Vårplanteringsprojekten börjar närma sig med stormsteg och jag har landat i söderläget. Tänkte mig en köksodling för "medelhavsväxterna!
Huvudnumret är ett par fruktträd. Jag tänkte plantera spaljerade mot fasaden, friland, upphöjda bäddar. Träden blir mest sannolikt bornholmsfikon, Persika Frost. 3st citrusträd eller olivträd i krukor mellan dom. Det finns redan ett buskvin som jag tänkte få upp på en pergola och göra till vindskydd.
Plantskola; finns det alternativ till Flyinge i skåne??? De är väl ok men haft lite varierande resultat på plantorna därifrån.
Jord/plantering; Jag tänkte snickra runt träden så att det ser ut som om de står i stora träkrukor. Såg en läcker variant från en engelsk trädgård. Sen snickrar jag likadana mindre som ytterkrukor till citrusträden så ser det enhetligt ut. Som jag förstått det så räcker ca 70cm i bredd???, träden kommer ju få markkontakt.
Jorden där är i nuläget lera/damm. Grovt grus, torv, kompost, naturgödsel??? Är träden mycket kräsna i maten eller är det bara strukturen som ska förbättras? Ska det kalkas också?
Hur långt ifrån varandra bör man ha träden? antar att det inte är så gott om vatten nära huset. Är tre meters plantavstånd ok? Jag har tänkt att de inte ska få bli högre än 3 meter.
Övervintring; Jag har läst om stamtäckning men funderar även göra en konstruktion med ett löst växthus som de kan få bo i på vintern. Är det överkurs eller blir det bättre? Tänker mest på de galna vintervindarna.
Jag ser så framemot detta projekt och hoppas att det klarar sig med klimat och jordmån!
Alexander-VG-zon3
24-03-2011, 16:35
Fikonen ''Brown turkey'' och ''Desert King'' tycker jag har bättre härdighet än Bornholms fikonet. köper du från Europa kan du hitta andra roliga och härdiga sorter. väldräneradjord för fikon, men också kalkrik. täckning behöver oftast inte alls i zon 1 för fikon åtminstone inte när de är etablerade, vill du så ta torra löv och lägg över och täck och täck sedan med presenning över. eller grön vinterväv som du virar om fikonet i flera lager. fruktsättningen kan det bli sådär med i sverige. zon 1 har dock större chans att få frukt. fryser dom inte ner så får dom frukt. för fikon är det inte vinden som gör skada utan den lägsta temperaturen och frostperioden. men också tidig och svår höstfrost gör skada såväl som varma dagar med frostiga nätter under våren.
Jag hittade Ystads plantskola som jag tänkte åka ner och besöka, de verkade trevliga och hade massor mer sorter. Det är så spännande det här!
Tack för ditt utförliga svar! Vilken himla fin fikonsida du har! Där stod ju allt jag undrade över, förutom hur man binder upp på spaljé, det verkar inte vara så många som gör det för det saknas bilder på internet =) Men om jag ska ha den på friland och inte bygger vinterskydd så verkar det inte som att den tänker bli hur stór som helst ändå!
Jag ska se om jag hittar de sorterna du nämnde, annars så får man väl hålla koll på termometern. De senaste vintrarna kan ju inte sägas vara typiska...
Vindskyddat får det nog bli ändå, det behövs nog för resten av ensemblen.
Håller som bäst på att försöka boka in en liten grävare, till ett inte alltför galet pris. Skulle gärna sätta igång under påskhelgen med markarbetet.
Alexander-VG-zon3
25-03-2011, 11:58
tack, spaljéring är kanske nåt man borde ta upp också. jag har inte heller sett så mycket av det, även om jag vet att det finns såklart. det finns nog både för och nackdelar, fruktsättningen kan ju bli bättre (mer värme) och även på vintern blir det ju varmare. dock blir vintern väldigt kall kanse det blir svårt att skydda och fryser den ner är det ju tråkigt att få börja om. dock tror jag inte det skiljer sig så mycket att spaljera ett fikon som när man spaljerar att annat fruktträd. solfjädersform eller i våningar kanske är enklast.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.