Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

12 sidor V  « < 9 10 11 12 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nästan fettfri kost, Söker efter info
          pejori
          Inlägg 25-04-2011, 20:02
          Länk hit: #201

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Christa @ 25-04-2011, 20:48) *
          Det är svårt att inte bli påverkad alls om folk här gång på gång påstår att det är skadligt att äta för lite fett. Nu försöker jag emellertid att göra som du säger och strunta i det och äta det jag mår bra av.

Låter bra. Tycker du att det känns bra, så gör som du känner för.
          Känns det med tiden fel, får du pröva nya vägar. tummenupp.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          malcolm
          Inlägg 25-04-2011, 20:03
          Länk hit: #202

Medlem
          Antal inlägg: 20 052
          Medlem nr: 30 311

Det där med kost har blivit som en religion, ingen vet något med säkerhet och det är en massa troende och många "nog" med i bilden. Tror (nu är jag där själv) att man inte kan påverka sin livslängd och sitt fysiska mående speciellt mycket via kosten utan att det sitter i generna. Tänk hur många av dem som satt i koncentrationsläger under 2:a världskriget och var veritabla benrangel men ändå uppnådde ansenlig ålder, många blev över 100 år. Så länge man inte överdriver någonting som att dricka ansenliga mängder alkohol, nyttjar olika droger eller röka som en borstbindare har man en god chans till ett fullödigt liv. Motion i all ära men inte ens det verkar vara en garanti för ett långt leverna men det är samma där, man skall inte överdriva det heller.

Citera
          pejori
          Inlägg 25-04-2011, 20:08
          Länk hit: #203

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (malcolm @ 25-04-2011, 21:03) *
          Det där med kost har blivit som en religion, ingen vet något med säkerhet och det är en massa troende och många "nog" med i bilden. Tror (nu är jag där själv) att man inte kan påverka sin livslängd och sitt fysiska mående speciellt mycket via kosten utan att det sitter i generna. Tänk hur många av dem som satt i koncentrationsläger under 2:a världskriget och var veritabla benrangel men ändå uppnådde ansenlig ålder, många blev över 100 år. Så länge man inte överdriver någonting som att dricka ansenliga mängder alkohol, nyttjar olika droger eller röka som en borstbindare har man en god chans till ett fullödigt liv. Motion i all ära men inte ens det verkar vara en garanti för ett långt leverna men det är samma där, man skall inte överdriva det heller.

Precis. Många idrottare lider av förslitningsskador, så som du säger lagom är bäst.
          Man måste våga leva också, med alla risker det innebär.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Christa
          Inlägg 25-04-2011, 20:28
          Länk hit: #204

Medlem
          Antal inlägg: 3 778
          Medlem nr: 6 894

CITAT (malcolm @ 25-04-2011, 21:03) *

Nja, när det gäller diabetes typ 2 och hjärt-kärlsjukdomar så beror det allt på hur vi lever. Så mycket kan våra gener knappast ha förändrats på hundra år. I så fall skulle kinesernas gener ha förändrats väääldigt snabbt.

Det positiva i sammanhanget är ju att man kan bli väldigt mycket friskare igen om man är i energibalans och rör sig tillräckligt.

Sedan är det ju sant att för mycket inte är bra heller. Idrottare sliter ofta för hårt på kroppen.

Citera
          malcolm
          Inlägg 25-04-2011, 20:54
          Länk hit: #205

Medlem

CITAT (Christa @ 25-04-2011, 21:28) *
          Nja, när det gäller diabetes typ 2 och hjärt-kärlsjukdomar så beror det allt på hur vi lever. Så mycket kan våra gener knappast ha förändrats på hundra år. I så fall skulle kinesernas gener ha förändrats väääldigt snabbt.

Sa just det, så länge man inte överdriver någonting och själv har jag varit alltför förtjust i mat och druckit för många öl men så har jag diabetes II och höga kolestorolvärden också.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-04-2011, 21:45
          Länk hit: #206

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (malcolm @ 25-04-2011, 21:54) *
          Sa just det, så länge man inte överdriver någonting och själv har jag varit alltför förtjust i mat och druckit för många öl men så har jag diabetes II och höga kolestorolvärden också.

