Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Varför blir det bara plommon vissa år, eller aldrig?
          rascar
          Inlägg 04-04-2011, 20:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 10 108

Hej,

Jag och min syster visade sig ha "samma" problem fast på två helt olika ställen.

Jag har ett 1800-talstorp i Sörmland där det finns några plommonträd. Det är förmodligen samma sort som spridit sig självt någon gång. Jag har haft stället i 11 år så därför kan jag inte historien kring träden. Några år av dessa 11 har träden givit frukt - och då rikligt. Jättegoda mörka plommon. Men ofta kommer det ingen frukt alls. Vad kan detta bero på och kan man göra något åt det?

Min syster har en villaträdgård i Nacka utanför Stockholm. Huset har dom ägt i 13 år. Första året satte dom ett plommonträd (ett jättegott ljust plommon som heter Reine Claude - som vi båda åt i vår farfars trädgård som barn i Göteborg). Ingen frukt kom. För 5 år sedan satte hon ett andra träd av samma sort. Men fortfarande ingen frukt på något. Samma fråga där - någon som vet varför och kan man göra något åt det?

Stort tack för tips och förslag!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 15:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon