| |
|
  |
Bokashikomposering - någon som har testat? |
|
|
|
|
13-02-2012, 05:26
|
Medlem
Antal inlägg: 8
Medlem nr: 43 731

|
Fyllde min första hink för 3 dagar sedan! Men.. det verkar jäsa där i hinken...? Locket buktar upp, och idag blev jag rädd att jag kommer komma hem en dag och hinken exploderat och jag har finhackad kompost över hela väggarna! Så jag släppte ut lite luft... Ska det vara så att den jäser? Eller har jag använt för lite strö? (Har inte varit så noga och mätt hur mycket strö jag har strött över, bara tagit lite så där på måfå  ) Jag proppade verkligen hinken, kanske inte var en bra idé... Och som många andra sitter även jag och klurar på det här med att slippa köpa strö. Så om någon exprimenterar där hemma i köket, låt oss veta hur det går!
|
|
|
|
|
|
|
Azur
|
13-02-2012, 11:13
|
Gäster

|
Så bokashikompostering är mjölksyrajäsning av köksavfall följt av kompostering?
Intressant. Undrar om man kan använda ensileringsmedel.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-02-2012, 14:22
|
Medlem
Antal inlägg: 141
Medlem nr: 9 360

|
Vilken fart denna tråden har tatt :-) Jättekul ju! Jo man kan säga att Bokashi är mjölksyrafermentering av köksavfall. Jäsning vet jag inte om det är rätt ord, när man säger att något jäser så tänker jag på den växande bröddegen och avfallet varken bubblar eller växer. Jag hade oxå blitt orolig om locket hade bucklat sig. Och med doft. Det doftar ju väldigt mycket mindre än vad avfallet skulle ha gjort om jag inte hade tatt i bokashiströ, men doften stör mig i alla fall. Jag tror att det handlar om att jag inte har hittat rätt kompressionsnivå. Antingen pressr jag ihop det för mycket och då stinker det när jag skapar jordfabriken, eller så pressar jag ihop det för lite och då kommer det en svag sopdoft där hinkarna står. De står i rummet bredvid köket så det är inte så kul det heller... Det som fascinerar mig mest är att avfallet inte krymper. Så mycket som tidigare måtte ha försvunnigt som metangas, kolmonoxid och koldioxid. Det känns jättebra. Jag har börjat göra jordfabriker i mina jättestora utomhuskrukor. Häftigt att få jorden på rätt plats från början :-) Korgkistan är tyvärr full eller i alla fall nästan full av frusen jord, så den får vänta till ett par senare hinkar. Tyvärr
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2012, 23:04
|
Medlem
Antal inlägg: 36
Medlem nr: 17 260

|
Så roligt att bokashifermenteringen sprider sig! Jag började på sensommaren efter att ha läst om det på nätet. Skickade efter två hinkar (med kran) och strö. Det tog ca två veckor att fylla den första hinken. Sedan fick den efterjäsa och därefter grävde jag en grop i ett land och hällde i hela rasket. Efter bortemot tre veckor bestämde jag mig för att gräva upp lite för att lägga bland gurkplantorna. Jag grävde och grävde - hittade ingenting som liknade det jag lagt ner tidigare. Fantastiskt! (Gurkorna blev utan) Jag ser verkligen fram emot säsongens odlingar. Ser fram emot att följa diskussionerna på detta forum också!
|
|
|
|
|
|
|
|
01-03-2012, 11:46
|

Medlem
Antal inlägg: 165
Medlem nr: 3 359

|
Hej, nu har jag läst hela denna tråden och beställde ett startkit. Jag har under ca ett år funderat på bokashikompostering men inte riktigt kommit till skott. Däremot har jag följt deras Facebooksida med intresse. Skulle jag stöta på parull så kanske jag kan få bra råd och stöd i detta forum. Jag har reagerat lite på de inlägg som kritiserar och är rädda för tidningspapper i komposten. Därför har jag sökt på det fantastiska Internet och funnit denna sidan som är intressant att läsa, dels för att det är kul att veta hur det går till på ett tryckeri, men är man bara intresserad av miljöaspekterna kan man börja på sidan 29. Sedan kan ju var och en själv bestämma om man vill ha tidningspapper i komposten. Själv har jag alltid lagt till det pappret eftersom det även behövs kolkälla i en väl fungerande kompost.
[url="http://www.sveff.se/Branschinformation/Tryckt_med_tryckfarg.pdf
--------------------
AgroSiv zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
05-03-2012, 13:43
|
Medlem

|
HJÄLP!!
Fyllde första hinken för några veckor sedan, blandade det i en stor plastlåda med massa jord. Lät den stå i rumsvärmen. Tänkte jag skulle röra om lite i den nu, öppnar locket och det är fullt med mögel!!! Vitt tjock ludd överst på jorden.... Vad gör jag?? Skrapar jag bort översta lagret och använder jorden som vanligt, eller är det bara att kasta bort allt???
|
|
|
|
|
|
|
|
05-03-2012, 14:10
|
Medlem

|
OK, ingen panik  Ringde de på kombucha i säffle, de var så trevliga och förklarade för mig att det var som det ska vara  det är en levande process, och hon sa att om det är vitt fluff mögel och jorden inte luktar konstigt, så är nog allt i sin ordning! Blått, grönt eller brunt mögel var tydligen inte lika bra.... så jag mixade jorden lite, låter den stå ett tag till, ser vad som händer
|
|
|
|
|
|
|
|
05-03-2012, 20:23
|
Medlem
Antal inlägg: 59
Medlem nr: 238

|
Har just fyllt min första hink och ställt den på efterjäsning så det var jättekul att hitta den här tråden. Vår kallkompost blev full nu mitt i vintern och jag hade haft ögonen på Bokashi ett tag och slog till på två hinkar. I höstas tömde jag alla krukor i två IKEA-kassar, den jorden ska jag börja att förnya med första hinken. Tack för alla erfarenheter så här långt.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-04-2012, 18:22
|

Medlem
Antal inlägg: 664
Medlem nr: 4 787

|
Åh vilken spännande tråd! Jag är så sugen på att köra igång, men jag måste ha min kille med på idén innan. Tror tyvärr att jag får vänta tills vi byggt hus, och då blir första steget en varmkompost. I varmkomposten tänkte jag sedan slänga bukashi och täcka med torra löv och kanske lite jord. Då borde processen gå snabbt...  Men men... Än är det bara en dröm, och det verkar för bra för att vara sant, som de flesta säger... Enda problemet är att man måste betala för det där som ska strös i hinken.
--------------------
Stå på dig, annars gör någon annan det! /Hanna
|
|
|
|
|
|
|
|
29-04-2012, 13:39
|
Medlem
Antal inlägg: 21
Medlem nr: 42 798

|
Jag sitter också och kikar lite på det här, och har två funderingar.
För det första gäller det hinkarna. Man är ju förstås alltid intresserad av att hålla ner kostnaderna, och så är jag ju en sån som tycker att det är roligare att pyssla ihop saker själv än att köpa färdiga lösningar. Jag såg att det var någon tidigare som skulle borra hål i botten på en hink och sätta den i en annan, för att på så sätt få ett sånt uppsamlingsutrymme för näringsvätskan, och det är nog den typen av lösning jag är inne på.
Men när man säger att hinkarna ska vara tätslutande, hur noga är det då? Jag funderar på om man bara kan använda såna 10liters-hinkar med lock från t.ex. Clas Ohlson, som jag vet av erfarenheter i andra sammanhang inte är helt täta. Skulle det fungera ändå?
Mina andra fråga gäller jord, och kanske är lite dum då jag egentligen inte kan nånting alls om kompostering. Men när man ska blanda ner hinkens innehåll med jord efter "jäsningen" är klar, räcker det då att bara är jord eller måste det finnas maskar i den också (som jag har inbillat mig är en ganska viktig del i "normala" komposter)?? Jag bor ju i en lägenhet, och har inte tillgång till någon varmkompost eller dylikt, som många av ni andra tycks ha. Så funkar det att bara blanda ut det med jord från någon säck, eller måste jag gå och kidnappa maskar nånstans?
|
|
|
|
|
|
|
|
29-04-2012, 20:46
|

Medlem
Antal inlägg: 423
Medlem nr: 3 099

|
Om du vill hålla ner kostnaderna, fråga bara efter 10-liters hinkar i vilken restaurang som helst. Jag har fått både från pizzerian, och från lunch restaurangen på jobbet. Då är det också garanterad tätslutande lock.
Men jag skulle gissa att billiga hinkar går också bra. Det finns ju luften i hinken när man börjar samla matavfall innan hinken blir full.
Och ang. jord, det ska inte finnas maskar, jag tror att dom skulle inte överleva i bokashi pga den låga pH värdet (surt). Det finns beskrivet i www.bokashi.se hur man "skapar" ny jord: antingen ta gamla krukjord, eller billiga jord i påse.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-05-2012, 20:39
|
Medlem
Antal inlägg: 21
Medlem nr: 42 798

|
Ah, just det. Verkar vettigt! Tackar, då ska jag skissa vidare på det hela.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-06-2012, 23:36
|
Medlem
Antal inlägg: 1 834
Medlem nr: 4 107

|
Alla ni jordfabrikörer! Hur gick det? Blev det bra planteringsjord för småplantor, sticklingar och sommarblommor? Fungerade det hela i växthuset över vintern? Bahövde du Rosita köpa någon jord?
Jag har läst om metoden 1-2 år sedan, men var fundersam och släppte tanken då. Men nu är jag klart nyfiken igen!
|
|
|
|
|
|
|
|
22-06-2012, 15:47
|
Medlem
Antal inlägg: 141
Medlem nr: 9 360

|
Jag har tyvärr inte så mycket info, vart på go väg in i den berömda väggen i våras. Jag valde att prioritera träningen och prioritera bort trädgården. Jag har tom slängt matavfallet i kommunens insamling under de månaderna, men nu ska jag köpa den nya fina "lyxkärlen" och börja igen. Jag kommer att ha megamassa jord nästa sommar :-)
Min känsla är däremot att den jorden som jag gör själv blir för stark för fröer, så ett tunnt lager såjord övers är nog bra, men det är ju bara en känsla så det bidrar ju inte till något alls :-)
|
|
|
|
|
|
|
|
23-06-2012, 06:15
|

Medlem
Antal inlägg: 2 781
Medlem nr: 5 587

|
CITAT (katah @ 10-06-2012, 00:36)  Fungerade det hela i växthuset över vintern? Bahövde du Rosita köpa någon jord? Jag efterkomposterade ju i 20-liters hinkar blandat med jord och hade dessa stående i växthuset under vintern. Det lät så bra att det skulle vara färdig jord framåt våren, processen skulle stanna upp under den kalla perioden, men sätta igång igen tidigt på våren när temperaturen steg i växthuset. Jag startar förkultiveringen i februari och vill gärna ha jord då.  Det var förstås för tidigt, så jag köpte såjord. 3 veckor senare behövde jag omskola och hade då tänkt att använda jorden i hinkarna, att plantera tomater direkt i den. Men jorden var inte klar  , så jag blandade och fixade så att jag la en del av den inte färdigkomposterade jorden i botten och sedan köpt jord överst. Mycket krångel, tyckte jag. Även senare på våren var det halvförmultnad jord  , men då måste jag ställa ut hinkarna utanför växthuset p.g.a. platsbrist. 5-6 hinkar fick jag slutligen tömma i grävda hål i köksträdgården och det var fortfarande inte färdig jord. Däremot hade jag under hösten grävt ner ett par hinkar och blandat runt det med jord i en rabatt utanför växthuset och där växte spenaten sig stor och fin! Så jag tror att det funkar bättre när man blandar det direkt i marken. Det största problemet för mig var ändå under de 14 dagarna som bokashin skulle stå i rumstemperatur. Mannen tyckte det luktade  , själv har jag inte så känslig näsa, så jag kände inte någon lukt mer än någon enstaka gång. Nu hade jag den stående i hallen under trappan vid ytterdörren, det var det bästa stället jag kunde komma på, jag ville inte ställa in det i någon garderob eller så. Det var några av barnen som klagade på lukten när de kom på besök och det kändes ju inte så kul! Så jag har bestämt mig för att sluta med Bokashikomposteringen, mest p.g.a. lukten. Jag kommer nog, när mitt bokashiströ är slut, använda mina hinkar till att göra nässelvatten i istället under sommaren. Så kommer de dyra hinkarna till nån nytta i alla fall! Så jag går tillbaka till att använda Skurupsborren och kompostera direkt i jorden. Jag kommer att köpa hem jord under hösten och lagra den torrt under vintern, så jag har jord tidigt på våren. Vi har nog diskuterat det i en annan tråd tidigare.
--------------------
Rosita zon 1
www.ankispassion.blogg.se
www.dromtolkning.blogg.se
|
|
|
|
|
|
|
|
23-06-2012, 15:30
|
Medlem
Antal inlägg: 36
Medlem nr: 17 260

|
Hej Rosita! Trist att du haft problem med bokashin. Jag samlade också på hög ( i säckar och i tunnor) under vintern. När jag kunde gräva i pallkragarna, spred jag ut innehållet. Det såg inte ut som jord men det spelar inte någon roll - det behövs högre temperaturer i jorden för att det ska förvandlas. Köpejord ovanpå. Man ska helst vänta minst två veckor innan man planterar i det hela. Nu växer det som sjutton. Frodigt! För ca fyra veckor sedan grävde jag ett hål i landet och tömde en bkashi-hink. Härom dagen grävde jag i den och hittade bara några kaffefilter. Jorden ska helst blandas upp nu eftersom den är alltför näringsrik för att användas drekt till plantor. Det går alltså inte att så i den. Jag har två hinkar med kran. Kan förefalla dyra, men i jämförelse med vad en kompostbinge kostar och hur länge man måste vänta för att komposten är klar, så är den kostnaden inte hög. Om det luktar, kan det bero på att innehållet blivit alltför vått. När jag lagt i något vått, har jag kompletterat med papper eller med kompostströ, Funkar fint. Jordisering är bra. Idag borrade jag hål med snålvarianten av Skurupsborren - nämligen en variant inhandlad på Jula. I hålen lade jag bokshi som efterfermenterat i två veckor. Jag trodde att jag aldrig mer skulle behöva köpa jord. Men det behöver jag. Jorden blir dock levande av mikroberna i bokashin och näringen är imponerande. Hoppas du inte ger upp utan ger det hela en till chans!
|
|
|
|
|
|
|
|
24-06-2012, 07:07
|

Medlem

|
CITAT (Racemosa @ 23-06-2012, 16:30)  Köpejord ovanpå. [i]Det går nog lika bra med trädgårdsjorden.[/i] Man ska helst vänta minst två veckor innan man planterar i det hela.[i] Ja och det gjorde jag också och det funkade fint. Nu växer det som sjutton. Frodigt!Som jag skrev, så tyckte jag också att min spenat växte mycket bra där jag hade tömt bokashin. För ca fyra veckor sedan grävde jag ett hål i landet och tömde en bkashi-hink. Så gör jag också. Jag har två hinkar med kran.Det har jag också. Kan förefalla dyra, men i jämförelse med vad en kompostbinge kostar och hur länge man måste vänta för att komposten är klar, så är den kostnaden inte hög.Så tänkte jag också. Om det luktar, kan det bero på att innehållet blivit alltför vått. När jag lagt i något vått, har jag kompletterat med papper eller med kompostströ. [i]Det gör jag alltid, men det luktar ändå enligt mannen.[/i] Jordisering är bra.Jag har jordiserat några år och tycker att det är bra, men det går ju bra även utan bokashi. Jag trodde att jag aldrig mer skulle behöva köpa jord. Det var det som vore det bästa med bokashi och därför som jag började med det. Men det behöver jag. Precis! Och där föll den stora vinsten för mig! [/i]Jorden blir dock levande av mikroberna i bokashin och näringen är imponerande. Jag håller med! Men det blir bra jord av jordisering även utan bokashi. [/i]
--------------------
Rosita zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
08-07-2012, 22:24
|

Medlem
Antal inlägg: 423
Medlem nr: 3 099

|
Rosita, jag hoppas att du inte ger upp!
Till nästa vår blir det säkert färdig jord, eftersom du kan börja tidigare.
Jag satt igång med bokashi i slutet på nov., och efterkomposterad med jord i början på januari i garaget, men med 10 grader det var nog för kallt. Hade inte heller färdig jord i mars/april, och jorden i hinkarna luktade verkligen illa. För mycket fukt tror jag.
Men nu har jag precis använd resten av jorden från sats #10, som blev blandad med jord 21-juni, och klar att använda 3-5 juli. Bara två veckor! Det hade jag i en stor 30-liters plast kruka, täckt över med en riven jordpåse. Det har funkat bäst hittills. Men jorden längst ner luktade lite illa, kanske borde ha tidningspapper eller nåt längst ner.
Jag har inte köpt jord alls i år, mer än en 10-liters påse såjord i januari.
För omskolning i april sållade jag bokashijorden (som inte var rikigt färdig) och blandade med kompost.
Men eftersom jag kommer att fortsätta "skapa jord" hela tiden, jag kommer att ha en hel del färdig jord till nästa vår....
Jag har bokashi samlingshinkar (inte dom riktiga hinkar med kran, men den budget varianten, gratis hinkar från pizzerian...) i tvättstugan, och det luktar bara när jag tar ut bokashivattnet. Konstigt att det luktar för dig, när du har "riktiga" hinkar.... Luktar det surt, eller ... stinker? Kan det vara för lite bokashiströ?
|
|
|
|
|
|
|
|
09-07-2012, 05:48
|

Medlem

|
CITAT (Ally @ 08-07-2012, 23:24)  Rosita, jag hoppas att du inte ger upp!
Till nästa vår blir det säkert färdig jord, eftersom du kan börja tidigare.
Jag satt igång med bokashi i slutet på nov., och efterkomposterad med jord i början på januari i garaget, men med 10 grader det var nog för kallt. Hade inte heller färdig jord i mars/april, och jorden i hinkarna luktade verkligen illa. För mycket fukt tror jag.
Men nu har jag precis använd resten av jorden från sats #10, som blev blandad med jord 21-juni, och klar att använda 3-5 juli. Bara två veckor! Det hade jag i en stor 30-liters plast kruka, täckt över med en riven jordpåse. Det har funkat bäst hittills. Men jorden längst ner luktade lite illa, kanske borde ha tidningspapper eller nåt längst ner.
Jag har inte köpt jord alls i år, mer än en 10-liters påse såjord i januari.
För omskolning i april sållade jag bokashijorden (som inte var rikigt färdig) och blandade med kompost.
Men eftersom jag kommer att fortsätta "skapa jord" hela tiden, jag kommer att ha en hel del färdig jord till nästa vår....
Jag har bokashi samlingshinkar (inte dom riktiga hinkar med kran, men den budget varianten, gratis hinkar från pizzerian...) i tvättstugan, och det luktar bara när jag tar ut bokashivattnet. Konstigt att det luktar för dig, när du har "riktiga" hinkar.... Luktar det surt, eller ... stinker? Kan det vara för lite bokashiströ? Jag tror inte att jag använder för lite bokashiströ, jag följer rekommendationerna. Jag tror nog att det fungerar, att det blir jord, även om det tar lägre tid på vintern. Men jag orkar inte höra på resten av familjens tjat om att det luktar! Jag fortsätter med bokashi tills ströet är slut och sedan går jag över till fordisering i stället, det funkar bra för mig!
--------------------
Rosita zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
19-07-2012, 20:48
|
Medlem
Antal inlägg: 16
Medlem nr: 13 798

|
Hej svejs! För mig fungerar det fortfarande finfint. Nu har jag väl inte så bråttom att göra jord, utan lägger ner mina hinkars innehåll lite här och där i rabatter och land. Vätskan jag tappar av blandar jag i kannan när jag vattnar. Denna sommar har det inte blivit så mycket i rabatterna pga av allt vatten från ovan  Men krukor och balkonglådorna har fått och allt växer och frodas som bara den. Lukten har jag vant mig vid och jag samlar ihop lite under dagen och det som ska komposteras lägger jag ner i hinken under diskhon 1-2 gg per dag beroende på hur mycket det blivit. Öppnar locket jättesnabbt och så ner med kaffefilter, grönsaksskal mm. och så snabbt stänger jag till igen. Vet att man helst bara ska öppna en gång per dag, men nu gör jag så och det funkar för mig. Hur snabbt det komposteras i rabatter och land vet jag inte för jag kollar inte av direkt. Men det funkar och jag har inte köpt någon jord i år. Det som jag inte är nöjd med är att de dyra hinkarnas lock inte håller tätt lika bra längre och det är inte bra med tanke på hur dyra dom var.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|