Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Högt blodtryck, Hur får man ner det???
          *Felix matte*
          Inlägg 07-06-2004, 20:53
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (MariaS @ 19-05-2004, 10:53)
          Jag har lite snabbt skummat igenom alla inlägg här.
          Fick själv ett tips för några dagar sedan.
          Alla typer av hjärt- kärlsjukdommar som, högt blodtryck, högt kolesterol, kärlkramp osv har ett visst sammanhang. Rökning, oregelbundna matvanor, för lite motion (? när det gäller oss trädgårdsfolk) ...
          Tipset jag fick kom från en docent i hjärt- kärlsjukdomar blink.gif ?
          Han tipsade om att ta en halv tesked malen kanel. Rakt av på en sked rätt in i munnen. tongue.gif Verkningarna kommer att visa sig inom en månad, enligt honom.
          Lider själv av ärftlig kolesterol sedan 35 års ålder, och äter mediciner därefter. Jag slutade med medicinerna för två veckor sedan och har börjat med kanelen. (Inget vidare gott) och har beställt tid för provtagning om ytterligare fjorton dagar, bara för att se om det fungerar.
          Får väl återkomma med besked.

MariaS

Hej Maria!
          Har du fått tillfälle att lämna prover och fått svar?
          Nyfiken för min man började ta kanel när jag läste ditt inlägg...
          Förresten, känner du sveda i matstrupen efter du tagit kanelen?
          det gjorde min man men nu har han börjat dricka ett glas vatten efter och då har svedan försvunnit helt biggrin.gif
          Hörde av svägerska att kanel också skall sänka blodsockret... har du hör något om det?

Citera
          gammelnalle
          Inlägg 07-06-2004, 21:32
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 5 511
          Medlem nr: 1 130

CITAT (Felix matte @ 07-06-2004, 21:53)
          CITAT (MariaS @ 19-05-2004, 10:53)
          Jag har lite snabbt skummat igenom alla inlägg här.
          Fick själv ett tips för några dagar sedan.
          Alla typer av hjärt- kärlsjukdommar som, högt blodtryck, högt kolesterol, kärlkramp osv har ett visst sammanhang. Rökning, oregelbundna matvanor, för lite motion (? när det gäller oss trädgårdsfolk) ...
          Tipset jag fick kom från en docent i hjärt- kärlsjukdomar blink.gif ?
          Han tipsade om att ta en halv tesked malen kanel. Rakt av på en sked rätt in i munnen.  :P  Verkningarna kommer att visa sig inom en månad, enligt honom.
          Lider själv av ärftlig kolesterol sedan 35 års ålder, och äter mediciner därefter. Jag slutade med medicinerna för två veckor sedan och har börjat med kanelen. (Inget vidare gott) och har beställt tid för provtagning om ytterligare fjorton dagar, bara för att se om det fungerar.
          Får väl återkomma med besked.

MariaS

Hej Maria!
          Nyfiken för min man började ta kanel när jag läste ditt inlägg...
          Förresten, känner du sveda i matstrupen efter du tagit kanelen?
          det gjorde min man men nu har han börjat dricka ett glas vatten efter och då har svedan försvunnit helt biggrin.gif
          Hörde av svägerska att kanel också skall sänka blodsockret... har du hör något om det?

Duger det inte att bli på kanelen????

DET skulle jag gärna prova!!!

Skål!!! laugh.gif smile.gif

--------------------
          Gammelnalle

"Den som ställer många frågor,
          ökar mångas visdom."
          Kongolesiskt ordspråk

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 17-06-2004, 22:08
          Länk hit: #43

Medlem

Nu har det gått snart en månad och då borde det gått 6 veckor sen du slutade ta blodfettssänkande (Zokord?)

Citera
          Fenja
          Inlägg 17-06-2004, 22:59
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

MariaS, det skulle vara roligt att höra hur det gått för dig! Funkar det ska jag också äta kanel!
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          ariana
          Inlägg 23-06-2004, 20:33
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 447
          Medlem nr: 1 231

JAG HAR OCKSÅ BÖRJAT ÄTA KANEL SÅ VISST ÄR JAG NYFIKEN

Citera
          Airamya
          Inlägg 30-06-2004, 11:02
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 1 177
          Medlem nr: 3 968

Hej allihop smile.gif Jag är ny här men har med stort intressse läst debatten. Sitter just nu på jobbet med en blodtrycksmätare på mig som jag ska ha i 24 timmar eftersom läkarna tycker att mitt höga blodtryck är så vansinnigt intressant att studera... ;-)

Christoffer, vad är det för butik i Göteborg som säljer ayurvediska preparat? Jag har studerat ayurveda i flera år (på hemmaplan) och bor inte så långt från Göteborg men känner inte till denna butik. *nyfiken*

Nu ska jag åka hem o trycka i mig lite kanel...

//Maria

--------------------

"Det finns inget problem som är så litet att det inte går att blåsa upp till orimliga proportioner."
          Citat från Lena:-) här på Odla

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 01-07-2004, 05:49
          Länk hit: #47

Medlem

CITAT (Airamya @ 30-06-2004, 12:02)
          Hej allihop smile.gif Jag är ny här men har med stort intressse läst debatten. Sitter just nu på jobbet med en blodtrycksmätare på mig som jag ska ha i 24 timmar eftersom läkarna tycker att mitt höga blodtryck är så vansinnigt intressant att studera... ;-)

Dygnsmätning kan skippa onödig medicinering... så var det för min make.
          Ofta stiger trycket vid läkar- eller sköterskebesök... omedvetet... trots att man inte känner sig stressad.

Apoteket säljer en mätare för hemmabruk... kostar visseligen 995kr men är väl värd pengarna.

Kockens och Santa Maria jublar nog....kanelförsäljningen kommer snart toppa alla listor laugh.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 07-07-2004, 18:02
          Länk hit: #48

Medlem

Letade ikväll efter info om Kanel som blodfettssänkare och hittade
          den här artikeln i DN.

klipp ur artikeln..."Richard Anderson och hans pakistanske medarbetare Alam Khan bestämde sig för att testa kanel på 60 personer med diabetes typ 2 (åldersdiabetes).

Hälften fick ett, tre eller sex gram kanel i form av kapslar per dag. Den andra hälften fick likadana kapslar utan kanel.

Efter 40 dagar var skillnaden tydlig. De som fått kanel hade ungefär 20 procent lägre halt av glukos i blodet på fastande mage, oberoende av hur mycket kanel de hade ätit. När de slutade äta kanel steg blodsockerhalten på nytt.

Men inte nog med det. Kanelätarna fick dessutom lägre halter av skadliga blodfetter. Moderna diabetesmediciner som Avandia och Actos har liknande effekter. Men tabletterna är betydligt dyrare än kanel.

Över en kvarts miljon svenskar har diabetes typ 2. Antalet stiger snabbt både i Sverige och i resten av världen, vilket i första hand beror på att människor äter för mycket och rör sig för lite.

Erik Moberg, överläkare på centrum för metabolism och endokrinologi vid Huddinge sjukhus, har tagit del av de nya resultaten.

- Kanel verkar ha en ganska påtaglig effekt, både på blodsocker och blodfetter. Man kan inte avfärda det här utan vidare, säger han.

Men han tänker inte rekommendera sina patienter att försöka kurera sig med kanel. Först måste andra forskare upprepa försöken på flera människor under längre tid, anser han.

Det finns också en risk för biverkningar. Kanel innehåller många ämnen som i stora doser skulle kunna vara skadliga för hälsan.

Det bekymrar inte biokemisten Richard Anderson, som varje dag dricker ett glas apelsinjuice kryddat med kanel för att hålla sitt blodsocker i schack."

Citera

3 sidor V  < 1 2 3
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-09-2025, 11:23

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon