| |
|
  |
Fikon ! |
|
|
|
flaxss
|
20-05-2011, 21:41
|
Gäster

|
kan man bara ge sitt fikon ett varmt och skyddat läge och med enklare täckning kan den överleva ganska kalla zoner. exakt zon är svårt att säga det skiljer ju inom.
exempel mitt fikon här i zon 3-4 fick i vintras en rejäl lövhög med en plastkasse över sig plus överskottad snö och den klarade en luftemp på -25c i dec och klarade en natt på -18c och barmark i feb och innan dess åtskilliga nätter med under -15c/-20c i sträck och veckor då det aldrig gick över 0c. topparna frös dock men med tanke på vintern så. den har inte vaknat än (det gör den längre fram) men läget är inte speciellt skyddat.
fikon kan bli väldigt gamla, vet inte vad det äldsta på friland är i sverige. men i Ulla Molins bok ,,Leva med trädgård'' berättas det om ett fikon som planterades ut i skåne tror det var någon gång under 1800talet eller början av 1900talet som åtminstone levde in till början av 90talet (vet inte om den lever än, kanske kanske inte).
|
|
|
|
|
|
|
|
21-05-2011, 09:44
|
Medlem
Antal inlägg: 3 001
Medlem nr: 26 121

|
En fundering - visst är det så att fikonplantan (på friland) blir "härdigare" ju äldre, mer välväxt och etablerade de blir? De borde alltså vara känsligare de första åren? Tänker på mina föräldrars gamla fikon (uppdragen från ett julfikon för kanske 20 år sedan  ). Den står numera otäckt på friland (om än skyddat läge), men om man tar sticklingar, inte kan jag räkna med samma härdighet förrän efter ett antal år?
--------------------
Ärvd trädgård i sydvästra Skåne (zon 1)
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
21-05-2011, 10:16
|
Gäster

|
ja det är min erfarenhet med att dom tål vintern lättare när dom är etablerade och äldre. härdigheten finns där även hos en liten planta men övriga faktorer kan göra att den fryser. exempelvis litet rotsystem, tunn stam, liten planta. dom verkar också löva ut sent under första åren.
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
27-05-2011, 19:13
|
Gäster

|
Nu är det full fart på mitt fikon,
Fikon_2011_05_27nymindre.jpg ( 855.05k )
Antal nedladdningar: 28(fikonet framför, den tunna grenen som är hög och ljusbrun är trumpetranka (inget skydd minimalt med skador, på andra sidan bakom fikonet med en liten grå klump är en vitis vinifera, frös ner till stocken, men skjuter nytt). frukt(er)
Fikonfrukt_2011_05_27nymindre.jpg ( 899.01k )
Antal nedladdningar: 23
Redigerat av flaxss: 27-05-2011, 19:17
|
|
|
|
|
|
|
|
27-05-2011, 19:19
|
Medlem

|
Vilken sort är det du har på bilden Flaxss?
Förresten, du råkar inte veta vilket fikon det är, förutom Desert King, som Odla säljer? Funderar på att slå till, men är vis av erfarenhet och vill inte ha någon av Bornholmssorterna.....
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
27-05-2011, 19:30
|
Gäster

|
Det är min Brown turkey (planterad hösten 2007).
Desert King en härdig sort, men som ger dåligt med frukt. där ena skörden kräver stekel för att bildas och där andra inte kräver stekel, i sverige fryser oftast skörden som inte kräver stekel bort, medan den skörden som kräver stekel är den vi får. därför fälls frukten. detta är om man haft den på friland, odling i kruka kan man få skörd. det är ingen bornholms typ.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-05-2011, 19:43
|
Medlem

|
Ok, ingen DK för mig. Men den andra sorten då? Odla har två olika; desert king och en onamnad. Tänkte du kanske visste vad den onamnade var för en (du brukar ha koll  )...
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
28-05-2011, 09:11
|
Gäster

|
Desert king är ju köldtålig så sett kan den ju vara trevlig att ha, har inte kollat så noga på vad dom säljer, det kan var en ficus carica utan namn (kanske odla vet?). ett brunt fikon utan namn kan vara vad som helst, dock dom vanligaste bruna fikonen i sverige är bornholm eller brown turkey. odlas bilder visar en bild från grossiten ''patio plant'' (vilken dom säljer står i tråden, kanske är det där odla tagit hem sina ifrån?) och en annan bild från en annan plantskola http://www.olivegrovenurseries.co.uk/. vilken dessa säljer vet jag inte.
|
|
|
|
|
|
|
|
24-03-2012, 18:28
|

Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369

|
Har precis upptäckt att två av mina fikonträd har utveckat pyttesmå frukter för första gången. Det ena togs som stickling utanför Marseille för flera år sedan men har aldrig gett frukt förut och det andra togs som stickling på Sicilien så sent som förra sommaren. Konstigt att de nu har frukter bägge två? Hoppas frukterna inte ramlar av, kan jag göra nåt för att förhindra det? Går det att identifiera sorterna på något sätt? Går det att se på bladens form vilken typ av fikon det kan vara, jag kan ta en bild om någon är bra på att identifiera dem  <eidt: Glömde skriva att de står i krukor inomhus under tilläggsbelysning. Antar att man inte kan odla dem ute här i zon 3-4?
Redigerat av merlin68: 24-03-2012, 18:29
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
24-03-2012, 22:12
|
Gäster

|
Det kan ju vara att den senaste du tog var en med mycket fruktved och därför ger frukt, dock ta bort frukten om dom har lite rötter.
Annars kan fikon ta nåt år på sig från sticklingar innan dom ger frukt, eller var det nåt med denna vintern dom gillade. Eller nåt annat som var till fördel.
Ge dom mycket extraljus och lite näring så kommer nog frukten mogna (om det nu är en sort som är självfertil annars kommer dom trilla av). Det går ge id på frukt och blad. Många är väldigt lika varandra.
Det är svårt att säga om dom skulle klarar sig ute, bland alla flera tusen fikon sorter finns så mycket olika tålighet i kyla. I zon 3-4 bör man nog välja beprövade sorter. Vi odlar ju i samma zon och med enklare skydd är det inga problem med att få fikon klara sig i kallare zoner. Är det dessutom nära en södervägg så kan man få skörd och få stora buskar, täcker man dom med bra skydd så fryser dom inte ner.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-04-2012, 18:51
|

Medlem
Antal inlägg: 4 044
Medlem nr: 28 369

|
Så här ser en av frukterna ut just nu. Hoppas de inte trillar av? När ramlar frukterna av om det skulle visa sig vara en sort som inte är självfertil ?
DSC_0128.JPG ( 800.91k )
Antal nedladdningar: 22
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
01-04-2012, 21:00
|
Gäster

|
När dom blir 2-3cm i längd så brukar dom trilla av. Dock de flesta är självfertila, fikon som inte är självfertila odlas mycket i Turkiet, Nordafrika och Asien. I andra delar av Europa är självfertila fikon vanliga även om dessa som inte är självfertila odlas i hela syd Europa.
|
|
|
|
|
|
|
|
01-04-2012, 23:27
|
Medlem

|
Bu har jag fått tag på ett Brown Turkey  Tror att jag ska flytta in mitt namnlösa fikon i växthuset när vi sått upp det, och sätta BT på friland - det namnlösa ser inte helt piggt ut. Fast jag fick ett trevligt samtal med ägaren till butiken i fredags när jag köpte mitt nya fikon, han trodde att de namnlösa fikon de sålde i höstas var Bornholm, iaf var det uppgiften de fått från sin leverantör. Vilket i så fall kan förklara varför det ser lite risigt ut nu
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
02-04-2012, 09:18
|
Gäster

|
Roligt att du hittat ett brown turkey, tror inte du kommer ångra dig. Annars kan du ju ha bägge på friland ? så ser du vilken som fungerar bäst, och vill du ha i växthus eller i kruka kan du ta sticklingar.
Har det frusit ner helt eller är det bara lite skadad ? för fikon fryser hårdare första vintrarna innan dom etablerat sig. Dock min brown turkey fick bara lite topp skador dom första vintrarna det har aldrig frusit ner helt och hållet. Bornholm däremot fungerade inte alls i längden.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-04-2012, 09:57
|
Medlem

|
Den verkar inte ha frusit ner HELT, men grenarna (de fyra den har  ) de är liksom lite bruna och lätt skrumpna ut. Kan ta en bild senare och visa, kanske lättare än att försöka förklara. Det trista i sammanhanget är att jag täckte den! Satte bambupinnar runt, virade täckväv runt pinnarna och fyllde "håligheten" med torkade löv. Ett varv bubbelplast runt för att hålla regent borta, och så liten öppning i toppen för ventilation, och en plastspann på toppen för att det inte skulle bli dyngsurt när det regnade. Och täckningen var torr och fin, inte det minsta fuktigt när jag tog bort det, men plantan ser sådär ut. Och då har vi inte ens haft en speciellt kall viner. Men den kanske återhämtar sig, jag planterade den ganska djupt så om inte annat kanske det kommer nya skott nedifrån - antar att det bara är att vänta och se....
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
02-04-2012, 11:52
|
Gäster

|
Hur kallt har det blivit ? Bornholms fikonen brukar (dom jag haft) frysa vid -10c -12c nånting och oetablerade kanske fryser vid någon grad lägre än så. När den växt till sig och fått större rotsystem och vuxit där ett tag så klarar dom kylan bättre.
Med likande täckning som du gjort har jag alltid kört med här i zon 3-4. Dock har jag lagt över löv först i en bred hög och sen över med väv/bubbelplast och lagt över som en duk och sen skottat över snö. Sedan kan ibland en spann vara farligt det kan bli för varmt/torrt om det är en färgad och sen fryser det. Vet inte om jag använt det någon gång.
Men lever gör den garanterat i i maj kommer det komma skott.
Det skydd jag har tyckt funkat bäst för mig här, var nog frigolit skyddet. Med lövskydd blir det ändå viss nedfrysning, men med frigolit var det nästintill noll skador efter senaste vintern, och fikonet med frigolitskydd var ett känsligt och det blev ändå en luft temp på strax under -20c.
|
|
|
|
|
|
|
|
02-04-2012, 12:03
|
Medlem

|
Vet inte hur kallt det har varit.... Kanske ner mot -10-15, men jag är faktiskt inte säker - det har iaf inte alls varit så kallt som förra vintern  Plastspannen var vit, och mest där för att hindra vatten rån att rinna ner i löven så de blev våra. Jag skulle gärna skottat snö över - men här nere är det inte så mycket snö (de två senaste vintrarna undantaget), iaf inte så mycket att man kan skotta över något. Bara att vänta då, så får vi se vad som händer
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
03-04-2012, 09:14
|
Medlem
Antal inlägg: 43
Medlem nr: 73 963

|
Snor denna tråd lite! Köpte ett fikonträd (snarare pinne) för ca en månad sen. Tog in den och ställde den bredvid ett fönster. Allt var frid och fröjd och fikonet började utveckla blad. Men nu har flera blad torkat ihop och börjat falla av den. Utom i toppen då bladen fortfarande ser friska ut.
Någon som vet vad det är för fel? Försökte med omplantering i större kruka för att se om den mår lite bättre. Det är för övrigt en Ficus Carica "Bornholms Diamant". Vet någon dessutom när det är dags att ta ut den lille stackaren?
Mvh Aleksandra
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
03-04-2012, 10:07
|
Gäster

|
CITAT (KRT @ 02-04-2012, 13:03)  Vet inte hur kallt det har varit.... Kanske ner mot -10-15, men jag är faktiskt inte säker - det har iaf inte alls varit så kallt som förra vintern  Plastspannen var vit, och mest där för att hindra vatten rån att rinna ner i löven så de blev våra. Jag skulle gärna skottat snö över - men här nere är det inte så mycket snö (de två senaste vintrarna undantaget), iaf inte så mycket att man kan skotta över något. Bara att vänta då, så får vi se vad som händer  Min del av skåne kan få mycket snö ibland, men det har bara varit en fördel då det varit så kallt. Senaste vintern var det dock lite men inte kallare än -17c. I Maj kommer den visa tecken på att leva
|
|
|
|
|
|
|
flaxss
|
03-04-2012, 10:20
|
Gäster

|
CITAT (Aleksandra @ 03-04-2012, 10:14)  Snor denna tråd lite! Köpte ett fikonträd (snarare pinne) för ca en månad sen. Tog in den och ställde den bredvid ett fönster. Allt var frid och fröjd och fikonet började utveckla blad. Men nu har flera blad torkat ihop och börjat falla av den. Utom i toppen då bladen fortfarande ser friska ut.
Någon som vet vad det är för fel? Försökte med omplantering i större kruka för att se om den mår lite bättre. Det är för övrigt en Ficus Carica "Bornholms Diamant". Vet någon dessutom när det är dags att ta ut den lille stackaren?
Mvh Aleksandra Får den för lite ljus så gör dom så, får nya blad i toppen och fäller dom nedersta, se till så den inte torkar ut för länge. Sen när det inte är frost mer ute så kan du sätta ut den och börja avhärda.
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|