Och båda dom kan du påverka genom vad du äter!

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          malcolm
          Inlägg 25-04-2011, 21:47
          Länk hit: #207

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 25-04-2011, 22:45) *
          Och båda dom kan du påverka genom vad du äter!

Sa jag också men det faller utanför "religionen".

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 25-04-2011, 22:16
          Länk hit: #208

Medlem

CITAT (malcolm @ 25-04-2011, 22:47) *
          Sa jag också men det faller utanför "religionen".

Tyckte du sa precis tvärtom unsure.gif

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 26-04-2011, 07:24
          Länk hit: #209

Medlem

CITAT (malcolm @ 25-04-2011, 21:54) *

Det jag menade var att jag inte håller med om att det är genetiskt. Jag hade rödmarkerat texten du skrev om att du trodde att man inte kunde påverka så mycket utan att det var genetiskt.

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 26-04-2011, 08:22
          Länk hit: #210

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

Intressant!

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Christa
          Inlägg 26-04-2011, 08:36
          Länk hit: #211

Medlem

CITAT (Anki på Öland @ 26-04-2011, 09:22) *

Jag tycker inte heller att man skall äta blodfettsänkande läkemedel i onödan. Tycker dock att artikelförfattarna har en väl ensidig infallsvinkel. Om en person har höga blodfetter så är det ett symptom på att ämnesomsättningen är i olag och då är min åsikt att det är närmast tjänsefel att ge statiner utan att försöka lösa det på annat sätt.

Vilken blodfettprofil som är okey när man äter LCHF vet jag inte men eftersom man då ställt om kroppen till att ha fett som huvudsaklig energikälla så går det inte att jämföra med dom som inte äter så.

Citera
          Carl
          Inlägg 26-04-2011, 08:37
          Länk hit: #212

Medlem
          Antal inlägg: 1 222
          Medlem nr: 9 850

Christa!
          Var lugn läs detta

http://www.dn.se/debatt/hogt-kolesterol-ar...-och-friska-man

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-04-2011, 09:19
          Länk hit: #213

Medlem

CITAT (Christa @ 26-04-2011, 09:36) *
          Jag tycker inte heller att man skall äta blodfettsänkande läkemedel i onödan. Tycker dock att artikelförfattarna har en väl ensidig infallsvinkel. Om en person har höga blodfetter så är det ett symptom på att ämnesomsättningen är i olag och då är min åsikt att det är närmast tjänsefel att ge statiner utan att försöka lösa det på annat sätt.

Vilken blodfettprofil som är okey när man äter LCHF vet jag inte men eftersom man då ställt om kroppen till att ha fett som huvudsaklig energikälla så går det inte att jämföra med dom som inte äter så.

Man ska väl inte äta någon medicin i onödan. unsure.gif LCHF-kost har visat sig vara kolesterolsänkande i en del fall åtminstone om jag inte har helt fel men varför blandar du in den kosten i det här?

Tycker inte att artikeln var ensidig utan mycket intressant. Det har ju varit närmast hysteriskt om kolesterolets betydelse och förhöjt sådant betraktas närmast som en sjukdom och en halv miljon människor stoppar därför i sig medicin som kan ge biverkningar. De flesta kanske helt i onödan visar forskningen nu.
          Det är inte ämnesomsättningen artikeln handlar.

--------------------

Citera
          Anki på Öland
          Inlägg 26-04-2011, 10:29
          Länk hit: #214

Medlem
          Antal inlägg: 6 847
          Medlem nr: 3 723

CITAT (Christa @ 26-04-2011, 09:36) *
          .............Vilken blodfettprofil som är okey när man äter LCHF vet jag inte...............

Läs artikeln, den har inte ett vitten med lchf att göra, den handlar om kolesterol som du var så rätt att få förhöjda värden av.

--------------------
          Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :)
          Huserar på södra Öland

mitt album

Citera
          Christa
          Inlägg 26-04-2011, 10:33
          Länk hit: #215

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 26-04-2011, 10:19) *
          Man ska väl inte äta någon medicin i onödan. unsure.gif LCHF-kost har visat sig vara kolesterolsänkande i en del fall åtminstone om jag inte har helt fel men varför blandar du in den kosten i det här?

Tycker inte att artikeln var ensidig utan mycket intressant. Det har ju varit närmast hysteriskt om kolesterolets betydelse och förhöjt sådant betraktas närmast som en sjukdom och en halv miljon människor stoppar därför i sig medicin som kan ge biverkningar. De flesta kanske helt i onödan visar forskningen nu.
          Det är inte ämnesomsättningen artikeln handlar.

Vad tycker du att man skall göra då om man har höga blodfetter?

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-04-2011, 11:24
          Länk hit: #216

Medlem

CITAT (Christa @ 26-04-2011, 11:33) *
          Vad tycker du att man skall göra då om man har höga blodfetter?

Jag springer inte till vårdcentralen på konstiga kontroller. Jag går om jag är så sjuk att jag behöver lindring. Jag har alltså ingen aning om ifall jag har förhöjt kolesterol. Jag gillar inte piller men är tyvärr tvungen att ibland ta en värktablett. Din fråga går ju inte att svara på generellt.

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 26-04-2011, 11:33
          Länk hit: #217

Medlem

CITAT (*Stintan* @ 26-04-2011, 10:19) *

Tycker inte att artikeln var ensidig utan mycket intressant. Det har ju varit närmast hysteriskt om kolesterolets betydelse och förhöjt sådant betraktas närmast som en sjukdom och en halv miljon människor stoppar därför i sig medicin som kan ge biverkningar. De flesta kanske helt i onödan visar forskningen nu.Det är inte ämnesomsättningen artikeln handlar.

Forskningen som artikeln hänvisar till visar att statiner inte minskar risken för att dö i hjärtinfarkt. Det innebär ju inte att höga blodfetter inte bör åtgärdas.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-04-2011, 12:06
          Länk hit: #218

Medlem

CITAT (Christa @ 26-04-2011, 12:33) *
          Forskningen som artikeln hänvisar till visar att statiner inte minskar risken för att dö i hjärtinfarkt. Det innebär ju inte att höga blodfetter inte bör åtgärdas.

Det finns vissa riskgrupper som bör kontrollera sina blodfetter men läs nedanstående artikel också! Jag anser att man inte kan gardera sig för allt bara för att det finns en risk för att något skulle kunna ske. Det finns risker med allt och man skulle ju bli knäpp om man gick och tänkte på det hela tiden. Det låter som dödsångest. Så länge man inte mår dåligt av något så är det väl bra. Man mår inte dåligt av förhöjda blodfetter i sig eftersom det inte ger några symptom. Har man bakomliggande sjukdomar så bör dom ju åtgärdas. Att man äter sunt och motionerar lagom är nog det bästa för de flesta.

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Hoga-blodfetter/

--------------------

Citera
          Christa
          Inlägg 26-04-2011, 15:09
          Länk hit: #219

Medlem

Jag är lite tveksam till att fortsätta diskussionen. Jag är lite rädd att dom som har höga blodfetter skall tycka det är jobbigt. Det framgår ju inte av titeln på tråden att denna diskussion finns här.

Tycker att det är lite oetiskt av läkarna bakom debattartikeln att gå ut med detta i dagspressen också. Det kan ju bli väldigt jobbigt för patienterna att läkarna debatterar detta i dagspressen.

Jag tycker dock att man skall förbättra sin ämnesomsättningen i första hand och inte äta statiner. Höga blodfetter är ju ett symptom som inte bör negligeras.

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 26-04-2011, 15:48
          Länk hit: #220

Medlem

Synd att du inte vill diskutera men varför i hela friden tror du att någon skulle ta illa upp och vad är det för oetiskt med att publicera artikeln? Det är lite märkligt att du hela tiden frågar efter studier men när man presenterar artiklar om studier så hittar du fel i det. Tycker du verkligen att man ska mörka ny forskning och nya rön?

Att du nu vill avsluta diskutionen tar jag som ett tecken på att du nu blev lite ställd. Att du kanske fick svar i artikeln som inte passar dig. Läste du den sista länken överhuvudtaget?

Det vore bra om du svarade på mina frågor ovan!

--------------------

Citera

12 sidor V  « < 9 10 11 12 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 16-06-2026, 03:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon