CITAT (Huggorm @ 30-03-2011, 13:50)

Jag förstår inte varför trossamfund över huvud taget skall ha bidragspengar från staten, de får väll försörja sig med medlemsavgifter och kyrkoskatt. Möjligen kan jag gå med på att vårda gamla kyrkor via skattesedeln på kulturell grund, men där går gränsen
Jag håller i stort med dig om det du skriver, men i din iver att vara motvalls

, har du missat en sak. Det finns ingen kyrkoskatt längre. Har inte funnits sedan 1999. Däremot finns det en kyrkoavgift, som är lite olika beroende på vilken kommun du bor i. Den avgiften betalas bara av medlemmar i Svenska kyrkan. De betalar också begravningsavgift.
Ni hedningar(obs skoj) betalar bara en begravningsavgift. Detta för att ni inte ska ligga och skräpa i naturen när ni dör. Även denna avgift skiljer lite beroende på var du bor.
Själv är jag fortfarande medlem av samma skäl som Blomstertanten. Kunde i och för sig lämna ett litet bidrag till de församligar, vars kyrkor jag tycker är värda att bevara.
Sammanfattningsvis tycker jag att det är horribelt att religiösa grupper får bidrag genom staten. Särskilt med tanke på att även klart suspekta grupper, som t ex Sientologerna, lever gott på mina skattepengar, samtidigt som de lurar skjortan av dem, som hamnat i deras klistriga .garn