Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Mördarsniglar, Gamla växter till ny trädgård.
          Sollan
          Inlägg 14-04-2004, 07:13
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 1 603
          Medlem nr: 2 852

CITAT (Leif M @ 13-04-2004, 18:44)
          Behovet är en tillräckligt tokig krögare som tillagar eländena som snacks till kvällsölen på puben

URRRK!
          /sollan

--------------------
          /sollan

Citera
          ingmet
          Inlägg 14-04-2004, 07:39
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 514
          Medlem nr: 2 315

Erfaren mördarsnigeljägare anmäler sig mad.gif , blev med sniglar för 4-5 år sedan. Jag började första året med ölen, men det var ju hopplöst. Precis som vi människor finns det några som tycker väldigt mycket om öl (de som nu är döda..) och några som är absolutister (överlevarna..). Som sagt ölälskarna drunknade år 1. År två gick jag över på saltlake, här spelade ju inte öltycket in snarare min egen ork. Jag tillbringade många timmar, morgon och kväll med att plocka sniglar. Första tiden grävde jag ner liken i trädgården, men tillslut blev det för äckligt. Rekordet efter 1 timmes snigelplockning blev 8,7 kg !!!! Jag övergick raskt till att med spadens hjälp hugga huvuden av dem. År 3 började jag nyttja medlet Snigelfritt, små blå tingestar som man strör ut runt tomten i hopp om att sniglarna äter upp dom. Fördelen är att dom inte förstörs av regn och dagg utan snarare blir mer tilldragande. Nackdelen är att dom är alldeles för dyra, nästan 200 kr för 1 kg och det räcker inte långt till en villatomt på 1500kvm. MEN.. precis som med ölen - finns det några enstaka som inte äter dessa blå korn.. och de är de som är överlevare och för beståndet vidare.. sad.gif Det är då spaden är ett måste. Jag ber därför om kalla vintrar, torra vårar och lite dagg på somrarna. Snigelfritt fungerar och sniglarna håller sig i schack, men jag har slutat odla grönskaker och saknar potatisen.. suck... när jag får råd ska jag investera i ett växthus, tills dess ska jag försöka med pallkragar - höga..!!..

--------------------
          Bor i zon: Stockholms inre kustområde
          "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"

Citera
          Copycat
          Inlägg 14-04-2004, 07:44
          Länk hit: #23

Gäster

..

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 14-04-2004, 21:02
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Nej vi är förskonade tack o lov -den grå ängssnigeln gör inte så mycket skada -äter mest det som multnat redan -men jag kollade växterna från Göteborg noga o spolade ur vartenda rotsystem ..

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          MimE
          Inlägg 14-04-2004, 21:26
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 426
          Medlem nr: 2 502

CITAT (kerstin z5-6 @ 14-04-2004, 22:02)
          ... -men jag kollade växterna från Göteborg noga o spolade ur vartenda rotsystem ..

Tack så hemskt mycket att vi fick behålla alla. mad.gif wink.gif tongue.gif

/Mimmi

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 17-03-2026, 03:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon