Vårplanteringsprojekten börjar närma sig med stormsteg och jag har landat i söderläget. Tänkte mig en köksodling för "medelhavsväxterna!
Huvudnumret är ett par fruktträd. Jag tänkte plantera spaljerade mot fasaden, friland, upphöjda bäddar. Träden blir mest sannolikt bornholmsfikon, Persika Frost. 3st citrusträd eller olivträd i krukor mellan dom. Det finns redan ett buskvin som jag tänkte få upp på en pergola och göra till vindskydd.
Plantskola; finns det alternativ till Flyinge i skåne??? De är väl ok men haft lite varierande resultat på plantorna därifrån.
Jord/plantering; Jag tänkte snickra runt träden så att det ser ut som om de står i stora träkrukor. Såg en läcker variant från en engelsk trädgård. Sen snickrar jag likadana mindre som ytterkrukor till citrusträden så ser det enhetligt ut. Som jag förstått det så räcker ca 70cm i bredd???, träden kommer ju få markkontakt.
Jorden där är i nuläget lera/damm. Grovt grus, torv, kompost, naturgödsel??? Är träden mycket kräsna i maten eller är det bara strukturen som ska förbättras? Ska det kalkas också?
Hur långt ifrån varandra bör man ha träden? antar att det inte är så gott om vatten nära huset. Är tre meters plantavstånd ok? Jag har tänkt att de inte ska få bli högre än 3 meter.
Övervintring; Jag har läst om stamtäckning men funderar även göra en konstruktion med ett löst växthus som de kan få bo i på vintern. Är det överkurs eller blir det bättre? Tänker mest på de galna vintervindarna.
Jag ser så framemot detta projekt och hoppas att det klarar sig med klimat och jordmån!
|