|
Full version: Medborgarskap
Huggorm
11-04-2011, 23:13
Tja, eftersom migrationsminister Tobias Billström står bakom så finns det väll chans att mycket blir verklighet.
Ja verkar lovande iaf och hoppas att det leder till en förändring.
Huggorm
11-04-2011, 23:27
Ta bara den här biten, man blir ju mörkrädd:
"Över 200 000 svenska pass är på drift ute i världen. Ett och annat är säkert bortslarvat. Men orimligt många är i praktiken sålda eller lämnade för syften som bryter mot allt Sverige vill stå för. Det bör därför inte längre vara möjligt att gång på gång förlora sitt pass. Sverige bör ogiltigförklara borttappade pass, vilket tekniken i dag medger, och införa noteringar i passen om hur många man har haft. Efter ett antal förlorade pass ska polisundersökning föregå nytt pass."
Nu förstår man varför passens giltighetstid sänktes från tio år till fem år
Visst är det för jäkligt, det är inte en dag för tidigt att politikerna tar och gör nåntin åt situationen dom kanske börjar vakna upp ur dimman nu. På tal om pass så var jag och fixade nytt idag,har dom fulfilter i kameran man ser för bedrövlig ut på passkort
Huggorm
11-04-2011, 23:39
CITAT (Vippan @ 12-04-2011, 00:31)  På tal om pass så var jag och fixade nytt idag,har dom fulfilter i kameran man ser för bedrövlig ut på passkort  Du skulle ha sminkat dig så intetsägande som bara gick, så hade du ökat kundkretsen
Ha ha tänkte inte på de
Red Top
12-04-2011, 06:35
CITAT (Vippan @ 11-04-2011, 23:56)  Debattinlägget är från februari 2009. Hur är det med tidningsutdelningen där du bor? Ett typiskt exempel på röstfiskeri av värsta sorten. Det var nog bara Sverigedemokraterna, som jublade. Alliansens företrädare tog rätt kraftigt avstånd. Men det hindrade inte att dåvarande socialborgarrådet i Stockholm, Ulf Kristersson, blev socialförsäkringsminister i den nuvarande regeringen. Också ett sätt att sätta munkavle på obetänksamma brushuvuden. Klart är, att förslaget snabbt sopades under mattan. Något likhetstecken mellan Moderater och Sverigedemokrater ville man inte se i alliansen. "– De måste vara tydliga mot väljarna, precis som Socialdemokraterna och Miljöpartiet varit, och säga att Alliansen inte under några omständigheter kommer att samarbeta med Sverigedemokraterna." skrev Magnus Andersson, förbundsordförande för Centerpartiets ungdomsförbund, bl annat, ang sitt öppna brev till Reinfeldt, Olofsson, Björklund och Hägglund. Fredrik Federley, Centerpartiet, sa så här om förslaget om att kunna ta tillbaka ett medborgarskap: "– Det(medborgarskapet) är en absolut rättighet. Börjar man tumma på det kan vi snart hamna i situationer där folk felaktigt berövas sina medborgarskap. I vissa situationer får man helt enkelt hacka i sig om det blir fel."Så, simma lugnt Vippan. Ni Sverigedemokrater får nog kämpa i bakvattnet ett bra tag till.
Huggorm
12-04-2011, 09:55
Oj, var det ett så gammalt debattinlägg, jag fick en känsla av det men glömde kolla. Men hur som helst finns det en del vettiga punkter, faktiskt de flesta. Exempelvis att dra tillbaka medborgarskap som givits på felaktiga grunder, som att personen haft falsk identitet, hotat eller mutat handläggare. Måste man vara sverigedemokrat för att tycka så?
Vill vi ge våra invandrare bästa start i livet så är delar av artikeln helt rätt. Det kravlösa samhället vinner ingen på. Ge invandrarna rätt verktyg och en tid att komma in i vårt svenska samhälle. Sedan gäller att stå på egna ben. Det vinner både samhället och blivande svenska medborgare på.Får man inte asyl skall man givetvis ut ur landet. Annars sätts rättssäkerheten ur spel. Ett lands lagar o regler avgör ju om man får stanna eller inte. Tillfällig asyl är däremot aldrig fel. Att fly från krig är något fruktansvärt. EU borde sätta upp flyktingkvoter för varje land så inget land kan smita undan, utan flyktingströmmen fördelas över länderna.
Gossen Ruda
12-04-2011, 11:16
Jag tycker det är lite märkligt att man kan ha dubbelt medborgarskap. Man måste bestämma sig.
Huggorm
12-04-2011, 11:24
CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2011, 12:16)  Jag tycker det är lite märkligt att man kan ha dubbelt medborgarskap. Man måste bestämma sig. Det är väll så att Sverige fått ganska mycket kritik för att vi delar ut dubbla medborgarskap till folk?
Gossen Ruda
12-04-2011, 13:05
CITAT (Huggorm @ 12-04-2011, 12:24)  Det är väll så att Sverige fått ganska mycket kritik för att vi delar ut dubbla medborgarskap till folk? Jo, och vissa länder vägrar godkänna förfarandet. Jag kommer dock inte ihåg vilket medborgarskap som inte godkänns.
malarmaster
12-04-2011, 13:10
jag skulle kunna ställa mig bakom de flesta förslagen,jag är varken moderat eller sd men jag tycker att invandringspolitiken är käpprätt.har jobbat med integreringsprojekt o fadderverksamhet o för mig är det en gåta hur man beviljar medborgarskap.du behöver inte kunna språket,svenska lagar o regler o tydligen finns det heller ingen tidsgräns hur länge du har vistats i sverige.en kille fick medborgarskap efter 4 år. flesta länder har 10 år samt krav på försörjning o språk/kultur.men dessa frågor är normalt tabu,får inte vara kritisk eller ens ha åsikter .då hamnar man automatiskt i sd.men i lunchrummen pratas det och av döma av snacket där är de flesta sd,eller.... Ulf
Blomstertanten
12-04-2011, 13:19
CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2011, 12:16)  Jag tycker det är lite märkligt att man kan ha dubbelt medborgarskap. Man måste bestämma sig. Dubbelt medborgarskap kan man ha i vissa länder. Jag som förr var dansk medborgare fick inte behålla det danska när jag blev svensk! CITAT (Huggorm @ 12-04-2011, 12:24)  Det är väll så att Sverige fått ganska mycket kritik för att vi delar ut dubbla medborgarskap till folk? Det är väl inte Sverige som kan bestämma om man blir av med sitt gamla medborgarskap!!!! Och mej veterligen delar Sverige inte ut medborgarskap i nåt annat land!
Huggorm
12-04-2011, 13:24
CITAT (Blomstertanten @ 12-04-2011, 14:19)  Dubbelt medborgarskap kan man ha i vissa länder. Jag som förr var dansk medborgare fick inte behålla det danska när jag blev svensk! Det är väl inte Sverige som kan bestämma om man blir av med sitt gamla medborgarskap!!!! Och mej veterligen delar Sverige inte ut medborgarskap i nåt annat land! Sverige kan väll kräva att man avsäger sig sitt gamla medborgarskap om man skall få svenskt? Jag antar att det är så alla andra länder gör
Blomstertanten
12-04-2011, 13:28
Jag förstår inte riktigt vad som är problemet med att en del har dubbla medborgarskap?
Huggorm
12-04-2011, 13:40
CITAT (Blomstertanten @ 12-04-2011, 14:28)  Jag förstår inte riktigt vad som är problemet med att en del har dubbla medborgarskap? Det finns flera problem. Exempelvis med folk som reser tillbaka till sitt gamla hemland, och där blir fängslade. Har det kvar sitt gamla medborgarskap kan inte Sverige göra ett skit åt saken, för då behandlas personerna som vem som helst i det landet. Exempelvis Dawit Isaac i Eritrea, och det finns ett antal liknande fall i Iran. Ett annat problem är att terrorister kan röra sig mycket lättare mellan olika länder i exempelvis mellanöstern där det finns träningsläger. Reste de på sitt svenska pass skulle det vara lite lättare att spåra deras förehavanden, och kanske spara människoliv.
Gossen Ruda
12-04-2011, 13:54
Dubbelt medborgarskap är ungefär samma sak som om man skulle ha dubbla mantalsskrivningar.
Huggorm
12-04-2011, 13:58
RibesRubusVitis
12-04-2011, 14:03
En del statsvetare har påtalat det demokratiska problemet att vissa människor får större rösträtt än andra; inom EU skulle det till exempel betyda att en dubbelmedborgare har två röster till EU-parlamentet.
Elisabeth-Västkustkolonisten
12-04-2011, 14:16
CITAT (Huggorm @ 12-04-2011, 12:24)  Det är väll så att Sverige fått ganska mycket kritik för att vi delar ut dubbla medborgarskap till folk? Sverige delar inte ut dubbla medborgarskap.....
Huggorm
12-04-2011, 14:20
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-04-2011, 15:16)  Sverige delar inte ut dubbla medborgarskap..... Vi delar ut ett extra utöver det folk redan har...
*Stintan*
12-04-2011, 14:29
Jag förstår nog inte riktigt heller att det ska vara OK att ha dubbla medborgarskap. Varför vill man ha det?
Huggorm
12-04-2011, 14:31
CITAT (*Stintan* @ 12-04-2011, 15:29)  Jag förstår nog inte riktigt heller att det ska vara OK att ha dubbla medborgarskap. Varför vill man ha det? För att kunna åka på semester till det land man flytt från utan att behöva söka visum varje gång?
12-04-2011, 14:35
Menn Huggorm du skrev att Sverige delar ut dubbla medborgarskap....
Sverige ger svensk medborgarskap och inget annat. Att det finns människor som behåller sitt gamla medborgarskap är en annan. I många Länder i europa är det så. Många svenskar som bor utomlands söker också respektive landets medborgarskap utan att avsäga sig svensk medborgarskap. Men det kanske du tycker är helt OK
Elisabeth
andersen
12-04-2011, 14:44
CITAT (*Stintan* @ 12-04-2011, 15:29)  Jag förstår nog inte riktigt heller att det ska vara OK att ha dubbla medborgarskap. Varför vill man ha det? Många har det för att ha en möjlighet att äga något i sitt födelse land, i tex Thailand så får inte utlänska medborgare äga land, och andra orsaker kan ju vara att slippa söka visum.
Gossen Ruda
12-04-2011, 16:16
Man skulle kunna lösa problemet genom något slags ursprungslandsbevis. Att man har en del rättigheter i och från det land man ursprungligen var medborgare i men det är bara det nya landet man egentligen är medborgare i och det enda som kan utfärda pass.
merlin68
12-04-2011, 19:20
CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2011, 14:54)  Dubbelt medborgarskap är ungefär samma sak som om man skulle ha dubbla mantalsskrivningar. Mina barn har dubbla medborgarskap för de har en svensk pappa och utländsk mamma (lilla mig)  Det känns rätt för dem, de är ju lika mycket utländska som svenska medborgare, men vill de "göra sig av" med ett medborgarskap framöver är det ju helt okej. Själv har jag utländskt medborgarskap, för mig skulle det kännas fel att bli svensk medborgare. Många invandrare vill dessutom flytta tillbaka till sina gamla hemländer när de går i pension och då är det ju dumt att göra sig av med sitt gamla medborgarskap med allt juridiskt trassel det kan leda till när man "återvänder". Varför man vill ha svenskt pass förstår jag inte riktigt, kanske är det en trygghetsfråga om man kommer från ett utomeuropeiskt otryggt land?
CITAT (merlin68 @ 12-04-2011, 20:20)  Mina barn har dubbla medborgarskap för de har en svensk pappa och utländsk mamma (lilla mig)  Det känns rätt för dem, de är ju lika mycket utländska som svenska medborgare, men vill de "göra sig av" med ett medborgarskap framöver är det ju helt okej. Själv har jag utländskt medborgarskap, för mig skulle det kännas fel att bli svensk medborgare. Många invandrare vill dessutom flytta tillbaka till sina gamla hemländer när de går i pension och då är det ju dumt att göra sig av med sitt gamla medborgarskap med allt juridiskt trassel det kan leda till när man "återvänder". Varför man vill ha svenskt pass förstår jag inte riktigt, kanske är det en trygghetsfråga om man kommer från ett utomeuropeiskt otryggt land? Jag har bytt till svenskt medborgarskap för att kunna rösta i det land jag bor i. Det är en viktig aspekt enligt mig.
Huggorm
12-04-2011, 19:29
Klassikern är ju alla barn som föds i Sverige men har finländska föräldrar. De kallas till värnplikten där, trots att de kanske aldrig ens besökt landet. Kommer de inte, så hamnar de i fängelse om de åker dit efteråt
Gossen Ruda
12-04-2011, 19:34
CITAT (merlin68 @ 12-04-2011, 20:20)  Mina barn har dubbla medborgarskap för de har en svensk pappa och utländsk mamma (lilla mig)  Det känns rätt för dem, de är ju lika mycket utländska som svenska medborgare, men vill de "göra sig av" med ett medborgarskap framöver är det ju helt okej. Själv har jag utländskt medborgarskap, för mig skulle det kännas fel att bli svensk medborgare. Många invandrare vill dessutom flytta tillbaka till sina gamla hemländer när de går i pension och då är det ju dumt att göra sig av med sitt gamla medborgarskap med allt juridiskt trassel det kan leda till när man "återvänder". Varför man vill ha svenskt pass förstår jag inte riktigt, kanske är det en trygghetsfråga om man kommer från ett utomeuropeiskt otryggt land? I "min värld" skulle dina barn få svenskt medborgarskap eftersom de är födda i Sverige med en svensk pappa men skulle ändå ha en notering om din nationalitet.
*Stintan*
12-04-2011, 20:08
CITAT (merlin68 @ 12-04-2011, 20:20)  Mina barn har dubbla medborgarskap för de har en svensk pappa och utländsk mamma (lilla mig)  Det känns rätt för dem, de är ju lika mycket utländska som svenska medborgare, men vill de "göra sig av" med ett medborgarskap framöver är det ju helt okej. Själv har jag utländskt medborgarskap, för mig skulle det kännas fel att bli svensk medborgare. Många invandrare vill dessutom flytta tillbaka till sina gamla hemländer när de går i pension och då är det ju dumt att göra sig av med sitt gamla medborgarskap med allt juridiskt trassel det kan leda till när man "återvänder". Varför man vill ha svenskt pass förstår jag inte riktigt, kanske är det en trygghetsfråga om man kommer från ett utomeuropeiskt otryggt land? Men om man räknar med att flytta tilllbaka till sitt gamla hemland varför ska man då skaffa svenskt medborgarskap? Har det med ID-handlingar att göra så borde det ju gå att ordna ändå. Jag tycker att det är konstigt att man kan ha dubbla medborgarskap men det beror kanske på ´min okunskap.
Huggorm
12-04-2011, 20:11
Det vore ju lite av en livsuppgift, att försöka skaffa medborgarskap i så många länder som möjligt. Tänk att stå där i tullen med en hel kasse pass, och försöka hitta det rätta medan tjänstemännen tittar på
12-04-2011, 20:21
Men stintan när du är jung då vet du inte vad du vill göra när du kanske är 70, mycket kan hända under resans gång
Man måste väl ha svenskt medborgarskap om man skall kunna få del av hela vårt välfärdsprogram. Annars kan det bli dyrt att bli sjuk eller råka ut för något annat. Åtminstone om man kommer från ett land utanför EU. Fördelen med svenskt medborgarskap är väl också att du har skattat och haft inkomst här. Flyttar du tillbaka till hemlandet så kan du ha samlat pensionspoäng här i Sverige. Har för mig det fungerar så inom EU också.
Bengalow
12-04-2011, 20:50
En grekisk medborgare blir aldrig av med sitt ursprungliga medborgarskap. Flyttar han/hon hit och blir svensk medborgare, så slopar inte grekiska staten detta första. Det gäller även turkar t.ex. så det finns lite enkla förklaringar till dubbla medborgarskap. Vi har ju också systrarna Kallur t.ex. Födda i USA...men också svenska medborgare. Inget konstigt tycker jag. Jag håller dock med om, att människor som söker svenskt medborgarskap borde ha en kvalificeringsperiod, och begår man brott, med t.ex. maxstraff på 2-5 år, så borde man riskera sitt medborgarskap. Många kriminella kommer ju hit för att den sakens skull. Ett svenskt pass är oftast "gröna vågen" i kontrollen...
*Stintan*
12-04-2011, 21:49
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 12-04-2011, 21:21)  Men stintan när du är jung då vet du inte vad du vill göra när du kanske är 70, mycket kan hända under resans gång Läs inlägget jag svarade på! Du pratar ju om något annat.
Saknar man svenskt medborgarskap och begår brott är det väl självklart att den personen ska utvisas ur landet.Att man sen ska lära sig svenska är också en förutsättning för att bli integrerad i samhället,det måste finnas framtidsvisioner för dessa människor att leva på bidrag och utanförskap gör ingen människa lycklig och missnöjda människor agerar inte så lyckat alla gånger.Det här tycker jag är bara sunt förnuft och att ställa lite krav på människor har ingen dött av tvärtom.
Röstar jag på Sd,,nej faktiskt inte.
Dubbla medborgarskap är olyckligt när det finns barn som kan bli bortrövade till ett annat land
ryss_борис
12-04-2011, 23:46
CITAT (*Stintan* @ 12-04-2011, 15:29)  Jag förstår nog inte riktigt heller att det ska vara OK att ha dubbla medborgarskap. Varför vill man ha det? Nämn istället en anledning till varför folk INTE ska få ha det. Visst, att de kan råka illa ut, pga utlämning lr nåt annat är väl det enda jag kommer på. Men det är väl de flesta medvetna om. Låt folk få välja själva om de vill ha fler än ett medborgarskap. Vad har ni med det att göra?
*Stintan*
13-04-2011, 00:19
CITAT (ryss_бори @ 13-04-2011, 00:46)  Nämn istället en anledning till varför folk INTE ska få ha det. Visst, att de kan råka illa ut, pga utlämning lr nåt annat är väl det enda jag kommer på. Men det är väl de flesta medvetna om.
Låt folk få välja själva om de vill ha fler än ett medborgarskap. Vad har ni med det att göra? Vem har sagt att dom inte får välja själva? Jag har inte påstått något utan ställde en fråga och upplysningsvis är det här ett diskussionsforum. För övrigt får du gärna säga du till mig och så undrar jag om du alltid är lika dum.
ryss_борис
13-04-2011, 14:42
CITAT (*Stintan* @ 13-04-2011, 01:19)  Vem har sagt att dom inte får välja själva? Jag har inte påstått något utan ställde en fråga och upplysningsvis är det här ett diskussionsforum. För övrigt får du gärna säga du till mig och så undrar jag om du alltid är lika dum. Tja, du skrev ju detta, citerar "Jag förstår nog inte riktigt heller att det ska vara OK att ha dubbla medborgarskap. Varför vill man ha det?" Där säger du indirekt att du inte tycker att det ska vara okej att folk har dubbla medborgarskap, och jag bad dig nämna en anledning till varför det inte bör vara okej. Om du inte kan nämna en sådan anledning (dvs du tycker att det är okej att ha dubbla medborgarskap, så finns det ju en orsak till varför du tycker så) så har vi kommit till en motsägelse, baserat på vad jag citerade, och man kan alltså dra slutsatsen att du ljög.  För övrigt är vitsen med att skriva "ni" att man då indirekt kan rikta sig till flera personer. Hade varit ganska opraktiskt om man endast kan skriva till en person i varje inlägg... För att svara på sista frågan  Nej, jag är inte alltid lika dum, försöker hålla det på ungefär samma nivå som den jag skriver till. Fast den här gången kan jag erkänna att jag inte lyckades. Men påminn mig gärna nästa gång så ska jag se till att försöka framstå som mycket dummare så att det matchar din nivå  För guds skull, hetsa inte upp dig nu över det sista stycket, det är meningen att det ska vara skämtsamt
*Stintan*
13-04-2011, 15:00
CITAT (ryss_бори @ 13-04-2011, 15:42)  Tja, du skrev ju detta, citerar "Jag förstår nog inte riktigt heller att det ska vara OK att ha dubbla medborgarskap. Varför vill man ha det?" Där säger du indirekt att du inte tycker att det ska vara okej att folk har dubbla medborgarskap, och jag bad dig nämna en anledning till varför det inte bör vara okej. Om du inte kan nämna en sådan anledning (dvs du tycker att det är okej att ha dubbla medborgarskap, så finns det ju en orsak till varför du tycker så) så har vi kommit till en motsägelse, baserat på vad jag citerade, och man kan alltså dra slutsatsen att du ljög. För övrigt är vitsen med att skriva "ni" att man då indirekt kan rikta sig till flera personer. Hade varit ganska opraktiskt om man endast kan skriva till en person i varje inlägg... Det är din tolkning inte min vilket jag också försökte förklara. Om jag skriver att jag inte riktigt förstår så betyder det inget annat än att jag önskar att någon kan förklara för mer. Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag inte är så insatt och därför är det för mig intressant att få höra olika synpunkter. Det finns ingen som helst anledning för mig att ta ställning för eller emot. Du läser ju inlägg som fan läser bibeln och hittar på för att få kritisera men den här gången är du ute i ogjort väder, sorry! Dessutom... om du citerar någon så är det den personen du svarar annars ska man nog låta bli att citera. Konstig humor du har om du tycker det sista du la till var ett skämt. Det som du skrev till medan jag skrev detta och som därför inte finns med i ovanstående citat.
merlin68
13-04-2011, 15:24
De som kommer från ett land där det är krig, oroligheter, otryggt o.s.v. hoppas nog på att en dag kunna återvända och då behåller man sitt gamla pass + man skaffar svenskt pass för man vet ju inte om man kan återvända och då vill man ju ha samma rättigheter som alla andra som bor här....Vi som kommer från trygga länder inom EU har ju ingen behållning av dubbla medborgarskap, den gången jag blev riktigt sjuk åkte jag till mitt gamla hemland för att låta mig behandlas av de kompetenta läkarna som finns där. Jag hade då en särskilt och rätt dyr privat sjukförsäkring för det landet:) så det kostade inte de "svenska skattebetalarna" en enda krona.....Mina barn har dubbla medborgarskap för de är europeiska medborgare i två olika länder. Var de vill bo och vilka medborgarskap de vill ha bestämmer de själva...själv tycker jag inte att ett svenskt medborgarskap känns särskilt lockande , särskilt inte nu med så många högerextrema åsikter som spökar....
Huggorm
13-04-2011, 15:40
Som sagt - Dawit Isaaks situation är vad dubbla medborgarskap kan leda till
Blomstertanten
13-04-2011, 15:58
CITAT (Gossen Ruda @ 12-04-2011, 20:34)  I "min värld" skulle dina barn få svenskt medborgarskap eftersom de är födda i Sverige med en svensk pappa men skulle ändå ha en notering om din nationalitet. Och varför skulle barnen följa just pappan??? CITAT (gnon49 @ 12-04-2011, 21:27)  Man måste väl ha svenskt medborgarskap om man skall kunna få del av hela vårt välfärdsprogram. Annars kan det bli dyrt att bli sjuk eller råka ut för något annat. Åtminstone om man kommer från ett land utanför EU. Fördelen med svenskt medborgarskap är väl också att du har skattat och haft inkomst här. Flyttar du tillbaka till hemlandet så kan du ha samlat pensionspoäng här i Sverige. Har för mig det fungerar så inom EU också. Medborgarskapet har väl inte ett dugg med sjukvården eller skatten att göra!?
Huggorm
13-04-2011, 15:58
CITAT (Blomstertanten @ 13-04-2011, 16:56)  Och varför skulle barnen följa just pappan??? Eftersom det råkade vara fadern som var svensk, och familjen ville bo i Sverige?
Gossen Ruda
13-04-2011, 16:07
CITAT (Huggorm @ 13-04-2011, 16:58)  Eftersom det råkade vara fadern som var svensk, och familjen ville bo i Sverige? Just så. Barnen blir medborgare i det land där de är födda om någon förälder kommer därifrån. Fast det är nog lite komplicerat när det gäller barn. Som grundprincip anser jag dock att man bara skall ha ett medborgarskap och i första hand i det land man stadigvarande bor. Det borde dock vara lätt att byta tillbaka om man nån gång bytt.
ryss_борис
13-04-2011, 16:12
CITAT (*Stintan* @ 13-04-2011, 16:00)  Det är din tolkning inte min vilket jag också försökte förklara. Om jag skriver att jag inte riktigt förstår så betyder det inget annat än att jag önskar att någon kan förklara för mer. Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag inte är så insatt och därför är det för mig intressant att få höra olika synpunkter. Det finns ingen som helst anledning för mig att ta ställning för eller emot.
Du läser ju inlägg som fan läser bibeln och hittar på för att få kritisera men den här gången är du ute i ogjort väder, sorry! Dessutom... om du citerar någon så är det den personen du svarar annars ska man nog låta bli att citera.
Konstig humor du har om du tycker det sista du la till var ett skämt. Det som du skrev till medan jag skrev detta och som därför inte finns med i ovanstående citat. Men om du inte förstår varför det borde vara tillåtet, så finns det ju en orsak till varför du inte förstår. Dvs, att du tycker det är konstigt att det är okej med dubbla medborgarskap. För om du tycker det är fullt normalt och att folk ska få ha dubbla medborgarskap bara de vill, så bör ju det vara anledningen till varför det bör vara tillåtet. Det jag gjorde var att ställa en motfråga. Vad är det för konstigt med att tillåta dubbla medborgarskap? För att uttrycka det annorlunda. Visste inte att fan läste så bra  När jag läser inlägg tolkar jag dem bokstavligt. simple as that. Du uttryckte att du tyckte det var konstigt att tillåta dubbla medborgarskap, och jag frågade varför. Poängen med att citera är helt enkelt för att man avser svara på det man citerat, ja. Dock finns det inget som ställa allmänna frågor, som inte endast inriktar sig till den man citerade. Såvida man gör det klart och tydligt är det inga problem, och här gjorde jag det genom att skriva "ni", vilket talar för sig självt.
CITAT (Blomstertanten @ 13-04-2011, 16:58)  Medborgarskapet har väl inte ett dugg med sjukvården eller skatten att göra!? Även om det finns undantag så är ju svensk sjukvård till för svenskarna. Och EU-medborgare i vissa fall. Övriga får väl betala ut egen kassa eller ha försäkringar som täcker om en akut situation skulle uppstå. Tror inte man kan neka sjukvård om livet står på spel, men det kan kosta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|