Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bidragsberoende trossamfund
          smuleborg
          Inlägg 31-03-2011, 21:10
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Bra skrivit av Gossen Ruda också (hittills).

CITAT (Törnsångare @ 31-03-2011, 22:08) *
          När man döps blir man medlem och betalar skatt. Man kan också som förälder anmäla sitt barn utan att det behöver döpas. Man föds inte in i kyrkan längre.

Det var ju för väl.

Min fettextmarkering.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Red Top
          Inlägg 31-03-2011, 21:30
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

CITAT (theseraphim @ 31-03-2011, 21:44) *
          hellre pengar på felsatsningar än religioner. Kan inte fatta varför trosamfund ska ha statligt bidrag när svenska staten är separerad från staten.
          Visserligen off-topic men hur är det med skatten till kyrkan? Är det endast om man döps som man automatiskt betalar eller är det för man föds som svensk medborgare. Tycker det borde komma ett utskick iaf när man fyller arton där man automatisk får säga ja eller nej till den frågan och inte som det är idag att man själv måste höra av sig först och skriva ett brev till Pastorn....

För enkelhetens skull citerar jag mitt eget inlägg från i går.

CITAT (Red Top @ 30-03-2011, 15:59) *
          Jag håller i stort med dig om det du skriver, men i din iver att vara motvalls giggle.gif , har du missat en sak. Det finns ingen kyrkoskatt längre. Har inte funnits sedan 1999. Däremot finns det en kyrkoavgift, som är lite olika beroende på vilken kommun du bor i. Den avgiften betalas bara av medlemmar i Svenska kyrkan. De betalar också begravningsavgift.

Ni hedningar(obs skoj) betalar bara en begravningsavgift. Detta för att ni inte ska ligga och skräpa i naturen när ni dör. Även denna avgift skiljer lite beroende på var du bor.

Själv är jag fortfarande medlem av samma skäl som Blomstertanten. Kunde i och för sig lämna ett litet bidrag till de församligar, vars kyrkor jag tycker är värda att bevara.

Sammanfattningsvis tycker jag att det är horribelt att religiösa grupper får bidrag genom staten. Särskilt med tanke på att även klart suspekta grupper, som t ex Sientologerna, lever gott på mina skattepengar, samtidigt som de lurar skjortan av dem, som hamnat i deras klistriga garn .

Om dina föräldrar låter döpa dig, tas du automatiskt upp i den kristna kyrkans gemenskap. Därmed blir du också skyldig att betala kyrkoavgift, från den dag du blir myndig. Du kan med dina föräldrars hjälp, begära utträde från 12 års ålder.

Du behöver inte "skriva brev till pastorn". Du fyller i en blankett och skickar den till din församling.

För att inte drabbas av ytterligare ett års kyrkoavgift, ska begäran om utträde ske före 1 november.

Instämmer med er som påpekar kyrkans goda arbete med de svaga i vårt samhälle.

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          smuleborg
          Inlägg 31-03-2011, 21:41
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Red Top @ 31-03-2011, 22:30) *
          Instämmer med er som påpekar kyrkans goda arbete med de svaga i vårt samhälle.

Visst, instämmer. Andra organisationer/ideella föreningar gör mycket stora insatser, med betydligt blygsammare medel. Svenska kyrkan har stora tillgångar och en ofantlig kostnadskrävande overhaed. Japp.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Motti
          Inlägg 31-03-2011, 22:33
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Om du är medlem i Pingstkyrkan får du skänka Tiondet lika så i Jehovas Vittnen skulle tro att det gäller Allianskyrkan också och andra.
          Att betala kyrkoskatt är väl i dag upp till var och en vill man inte går man ur Svenska Kyrkan,själv betalar jag gärna kyrkoskatt.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 31-03-2011, 22:46
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

CITAT (Motti @ 31-03-2011, 23:33) *
          Om du är medlem i Pingstkyrkan får du skänka Tiondet lika så i Jehovas Vittnen skulle tro att det gäller Allianskyrkan också och andra.
          Att betala kyrkoskatt är väl i dag upp till var och en vill man inte går man ur Svenska Kyrkan,själv betalar jag gärna kyrkoskatt.

Fast detta handlar ju om statliga bidrag..

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Motti
          Inlägg 31-03-2011, 22:50
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Jo jag förstog det ,men får svenska kyrkan statliga bidrag ?vet att kristna skolor får det vilket jag tycker är fel.Vad jag ville säga var att frikyrkor borde klara sig själva utan bidrag efter som alla medlemar får betala "tiondet".

Redigerat av Motti: 31-03-2011, 22:52

Citera
          theseraphim
          Inlägg 01-04-2011, 11:25
          Länk hit: #47

Medlem
          Antal inlägg: 2 494
          Medlem nr: 14 081

CITAT (smuleborg @ 31-03-2011, 22:41) *
          Visst, instämmer. Andra organisationer/ideella föreningar gör mycket stora insatser, med betydligt blygsammare medel. Svenska kyrkan har stora tillgångar och en ofantlig kostnadskrävande overhaed. Japp.

Att en organisation hjälper svaga är egentligen totalt ointressant för det har inget med moral att göra, HItler anordnade soppkök, Al Capone ordnade soppkök och härbägen, Pablo Escobar gjorde det samma osv men det var inte enbart för att hjälpa de svaga utan att etablera sitt stöd och ge PR utåt.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 01-04-2011, 12:56
          Länk hit: #48

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Om man inte gillar religioner, kan man använda trosskydd då? rolleyes.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-04-2011, 12:59
          Länk hit: #49

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Gossen Ruda @ 01-04-2011, 13:56) *
          Om man inte gillar religioner, kan man använda trosskydd då? rolleyes.gif

Det kan du nog använda i alla fall, om du känner att du har ett behov av det

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 01-04-2011, 12:59
          Länk hit: #50

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Testa får du se om du slipper Jehovas vittnen.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          theseraphim
          Inlägg 01-04-2011, 15:20
          Länk hit: #51

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 01-04-2011, 13:59) *
          Testa får du se om du slipper Jehovas vittnen.

Jehovas är roliga att sätta på pottkanten bara för att jäklas med dem när de väl ringer på dörren. För något år sedan så ringde de på dörren och ville pracka på en massa foldrar osv och förklara vilka de var, de frågade vad jag tyckte om hur det var i världen och om jag inte var rädd för alla hemskheter som sker(Urusel försäljningsteknik!) vilket jag svarade enkelt på...

Jag: Jag tycker inte det är så farligt i dagsläget och jag är inte rädd av mig.

Idioten:Ja men tänk på alla krig och hemskheter då som bara blir mer och mer?

Jag: Vi har ju aldrig haft så få krig i världen som vi har idag tänk bara på början första delen av 1900 talet

idioten: mmmmm men ändå...

jag: eller på medeltiden när alla krigade hela tiden....och alla som inte var kristna förföljdes....

idioten: öhhh jaha men du kan få en folder om du ändrar dig ändå?

Jag: nej tack den kan du gott behålla jag har så mycket att läsa ändå, hejdå!

Jag använder utan skam namnet Idioten på jehovas vittnen för det är ändå snällt mot vad jag skulle vilja kalla dem.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-04-2011, 15:48
          Länk hit: #52

Moderator

Det var en tjej från något kristet samfund, jag minns inte vilket, som ringde en gång och fösökte övertala mig att bli medlem. Jag försökte göra bort henne med att ställa diverse frågor som borde vara svåra att förklara på kristet vis, men hon hade verkligen bra svar på allt blink.gif

Citera
          Anma
          Inlägg 01-04-2011, 16:15
          Länk hit: #53

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Huggorm @ 01-04-2011, 16:48) *
          Det var en tjej från något kristet samfund, jag minns inte vilket, som ringde en gång och fösökte övertala mig att bli medlem. Jag försökte göra bort henne med att ställa diverse frågor som borde vara svåra att förklara på kristet vis, men hon hade verkligen bra svar på allt blink.gif

Är man tillräckligt övertygad själv så har man nog det.

Citera
          theseraphim
          Inlägg 01-04-2011, 16:24
          Länk hit: #54

Medlem

CITAT (Anma @ 01-04-2011, 17:15) *
          Är man tillräckligt övertygad själv så har man nog det.

absolut! Det spela ringen roll om det är kristendom, fotboll eller trädgård för ingen annan kan övertala en om att man ska sluta tycka om det för det är en övertygelse man har inom sig....Gu va filosofiskt det lät:-)

Citera
          gnon49
          Inlägg 01-04-2011, 16:57
          Länk hit: #55

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Vilken är den rätta sanna läran måntro. Beror kanske var man bor här i världen. Att vara kristen i MÖ är att leva farligt t.ex. Lärorna är som hund o katt och går inte att förena konstigt nog. I bästa fall tolererar man varandras religiösa åsikter men allt som oftast utmynnar det i förföljelse o ond bråd död. Sudan är väl det färskaste exemplet.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 01-04-2011, 17:06
          Länk hit: #56

Moderator

CITAT (gnon49 @ 01-04-2011, 17:57) *
          Vilken är den rätta sanna läran måntro. Beror kanske var man bor här i världen. Att vara kristen i MÖ är att leva farligt t.ex. Lärorna är som hund o katt och går inte att förena konstigt nog. I bästa fall tolererar man varandras religiösa åsikter men allt som oftast utmynnar det i förföljelse o ond bråd död. Sudan är väl det färskaste exemplet.

Det går inte att vara varken kristen eller jude i mellanöstern nu för tiden utan att per automatik utsättas för fara. Men hur ställer de sig till hinuder och buddhister där?

Citera
          theseraphim
          Inlägg 01-04-2011, 17:14
          Länk hit: #57

Medlem

CITAT (Huggorm @ 01-04-2011, 18:06) *
          Det går inte att vara varken kristen eller jude i mellanöstern nu för tiden utan att per automatik utsättas för fara. Men hur ställer de sig till hinuder och buddhister där?

Hinduer och kristna=indien Pakistan=KABOOM! Skämt åsido så lever en stor del av muslimer,kristna och judar i samförstånd med varandra fortfarande men det är väl som Öz Nujen sa, varenda gång tv visar någon från mellanöstern oavsett vad som hänt så är det en man som ropar på arabiska och skjuter med Kalaschnikov i luften:-)
          Media har ett stort ansvar när det gäller tolerans och även om de säger att de jobbar för fördomsfrihet så är de pigga på att späda på fördomar så fort de får chansen för att sälja lösnummer.

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-09-2025, 20:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon