CITAT (*Stintan* @ 16-04-2011, 11:12)

Vadå dumförklarar. Det är ju faktiskt inte så att alla dietister och läkare är överens om allt. Man ska dock ha klart för sig att dessa dietister och läkare som anlitas av LMV ofta sitter på 2 stolar vilket inte är särskilt seriöst. Nu är det inte LCHF vi diskuterar men faktum är att många har svårt för att ta till sig nya rön, både bland proffs och vanligt folk, och det av olika anledningar. En del förlorar affärsmässigt på det och andra envisas med att göra som dom alltid gjort.
Nej förlåt, "dumförklarar" var också att ta i, men jag hoppas att du förstår vad jag menar. Jag tror att du har rätt i att proffs säkert kan ha svårt att ta till sej nya rön eftersom dom sett en forskning som byggts efter en helt annan övertygelse. Förmodligen efter att ha sett forskningsrapport efter forskningsrpport som påvisar det erfarenheterna. Ingen har lagt varken tid eller pengar på forskning som man trott lett "åt fel håll", om du förstår hur jag menar. Visst är det väl så att ju mer övertygad man blir desto svårare har man för att tänka om. Det är ju något som går stick i stäv med det man sett fungera förhållandevis bra tidigare.
Skulle det nu visa sej att LCHF verkligen är det rätta så är detta så klart också något som har en viss bromsverkan.
Lägg till alla irrläror av fanatiskt slag som figurerar ute i samhället så blir en sådan här "extremidé" sedd med ännu mera skepsis än om bluffarna inte funnits.
En annan bromskloss är givetvis vinstintresset som finns i livsmedelsindustrin, precis som du säger. Fast man kan ju inte blunda för vinstintresset som finns från motsatt håll heller.
För att du inte ska tro att jag är ute efter at kullkasta det ni LCHF:are säger så kan jag berätta att jag just nu själv testar en lättvariant av LCHF själv sedan några veckor tillbaks.
Visserligen har det inte haft några positiva effekter än så länge men jag håller väl på ett tag till innan jag drar några sslutsatser.
Än så länge har jag lite gallbesvärsliknande symtom och jag funderar på om jag inte mår bäst av mina små kolhydratkickar ibland. Har ju en sjukdom med kronisk trötthet och som gör att jag för det mesta känner mej ganska låg och energilös. Det är skönt att kunna ta sej ett "kolhydratrus" innan en ansträngande uppgift som man måste ta tag i. Men det är ju jag det...
Redigerat av Cacki: 16-04-2011, 12:00