CITAT (Orkidétjuven @ 01-05-2011, 10:42)

Jo, visst. Klimatet är ngt som är relativt svårt att spå, speciellt på lokal nivå. Och som du flaxss säger så kommer antagligen svenska värmekrävande arter förflytta sig. Är det inte så att trädgränsen redan flyttat på sig. Är det 2 dm eller så senaste 15 åren? Minns inte riktigt vad jag läste.
jag vet inte exakt men så är det nog.

Fast hur mycket varmare måste det bli för exotiska arter ska få fäste? Bara för att man är exotisk, betyder inte att man kommer från varmare trakter. De invasiva arter idag klarar de temperaturer som de utsätts för. Flesta är från temperera områden i Asien.
med exotiskt i detta sammanhang menar jag arter som är främmande, inte ''exotiska'' som exempel palm i trädgården. tempererade områden i Asien har ett stark inlandsklimat (vissa delar), med kalla och snörika vintrar men också varma vårar och varma somrar och längre söder ut i Asien där det fortfarande blir kallt har dom längre och varmare somrar, exempel har Moskva redan nu varmare än vi och Sacha området, Ryssland är ju kända för sina väldigt varma somrar. ev invasiva trädarter från usa (även norligare delar) kan man plus på ganska rejält jämfört med den svenska sommaren. södra Kanada, norra USA har vissa delar mycket varmare somrar än sverige.
idag odlar vi mycket växter från exempel Asien och Nordamerika som inte förökar sig eller skulle klara en kall vinter och som inte förökar sig på ett sätt som gör att den blir dominant eller skulle sprida sig. exempel för att ta någon Gleditsia triacanthos, odlas i sverige i de varmare delarna, i Nordamerika växer den i klimatområden där vintrarna kan bli rejält kalla, lika kallt som i vissa delar av norra Norrland ändå har den inte naturaliserat sig i den svenska naturen, i Centraleuropa, tempererade Asien m.m. har den däremot gjort det, varför jo jag tror att somrarna i dessa områden är bättre för just den arten.
Gleditsia arter finns även i västra Asien och delar av tempererade Asien. jag har inte så bra koll på asiatiska träd som kan ev bli invasiva hjälp mig gärna

bättre koll på träd från Nordamerika och Europa.

Jag håller med dig med egentligen hur tråkigt det kan kännas. Jag tycker det med, speciellt som min bakgrund inom trädgård med. Det är kul att leka med former och färger. Jag är väldigt artistisk av mig och former och färg spelar stor roll för välbefinnande.
Tycker mest synd om min far, för jag kommer riva upp hela hans trädgård när jag kommer hem. Funderar på en trädgård med bara lokalt hotade arter om det går. Han har både rasbrant, klippor och våtmark på samma tomt.
Han har annars ett parti med jättebalsamin, en art som då är invasiv i Sverige.
Men Sverige har ju en mycket varierad flora.Kanske inte så mycket som i tropikerna. Men vi har en mängd örter och gräs,, buskar och andra blommor. Dock så drar man ner på antalet beroende på ekologisk region.
För att odla "rätt", måste man veta vilken ekologisk region man befinner sig i. Alla ekologiska regioner skiljer sig mellan varandra.
Det är bara såhär jag arbetar. Jag säger inte vad andra ska göra, men jag rekommenderar och föreslår det.
jag har iförsig mest skrivit om träd, men örter har såklart lättare för att bli invasiva i sverige från Asien, Nordamerika exempel balsamin, slide, Nordamerikanska gullris arter. dock vet jag inte om dom är så dominerande i skogarna. och visst har vi mycket av örter i sverige men i trädgårdssammanhang är det ändå för lite för mig. sedan kan ju inhemska örter bli invasiva i trädgårdar på ett sätt som dom inte är i naturen. och det kan väl inte heller vara bra. jätte balsamin ska jag förövrigt utrota på min uteplats.

Men jag håller med dig flaxss. Det kan kännas lite tråkigt. Men det större målet är nu..
Kan man återskapa en förlorad biotop och allt som följer därtill....
men då får vi börja att plantera in vinrankor, murgrönor, järnek m.m. i södra sverige i skogarna. vilket iförsig inte jag har nåt emot

och hjälpa andra lövträd längre norrut. havtorn kan vi nog med plantera in.
med ev varmare klimat kanske växter som kastanj och hästkastanj vandrar in. det skulle va häftigt med kastanjeskog.

ps. Ska fundera om det finns ett svar på ditt skämt

Redigerat av flaxss: 01-05-2011, 11:27