|
|
  |
Nästan fettfri kost, Söker efter info |
|
|
|
16-04-2011, 17:53
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (Aqvakul @ 16-04-2011, 18:35)  Något tydligt nej som avser denna tråden och alla de andra "hälsotrådarna" har iaf inte jag uppfattat... tänkte på detta skrivna nej, där det står nej, att christa frågade för egen del. http://forum.odla.nu/index.php?s=&show...t&p=1392082OM man kan lita på det nej som står där det vet jag inte, förövrigt är jag enig med dig, stintan och pejori. jag ville bara nämna att jag uppfattade det inlägget som att hon faktiskt svarade.
|
|
|
|
|
16-04-2011, 18:06
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (flaxss @ 16-04-2011, 18:53)  tänkte på detta skrivna nej, där det står nej, att christa frågade för egen del. http://forum.odla.nu/index.php?s=&show...t&p=1392082OM man kan lita på det nej som står där det vet jag inte, förövrigt är jag enig med dig, stintan och pejori. jag ville bara nämna att jag uppfattade det inlägget som att hon faktiskt svarade. Det inlägget du länkade till, Flaxss är inte sant då det står "Nej jag frågade för egen del. Det berättade jag ju i början av tråden. " Efter att ha läst om tråden, så står det inget i tidigare svar, att hon frågar för egen del och inte för boken.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
16-04-2011, 18:14
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
CITAT (pejori @ 16-04-2011, 19:06)  Det inlägget du länkade till, Flaxss är inte sant då det står "Nej jag frågade för egen del. Det berättade jag ju i början av tråden. "
Efter att ha läst om tråden, så står det inget i tidigare svar, att hon frågar för egen del och inte för boken. oki jag läste bakåt i tråden och såg ett svar (detta). och har inte kollat noga tidigare svar även då jag läst tråden. men att fråga för boken fel, och när det gäller fettsnål kost är nåt jag inte gillar eller kan hålla med om skulle vara bra.
|
|
|
|
|
16-04-2011, 18:19
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Om Christa hade velat så hade hon kunnat svara något i stil med "Nej, jag tänker inte använda detta i någon bok".. Men det har hon inte gjort. Jag tycker tyvärr att det finns skäl för viss misstänksamhet..
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
17-04-2011, 08:23
|

Medlem
Antal inlägg: 3 778
Medlem nr: 6 894

|
I boken "Näring och hälsa" av Ulla Johansson skriver hon att fett inte bör understiga 20% av energiintaget i kosten. Hon anger dock risk för energibrist som det främsta skälet.
När det gäller Essentiella fettsyror så skriver hon att brist kan ge störningar i ögat och nervsystemet men hon skriver inte hur mycket man måste äta för att undgå skador.
Det framgår inte heller om man måste äta det varje dag eller om det lagras i kroppen.
Det som framhålls som viktigt för blandkostare är att mättat fett skall utgöra högst en tredjedel av fettintaget.
Eftersom jag haft väldigt mycket trassel med med mina ögon så är jag rädd om dom men om en period av för lite fett skulle innebära ögonskador så skulle varenda person som suttit i koncentrationsläger har fått ögonskador. De utsattes ju för extrem brist.
Ögonsjukdomar ökar kraftigt i västvärlden så risken för ögonproblem är sannolikt större vid för högt energiintag än för lågt men jag vill ändå vara på den säkra sidan.
Samtidigt så funkar kroppen bättre nu än den gjort på många år.
|
|
|
|
|
17-04-2011, 08:50
|

Medlem
Antal inlägg: 22 484
Medlem nr: 6 301

|
Det hinner ju hända en del på 4 år så det har säkert kommit lite nyare rön än vad som står i den boken.
Varför låter du inte ditt sunda förnyft styra mer hur du ska äta för att må bra Christa. Det är ju helt omöjligt att få ihop en sund måltid om man ska gå efter allt man läser eftersom det finns så många olika åsikter. Sitter du o dissikerar innehåll och väger beståndsdelarna och räknar ut förhållanden inför varje måltid?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
17-04-2011, 08:57
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 17-04-2011, 09:50)  Det hinner ju hända en del på 4 år så det har säkert kommit lite nyare rön än vad som står i den boken.
Varför låter du inte ditt sunda förnyft styra mer hur du ska äta för att må bra Christa. Det är ju helt omöjligt att få ihop en sund måltid om man ska gå efter allt man läser eftersom det finns så många olika åsikter. Sitter du o dissikerar innehåll och väger beståndsdelarna och räknar ut förhållanden inför varje måltid? Ja men jag har ju skrivit flera gånger i den här tråden att jag mår mycket bättre nu när jag dragit ner fettet till ett minimum. Jag berättade ju också att träningen äntligen funkar bra. Skrev ju om det i förra inlägget också.
Redigerat av Christa: 17-04-2011, 08:59
|
|
|
|
|
17-04-2011, 09:03
|

Medlem

|
Men vad är då problemet?
--------------------
Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3 Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson
|
|
|
|
|
17-04-2011, 09:21
|

Medlem

|
CITAT (*Stintan* @ 17-04-2011, 10:03)  Men vad är då problemet? Som sagt att jag vill vara säker på att jag inte kan få några skador och som jag skrev så är det framförallt mina ögon jag värnar om.
|
|
|
|
|
17-04-2011, 09:25
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
Problemet med att ge svar på frågor som "hur lite kan man äta" eller "när blir det farligt lite" är 1) att det inte finns några enkla svar (beror på ålder, ämnesomsättning, övrig kost etc), 2) att försök för att utröna detta hos människor är oetiska och går inte att genomföra enl vetenskaplig praxis och slutligen 3)att olika livsmedels innehåll av t.ex fett varierar beroende på årstid, växtplats etc etc.
Det man VET är att kroppen behöver olika näringsämnen för att må bra, exakt vilka proportioner är individuellt. Man vet också att för lite av olika näringsämnen ger brist, ibland tidigare och ibland senare. Symptomen på brist varierar och kan komma smygande så man inte märker vad som händer. D-vitaminbrist kan tex ge försämrat immunsvar, men det märks kanske inte tydligt direkt om man inte utsätts för mycket infektioner.
Vad gäller "stenålderskost" är det viktigt att ta i beaktande att det finns STORA fysiologiska skillnader melllan dagens människor och människorna för 5000 år sedan eller så. Därmed inte sagt att vår kosthållning idag är perfekt. Däremot har vi andra valmöjligheter idag, man kan själv VÄLJA hur man ska äta, vad man inte vill äta etc.
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
17-04-2011, 09:41
|

Medlem

|
CITAT (KRT @ 17-04-2011, 10:25)  Problemet med att ge svar på frågor som "hur lite kan man äta" eller "när blir det farligt lite" är 1) att det inte finns några enkla svar (beror på ålder, ämnesomsättning, övrig kost etc), 2) att försök för att utröna detta hos människor är oetiska och går inte att genomföra enl vetenskaplig praxis och slutligen 3)att olika livsmedels innehåll av t.ex fett varierar beroende på årstid, växtplats etc etc.
Det man VET är att kroppen behöver olika näringsämnen för att må bra, exakt vilka proportioner är individuellt. Man vet också att för lite av olika näringsämnen ger brist, ibland tidigare och ibland senare. Symptomen på brist varierar och kan komma smygande så man inte märker vad som händer. D-vitaminbrist kan tex ge försämrat immunsvar, men det märks kanske inte tydligt direkt om man inte utsätts för mycket infektioner.
Vad gäller "stenålderskost" är det viktigt att ta i beaktande att det finns STORA fysiologiska skillnader melllan dagens människor och människorna för 5000 år sedan eller så. Därmed inte sagt att vår kosthållning idag är perfekt. Däremot har vi andra valmöjligheter idag, man kan själv VÄLJA hur man ska äta, vad man inte vill äta etc. Ja Stenåldersmänniskorna hade en fantastisk fysiologisk förmåga att använda fett som bränsle i jämförelse med en genomsnittlig västerlänning. Det första som händer när man får brist på D-vitamin är oftast att man blir nedstämd. Jag började äta D-vitamin en senvinter efter att varje år mått dåligt under första kvartalet och det blev en otrolig skillnad.
|
|
|
|
|
17-04-2011, 15:42
|
Medlem
Antal inlägg: 5 162
Medlem nr: 8 833

|
CITAT (*Stintan* @ 14-04-2011, 11:34)  Men snälla Christa vad har du för problem? Är det inte uppenbart vad som är Christas problem? Hela hennes liv verkar ju kretsa kring mat på ett för mig osunt och för henne begränsande sätt. Visst är vår kosthållning viktig för hur vi mår fast jag tror att det sunda förnuftet räcker långt. Att hela tiden grubbla vad man stoppar i sig medan livet är något dom försiggår vid sidan av är inte min grej. Jag äter av tre orsaker: 1. För att överleva så klart, vanlig hyfsat nyttig mat 2. För njutningen skull, det är ju vansinnigt gott med god mat, att en och annan mindre nyttig godsak slinker ner bekymrar mig inte ett dugg. 3. För att en god måltid med t.ex ett gott vin till är en bra form av social gemenskap. Ett gott råd till Christa, ät det du tycker är gott och det du tycker dig må bra av för "in the end" är det nog inte den som levt flest dagar som haft det bästa livet, utan det är den som förmått att ta vara på sitt liv på bästa sätt. Gita
|
|
|
|
|
17-04-2011, 15:54
|
Medlem
Antal inlägg: 1 222
Medlem nr: 9 850

|
Man får ha i åtanke att stenålders människan inte hade något val. De var tvungna att äta vad årstiden erbjud. Liksom alla djur idag. Det hade säkert varit bättre om det var rikligt med mat året runt. Både stenålders människan och djuren hade levt längre om så vore fallet.
I dagens västerländska samhälle har vi det problemet utan det omvända. Kaloririk mat plus att vi slipper jaga den. Övervikt plus dålig kondis. Men ändå är medellivs längden betydligt högre idag än då. Men vad är meningen i det stora att leva längre?
|
|
|
|
|
17-04-2011, 15:56
|

Medlem
Antal inlägg: 6 240
Medlem nr: 6 755

|
CITAT (Gita @ 17-04-2011, 16:42)  Är det inte uppenbart vad som är Christas problem? Hela hennes liv verkar ju kretsa kring mat på ett för mig osunt och för henne begränsande sätt. Visst är vår kosthållning viktig för hur vi mår fast jag tror att det sunda förnuftet räcker långt. Att hela tiden grubbla vad man stoppar i sig medan livet är något dom försiggår vid sidan av är inte min grej. Jag äter av tre orsaker: 1. För att överleva så klart, vanlig hyfsat nyttig mat 2. För njutningen skull, det är ju vansinnigt gott med god mat, att en och annan mindre nyttig godsak slinker ner bekymrar mig inte ett dugg. 3. För att en god måltid med t.ex ett gott vin till är en bra form av social gemenskap.
Ett gott råd till Christa, ät det du tycker är gott och det du tycker dig må bra av för "in the end" är det nog inte den som levt flest dagar som haft det bästa livet, utan det är den som förmått att ta vara på sitt liv på bästa sätt.Gita  Klokt skrivet! Det är nog en sak vi behöver påminna oss om lite till mans ibland. Hade jag haft glasögon så hade det nästan varit värt att skriva det på insidan av ena glaset....men nu har jag ju inte det...
--------------------
**Cacki z 3**
|
|
|
|
Gunilla T
|
17-04-2011, 16:47
|
Gäster

|
CITAT (Gita @ 17-04-2011, 16:42)  Ett gott råd till Christa, ät det du tycker är gott och det du tycker dig må bra av för "in the end" är det nog inte den som levt flest dagar som haft det bästa livet, utan det är den som förmått att ta vara på sitt liv på bästa sätt. Gita
|
|
|
|
|
17-04-2011, 19:25
|

Medlem

|
CITAT (Gita @ 17-04-2011, 16:42)  Är det inte uppenbart vad som är Christas problem? Hela hennes liv verkar ju kretsa kring mat på ett för mig osunt och för henne begränsande sätt. Visst är vår kosthållning viktig för hur vi mår fast jag tror att det sunda förnuftet räcker långt. Att hela tiden grubbla vad man stoppar i sig medan livet är något dom försiggår vid sidan av är inte min grej. Jag äter av tre orsaker: 1. För att överleva så klart, vanlig hyfsat nyttig mat 2. För njutningen skull, det är ju vansinnigt gott med god mat, att en och annan mindre nyttig godsak slinker ner bekymrar mig inte ett dugg. 3. För att en god måltid med t.ex ett gott vin till är en bra form av social gemenskap.
Ett gott råd till Christa, ät det du tycker är gott och det du tycker dig må bra av för "in the end" är det nog inte den som levt flest dagar som haft det bästa livet, utan det är den som förmått att ta vara på sitt liv på bästa sätt. Gita Om du hade haft så mycket hälsoproblem som jag så hade du nog tänkt annorlunda. Synskärpan skiljde en hel dioptri före och efter en smörgås och när jag insåg att det hade samband med maten så hade jag haft ett helvete i många år. Ibland fick jag trötthetsdippar efter maten så jag inte orkade sitta på en stol och det gick inte över när jag lade mig. Socker fick mig att gå i däck fullständigt. Det var en massa annat också och nu mår jag äntligen bra. Det kom ett par nya hälsoproblem varje år och till slut var livskvaliten nere på minus. Det är värt all möda att må bra igen även om det har varit otroligt jobbigt innan jag hittade en kost som fungerar.
|
|
|
|
|
17-04-2011, 20:44
|
Medlem

|
CITAT (Christa @ 17-04-2011, 20:25)  Om du hade haft så mycket hälsoproblem som jag så hade du nog tänkt annorlunda. Synskärpan skiljde en hel dioptri före och efter en smörgås och när jag insåg att det hade samband med maten så hade jag haft ett helvete i många år.
Ibland fick jag trötthetsdippar efter maten så jag inte orkade sitta på en stol och det gick inte över när jag lade mig.
Socker fick mig att gå i däck fullständigt.
Det var en massa annat också och nu mår jag äntligen bra.
Det kom ett par nya hälsoproblem varje år och till slut var livskvaliten nere på minus. Det är värt all möda att må bra igen även om det har varit otroligt jobbigt innan jag hittade en kost som fungerar. Jag ska frångå mina principer, och lämna ut en del av mig själv. Jag märkte under en tid, att jag mådde dåligt och utreddes för matallergi. Tyckte att när jag åt gräddsåser och fet mat, (potatisgrattäng och liknande)mådde jag sämre och kunde nästan somna i tallriken. Tog bort grädde och creme fraiche ur maten och tyckte jag mådde bättre. Tog också bort godis och choklad och socker då jag fick något som liknade blodsockerfall när jag åt sötsaker. Men det visade sig, att jag bara förlorade muskelmassa istället. Ingen viktnedgång (som jag heller inte eftersträvade, då jag alltid varit slimmad) bara en förlust av muskelmassan. Lagade bra mat, med bra råvaror, (smör och liknande) men var så trött, plus att magen bråkade. Jag var trött, så in i döden trött... Ingenting var bra eller roligt, bara en plikt jag utförde. Symptomen visade sig, tyda på en tjocktarmscancer, och utreddes för det vid årsskiftet. Visste att jag tidigare klarat fetare mat innan, och insåg att jag var tvungen att öka fettet (grädde, skräpmat, chips, chokladpudding gjord på grädde, saft ,godis) för att inte fortsätta se ut som ett utmärglat lik. Det blev en tuff tid, där jag och magen förde ett inre krig, men NU klarar jag av att äta fetare mat, utan att kroppen får ett spel.. Ja, jag ökar i vikt, men jag mår mycket bättre och är piggare har mer energi nu och ett BMI på 17.
Redigerat av pejori: 17-04-2011, 20:46
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
netha
|
17-04-2011, 21:19
|
Gäster

|
CITAT (Christa @ 17-04-2011, 20:25)  Om du hade haft så mycket hälsoproblem som jag så hade du nog tänkt annorlunda. Synskärpan skiljde en hel dioptri före och efter en smörgås och när jag insåg att det hade samband med maten så hade jag haft ett helvete i många år.
Ibland fick jag trötthetsdippar efter maten så jag inte orkade sitta på en stol och det gick inte över när jag lade mig.
Socker fick mig att gå i däck fullständigt.
Det var en massa annat också och nu mår jag äntligen bra.
Det kom ett par nya hälsoproblem varje år och till slut var livskvaliten nere på minus. Det är värt all möda att må bra igen även om det har varit otroligt jobbigt innan jag hittade en kost som fungerar. Var du hos Optiker, hade med en smörgås och kollade synen före och efter mackan?
|
|
|
|
|
17-04-2011, 21:44
|
Medlem

|
CITAT (netha @ 17-04-2011, 22:19)  Var du hos Optiker, hade med en smörgås och kollade synen före och efter mackan?  Man ser det man vill se. Man letar orsaker där dom inte finns, men sanningen kommer oftast ikapp en, så sakta.
--------------------
|
|
|
|
|
18-04-2011, 06:18
|

Medlem

|
CITAT (netha @ 17-04-2011, 22:19)  Var du hos Optiker, hade med en smörgås och kollade synen före och efter mackan? Ja det vore intressant att höra
--------------------
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|