer upp en ruta där man kan välja vad man vill ta bort och man ser hur mycket diskutrymme man frigör. Jag brukar klicka i alla rutorna.
Programmet finns som standard i datorn. Jag rensar bara C: den andra partitionen rör jag aldrig. Kan man känna sig helt säker på att det som ligger i papperskorgen är sådant man aktivt tagit bort? Det ligger en massa mystiska filer där som verkar härröra från OutlookExpress. De har ändelsen .bak och det är inget jag känner igen som borttaget. Igår tömde jag mappen "borttaget i Outlook Express och då hamnade ingenting i papperskorgen.
*Stintan*
24-03-2011, 18:35
Jag har aldrig haft något i papperkorgen som jag inte själv tagit bort. Jag tömmer den regelbundet. Det som ligger i papperskorgen används inte längre nånstans.
Meriona
24-03-2011, 18:45
Är inte .bak backupfiler?
*Stintan*
24-03-2011, 19:02
Men ligger dom i papperskorgen är dom ju brottagna.
Gossen Ruda
24-03-2011, 19:14
CITAT (Meriona @ 24-03-2011, 18:45)  Är inte .bak backupfiler? Brukar vara så. Inget att spara om de ligger i papperskorgen.
Christa
24-03-2011, 19:40
CITAT (Gossen Ruda @ 24-03-2011, 19:14)  Brukar vara så. Inget att spara om de ligger i papperskorgen. Kan dom ha bildats när min sambo gjort back up på hela hårddisken? Jag känner inte alls igen att det är något som jag har tagit bort och dom mejl jag tog bort igår hamnade inte i papperskorgen. Skumt och min sambo som har datorer som specialintresse fattar inte heller varför de hamnat där.
Det man tar bort i Outlook ligger väl inte i den papperskorgen. Outlook har väl egen papperskorg
*Stintan*
24-03-2011, 19:55
Nej mail hamnar inte i papperskorgen.
Jag läser såna här trådar för att lära mej saker men nu fattar jag snart mindre än jag gjorde innan. Varför gör ni så här...??
Christa
25-03-2011, 08:50
Nu vet jag varifrån .bak filerna i papperskorgen kommer i alla fall. Jag tömde papperskorgen idag och svarade ja när Outlook Express frågade om jag ville komprimera filerna där för att frigöra diskutrymme. Samtidigt råkade jag ha papperskorgen öppen och såg då hur den fylldes med .bak filer.
Vilken funktion de fyller och om jag bör tömma tom ur papperskorgen efter varje komprimering vet jag inte. Verkar inte som om det blir nya varje gång i alla fall för annars skulle det funnit många fler. Kanske byts de ut vid nästa komprimering. Stora som attan var de i varje fall.
Red Top
25-03-2011, 09:01
Papperskorgen bör alltid vara tom.
*Stintan*
25-03-2011, 09:40
CITAT (Red Top @ 25-03-2011, 09:01)  Papperskorgen bör alltid vara tom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|