Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Bokashikomposering - någon som har testat?
          kerstin z5-6
          Inlägg 07-08-2012, 23:47
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Tycker ni gör det väldigt svårt för er, varför blanda i hushålls avfall öht.. det stinker blä..
          Gras, kompost , äkta kodynga, häst skit, avfall från trädgård ..mm
          lager på lager i en lasange.. ger utmärkt ogräsfri jord på 9 månader.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          rosita
          Inlägg 08-08-2012, 06:18
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

CITAT (kerstin z5-6 @ 08-08-2012, 00:47) *
          Tycker ni gör det väldigt svårt för er, varför blanda i hushålls avfall öht.. det stinker blä..
          Gras, kompost , äkta kodynga, häst skit, avfall från trädgård ..mm
          lager på lager i en lasange.. ger utmärkt ogräsfri jord på 9 månader.

Det är ju inte riktigt samma sak. Och vill man ta vara på hushållsavfallet och få jord lite snabbt, så är bokashi ett bra sätt. Dessutom är det kanske inte så lätt för alla att få tag i kodynga och hästskit.

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          Bassam
          Inlägg 08-08-2012, 19:27
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Vi kan få kompost snabbt och har en lukt under skift, vi ska täcka dem på jord lagret och spreja dem med vatten två gångar på vecka, och vända dem två gångar varje vecka, så kan ni få komposten snabbt inom två till tre månader.

Obs

Det är snabbt och luktar bra på grund är ändringen med luft.

H.Bassam

Citera
          merlin68
          Inlägg 09-08-2012, 10:44
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

Istället för dyr bokashiströ går det jättebra att använda opastöriserad surkål (finns i hälsokostaffärer) och blanda med avfallet. Extremt mycket billigare och samma effekt enligt mitt vetande iaf smile.gif

http://www.tistelvind.se/h1-surkal.html

Citera
          rosita
          Inlägg 09-08-2012, 11:47
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

CITAT (merlin68 @ 09-08-2012, 11:44) *
          Istället för dyr bokashiströ går det jättebra att använda opastöriserad surkål (finns i hälsokostaffärer) och blanda med avfallet. Extremt mycket billigare och samma effekt enligt mitt vetande iaf smile.gif

http://www.tistelvind.se/h1-surkal.html

Hur mycket tror du att det behövs mellan varven i en hink? 1 burk Tistelvinds surkål kostar 36:- och om jag uppskattar rätt, så skulle det gå på ca 360:- om jag använder 10 burkar om året. 3 påsar Bokashiströ kostar 225:- och räcker 11-12 månader. Så jag undrar vad som är dyrast!?

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          merlin68
          Inlägg 09-08-2012, 12:03
          Länk hit: #86

Medlem

CITAT (rosita @ 09-08-2012, 12:47) *
          Hur mycket tror du att det behövs mellan varven i en hink? 1 burk Tistelvinds surkål kostar 36:- och om jag uppskattar rätt, så skulle det gå på ca 360:- om jag använder 10 burkar om året. 3 påsar Bokashiströ kostar 225:- och räcker 11-12 månader. Så jag undrar vad som är dyrast!?

Jag gör min surkål själv smile.gif Bilden jag tog fram från nätet var för att man ska se vad för typ av surkål jag menar. Hemgjort surkål är jättelätt att göra och kostar i princip ingenting!!!!

Citera
          Ally
          Inlägg 09-08-2012, 18:45
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem nr: 3 099

"surkål", funny!! Matavfall som är färdigjäst luktar som surkål, men är inte lika med surkål!! rotfl.gif
          har du provat göra surdeg med att blanda mjöl med surkål också?

Man behöver egentligen inte fortsätta köpa bokashiströ efter man har kommit igång, jag här testat att använda färdigjäst matavfall varvat med färsk matavfall, istället för strö.
          Samma princip som att göra mer surdeg från surdeg eller mer yogourt från yogourt.

Jag har köpt ett 2-kg paket bokashiströ i november förra året för 150:-, påsen kommer att räcka ca 2 månader till. Med tre hinkar skulle jag kunna vara "självsörjande", men det är ju inte lika smidigt, vet inte om det är värt besväret att spara 150:- om året ... men för principens skull :-)

Det jag gillar är att det blir jord så fort... 2-veckors jäsning, och ca 2 veckor blandat med jord.
          Min vanlig kompost tar minst 6 månader.... Men jag kan inte "skörda" lite kompost då och då, inte på ett smidigt sätt i alla fall.

Citera
          merlin68
          Inlägg 09-08-2012, 18:57
          Länk hit: #88

Medlem

Ally jag har jättestora komposter hemma. Mjölksyrad sätter riktigt bra fart om den behöver lite extra fart. Jag har gjort så i många år. Man tar en näve surkål och spär med några liter vatten och vattnar komposten med det. Skyndar på nedbrytningen enormt och det går ju knappast åt några mängder av det heller smile.gif Komposterad i hink har jag inte gjort, ingen mening för jag behöver mycket kompostjord varje år till odlingarna. Bokashi är nog bra om man inte har så stora mängder att ta hand om eller bor i lägenhet exempelvis för några hinkar kompostjord i kvartalet räcker inte så värst längt.

Citera
          Ally
          Inlägg 09-08-2012, 20:04
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 423
          Medlem nr: 3 099

Ja så! Sorry, det visste inte jag. Värt att prova... Kan jag få recept på din surkål?

Förresten, det blir många hinkar jord med en hink bokashi-surad-avfall, eftersom man måste bland med jord. Min senaste experiment blev 5 hinkar jord från 1 hink bokashi.

Men som sagt, en sak jag uppskatta på våren är att få ny jord kontinuerligt. Jag brukar tomma stora komposten bara en gång om året på våren, bara för att det är tungt, men jag skulle kunna ta ut botten delen som är nu färdig slutet på sommaren. Orkar....
          Bokashi blir lite jobb men oftare, passar nog inte till alla.

Citera
          merlin68
          Inlägg 09-08-2012, 20:42
          Länk hit: #90

Medlem

Ally, här kommer ett busenkelt grundrecept:
          Hyvla vitkål (rödkål, lök, rödbetor eller grovt rivna morötter funkar lika bra smile.gif )
          Lägg det hyvlade i en stor balja och tillsätt 30 gram salt per 4 kilo kål. Mosa allting så det bildas vätska. Låt det ta tid - det ska mosas och knådas rejält sweatingbullets.gif . Fyll nu kålen i ett kärl, stengods om du har annars duger stora glasburkar och blanda gärna med kryddor som exempelvis enbär, senapskorn, hela pepparkorn eller kummin. Om du ska använda den enbart till komposten kan du såklart hoppa över "kryddningen" smile.gif. Det är viktigt att pressa ner kålen ordentligt i kärlet. När kärlet är fullt ska vätskan täcka kålen. Jag brukar tynga ner mitt lerkärl med en ekbräda som tyngs ner med en stor sten och lägga plastfolie över som hålls fast med en gummisnodd. Om man använder glasburk lägger man plastfolie under locket men det kan jäsa över (ställ glaset i en balja för säkerhets skull så slipper du grisa ner hemma om det rinner ut vätska från loket). Låt stå varmt i två - tre veckor och ställ svalt därefter. Detta grundrecept är rätt surt så om du tillagar kålen tillsätt gärna lite sirap/honung smile.gif Både magen och komposten kommer att må finfint!

Citera
          Topsy
          Inlägg 22-08-2012, 21:14
          Länk hit: #91

Medlem
          Antal inlägg: 16
          Medlem nr: 13 798

CITAT (Topsy @ 19-07-2012, 21:48) *
          Hej svejs!

För mig fungerar det fortfarande finfint. Nu har jag väl inte så bråttom att göra jord, utan lägger ner mina hinkars innehåll lite här och där i rabatter och land. Vätskan jag tappar av blandar jag i kannan när jag vattnar. Denna sommar har det inte blivit så mycket i rabatterna pga av allt vatten från ovan whistling.gif Men krukor och balkonglådorna har fått och allt växer och frodas som bara den.

Lukten har jag vant mig vid och jag samlar ihop lite under dagen och det som ska komposteras lägger jag ner i hinken under diskhon 1-2 gg per dag beroende på hur mycket det blivit. Öppnar locket jättesnabbt och så ner med kaffefilter, grönsaksskal mm. och så snabbt stänger jag till igen. Vet att man helst bara ska öppna en gång per dag, men nu gör jag så och det funkar för mig.

Hur snabbt det komposteras i rabatter och land vet jag inte för jag kollar inte av direkt. Men det funkar och jag har inte köpt någon jord i år.

Det som jag inte är nöjd med är att de dyra hinkarnas lock inte håller tätt lika bra längre och det är inte bra med tanke på hur dyra dom var.

En liten uppdatering.
          Skrev och berättade om att jag inte var nöjd med hinkarna till Bokashi, och häromdagen kom ett paket med helt nytt set och med de nya hinkarna som jag tycker verkar bättre på flera punkter.
          Tummen upp för sån kundservice! blomma.gif Jag blev så glad.

Jag tycker inte heller en kostnad på ca 150:- för ett år är mycket med tanke på vad man får ut i slutänden. Slipper allt krångel som det är med att sköta en vanlig kompost. Inget kväveläckage. Och vätskan man tappar av använder man ju till odlingarna och rabatter, krukor mm. Köpte Biobact tidigare och det blev faktiskt dyrare än vad ströet kostar.

Sen går det inte att jämföra vanlig kompostering med Bokashi rakt av. Personligen tycker jag det är mycket enklare med denna metod och bättre på alla punkter.

Citera
          Ärtanpärtan
          Inlägg 26-08-2012, 21:24
          Länk hit: #92

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 76 471

hejsan,
          Har med stort intresse följt denna tråd och i kväll slog jag till, jag beställde ett startpaket!
          Ser nu fram emot att få börla kompostera under diskbänken :-)
          //Ärtanpärtan

Citera
          Schannalle
          Inlägg 05-09-2012, 15:24
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 76 964

Jag har också följt den här tråden ett tag och beställde för några veckor sen. Tyvärr har jag inte fått mitt strö än, för de hade förseningar i tillverkningen, men det ska bli så spännande att börja!

Citera
          Ärtanpärtan
          Inlägg 05-09-2012, 17:15
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 76 471

Samma som för mig, men jag väntar på både hinkar och strö :-)

Citera
          dregegni
          Inlägg 30-05-2014, 16:36
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 13
          Medlem nr: 28 769

Bokashi är fantastiskt. Man tar tillvara allt sitt avfall och på bara några veckor blir det till fin, levande, näringsrik jord igen, utan att metangaser och ökat koldioxid i atmosfären. Och så växer det så att det knakar, stora skördar och friska plantor.

En sidan som har oerhört bra information steg-för-steg-guider om man vill vill tillverka eget EM och bokashikli, så att man spar massor av pengar (man behöver tex INTE köpa de där dyra hinkarna eller de färdiga produkterna utan kan precis göra allt själv m hjälp av startsatsen som de även säljer), är

www.greenfoot.se

Det är en seriöst och kunskapsbaserad sida av de som tog Bokashi och EM till Sverige för över tio år sedan. De har nära kontakt med forskningsvärden och kan svara på de flesta frågor.

Citera
          dregegni
          Inlägg 31-05-2014, 08:21
          Länk hit: #96

Medlem

CITAT (Zzzleepy @ 05-02-2012, 15:46) *
          Det här verkar ju riktigt spännande. smile.gif
          Som nån skrev tidigare så skulle det ju vara extra kul om man blev självförsörjande på strö med. Inte av snålhet utan mer av ideologiska själ.

Det borde ju gå att varva nytt matavfall med färdigjäst kompost för att hålla kulturen vid liv. Ett alternativ då borde ju vara att man samlar kompost i köksbehållaren som man gör vid vanlig kompostering sen blandar man hela hinkar på en gång. Så slipper man öppna hinkarna hela tiden. Man behöver ju kanske nån annanstans att vara än i köket dock.

Det borde ju vara ännu enklare med EM-A eftersom det är en vätska. Kan man inte bara använda den EM-An som man har bryggt för att starta en ny kultur? Dom små organismerna borde ju överleva så länge dom har mat. Eller har jag fel nu? smile.gif

Hej där!

Visst kan du använda ditt aktiverade EM (dvs EM-A) och ge dem egen mat! Du kan antingen köpa eget vetekli, en säck på en byggvaruhandel är billigt, eller så kan du blanda med vad som helst annars! Jag använder ibland sågspån (viktigt att virket som sågspånet är gjort av är obehandlat) och blandar i lite hönsgödsel. Sedan knådar du ihop EM-A med vad du har och lägger i en tättsluten hink eller bytta, vad som helst går bra bara det inte kommer in luft, och låter detta stå i 20 - 30 grader i några veckor. Sedan kan man använda detta som Bokashiströ. Kolla här, finns bra bruksinfo om hur man kan komma undan väldans billigt med sin bokashi:

http://www.greenfoot.se/tr%C3%A4dg%C3%A5rd...ndning-21752551

skrolla ner på den sidan så finns bruksanvisningar och massor av tips. Lycka till!

Citera
          Anja V.
          Inlägg 04-06-2014, 14:30
          Länk hit: #97

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 80 182

Hej!

Ville bara tipsa om sidan www.greenfoot.se Den har ochså försäljning, men även mycket bakgrund till detta med Bokashi och ideen bakom, Effektiva Mikroorganismer.
          Det behövs inte längre beställas ifrån England!

Citera
          Edwin
          Inlägg 27-01-2015, 03:34
          Länk hit: #98

Medlem
          Medlem nr: 77 264

Fungerar det med vätskan från hemgjord kefir? Jag tänker definitivt prova bokashikompostering. Var köper man de billigaste bokashihinkarna med kran, 2 stycken, runda hinkar? Jag hittar endast 2 mycket dyra alternativ. Det finns massor med YouTube om bokashi på engelska men väldigt lite information på svenska. I England har många lokala myndigheter annamat bokashi och redan underlättar för befolkningen att göra sitt för miljön på det viset. London kommer att starta med det snart om jag har förstått rätt. På Amazon UK kostar 2 x märket Libby 20 liter runda bokashihinkar med kranar, med 2 flaskor accelerator (1 liter) och 2 kg bran ca 477 kr inkl frakt. Här är billigaste priset som jag har hittat över 800 kr för 2 x Urban Composter 15 liter runda bokashihinkar, med bara 1 acceleratorspray (ingen volymuppgift) och ingen bokashi. Jag tycker inte att Urban Composter är lika bra som Libby.

Citera
          Bassam
          Inlägg 27-01-2015, 21:08
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Hej

Bokashi Kompost är: blandning av mikroorganismer som blandad med sågspån eller kli för att ge de socker som behöver för att leva till vi använder dem, de hjälper att jäser vanliga kalt eller varm kompost, så bli komposten värdiga på kort tid o har mindre skit lukt.

H.Bassam

Citera
          dregegni
          Inlägg 04-03-2015, 20:11
          Länk hit: #100

Medlem

CITAT (Edwin @ 27-01-2015, 03:34) *
          Fungerar det med vätskan från hemgjord kefir? Jag tänker definitivt prova bokashikompostering. Var köper man de billigaste bokashihinkarna med kran, 2 stycken, runda hinkar? Jag hittar endast 2 mycket dyra alternativ. Det finns massor med YouTube om bokashi på engelska men väldigt lite information på svenska. I England har många lokala myndigheter annamat bokashi och redan underlättar för befolkningen att göra sitt för miljön på det viset. London kommer att starta med det snart om jag har förstått rätt. På Amazon UK kostar 2 x märket Libby 20 liter runda bokashihinkar med kranar, med 2 flaskor accelerator (1 liter) och 2 kg bran ca 477 kr inkl frakt. Här är billigaste priset som jag har hittat över 800 kr för 2 x Urban Composter 15 liter runda bokashihinkar, med bara 1 acceleratorspray (ingen volymuppgift) och ingen bokashi. Jag tycker inte att Urban Composter är lika bra som Libby.

Hej Edwin, på greenfoot.se finns 2 x 20 liters hinkar med kran för 930 kr inklusive strö för 3 månader om du vill ha ett "färdigt kit". De är av bättre kvalitet än urban composter (har provat båda). Vill du komma billigare undan så kolla runt på Greenfoot, där finns beskrivningar på hur man kan göra egna hinkar mycket billigare om man är beredd att pyssla lite smile.gif. Den sidan har också det billigaste ströet och många användbara tips. Lycka till - du kommer inte att ångra dig när du ser hur fin jorden blir!

Tyvärr kan du inte använda Kefir-kulturen då det behövs fler grupper av mikroorganismer till Bokashi, bl. a. anaeroba bakterier. Däremot kan du komma undan billigt om du själv tillverkar ditt Bokashiströ genom att köpa vetekli lokalt (finns billigt hos kvarnar) och icke-aktiverat EM-1 samt Rörsockermelass. Dessa ingredienser tillsammans blir Bokashiströ för en bråkdel av summan. Här är receptlänk (skrolla ner en bit på sidan): http://www.greenfoot.se/greenfoot-bokashi-...e-jord-21752551

Redigerat av dregegni: 04-03-2015, 20:14

Citera

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 08-12-2025, 19:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon