Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  < 1 2 3 4 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Medborgarskap
          RibesRubusVitis
          Inlägg 12-04-2011, 14:03
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 2 133
          Medlem nr: 6 842

En del statsvetare har påtalat det demokratiska problemet att vissa människor får större rösträtt än andra; inom EU skulle det till exempel betyda att en dubbelmedborgare har två röster till EU-parlamentet.

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 12-04-2011, 14:16
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Huggorm @ 12-04-2011, 12:24) *
          Det är väll så att Sverige fått ganska mycket kritik för att vi delar ut dubbla medborgarskap till folk?

Sverige delar inte ut dubbla medborgarskap.....

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-04-2011, 14:20
          Länk hit: #23

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-04-2011, 15:16) *
          Sverige delar inte ut dubbla medborgarskap.....

Vi delar ut ett extra utöver det folk redan har...

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-04-2011, 14:29
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Jag förstår nog inte riktigt heller att det ska vara OK att ha dubbla medborgarskap. Varför vill man ha det?

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-04-2011, 14:31
          Länk hit: #25

Moderator

CITAT (*Stintan* @ 12-04-2011, 15:29) *
          Jag förstår nog inte riktigt heller att det ska vara OK att ha dubbla medborgarskap. Varför vill man ha det?

För att kunna åka på semester till det land man flytt från utan att behöva söka visum varje gång?

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 12-04-2011, 14:35
          Länk hit: #26

Medlem

Menn Huggorm du skrev att Sverige delar ut dubbla medborgarskap....

Sverige ger svensk medborgarskap och inget annat. Att det finns människor som behåller sitt gamla medborgarskap är en annan.
          I många Länder i europa är det så. Många svenskar som bor utomlands söker också respektive landets medborgarskap utan att avsäga sig svensk medborgarskap. Men det kanske du tycker är helt OK

Elisabeth

Citera
          andersen
          Inlägg 12-04-2011, 14:44
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Många har det för att ha en möjlighet att äga något i sitt födelse land, i tex Thailand så får inte utlänska medborgare äga land, och andra orsaker kan ju vara att slippa söka visum.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-04-2011, 16:16
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Man skulle kunna lösa problemet genom något slags ursprungslandsbevis. Att man har en del rättigheter i och från det land man ursprungligen var medborgare i men det är bara det nya landet man egentligen är medborgare i och det enda som kan utfärda pass.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          merlin68
          Inlägg 12-04-2011, 19:20
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 4 044
          Medlem nr: 28 369

CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2011, 14:54) *
          Dubbelt medborgarskap är ungefär samma sak som om man skulle ha dubbla mantalsskrivningar.

Mina barn har dubbla medborgarskap för de har en svensk pappa och utländsk mamma (lilla mig) rolleyes.gif Det känns rätt för dem, de är ju lika mycket utländska som svenska medborgare, men vill de "göra sig av" med ett medborgarskap framöver är det ju helt okej. Själv har jag utländskt medborgarskap, för mig skulle det kännas fel att bli svensk medborgare. Många invandrare vill dessutom flytta tillbaka till sina gamla hemländer när de går i pension och då är det ju dumt att göra sig av med sitt gamla medborgarskap med allt juridiskt trassel det kan leda till när man "återvänder". Varför man vill ha svenskt pass förstår jag inte riktigt, kanske är det en trygghetsfråga om man kommer från ett utomeuropeiskt otryggt land?

Citera
          Anma
          Inlägg 12-04-2011, 19:23
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (merlin68 @ 12-04-2011, 20:20) *
          Mina barn har dubbla medborgarskap för de har en svensk pappa och utländsk mamma (lilla mig) rolleyes.gif Det känns rätt för dem, de är ju lika mycket utländska som svenska medborgare, men vill de "göra sig av" med ett medborgarskap framöver är det ju helt okej. Själv har jag utländskt medborgarskap, för mig skulle det kännas fel att bli svensk medborgare. Många invandrare vill dessutom flytta tillbaka till sina gamla hemländer när de går i pension och då är det ju dumt att göra sig av med sitt gamla medborgarskap med allt juridiskt trassel det kan leda till när man "återvänder". Varför man vill ha svenskt pass förstår jag inte riktigt, kanske är det en trygghetsfråga om man kommer från ett utomeuropeiskt otryggt land?

Jag har bytt till svenskt medborgarskap för att kunna rösta i det land jag bor i. Det är en viktig aspekt enligt mig.

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-04-2011, 19:29
          Länk hit: #31

Moderator

Klassikern är ju alla barn som föds i Sverige men har finländska föräldrar. De kallas till värnplikten där, trots att de kanske aldrig ens besökt landet. Kommer de inte, så hamnar de i fängelse om de åker dit efteråt

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-04-2011, 19:34
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

I "min värld" skulle dina barn få svenskt medborgarskap eftersom de är födda i Sverige med en svensk pappa men skulle ändå ha en notering om din nationalitet.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-04-2011, 20:08
          Länk hit: #33

Medlem

Men om man räknar med att flytta tilllbaka till sitt gamla hemland varför ska man då skaffa svenskt medborgarskap? Har det med ID-handlingar att göra så borde det ju gå att ordna ändå. Jag tycker att det är konstigt att man kan ha dubbla medborgarskap men det beror kanske på ´min okunskap.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 12-04-2011, 20:11
          Länk hit: #34

Moderator

Det vore ju lite av en livsuppgift, att försöka skaffa medborgarskap i så många länder som möjligt. Tänk att stå där i tullen med en hel kasse pass, och försöka hitta det rätta medan tjänstemännen tittar på rolleyes.gif

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 12-04-2011, 20:21
          Länk hit: #35

Medlem

Men stintan när du är jung då vet du inte vad du vill göra när du kanske är 70, mycket kan hända under resans gång

Citera
          gnon49
          Inlägg 12-04-2011, 20:27
          Länk hit: #36

Medlem
          Antal inlägg: 4 721
          Medlem nr: 17 660

Man måste väl ha svenskt medborgarskap om man skall kunna få del av hela vårt välfärdsprogram. Annars kan det bli dyrt att bli sjuk eller råka ut för något annat. Åtminstone om man kommer från ett land utanför EU. Fördelen med svenskt medborgarskap är väl också att du har skattat och haft inkomst här. Flyttar du tillbaka till hemlandet så kan du ha samlat pensionspoäng här i Sverige. Har för mig det fungerar så inom EU också.

--------------------
          Odlar i zon 2-3 utanför Uddevalla

Den bästa huvudkudden har ett positivt innehåll.

Citera
          Bengalow
          Inlägg 12-04-2011, 20:50
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 3 185
          Medlem nr: 24 333

En grekisk medborgare blir aldrig av med sitt ursprungliga medborgarskap. Flyttar han/hon hit och blir svensk medborgare, så slopar inte grekiska staten detta första. Det gäller även turkar t.ex. så det finns lite enkla förklaringar till dubbla medborgarskap. Vi har ju också systrarna Kallur t.ex. Födda i USA...men också svenska medborgare. Inget konstigt tycker jag.
          Jag håller dock med om, att människor som söker svenskt medborgarskap borde ha en kvalificeringsperiod, och begår man brott, med t.ex. maxstraff på 2-5 år, så borde man riskera sitt medborgarskap. Många kriminella kommer ju hit för att den sakens skull. Ett svenskt pass är oftast "gröna vågen" i kontrollen...

Redigerat av Bengalow: 12-04-2011, 20:53

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 12-04-2011, 21:49
          Länk hit: #38

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-04-2011, 21:21) *
          Men stintan när du är jung då vet du inte vad du vill göra när du kanske är 70, mycket kan hända under resans gång

Läs inlägget jag svarade på! Du pratar ju om något annat.

--------------------

Citera
          Vippan
          Inlägg 12-04-2011, 22:20
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 4 078
          Medlem nr: 14 624

Saknar man svenskt medborgarskap och begår brott är det väl självklart att den personen ska utvisas ur landet.Att man sen ska lära sig svenska är också en förutsättning för att bli integrerad i samhället,det måste finnas framtidsvisioner för dessa människor att leva på bidrag och utanförskap gör ingen människa lycklig och missnöjda människor agerar inte så lyckat alla gånger.Det här tycker jag är bara sunt förnuft och att ställa lite krav på människor har ingen dött av tvärtom.

Röstar jag på Sd,,nej faktiskt inte.

Dubbla medborgarskap är olyckligt när det finns barn som kan bli bortrövade till ett annat land

Citera
          ryss_борис
          Inlägg 12-04-2011, 23:46
          Länk hit: #40

Medlem
          Antal inlägg: 523
          Medlem nr: 29 572

Nämn istället en anledning till varför folk INTE ska få ha det. Visst, att de kan råka illa ut, pga utlämning lr nåt annat är väl det enda jag kommer på. Men det är väl de flesta medvetna om.

Låt folk få välja själva om de vill ha fler än ett medborgarskap. Vad har ni med det att göra?

Citera

4 sidor V  < 1 2 3 4 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-09-2025, 16:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon