Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> "Modern"rödfärg, Som inte färgar av sej
          Klint
          Inlägg 30-03-2011, 17:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 467
          Medlem nr: 18 069

Hej!
          De ska finnas en typ av Falu rödfärg som ska vara bra att måla bostadshus med,som är dyrare än den man brukar använda till uthus och inte färgar av sej nån som vet? Vad är fördelen /nackdelen jämfört med Demmideck?

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=104592&st=60

Citera
          3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (20 - 39)
          Motti
          Inlägg 30-03-2011, 22:45
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 10 802
          Medlem nr: 16 563

Vi målade vårt nybyggda hus "Faluröd" med Alcro Bestå de garanterar hållbarheten upp till 15 år,vår granne är målarlärare och rekomderade den färgen just för hållbarheten skull och det blev väldigt snyggt och väldigt lik orginalet tror färgen heter" Åsarna"men är inte hundra.Kolla på www.alcro.se
          Mvh Motti

Citera
          Anma
          Inlägg 30-03-2011, 23:18
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Motti @ 30-03-2011, 23:45) *
          Vi målade vårt nybyggda hus "Faluröd" med Alcro Bestå de garanterar hållbarheten upp till 15 år,vår granne är målarlärare och rekomderade den färgen just för hållbarheten skull och det blev väldigt snyggt och väldigt lik orginalet tror färgen heter" Åsarna"men är inte hundra.Kolla på www.alcro.se
          Mvh Motti

Vi målade vår nybyggda gäststuga med den färgen, den var hyvlad virke så det gick inte att använda faluröd. Skillnaden är markant mot det äkta faluröda på stugan och förrådet.

Citera
          malarmaster
          Inlägg 31-03-2011, 07:44
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 446
          Medlem nr: 28 186

CITAT (Motti @ 30-03-2011, 23:45) *
          Mvh Motti

tyvärr tycks inte målarläraren veta vad han snackar om.alcro bestå är en plastfärg o det är säkert så att ytan kanske ser snygg ut i 15 år men tyvärr så kanske brädan under inte mår lika bra.
          alla erfarenheter visar att fasader med plastfärg ruttnar,brukar vara en livslängd på c.a 20 år.
          det oavsett om man oljegrundar m.m enl. fabrikantens rek. anledningen är att oljegrunden åldras o har en livslängd på c.a 10 år,därefter är fasaden oskyddad men det syns inte på ytan förrän det är försent.
          tydliga varningstecken är småsprickor i ändträt samt "torrsprickor" ibland mitt på fasaden.det är förstadiet till röta.
          många färgfabrikanter vet naturligtvis om detta o har tagit fram moderna vattenbaserade oljefärger som funkar mycket bättre. Ulf

Citera
          malarmaster
          Inlägg 31-03-2011, 07:54
          Länk hit: #24

Medlem

CITAT (Klint @ 30-03-2011, 21:34) *
          Tack för att ni delar med er ni har så mycket kunskap som är guld värd Ska läsa igenom allt igen och säkert flera ggr.Förresten hade en snickare hört att en "hästsvanssnubbe" (hans utryck inte mitt )sagt att man skulle vänta med att måla huset när man brädfodrat gärna uppemot ett år det var tvärtemot snickarns uppfattning Vad säger ni i den frågan?
          Vi blir ibland kallade för hippier ( hippier är ok men vi har aldrig tillhört den gruppen)när vi vill värna om vårt hus så gott vi kan men fler och fler verkar ha samma uppfattning även om vi är i minoritet

hästsvansar är inte att lita på,det är tvärtom,du bör få på grundfärg/alt rödfärg snarast.
          anledningen är att UV-strålningen rätt fort bryter ner ytlagret på brädan o för att färgen då skall fästa blir man tvungen att stålborsta ytan.max 1 månad bör du dröja,har du dröjt så att brädan börjar bli grå så är det slipning till träfärg(friskt) som gäller.är det så att du väljer oljefärg är det ju lämpligt att grunda innan fasaden sätts upp,rödfärg målas på plats.Grundmålad fasad bör målas inom 3 månader annars får man grunda om.
          Ulf

Citera
          malarmaster
          Inlägg 31-03-2011, 08:04
          Länk hit: #25

Medlem

CITAT (Fågelvägen @ 30-03-2011, 23:16) *
          Klint, hoppas du inte låter färghandlarna lura dig att köpa någon "lite dyrare, men bättre" rödfärg! Många av de färgerna är visserligen röda, men tydligt blankare än den äkta slamfärgen. Och en del av dem bleks med tiden och kan bli bli otäckt violettskiftande.
          Den äkta slamfärgen åldras vackert och framför allt, den är verkligen lätt att måla om, jämfört med det underarbete andra färger kräver. "Faluröd" och en fyllig gul färg är de klassiska slamfärgsfärgerna.

För lister, foder, dörrar och fönsterluckor kan jag rekommendera Engwall & Claessons Lasol-färger. Hela vårt hus målades för 7 år sedan med Lasol (3 strykningar) och färgen är fortfarande perfekt, utom på den soltrötta sydsidan som kanske behöver få en ny strykning snart. Ingen algpåväxt någonstans.

Folksam har förresten testat fasadfärger (googla!). Kanske nyttigt att läsa de senaste resultaten?

tycker absolut att man skall kolla folksam men tänk då på att det dom testar är i första hand påväxt samt glans.där är vattenburna färger bättre då de innehåller vattenlösliga gifter som inte funkar så bra i oljefärg.
          det viktigaste enligt min mening är ju hur färgen skyddar fasaden mot röta o det testas inte.
          min erfarenhet(30 år) visar att oljefärger sköter det jobbet mycket bättre än plastfärg.
          likaså fattas många färger av någon anledning,de nya vattenburna oljefärgerna samt oljefärger som klarar de nya gränsvärdena fattas. ulf

Citera
          AndersKbg
          Inlägg 31-03-2011, 08:05
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 588
          Medlem nr: 17 454

CITAT (malarmaster @ 31-03-2011, 08:54) *
          hästsvansar är inte att lita på,det är tvärtom,du bör få på grundfärg/alt rödfärg snarast.
          anledningen är att UV-strålningen rätt fort bryter ner ytlagret på brädan o för att färgen då skall fästa blir man tvungen att stålborsta ytan.max 1 månad bör du dröja,har du dröjt så att brädan börjar bli grå så är det slipning till träfärg(friskt) som gäller.är det så att du väljer oljefärg är det ju lämpligt att grunda innan fasaden sätts upp,rödfärg målas på plats.Grundmålad fasad bör målas inom 3 månader annars får man grunda om.
          Ulf

Du har säkert rätt i det du säger men jag vill göra ett tillägg ang tiden för målning. Förr arbetade jag med trä och lärde mig att det allra bästa vore om man målade brädan så fort det bara gick.
          När man klyver fram brädan så ligger det ett lager med lignin, träets eget bindmedel), på ytan. Målar man innan det hinner torka så har man gjort arbetet optimalt.
          Men så snabbt målar man nog bara i den bästa av världar. Det räcker med att virket ligger i brädgården några dagar så är det försent.

Det var bara en parentes.

Citera
          Klint
          Inlägg 31-03-2011, 09:26
          Länk hit: #27

Medlem

thanks.gif För alla era synpunkter! Vi har Gysingeboken och flera böcker av bla Göran Gudmundsson en hel uppsjö +Gård&Torp.Men här är det inte så vanligt att tänka så varken bland hantverkare handlare eller husägare.Så jag ser er som mina vänner som jag gärna disskuterar med. Rött ihop med en lite "smutsig" gul färg har vi sett det vore snyggt visste inte att det var en slamfärg men det är nog den vi sett!
          Det finns en familj här som har byggt ett stort nytt hus de har barn som är allergiska mot många ämnen de har valt naturliga material och det var där vi hörde om denna färg kanske är det bara är så att de hus jag tycker färgat av sej inte varit målade på länge? Ska försöka kolla upp kanske kan fråga om vi kan komma och titta hos dem
          En fråga från gubben OM man ändrar sej kan man måla över rödfärgen?
          Anma tar för givet att gäststugan blev sämre är det utseendet du menar mest?
          smiley_small_hug.gif Till ALLA!!

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-03-2011, 09:40
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Varför inte kolla upp vad som var vanligt i trakten när det gäller färgkombinationer på hus/knutar/fönster. Dock målar man kanske inte knutar och fönster med slamfärg men det är jättefint med den smuts/senapsgula färgen till rött tycker jag. Det blir ju helt fel om man aldrig använt den kombinationen i trakten om man nu tycker det är viktigt att göra som man gjorde förr.

Jag tror inte att du kommer att ångra Falu rödfärg.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          malarmaster
          Inlägg 31-03-2011, 09:45
          Länk hit: #29

Medlem

om du vill måla om en fasad med befintlig slamfärg så går det.
          man stålborstar huset för att få bort så mycket av slamfärgen som möjligt,låter jobbigt men det går rätt fort.sedan oljegrundar man fasaden o fortsätter gärna med en oljefärg.med oljefärg menar jag både linolja eller alkydoljefärg.det traditionella o som håller bäst över tid är linoljan.men OBS. byter man från slamfärg till olja bör fasaden vara konstruerad för det.många timmerhus har fasadbrädorna spikade direkt i stockväggen dvs utan luftspalt bakom brädorna.det funkar dåligt med oljefärg,helst ska det vara luftspalt så brädorna kan andas.rödfärg är ju inte tät så den andas ju själv.plastfärger har avhandlats tidigare i tråden ovh det är inget alternativ. Ulf

Citera
          Anma
          Inlägg 31-03-2011, 10:22
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Klint @ 31-03-2011, 10:26) *
          En fråga från gubben OM man ändrar sej kan man måla över rödfärgen?
          Anma tar för givet att gäststugan blev sämre är det utseendet du menar mest?
          smiley_small_hug.gif Till ALLA!!

Nej, faluröd kan bara målas med annan slamfärg, men man kan byta kulör hur mycket som helst.

Ja, det var utseendet jag tänkte på i första hand. Gäststugan står fem-sex meter från huvudbyggnaden och förrådet och skillnaden är jättestor. Falufärgen har ett helt annat lyster även om nyansen är ganska lik.

Citera
          Klint
          Inlägg 31-03-2011, 14:50
          Länk hit: #31

Medlem

g.gif alltså då får man fundera lite till jag sa till gubben det är ju varken ett litet torp (= falu rödfärg för mej)
          eller en gård (=vitt grått eller gult) Vad vill vi att det ska se ut som?Svaret lät inte vänta på sej Det ska se ut som det det är: En stuga på landet! Det har han ju f-t rätt i så Falurött den ljusare de blir nog perry yes.gif

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera
          malarmaster
          Inlägg 31-03-2011, 16:18
          Länk hit: #32

Medlem

kul tummenupp.gif ulf

Citera
          smuleborg
          Inlägg 31-03-2011, 17:52
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Fågelvägen @ 30-03-2011, 23:16) *
          Klint, hoppas du inte låter färghandlarna lura dig att köpa någon "lite dyrare, men bättre" rödfärg! Många av de färgerna är visserligen röda, men tydligt blankare än den äkta slamfärgen. Och en del av dem bleks med tiden och kan bli bli otäckt violettskiftande.
          Den äkta slamfärgen åldras vackert och framför allt, den är verkligen lätt att måla om, jämfört med det underarbete andra färger kräver. "Faluröd" och en fyllig gul färg är de klassiska slamfärgsfärgerna.

Ja, det är en helt annan färg. Det är med sorg i hjärtat att se att vissa gamla torp är fasadmålade i annat än slamfärg. Och så en matnyttig länk från Kulturhantverkarna.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 31-03-2011, 18:00
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Klint @ 31-03-2011, 10:26) *
          thanks.gif För alla era synpunkter! Vi har Gysingeboken och flera böcker av bla Göran Gudmundsson en hel uppsjö +Gård&Torp.

Bor du inte alltför långt från Gysinge - och om du tänkt dig att använda slamfärg - kan jag rekommendera ett Gysinge-besök. De har målat hus i olika nyanser av Falu rödfärg (och namngett färgerna). Det gör valet lättare, inbillar jag mig.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Klint
          Inlägg 31-03-2011, 18:25
          Länk hit: #35

Medlem

Kulturhantverkarna ja den var både bra och ny för mej.
          Vi hinner nog inte med att åka bort på någon semester i år,men ett par dar i Gysinge det blir jag görsugen på!! Tack för tipset!

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera
          Klint
          Inlägg 31-03-2011, 18:39
          Länk hit: #36

Medlem

[quote name='malarmaster' date='31-03-2011, 10:45' post='1384386']
          om du vill måla om en fasad med befintlig slamfärg så går det.
          Jadu Anma du trodde mer på färghanlarn än din pappa Vem ska jag tro på ?
          Du tar nog inte illa upp men nicket säger ju en del eller hur? flirting.gif
          Tror jag går på det denna gång dessutom är det ju bara ett stort OM

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-03-2011, 18:50
          Länk hit: #37

Medlem

CITAT (Klint @ 31-03-2011, 19:25) *
          Kulturhantverkarna ja den var både bra och ny för mej.
          Vi hinner nog inte med att åka bort på någon semester i år,men ett par dar i Gysinge det blir jag görsugen på!! Tack för tipset!

Ja du kommer inte att ångra ett besök i Gysinge och det finns ju mer sevärt där än "centrum för byggnadsvård". Jag var där många gånger då jag renoverade mitt torp inte långt därifrån.

--------------------

Citera
          Klint
          Inlägg 31-03-2011, 19:14
          Länk hit: #38

Medlem

Men du *Stintan*kan du rekommendera nåt bra ställa att övernatta på som inte kostar skjortan?
          Det är faktiskt inte så vanligt här med gult och rött men ska försöka forska hur det var förr nu är det mest rött och vitt och det är ju också fint annars är jag inte så noga med att vara lika men som du säjer ska de se ut som förr ska de väl va "rätt" så gott de nu går unsure.gif

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 31-03-2011, 19:31
          Länk hit: #39

Medlem

CITAT (Klint @ 31-03-2011, 20:14) *
          Men du *Stintan*kan du rekommendera nåt bra ställa att övernatta på som inte kostar skjortan?
          Det är faktiskt inte så vanligt här med gult och rött men ska försöka forska hur det var förr nu är det mest rött och vitt och det är ju också fint annars är jag inte så noga med att vara lika men som du säjer ska de se ut som förr ska de väl va "rätt" så gott de nu går unsure.gif

Det finns ju iof hotell i Gysinge men jag har ingen aning om priser annars vet jag faktiskt inte men jag tror det finns ett Gästis i Östervåla(ett par mil från Gysinge)

Du kan ju ringa o fråga om pris
          http://www.gysingebruk.se/

Kom på att det finns en camping med stugythyrning söder om Tärnsjö.

Redigerat av *Stintan*: 31-03-2011, 19:35

--------------------

Citera
          Klint
          Inlägg 03-04-2011, 21:13
          Länk hit: #40

Medlem

Och jag kom på att det inte ligger så långt från Tierp!
          Där bor min bror sen några år och vi har inte hälsat på än,de skulle bli jätteglada om vi kom,då kunde vi komb.nöje me mer nöje biggrin.gif

--------------------
          Blåklint

Titta gärna in på bygg,

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 03:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon